Vi Bilägares forum

Ford Mondeo Ghia 01:a --> [Eller vad ska man köpa egentligen]

Ford Mondeo Ghia 01:a --> [Eller vad ska man köpa egentligen]

Det är en djungel då man ska köpa bil... som ni alla vet.
Min far har alltid sagt "Aldrig en ford på vår gård"
Jag har väl färgats av det och aldrig riktigt haft Ford i åtanke. Visst, de har etanolbilar, men jag tycker inte att de faller mig i smaken.
Men så, häromdagen, var jag och tittade på en Ford Mondeo Ghia 01:a med V6-motor...
Ruggigt fin bil, värvårdad och jag blev så sugen på att köpa den.
Kom tillbaka på kvällen med min sambo, men då snodde ett äldre par bilen just när vi provsatt den (vad ska de med en V6:a till? jag var tveksam över den motorn och jag är inte ens 30...)

Jag känner mig grymt vilsen i bildjungeln.
Många säger : " Köp asisatiskt!"
- men då hör jag ju gnället om rostskydd på Toyota.
Vissa säger: "Köp Hyundai!"
- men de är ju lite småplastiga, även om Elantran är rätt elegant (men den var väl rödlistad fram till årsmodell 03?)

Jag gillar Mazda 3, Mazda 6, men de är lite out of my range.

Jag tänker mig 75 papp som max. Gärna en bil som kan inhysa en eventuell unge om sisådär 3-4 år.

De modeller som ligger närmst till hands är:

- BMW 3-någonting - kan fås för dryga 75 papp
- Citroen C4 (om jag helt plötsligt skulle vinna 20 papp på Stryktipset...)
- Ford Mondeo 01 --> gillar helt enkelt modellen, sportig, snygg och rymligt bagage
- Hyundai Elantra - vilken modell? 04--->?
- Honda -> sett några snygga modeller, men inte läst på så mycket.
- Kia Cee'd --> Om jag helt plötsligt vinner 60 papp på Stryktipset.... :)

Det slutar väl med att jag inte köper någon bil alls... för att det verkar ju vara fel på alla jäkla bilar.
Ändå när man åker till jobbet så har folk till och med Seatbilar...

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Sinnerman - kolla dessa två i din närhet.

Toyota Avensis -00, 8500 mil [url=http://www.blocket.se/vi/14861534.htm?ca=10_s]http://www.blocket.se/vi/14861534.htm?ca=10_s[/url]

Citroen C5 -02, 7500 mil, 65 000 [url=http://www.blocket.se/vi/14861534.htm?ca=10_s]http://www.blocket.se/vi/14861534.htm?ca=10_s[/url]

/Erik

Uppdaterat: 2008-01-23 22:13

Erik

Båda var länk till Avensisen
Antagligen pga orutin, men jag blir småskeptisk då det är en sån liten bilhandlare som har "mer info kommer snart" och att det är 10 bilar i lager...

Uppdaterat: 2008-01-23 22:19

Såg även att det kom in en Avensis 00:a i Uppsala, men mein gott.. vilken sätesklädsel!

Uppdaterat: 2008-01-24 00:17

Tack!

Det var de som sålde Forden, så jag såg den bilen också.
Men jag kunde inte riktigt identifiera mig med den.
Den var lite... för tonårsaktig, om du förstår.

Tycker att Renault Laguna som jag skrev om sist utgör en rätt lagom balans mellan stil och tuffhet.

Uppdaterat: 2008-01-24 15:24

Jag ber om ursäkt, leifer.
Jag vill såklart ha en billig bil som inte krånglar, därför har jag tittat mycket på Hyundai.
- Sonatan har lite lyxkänsla, lite åt Mercahållet, fast plastigare, men är kanske lite för stor.
- Elantran tycker jag är jättesnygg. Står en på vårt jobb, vet inte vilken årgång, men den är verkligen skitsnygg. Men fram till 03:an var ju Elantran rödlistad i... Folksams (?) register?
- Accent har vi också tittat på flera stycken, men de känns ofta lite "grabbiga" om du förstår vad jag menar. En vinge där bak + den lite plastiga känslan.
Jag förstår att låter vilset, men längs vägen så vill man ju plocka bort de man inte riktigt kan identifiera sig med. Jag menar, jag köper ingen bil för 70 000 trots att jag tycker att den ser lite larvig ut. Någonstans där inne handlar det ju om identifiering med bilen också.
Men du har rätt: jag har mitt pristak på 75 (kanske kunde pruta ner Renaulten mot det beloppet), jag vill inte ha en för tung bil (t.ex. Sonatan som är lite stor, BMW 523 som jag sett flera fina av) heller. Men nu sonderar jag ju terrängen och ni är alla grymma på att ge mig feedback på bilar. Jag har surfat vansinnigt mycket på jobbet de senaste veckorna. Känns som om jag googlat 100-tals bilar.
Jag förstår att Lagunan skulle vara dyrare. Jag letade Renault för krocksäkerhet och rostskydd och vips så såg jag en snygg en i Uppsala.
Vad betyder Maskinskada? (slöfock, googla själv...)
Det låter ju iofs bra.
Ponera att jag köper en bil för 75 000 och kanske gör en MM kontroll för 1250. Då är det ju en extra trygghet om man har en extra försäkring som täcker eventuella fel, som t.ex. Lagunan som är 5 år gammal om den skulle crasha om två år.
Återigen, tack för dina inlägg.
[Edited on 2008-01-24]

Uppdaterat: 2008-01-24 20:38

Tänk på att om det är en importbil så gäller inte maskinskadan på dom flesta bolag!
När det gäller Hyundai, kan inte hjälpa det jag får mkt dåliga vibbar.
Har haft en Sonata som tjänstebil ett kort tag, tröttnade på den efter ett par dagar,
Mkt plastig och ganska gammalmodig design , känsla typ "made in china"!
Men det är inte lätt att köpa bil när du får en massa råd av "oss virrpannor" som tycker
si och så!
Försök att begränsa urvalet lite eller varför inte ta och sätta in en Köpesannons på blocket!
Du får garanterat många svar, dom flesta med dåraktiga priser men det kan vara ett par vettiga
och det kan va värt ett försök.

Uppdaterat: 2008-01-24 22:21

lucas66

Ja... samtidigt är det ju en process, som då man ska köpa typ en digitalkamera fast 15 ggr dyrare...

Min gut feeling slog ju över på Renault härom dagen. Jag sa till en kollega "synd att det inte finns några snygga Renault"
Men... se, jag hittade ju den där.
Den ligger ju dock lite out of my range och jag har mailat han som säljer den, utan svar.

Jag förstår dina åsikter om Sonatan, den ser lite plastig ut.

Topplistan i dag:

- Chrysler Stratus LX-98: Priset, priset, priset. Plus att jag faktiskt blev positivt överraskad över hur den såg ut (but hey, just nu kör jag ju min gamla grannes 360.. så...)

- Ford Mondeo Ghia -01: Komfort, utrymme, pris. Förvisso rostproblem med dörrar, men deras "good will" byter ju ut dörrar som rostar.

- Renault Laguna GCA 03--> Tuff, bra säkerhet och snygg. Dock lite dyr just nu.

Och som sagt: Jag skulle köpa en Cee'd om min flickvän också jobbade och vi hade två löner som kunde betala av den. Jag tjänar inte dåligt, men jag har bara ingen lust att själv betala av 140 000....

Uppdaterat: 2008-01-24 22:42

Bara några personliga åsikter:

- Chrysler Stratus LX-98: Kan bli hur dyr som helst. Tråkig bil. = Inte intressant någonsin.
- Ford Mondeo Ghia -01: Komfort, utrymme, pris. = pja, varför inte. Prisvärd, men kolla fler objekt, även Focus om du inte behöver utrymmet.
- Renault Laguna GCA 03--> Tuff, bra säkerhet och snygg. Dock lite dyr just nu. och franska konstruktioner brukar ha egenheter såsom dålig framvagn, krånglade elektronik och ganska dåliga bensinmotorer (drar mycket olja, ventilproblem etc). Bättre om det var en diesel = Tänk två och tre ggr.

= Titta på mer japanskt, inte koreanskt om du behöver en underhållsfri bil. Mazda, Honda, Toyota och Subaru. Bilar som sedan många år håller extremt bra och inte är 'plastiga' längre.

Uppdaterat: 2008-01-25 09:16

erito

Varför tror du att Chryslern kan bli hur dyr som helst?
Har provsuttit Ford Focus FFV, inte det bästa utrymmet, men rätt ok utseendemässigt.
Men då föredrar jag rent estetiskt Mondeon, om det inte skulle väga över för en Etanolbil...

Tack för tips.
Av de japanska du föreslog är Corolla 02--> intressant, men den är lite för dyr. Honda har några snygga modeller, Subaru har jag inte läst så mycket om och Mazda finns det absolut några snygga modeller av - dock har flera rostproblem enligt vi bilägare, om jag inte missminner mig(snurrig av att hålla så många bilars egenskaper i huvudet)

Uppdaterat: 2008-01-25 09:25

[url=http://www.blocket.se/vi/14904772.htm?ca=10_s]Denna[/url]

Vet inte om det är just den här Nissan Primera som skrivs om i [url=http://teknikensvarld.se/provkorningar/nissan/primera/index.xml]Teknikens värld[/url]

Prismässigt ligger den ju bra till
Också mil, om man nu ska hoppas att den gjort den stora servicen...
Sen vet jag inte vad comfortpaketet innehåller. I den blocketannonsen stod det ju inte så utförligt, men i andra Nissan Primeraannonser stod det ju att bilen innehöll fler saker.

Uppdaterat: 2008-01-25 11:43

SÅLD

Så då kan vi sluta tänka på den.... i alla fall just den bilen, modellen vill jag gärna höra era tankar om

Uppdaterat: 2008-01-25 15:20

Näste bil till slakt?
Nyinkommet på [url=http://data.bytbil.com/carinfo.cgi?regno=UXJ205&morepics=1&look=upplandsbilforum]Upplands bilforum[/url]
[Edited on 2008-01-26]

Recension [url=http://www.expressen.se/motor/tester/mellanklassen/1.68340/hyundai-elantra]här[/url]

[Edited on 2008-01-26]

Uppdaterat: 2008-01-26 23:33

leifer

Ja, min far skrattade först när jag nämnde Lagunan och sa typ att "du vet väl fransmän och bilar", men sen sa han att de har ju också blivit bättre. Jag menar, min verkstadskille rekade citroen eller Peugeot, att man faktiskt skulle köpa franskt - eller asiatiskt - om man ville ha en problemfri bil

Testade Elantran i dag.
Ganska fin och rätt bra drag i den. But hey, jag kör ju en 360 nu så, allt är ju som natt och dag i jämförelse.
Men, jag är inte helt hundra ändå, trots att min far insisterar att jag i mitt livskede just nu inte ska köpa på mig någon rejälare bil, typ Volvo S60, Ford Mondeo, BMW, Saab... och dylikt.

Billigt och asiatiskt är hans åsikt.
Dock så lever han ju inte efter sina egna deviser då han köpte en BMW 530f i somras, ett friggin monster.
Men då har han ju ägt rätt många bilar fram tills dess...

Uppdaterat: 2008-01-27 23:43

Jag är visserligen besviken på GM sförsäljarorganisation, men kan inte undgå att skriva ett inlägg som rör alla inblandade i denna diskussion.
F.o. m. -03 års modell, är Saab/Opel identiska vad gäller den tekniska delen. man delar motorer, växellådor, bromsar, elektronik, hjulupphängingar till en viss del.(Saab 9-3 o Opel Vectra, Astra vissa modeller. Även säkerhetsmässigt är de likvärdiga numera.
Säkerheten är vida överlägsen hos Saab/Opel även utanför det område som behandlas av Eurocap, det vill säga säkerhet vid älgkollissioner, rundslagningar, Wiplachskydd mm. Många av de bilar ni nämt saknar dessa skydd trots att de fått 5 stjärnor.
Jag tar mej friheten att påstå att Tyska och Svenska biltillverkare har tagit till sig detta med bilens totalskydd på ett bättre sätt än övriga. Läs gärna Tingvalls/Folsksams bedömning av ex Citroen o Peugeots avsaknad av aktivt nackskydd mm.

Uppdaterat: 2008-01-28 10:47

Du har säkert rätt, Gunnar, jag tror inte att bilar som är tillverkade i länder som saknar älgar har något som helst skydd mot dessa.
Det finns inga älgar i de asiatiska länder som exporterar bilar till Sverige och råkar man köra på en älg, som är det otäckaste och farligaste djur jag vet, ja då ska man nog inte sitta i en asiatisk bil.
Jag vet att Saab har utfört älgtest, då menar jag riktigt älgtest- krock med konstgjord älg, sedan 1980-talet och det har säkert Volvo också, men finns det några andra tillverkare som gjort det?

Uppdaterat: 2008-01-28 11:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kvalitetsmässigt är nog Chryslerkonsernens bilar de sämsta som går att hitta. Jag har två kompisar här i Sydney och en i Sverige (Värmdö) som är olyckliga ägare av Chrysler Voyager och en kompis i New York som åker Jeep Cherokee. Alla berättar om otroligt dålig byggkvalitet. Både mekaniska problem och inredningsdetaljer som bara lossnar. Däremot så kan jag av personlig erfarenhet varmt rekomendera Hyundai. År 2005 köpte vi en Accent av 2002 årsmodell till våra döttrar så att jag och hustrun kunde få ha våra bilar ifred. Accenten har faktiskt vida överträffat våra förväntningar. Trotts att allt är så billigt gjort som möjligt har inget gått söner. Inget skrammel eller gnissel någonsatans. Däremot vet jag inget om rostkänslighet för där vi bor är rost närmast helt okänt för det är varmt och relativt tort året runt.

Uppdaterat: 2008-01-28 12:44

Peter i Sydney

Intressant. Hyundai haussas ju både här och var.
Elantran ska i alla fall vara galvaniserad överallt (jag tappade räkningen på alla ställen han räknade upp)

Nu är ju bara frågan om man kan leva med den något fula fronten med två horisontella hålutrymmen.

Uppdaterat: 2008-01-28 14:06

leifer
Ja, jag förstår.
Men samtidigt: Etanolet tror jag inte riktigt på och än så länge finns det ju inga "biogasbilar för arbetare" utan då ska man ju ha cash.
Och vill man inte ha en puttinuttbil så... vad gör man då?
Men jag förstår andemeningen. Det är urbota dumt att köpa en NY bensinbil med 2,0-motor.
Men 60 000 känns inte så där jättefarligt.
Hur mycket tror du jag kan pruta [url=http://data.bytbil.com/carinfo.cgi?id=8ADF906ECC9385&look=upplandsbilforum]Hyundaien[/url]?
Hittills har de gått med på:
- M-test & fixandet av ev.fel
- Rekond av slarvigt hemmagjord ifyllning av lack på bakluckan. Var några stenskott där.

Dessutom ska kamremmen bytas vid 12 000 mil eller 5 år. Och i år är den ju fyra år, så det blir väl lite av ett prutargument det också, trots att säljaren insisterade att de har bra priser tillsammans med sina samarbetspartners.

[Edited on 2008-01-28]

Uppdaterat: 2008-01-28 15:32

Fin bil, Sinnerman, men osäker. Glöm inte säkerheten, särskilt inte om ni i framtiden ska ha barn i den. Elantran har endast 3/5 stjärnor i Euro-NCAP:s tester, vilket är ganska dåligt på en så ny bil. Dessutom inget antisladdsystem eller pisksnärtskydd.

Kolla dessa C5:or, som är en modell med 5 stjärning säkerhet. Höll på att få maxpoäng i krocktestet.
[url=http://www.blocket.se/vi/14808200.htm?ca=10_s]privatsäljare[/url]

[url=http://www.blocket.se/vi/14928162.htm?ca=10_s]bilhandlare[/url]

[url=http://www.blocket.se/vi/14003622.htm?ca=10_s]mycket prisvärd[/url]

Några exempel bara. Tänk på din familjs säkerhet. Dessa bilar kostar väl som Elantran, har gått mycket mindre och är myyycket säkrare. Behagligare gång och myyyycket bättre rostskydd dessutom.

Tänk på säkerheten. Titta och provkör en i alla fall. Det är en fin bil.

/Erik

Uppdaterat: 2008-01-28 16:25

Hej!
Men vissa säger ju att man ska ta dessa stjärnor med en nypa salt, då man typ kan förlora en stjärna för att man inte har bältesvarnare bak.

Dessutom var det ju 2001:an som hade 3/5 - denna är ju 3 år yngre.

Men det är helt klart inte bra att det inte är whiplashskydd, även om det tvistas om hur bra det egentligen är med sådana skydd.
Antisladdsystem saknas, men den har ju något annat system... som känner av. Åh. Vad hette det nu. Glömt bort.
Jag kollar in C5:orna nu.
Det står en C5:a på vår parkering och spontant så känns det som en för stor bil (även om den bara väger 140 kg mer än Hyundaien...)
Enligt begbilguiden finns det inte antisladd på denna modell och inte heller whiplashskydd.
Men i annonsen står det ju att antisladd finns med
[Edited on 2008-01-28]
[Edited on 2008-01-28]

Uppdaterat: 2008-01-28 16:38

"Säkerhetsmässigt ligger Elantran bara hyggligt framme. Den testades av
Euro NCAP (europeiska nya bilvärderings-programmet, fritt översatt)
2001 och erhöll då bara tre stjärnor (av fem möjliga) och totalt 20
poäng i krocksäkerhet. Sedan dess har isofixfästen för barnstol
tillkommit. Vidare har Hyundai här återinfört tre års vagnskadegaranti."

Så kanske skulle den kunna få fyra nu?

Uppdaterat: 2008-01-28 17:00

Bombar med länkar nu...
[url=http://videos.emule.com/play/crash-test-of-2004-model-hyundai-elantra-(NwtvhkRBxQM]Kolla här[/url]

[url=http://www.theautochannel.com/news/2004/04/02/187645.html]Test NHTSA[/url]

[Edited on 2008-01-28]

Uppdaterat: 2008-01-28 17:08

NHTSA är det amerikanska trafiksäkerhetsverket och de har lite annorlunda tester där. T.ex. gör de inte offsetkollisioner, om jag förstått rätt, utan de krockar mot en hel barriär. Verkliga olyckor är dock ofta offset, eller t.o.m. mot en stolpe eller ett träd, som tränger ännu längre in i bilen. Låt dig inte bedras av 5:an i det amerikanska testet. Enligt Teknikens Världs Alla bilar 2007" så har Elantra av årsmodell -07 bara 3/5 stjärnor, att jämföras med C5:ans 5/5. Dessutom är en mindre 5-stjärnig bil mindre säker än en större 5-stjärnig bil. C5:an är större. Om ni vill ha barn i bilen bör ni satsa på Cittran, då den är säkrare och har sannolikt mindre värdeminskning, och bättre rostskydd. Jag tycker att det är ett glasklart val.

Jag har aldrig hört något ifrågasättande av pisksnärtskydd. Är det något försäljaren sagt? 65% av alla olyckor resulterar i pisksnärtskada, vad jag läst! Det är, vad jag vet, otvetydigt att detta skydd minskar skaderisken. Dock är det sant att C5:an inte heller har det. Dock - samma gäller för Renault Megane, men den har ändå fått bäst i test för just det skyddet. Enligt volvoförsäljaren...

Jag ser absolut inga argument för att köpa en bil som är mindre, osäkrare, mycket mer rostkänslig och som saknar Cittrans komfort. Dessutom har två av de tre cittrorna gått mycket färre mil än Elantran. Gör en + och -lista! Vilken bil skulle du helst sitta i, om olyckan skulle vara framme?

Uppdaterat: 2008-01-28 22:16

C5 är nog den komfortablaste bil som finns. Jag tror inte det finns någon bil med bättre fjädring/åkkomfort på marknaden.
Men glöm inte älgarna!
Jag vet inte hur C5 klarar sig, men det är ju en hyfsat stor bil så det går kanske bra.
Vad jag vet så finns bara älgar i Sverige, Norge, Finland, Ryssland och Kanada samt delar av norra US.
Var tänker du åka mest?

Uppdaterat: 2008-01-28 23:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag köper absolut alla dina argument.
Googla, det tvistades väl lite om hur mycket whiplashskyddet hjälpte, minns att jag läst lite om det.

Men pisksnärtskydd är väl bara standard i rätt så nya bilar? Dessutom går det ju inflation i allt säkerhetstänk. Krockar du i 90km/h så har du ändå bara några få procents chans att överleva... Fan, man får inte glömma att jag har en fucking 360 nu som väl är så jäkla osäker som det kan bli. Men den har jag kört 1600 mil med i alla väder och aldrig haft några problem...

Mina grundpremisser har varit att jag inte vill ha en för liten bil för att den ändå ska kunna rymma hyfsat bagage och eventuellt kunna hysa barnvagn om några år när min sambo pluggat färdigt och fått jobb.

Men någonstans känns det rätt vanskligt att köpa en C5/S60/Saab 9,3 - det känns lite som att jag köper över mitt behov, även om jag nog ser S60 som det trygga svenska valet (fan vad svensk man är!)

Om olyckan skulle vara framme skulle jag vilja sitta i den 20 meters hummer som min farsa fick åka förra veckan i Miami.
Men den är nog lite out of my price range :)

Jag gör er bara snurriga här och vi kommer nog inte överrens om något.
Men enligt dig, Erik, är väl Elantran ett bättre köp än Chryslern i alla fall? (fingers crossed)

Uppdaterat: 2008-01-29 00:27

Saabnisse

Tittar man tillbaka på senaste året så ser det väl ungefär ut så här: (av 2000 mil)

* 25-30 procent t/r till svärföräldrarna i Östergötland och bilkörning där
* 10-20 procent t/r norrbotten och släktingbesök
* 5 procent e4 söderut till vänner

Resten stadskörning i jobb och privat.

Uppdaterat: 2008-01-29 00:32

leifer

Precis, bra däck är väl lika viktigt som ESP... men allvarligt, EBD är ju inte som natt och dag jämfört med ESP?
Det är ju inte som om Elantran är världens sämsta bil för att den har EBD.

Uppdaterat: 2008-01-29 10:57

rwd?

Uppdaterat: 2008-01-29 11:36

Typ 740 m.m.

Men jag vill absolut framhålla den passiva säkerheten som väldigt viktig så länge det finns mötande trafik, och älgar.
Ser man en varningsskylt för älg bör man inte åka över 30km/t för att hinna reagera. Hur många gör det?

Uppdaterat: 2008-01-29 11:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja... visst är det så!
Och när jag väl får knoddar, om 3, 4, 5 år - vem vet, vissa par har ju "otur" och kan inte skaffa barn exakt när de vill - då kanske jag vill köpa en ny och extremt säker bil.

I norrbotten hos en i vår släkt är det sjukt mycket renar längs vägen... så där är man alltid på hugget. Men visst är det så att man nog kör för fort, trots att det står älgvarning.

Uppdaterat: 2008-01-29 12:10

KURIOSA

I går kom han som försöker sälja Chryslern till mig in till bilhandlaren, just då jag satt och förhandlade om Elantran.

Och i dag säger han 35 000 för Chryslern... nyservad med kamrem och allt
Vips, halva Elantran.

Oh, well

Uppdaterat: 2008-01-29 13:12

Har du vart ute och kört Chryslern, längre stäckor?
Om inte så gör det.
Klämma och känn riktigt. Känns det rätt så slå till.
(Men man kan ju undra varför han är så säljsugen?)

Uppdaterat: 2008-01-29 13:49

Jag kan inte säga nåt om Chrysler gentemot Elantra, då jag vet för lite om kvaliteten i dem. Har bara läst och hört att kvaliteten i amerikanska bilar ofta kan upplevas låg p.g.a. bl.a. lösa plastpaneler, sladdriga spakar etc. Kan tänka mig att Hyundaien är ett mer ekonomiskt val i längden, men jag vet inte alls.

Kör du i Norrland och allmänt på dåliga vägar, så är C5:an med sin fina gashydrauliska fjädring (som håller längre än konventionella fjädrar) ett "gjutet" val. Kolla C5:ans stora bagageutrymme - där går nog en barnvagn in. Tycker absolut att du ska provköra en, innan du bestämmer dig för något annat.

/Erik

Uppdaterat: 2008-01-29 15:08

Henke F
Jag lånade den ett dygn ungefär och körde väl några mil. Både jag och min flickvän blev positivt överraskade jämfört med den bild man fått av bilen på Internet.
- Väldigt välvårdad inuti och utanpå
- Skön känsla att köra den
Att han nu dessutom ska byta kamrem i priset gör ju att den känns vansinnigt prisvärd, särskilt då ett kamremsbyte på Philipson kostar 15 000, men då byter de visste lite mer saker.

De köpte en nyare Chrysler förra året och har numera tre bilar, därför ska de sälja av den här. Men visst har du rätt: det är ju allmänt varningsflagg om någon så desperat vill sälja sin bil. Från början ville han ju ha 49 på Blocket. Nu kan han tänka sig 35, trots att han får lägga ut massor på kamremsbyte.

Erifrog
Skämt åsido, det känns som att du jobbar på en Citroenaffär :)
Känns väl lite tveksamt om Hyundaien är ett mer ekonomiskt val, särskilt om jag får den för 34 000 mindre.
Men med Hyundaien vet jag vad jag får i o m att den är servad enligt serviceboken, ska få 9000-milaservicen och ska M-testas innan jag eventuellt köper den.
Jag kan absolut tänka mig att provköra en C5:a. Dock kör jag ju i princip aldrig på dåliga vägar då jag oftast kör på stora vägar/E4:an.
Men mitt spontana omdöme, då en av våra grannar har en sån, är att den är så rejäl liksom. Dessutom åkte jag i en sån förrförra veckan och den kändes ju lite som ett rymdskepp. Killen hade köpt den i höstas och jag sa att jag "hade funderat på en C5:a, men den känns lite väl stor för ett par utan barn"
Känns lite som att jag köper över mitt behov. Men men, jag ska fundera på det. Helt klart.
[Edited on 2008-01-29]

Uppdaterat: 2008-01-29 15:55

leifer

Ah, jag fick inte numret, det är väl lite försenat.
Nu lutar det faktiskt åt Elantran, trots att vissa avråder köpet.

Vi har prutat in M-test med åtgärder, rekond av små stenskott på bakluckan som bara är slarvigt imålade och dessutom 9000 milsservice, trots att den bara gått cirka 8150. De sa nämligen att de levererar bilar som är nyservade och bra, men då kontrade jag med att de kan inkludera kamremsbyte så jag inte åker på den kostnaden om 800 mil, dvs kanske till sommaren redan.

Kamremsbytet skulle kosta cirka 6500 som jag förstod det.

Uppdaterat: 2008-01-29 23:14

Trevliga killar, bra bemötande.
Men nu har vi gått från M-test på köpet och till 76% subventionerad kamremsservice till att jag skulle betala 75% av M-testet och att JAG skulle betala 76 % av servicen.

Yeah right.
Ingen Elantra för mig.
Inget Upplands bilforum för mig. Från trevliga killar till riktiga skojare

Uppdaterat: 2008-01-30 19:22

Ja.

Farsan som köpt väldigt många bilar genom åren blev ruskigt irriterad på deras icke-kundvänliga agerande.
Fick hem den stora begbilguiden nu.
Den känns värd varenda krona

Uppdaterat: 2008-01-30 22:00

Frågade min verkstadskille om Stratusen

- Det är sopor! Det finns inget bra med dom!

... så... honom litar jag på då han sett många bilar i sitt liv...

Uppdaterat: 2008-01-31 14:14

Ja... denna verkstad ligger några mil bort, men kostar ändå några hundralappar mindre i timmen än en märkesverkstad. Så avståndet gör mig inget.

Att man dessutom får en personlig verkstadskille känns guld värt för mig.

Uppdaterat: 2008-01-31 15:08

Jag kan intyga detta med verkstäder! Min vän lastbilsmekanikern, som jobbar på Mercedes, berättar den ena hårresande saken efter den andra om hur det går till på verkstaden. Centrallås som byts ut/sätts in köpes på Biltema, och om oljefiltret sitter illa till på en Mercabil, så skiter de i att byta det!!!!!! Etc. etc. Motorer som plockas ner kan läggas på grusigt underlag! Han säger också det, att man ska gå till en liten verkstad, till en liten firma. Där är de personligt ansvariga och vill ha tillbaka kunderna. På en stor verkstad skiter de i dig, mer eller mindre.

Min 406:a från 2000 hade alltid varit servad på Peugeotverkstad, mest i Sisjön i GBG, tror jag. Bekö Bil typ. I serviceprogrammet ingår att smörja upp gångjärn etc. Trots detta har gångjärnen till bakdörrarna rostat fast! Man drar alltså rullmekanismen över "stopptappen" så att det låter. Inget att göra. Förardörrens lås har årgat igen. Inte smord för 10 öre på Peugeot!

Däremot är det mycket trevliga och hjälpsamma på Peugeot i Vänersborg, där jag bor. Men i BGB är det större och mer opersonligt alltså.

Uppdaterat: 2008-01-31 21:45

Intervjuade en på Fordonstekniskt centrum i Östersund och han sa att bilindustrins stora vinster sker och kommer att ske i än större utsträckning på att serva bilar. Som kund är man hjälplös när bilen har tusentals datorer i sig som man inte kan meka själv.

Det är väl iofs en nödvändig utveckling att våra bilar blir modernare och häftigare och säkrare, men det kan ju inte kosta skjortan att serva dem. I kombination med högre bensin- och dieselskatter så går vi mot en oviss framtid.

Efter att jag mailat och skällt på både säljare ett (han som var på väg att ge mig bra deal) och säljare två (han som totalt ändrade den första dealen) så har i alla fall säljare ett krypit till korset och medgav vilket som var det "inofficiella priset", vad de kunde släppa bilen för.

Den andra säljaren, som fram till i onsdags varit skittrevlig, sa bara att det fortfarande är prismässigt i Sverigetopp - utan att svara på någon av den kritik som jag framförde. Jag menar... genom att jag sågar företaget på detta forum så kommer det ju upp på söksidorna på Google - knappast bra reklam liksom.

Det fria ordet är mäktigt... tänk om jag skulle såga bilaffären på samtliga bilforum man kan regga sig på? Det vore ju taskigt och förödande reklammässigt...

Uppdaterat: 2008-02-01 16:53

Hur går det med bilköpet? Hittat nån fin bil till rätt pengar?
[url=http://data.bytbil.com/carinfo.cgi?id=0C66267897C713&look=escalmhult]
http://data.bytbil.com/carinfo.cgi?id=0C66267897C713&look=escalmhult[/url]

Är 83tkr för mycket att lägga?
Denna bilen finns på mitt jobb och den är kanon fin.

Uppdaterat: 2008-02-02 12:10

Henke F

På bilfronten intet nytt.
83 000 är lite mer än jag tänkt mig.
Men samtidigt kan jag tänka mig sådana summor om det är en bil jag verkligen faller för.

Haft lite kontakt med han som sålde [url=http://www.blocket.se/vi/14005984.htm?ca=10_s]Lagunan[/url]
Tydligen var det ett skyltexemplar - därför det dröjde så länge innan den togs ut i drift.
Dock är jag lite fundersam över att den gått hela 7300 mil på lite drygt 2½ år.
Det är rätt mycket

Uppdaterat: 2008-02-02 21:54

Update:

Lagunan var svindyr att helförsäkra!
50% dyrare än Elantran.
Därmed går den bort.

Uppdaterat: 2008-02-04 21:01

... forumet är uppe igen. Då är det på sin plats att berätta att vi har bestämt oss för [url=http://data.bytbil.com/carinfo.cgi?id=8ADF906ECC9385&look=upplandsbilforum]Elantran[/url].

Känns läskigt eftersom det är det störsa köpet man gjort, förutom lägenheten.
När jag klickar på länken kan jag inte riktigt tro att jag har köpt just den bilen.
Men... både svärfar och svågern tyckte stenhårt att jag skulle köpa bilen och de är rätt kräsna... så jag känner mig rätt trygg.

Tack för all hjälp!
(även om det inte blev den bil som alla "hoppades" på)
:)

Uppdaterat: 2008-02-11 16:51

:)

Tack. Ringde även upp förre ägaren som bara hade gott att säga om bilen.

Rostskydd... ja, men det verkar ju så fasligt dyrt.
Hur ska man bedöma om det är värt det? Finns ju inga rosttester på Elantra någonstans.

Uppdaterat: 2008-02-11 18:07

Grattis till nya bilen!
Men jag håller med leifer, ta kostnaden för rostskyddsbehandlingen.
Det är väl investerade pengar, tro mig, jag har haft bilar som blivit upplösta bara efter ett par år.
De har inte haft något rostskydd och de har också varit tillverkade i länder där det inte finns saltade vägar och inga stora rostproblem.

Uppdaterat: 2008-02-12 09:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om bilen har de koreanska orginaldäcken kvar så byt dom per omgående! Helt livsfarliga.

Uppdaterat: 2008-02-12 10:03

saabnisse

Tack! Men.... usch, ännu en kostnad! Ser iofs att man kan delbetala.

Om det höjer bilens värde kan jag tänka mig att göra det, att man kan säga till nästa ägare om X antal år att man minsann rostbehandlat bilen.

Ang. däcken så har jag ingen aning, jag har inte fått bilen än. Men jag kan inte tänka mig att det är originaldäcken då bilen är 4 år gammal.

Uppdaterat: 2008-02-12 10:24

Grattis till bilen!

Hoppas att ni får många trygga mil med bilen!

Uppdaterat: 2008-02-12 19:59