Vi Bilägares forum

Ford Mondeo Ghia 01:a --> [Eller vad ska man köpa egentligen]

Ford Mondeo Ghia 01:a --> [Eller vad ska man köpa egentligen]

Det är en djungel då man ska köpa bil... som ni alla vet.
Min far har alltid sagt "Aldrig en ford på vår gård"
Jag har väl färgats av det och aldrig riktigt haft Ford i åtanke. Visst, de har etanolbilar, men jag tycker inte att de faller mig i smaken.
Men så, häromdagen, var jag och tittade på en Ford Mondeo Ghia 01:a med V6-motor...
Ruggigt fin bil, värvårdad och jag blev så sugen på att köpa den.
Kom tillbaka på kvällen med min sambo, men då snodde ett äldre par bilen just när vi provsatt den (vad ska de med en V6:a till? jag var tveksam över den motorn och jag är inte ens 30...)

Jag känner mig grymt vilsen i bildjungeln.
Många säger : " Köp asisatiskt!"
- men då hör jag ju gnället om rostskydd på Toyota.
Vissa säger: "Köp Hyundai!"
- men de är ju lite småplastiga, även om Elantran är rätt elegant (men den var väl rödlistad fram till årsmodell 03?)

Jag gillar Mazda 3, Mazda 6, men de är lite out of my range.

Jag tänker mig 75 papp som max. Gärna en bil som kan inhysa en eventuell unge om sisådär 3-4 år.

De modeller som ligger närmst till hands är:

- BMW 3-någonting - kan fås för dryga 75 papp
- Citroen C4 (om jag helt plötsligt skulle vinna 20 papp på Stryktipset...)
- Ford Mondeo 01 --> gillar helt enkelt modellen, sportig, snygg och rymligt bagage
- Hyundai Elantra - vilken modell? 04--->?
- Honda -> sett några snygga modeller, men inte läst på så mycket.
- Kia Cee'd --> Om jag helt plötsligt vinner 60 papp på Stryktipset.... :)

Det slutar väl med att jag inte köper någon bil alls... för att det verkar ju vara fel på alla jäkla bilar.
Ändå när man åker till jobbet så har folk till och med Seatbilar...

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

För 75000kr får du en ganska vettig bil idag om du söker lite på nätet och är beredd att åka en bit,
vilket kan löna sig!
Kollade på blocket nyss och Mondeo Ghia med V6 finns -02:or m 12-13000mil för under 50000kr!
Onekligen mkt bil för pengarna.
Ford Fiesta-06 5000mil 75000kr
VW Golf 1,6FSi -03 13000mil 68000kr
Sen kan du pruta, kanske rejält på det begärda priset!
Tips: Om du har tid, så gå in på Blocket och sök upp ett antal bilar som är intessanta och kontakta
säljarna och be att få div bilder!
Gå sedan in på [url=http://www.bilpriser.se]www.bilpriser.se[/url] och värdera bilarna..
Välj ut dom mest prisvärda och starta "hårdprutningen"
Den här årstiden är det köparens marknad!
Lycka till!!

Uppdaterat: 2008-01-18 19:23

Egentligen befinnner du ju dig i en avundsvärd situation. Jag menar inte för att du ska köpa en bil för just 75´, men att du inte låst dig vid ett speciellt märke och modell.
Fast samtidigt är det ju detta som är problemet, det finns för mycket att välja på.

Om du tänker dig att ha kvar samma bil om 3-4 år som du skriver, för att få plats med ett frö, måste du ha en kombi, fröna tar väldigt mycket plats.
Och då ska du nog ha en svenssonkombi Skoda Oktavia, Volvo 850/V70 eller Saab 9-5 eller liknande.

Fast i det prisläget har nog Volvo och Saab gått lite för långt och det finns nog mer prisvärda bilar att hitta av andra märken.
Men i den här prisklassen bör man se upp med rosten!

Tänker du byta bil innan dess, köp en rolig bil, prova en Alfa, det är nog det roligaste du kan få för de här pengarna under förutsättning att du trivs med bilen efter att du provkört den.
Och , det kan jag garantera, du får verkligen väldigt mycket bil för pengarna, men kanske inte så mycket tillbaka när du säljer, men det kan det kanske vara värt, det kan bara du avgöra.
Jag har ett par bekanta som fortsatt att åka Alfa -Romeo även efter de har blivit flera, det gick liksom inte att sluta!

Lycka till, jag hoppas att du återkommer med vad du valt!

Uppdaterat: 2008-01-18 20:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Åh, tack så mycket för alla snabba svar - guld värt!
Alltså, en kombi är helt uteslutet. Fördelen med Ford Mondeon var att det var så himla gott om bagage där bak (helvete vad vuxenopoäng att prata om barn då det är några år kvar) och den var väl säkerhetsutrustad och dessutom himla snygg, in my opinion.
Jag kör kanske 2000 mil per år, varav hälften nog är E4 till släkt och vänner runtom i Sverige, dessutom blir det en hel del i jobbet längs E4:an.
Lite därför så vill jag inte ha någon liten bil.
- Jag gillar inte Scodas "valkäft"
- Jag tycker inte om Opel
- Peugeot 206 är rätt schysst, men det är väldigt lite utrymme där bak för normallånga killar (ok, konstig parameter då normallånga killar kanske inte åker i bilen så där jättemånga dagar per år, men köper jag en bil så vill jag ju att den ska uppfylla så många parametrar som möjligt, eller hur?)
- Helt enkelt ingen liten "puttinuttig" bil. Någonstans har jag kommit till insikten att efter att ha haft en Jetta och en 360 som båda fyller 20 bast i år så vill jag ha en rejäl Sedan liksom. Inte så liten att jag inte får plats med längdskidorna, inte så stor som en kombi för vi har varken knodd eller hund än så länge.
Jag har tittat en del på Nissan Almera och det är ju positivt att den har 12 års rostskyddsgaranti!

REVIDERING:
Rejäl sedan/halvkombi likt Corolla 02-->, Cee'd, Almera... osv

[Edited on 2008-01-18]

Uppdaterat: 2008-01-18 20:26

leifer

Faktiskt så skulle V6:an bara kosta drygt 4 papp att halvförsäkra, trots att jag tog körkort sent. Men visst, jag kanske hade skippat den ändå för att det är dyrare skatt på den och den drar 0,98 blandad istället för 0,8 som 2,0 motorn gör.

Angående Alfa Romeon så vettifanken... de har rätt coola bilar. En av mina kollegor försöker sälja på mig sin gamla Chrysler Stratus LX-98. Den är väldigt välvårdad, han ska byta kamremmen nu och den har bara gått 8200 mil... Jag skulle bli tredje ägaren och det känns som att fjärdehandsvärdet är i princip obefintilgt och dessutom skulle den vara dyrare att försäkra en en tre år yngre Ford Mondeo Ghia... plus att reservdelarna nog kostar mycket mer till en Chrysler av utgången modell...

Uppdaterat: 2008-01-18 20:30

Förresten, varför säger man att vintern är köparens årstid?

Uppdaterat: 2008-01-18 20:40

Måste hålla med Saabnisse att Alfa är en bil man blir lite "berusad" av ,körglädjen och väghållningen är
mkt impornerande!
Saab 9-5 kan man faktiskt få en vettig under 75tkr som gått under 15000mil om man håller sig till -01 o -02.
Almera kan man få en -03 el -04 utan problem för max 75000kr, men den är ganska mkt "gubbil" för en under 30år
tycker jag! Dessutom är den inte spec attraktiv på begmarknaden.
Men som leifer sa, satsa på en bil med full servicebok och undvik importer!
En långmilare är inte farlig om den är välservad o välskött, däremot kan en äldre lågmilare med begynnande rost va
en nitlott!
Ang Chryslern så är dom flesta reservdelar till USA-bilar förhållandevis billiga

Uppdaterat: 2008-01-18 22:27

Prova en Alfa, skit i tredjehandsvärdet (som nog inte är så dåligt, det är förstaköparen som får pynta), om du får en bra körställning och trvs med bilen, slå till!
Jag garanterar en mycket trevlig körupplevelse.
Tids nog, när svamparna kommer, blir det dags för svenssonkombi, men passa på och upplev något annat tills dess!
Och passa dig för trista tyskar och japaner, det finns några roliga, men de är få.

Uppdaterat: 2008-01-18 23:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Glöm Stratus! Skit rent ut.
Du får göra som kärleken, följ hjärtat.. Skämt osido.

Mina åsikter:
Alfa- Välj 147 eller 156 och då gärna 2,0TS.
BMW- 320 utan tvekan. Gott vridmoment (rak6:a 2,0 liter) och gott om plats.

Uppdaterat: 2008-01-19 13:03

Hej, Sinnerman.

Det är inte lätt att hitta en bra bil. Du lär få
många tips här, men till sist är det ni som måste avgöra. Begagnat gör
det extra svårt, då okända faktorer spelar in. Nybilsköp hade varit
lättare. Men googla lite efter begtester+kombi, kolla denna site och
Teknikens värld och auto motor & sport t.ex.

Jag är ingen motorjournalist, men väl en ganska påläst amatör. Du bör, om du inte är rik, undvika för
stora motorer, då det blir dyrare i försäkring, ofta service och
drivmedel. Innan du gör ett köp - ta regnr. och kolla försäkring med
bolag. Jag gjorde en otrevlig upptäckt när jag köpte min förra bil - en
gammal Saab 900 turbo. Köp gubbabil, de är billigare att försäkra. Inte
en fräck bil, för de är redan hårt körda förmodligen. Vi kör runt 2000
mil/år med vår gubbabil, en Peugeot 406 -00, och det kostar oss runt 50
000-55 000/år totalt. Men då försöker vi undvika dyra märkesverkstäder.
Kolla definitivt "Bilkalkylen" på www.ko.se (Konsumentverket). Hur som
helst - bil är DYRT.

Jag tror att ni vill ha mycket bil för
pengarna, men en säker och "bra" bil. Då skall ni undvika Tyska
lyxmärken som Audi, BMW och absolut rostkatastrofen Mercedes. Titta mer
på Volvo (kostar iofs en del), franska bilar och Toyota, skulle jag
säga. Alla har brister. Toyota/japanare har ofta dåligt rostskydd
(kolla "rostregistret" på denna site), men man kan komplettera själv
(om bilen varit välskött). Jag gillar franskt, vilket min vän, som är
lastbilsmekaniker övertygat mig om. Kvalitetskänslan är inte den
högsta, men tillräcklig, och det är mest en känsla. Den verkliga
kvaliteten är bra. Bra säkerhet, bra rostskydd - oftast - och ok
priser, eftersom statusen är lägre. Eftersom jag blivit så vansinnigt
bränd på Saab, så tänker jag inte rekommendera det märket. Det är ju
just när bilen börjar bli gammal som den sanna kvaliteten visar sig,
och det gjorde det på min gamla Saab.

Köp absolut inget under 4
stjärnor i Euro-NCAP. Teknikens värld säljer "Alla bilar 2008" på sin
site och på ICA typ. Där står sånt.

Konkreta tips:
Citroën C4, C5 (Inte C4 om ni skall ha barnvagn en dag).
Peugeot 406 kombi (ej 4 stjärnor i NCAP, men ok enligt Folksams verklighetslista)
Renault Megane - både säker och prisvärd, och med ett kanonbra rostskydd.
Toyota Avensis.- Säker och bra.
Skoda Octavia - Billigast att äga i mellanklasstest i Teknikens Värld (tror jag att det var i). 4 stjärnor, men bra rostskydd.
VW lär ha dyr service och dålig goodwill, vad jag förstått.
Ford? Kanske. Jag är som du - mycket skeptisk till Ford. Kanske har de blivit bättre.

Bästa
alternativen ovan tycker jag nog är C5, Renault Megane, Skoda Octavia
och Avensis. Trångt i motorutrymmet i Megane = man lär få åka till
verkstad för att byta glödlampor = dyrt.

Jag hoppas jag hjälpt
dig lite på vägen. Dessutom: Bli inte för nällad! Köp inte direkt, åk
hem och fundera nån dag först! Kolla på nätet etc.

Lycka till!

Erik, 32 år och inne på 4:e bilen

Uppdaterat: 2008-01-19 14:34

Erik, Henke, Saabnisse, Lukas... och alla

Tack så himla mycket! Guld värt att kunna slänga ut en fråga här och få så många utförliga svar.

Men hur kommer det sig att ni rekommenderar Alfa Romeo? Det är ett märke som jag knappt tänkt på, faktiskt.

http://www.blocket.se/vi/14461037.htm?ca=10_s

I Uppsala finns en rätt cool sådan, även om den kostar en del.

I dag var vi och kollade på en Volvo S40:

http://www.blocket.se/vi/13954310.htm?ca=10_s

Lite småskumt att den varit hos dem sedan 1 december. Den var ute på parkeringen så vi kunde inte sätta oss i den, men den såg jäkligt fräsch ut inuti. Dock inte metallicfärg och så har jag väl kanske lite, lite svårt för vingen där bak.

85 papp borde väl kunna gå och pruta ner en del.
Men allvarligt, hur prutar man?
Kan ni ge exempel på hur mycket ni prutat ner bilpriser?

Uppdaterat: 2008-01-19 16:37

Ett råd! Undvik S40 o V40 den är kall på begmarknaden och mkt rostkänslig! Kvaliten når inte upp till
normal Volvo standard (60/70/80-serien)
Priset var också mkt väl tilldaget. Värdering av den hamnar på följande, pris på bilfirma ca 70000kr noch
privat 55-60000kr!
Glöm den direkt, leta då hellre upp en V70N som gått lite längre!
Ett tips när du skall pruta, värdera bilen på [url=http://www.bilpriser.se]www.bilpriser.se[/url] och ta med en kopia av det när du skall
pruta på bilen, glöm inte att dra av skador o ev defekter på det priset.
Som sagt bilmarknaden på beg är ganska avslagen i januari, eftersom många har gjort av med lite
extra under jul o nyår! Dessutom är beglagren välfyllda efter alla nyleveranser.
När det gäller prutning, var stentuff, bjud ett lågt pris som säljaren ofta avvisar men han kanske kryper
till korset efter en vecka eller två. Var iskall ,det finns mkt med beg bilar!
Kör hårt o lycka till!!

Uppdaterat: 2008-01-19 17:37

lucas 66

Tack!
Ja, mina svärföräldrar har en V40 som har varit problemfri, men då har den metalliclack. Vi har sett många V40 utan metalliclack som har rostproblem, så du har nog helt rätt.

Isf är det mer aktuellt med en S40 i Uppsala som gått 12 och kostar 69 och är rödmetallic.

Jag blir dock lite konfunderad över varför de håller det höga priset trots att bilen varit inne i snart 2 månader...

Efter dagens tur på några bilfirmor och diverse tips så känner jag mig ganska tom i huvudet.
Ingen bil ligger i pole position.
Min flickvän såg en Passat 00:a prissänkt till 59 som hon gillade, men jag är lite småskeptisk.

Uppdaterat: 2008-01-19 18:35

Ja, då poppar jag upp igen. Har inte kollat dina länkar till bilarna,
men har den övertygelsen att 40-serien inte är riktiga Volvoar. En
riktig Volvo är byggd i Sverige, och helst stor också. Kolla nån
schysst S70 hellre. DAF-340-440-S40. Så ser jag utvecklingen av denna
pseudovolvo. Titta hellre på 940 - 850 - S70. Riktiga Volvoar.

Alfa
Romeo har jag aldrig kört. Kan nog vara en mycket rolig körmaskin, men
enligt rosttest som Vi Bilägare gjort, så får Alfa (iaf nya 159:an)
LÄGSTA betyg, 1/5 = fetevarning. Service och reparation lär nog kosta
också. Men jag vet inte. Bara har en känsla.

Jag köpte min 406:a
2005, när den var 5 år gammal och gått 12000 mil. Nyservad, förutom
kamremmen. (När min vän lastbilsmekaren och jag bytte den, så var den
efter 12000 mil i nyskick!
Det kallar jag kvalitet.) I affärerna låg sådana bilar på 75000-85000.
Killen som sålde bilen ville ha 65000, vilket var lågt. Bilen hade lite
småskavanker (parkeringsskador/småbucklor (knappt synliga),
skitigt/dammigt/saltigt motorutrymme o så), men det mesta lät jag fixa
sedan. Jag bara mailade och frågade (innan jag tittat på bilen) om
55000 var för lite, varpå han skrev att det var lite mindre än tänkt,
men ej omöjligt. Tittade på bilen, åkte hem och funderade (viktigt) och
köpte den nästa dag. 30 000 under marknadspris! Men - alla 8 däcken var
blanka, så det använde jag som prutargument. Men han tog det lugnt, så
det var ingen hetsig och spänd situation. Jag vill inte köpa av
bilhandlare. Det innebär bara 20-30000 högre pris som de tar. OM du
köper hos bilhandlare, så vet att du ska kunna pruta 5-10 000 på bilar
mellan 50 000-100 000. Minst. OCH - du ska få en bra garanti. Annars
kan du lika gärna köpa privat. Skulle något hända med bilen, så kan du
reparera den för de "20-30 000" som bilhandlaren tagit extra för bilen.

Bra
tips nån skrev här, att skriva ut en värdering på bilen, från den där
länken, och använda det som riktmärke. Jag skulle akta mig för att köpa
en sportig/vass bil av en ung kille. Då är bilen slutkörd/hårt körd och
redo för feta utlägg på reparation. Egen erfarenhet. Varnar för Saab.
De kan inte göra växellådor som håller i längden. Får se hur dagens
"fina" saabar är om 10-20 år.

Kolla blocket efter 3-5 år gamla
Citroen C5 sedan, Volvo S70 och Toyota Avensis t.ex. Läs också Vi
Bilägares tester på de bilmodeller du funderar på. Du vet att man kan
det va?

Vänliga hälsningar

Erik

Uppdaterat: 2008-01-19 20:40

Sinnerman//
[url=http://www.blocket.se/vi/14664097.htm?ca=21_s]http://www.blocket.se/vi/14664097.htm?ca=21_s[/url] Pruta ner till 65-70tkr.
[url=http://www.blocket.se/vi/14594941.htm?ca=21_s]http://www.blocket.se/vi/14594941.htm?ca=21_s[/url] Pruta ner till 75tkr.
[url=http://www.blocket.se/vi/14789525.htm?ca=21_s]http://www.blocket.se/vi/14789525.htm?ca=21_s[/url] Pruta ner till 70-75tkr. Sportig familjebil!

Så här skulle jag betala för bilarna.

Varför jag tycker Alfa? Du får mycket bil för pengarna. Men du som ska köra/äga bilen så skit i vad jag tycker.=)
Volvo S/V40. Den sista Volvon heter S/V90.
/
Henrik
30 år och 9 bilar på mitt samvete.

Uppdaterat: 2008-01-19 21:24

Tack så mycket - återigen - för alla svar.

Jag lockas lite av det sista tipset, Almeran för 69 papp som bara gått 7000 mil.
Och den har kamkedja alltså? Det är ju värt en hel del.

[url=http://www.blocket.se/vi/14220294.htm?ca=10_s]Denna då?[/url]Ska kolla in den imorgon.På förhand verkar det negativa vara att den har lite lastutrymme och lite utrymme i baksätet

Uppdaterat: 2008-01-20 03:38

Shogun, Leifer!

Intressant.
Det är ju en fördel om man slipper kamremskostnaden.
Toyotan gillar jag inte riktigt. Den ser lite för... vad säger man, tonårsaktig ut.

Vi vill ha en lite mer stilren bil.

Hur kommer det sig att ni avråder Chrysler Stratus?

Jag har inte hittat några tester av den i o m att det är en så gammal bil.
Och jag hade i ärlighetens namn aldrig tänkt på bilen, om inte min kollega hade erbjudit mig den och jag skulle få en schysst deal.

Ett tag var jag väldigt inne på att köpa den, men nu vette fanken.
Jag kan säkert pruta ner den till en bra bit under 40, trots att den då har sprillans ny kamrem och är väldigt fin utvändigt och invändigt.

Uppdaterat: 2008-01-20 14:07

Stratusen är lite trött det måste jag hålla med leifer på, en lite större motor skulle varit bra!
Men visst skall det va autlåda i en USA bil(en USA bil med man låda är i regel svårare att sälja o därmet lägre andrahandsvärde)
Det samma gäller tex Volvo 960 den skall det sitta en autlåda i!!
Annars är kvaliten halvdan på Stratusen o lite gungig är den. Andrahandsvärdet är lågt men det innebär att vill man köpa en
så kan man få en till mkt bra pris.

Uppdaterat: 2008-01-20 15:33

Just kollat på länken du gav, länken till Boran. Den ser ju fin ut. Tycker du ska titta på den, men låt säljaren veta att du bara tittar och har många fler objekt på gång. Provkör absolut. Tror du kan hitta lista vad du ska kolla när du testar bilen, på Konsumentverkets hemsida. Googla annars. Låt gärna någon kunnig/erfaren person följa med. Ang. priset så hade jag inte gett ett öre över 60 000. Den må vara fin och inte gått så långt, men den börjar bli gammal. Kolla när den servades senast också.

Lycka till med boring Bora!

/Erik

Uppdaterat: 2008-01-20 17:17

Hej!

Har kollat lite efter en schysst C5, med nya fronten. Hittade en, som står i Malmö, hos en försäljare. Lite frågetecken på att den är så pass billig, men det kan vara milen. Motortvätt kanske behövs också, men i övrigt ser den mycket fin ut, med tanke på pengarna. amremmen ska vara bytt vid 12000, så det enda är väl att det är service runt 18000, om inte den är gjord. Citroens motorer är mycket fina, de håller länge, har jag hört av min mekanikervän. Det är våta foder i blocket, vilket på flera olika sätt är bättre än konventionella motorblock där cylindern är borrad rätt i blocket.

Kolla bilen här, en C5 (kombi förvisso) -05! som gått under 18 000 mil. 78 000. Pruta går nog med. Men kolla noga så inget är fel. Man kan M-testa bilen för 1500 typ. Då kollar de allt viktigt. Kan vara värt det. [url=http://www.blocket.se/vi/13667099.htm?ca=17_s&last=1]http://www.blocket.se/vi/13667099.htm?ca=17_s&last=1[/url]

Ha det!

/Erik

Uppdaterat: 2008-01-20 19:04

Jag hade en Golf med 1.8, 90hk-motorn. En av de billigast bilar jag ägt. (Förutom en gammal rostig Saab-99 som jag köpt för 3500:- och sålde för 3500:-, 6000 mil senare!).
Vid 12000 mil bytte jag själv kamrem och spännrulle på golfen. Kostnad ca 300:- (Biltema). Tidsåtgång 1 tim.15 min. Att det tog så lång tid berodde på att jag gjorde rent och målade kamremskåpan och var tvungen att vänta tills färgen torkat.
Vid 17000 mil bytte jag rem igen. Litade inte på Biltemas kvalitet, men det var nog inget fel på remmen men den var så billig och jobbet lätt så det var väl lika bra.
Men det var då det. I dag är det inte lika lätt att jobba med grejerna.

Uppdaterat: 2008-01-20 19:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

C5:an i annonsen är en gammal Taxi så den är inte diekt prisvärd!
Varför inte en Golf -03:a
[url=http://blocket.se/vi/14729274.htm?ca=7_s]http://blocket.se/vi/14729274.htm?ca=7_s[/url]
[url=http://blocket.se/vi/14638947.htm?ca=7_s]http://blocket.se/vi/14638947.htm?ca=7_s[/url]
Den första med blockets beg.gar o fri försäkring i 3mån borde gå att få ned till 55-57tkr
Den andra borde gå att få för ca 70000kr eller några tusen till , den är 5-d vilket är ett plus

Uppdaterat: 2008-01-20 19:25

Fast C5:an är en oerhört bekväm bil, kanske en av de bekvämaste som finns.
Jag har tyvärr inte fått möjlighet att prova C6.

Men en gammal taxi kan ju vara prisvärd den är ju oftast exemplariskt servad.

Uppdaterat: 2008-01-20 19:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har du möjlighet att kolla den här C5:an så tycker jag du ska göra det.
17000 mil sedan -05?
Är inte det lite för en taxi?

Uppdaterat: 2008-01-20 19:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lite misstänkt lite mil för en gammal taxi, dom brukar ju som sagt var gå 10-20000 mil per år!
Den är fortfarande regad som Taxi!
Att köpa en Taxibil som gått med ett fåtal olika förare som är välservad är inget fel, men då
skall priset vara lägre (avdrag ca 15-20% på listpriset)

Uppdaterat: 2008-01-20 20:12

Ja, varför inte. Opel är ju sorgligt bortglömd. Bl.a. för att säljarna bara ska framhålla Saab (de kanske tjänar mer på den?).
Själv tycker jag att Astran är riktigt läcker.
Har inte kört Corsa sedan -96 och den jag hade då var inte ny och den var ingen höjdare.
Men när jag får tid ska jag prova en ny, den verkar ju intressant.

Uppdaterat: 2008-01-20 21:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jaha - taxibil. Ok, men den kan vara bra ändå. Klart att den slitits lite mer, i alla fall om den gått i Malmö mest. Men - jag är ganska säker på att det inte är något problem med vare sig motor eller drivlinan i övrigt. Citroen gör fina och hållbara växellådor och motorer. Just de våta fodren (som är bättre härdade än vanliga motorblock) slits mycket mindre och därför går motorn mycket längre innan den börjar dricka olja. Och när den gör det, så byter man bara cylinderfoder, som är gjutjärnscylindrar som man bara lyfter ur topplocket. Sen är motorn som ny igen. Det som skulle kunna vara slitet är väl då styrsystemet och ev. bromsarna. Men som sagt kan man kolla på M testcenter. Kanske man kan få ner priser till 65 000? Jag tror nog att den går att sälja vidare, men till lägre pris. Men man får ju då komma ihåg att man själv köpt den till väldigt lågt pris, så det borde inte bli någon större förlust. Största värdeminskningen har ju redan varit.

/Erik

Uppdaterat: 2008-01-21 16:58

Du verkar ha bestämt dig.
Jag tycker C5:an är en utmärkt bil och även om det varit en del fel på den är de säkert åtgärdade på den här.
Som jag skrev tidigare verkar 17000 mil vara lit för en taxi, -05, men om den verkar ok så kan det vara ett bra köp.
Fjädringssystemet är förmodligen det bästa som finns och har varit det sedan 1955. Här är det inga barnsjukdomar!
Det är dessutom ganska billigt att reparera om det skulle gå sönder.
Om du trivs med den, vilket är huvudsaken, köp den.
Men glöm inte att pruta, ge ett skambud!

Uppdaterat: 2008-01-21 17:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Wow, måste läsa ifatt lite.
Jag missade att det bläddrat över till sida två...

Uppdaterat: 2008-01-21 19:47

Som sagt: kombi går bort.

Jag ser absolut fördelarna med att köpa en ny Opel Corsa eller en Kia Cee'd som gått 2000 mil och har massa nybilsgaranti kvar.
Men faktum är att jag då hamnar cirka 50 000 över de pengar jag hade tänkt att spendera.

Då är det mer intressant att köpa en välvårdad Chrysler Stratus LX med sprillans ny kamrem för kanske 35 000...

Min flickvän tycker om stilrena bilar medan jag tvekar om man kanske ändå vill ha en bil med lite karaktär.
Chryslern har absolut karaktär.
Boran är ju till synes rätt karaktärslös, vilket verkligen ligger den i fatet.
Likaså med Golfen. Den där FSI är ju rätt läcker, men den ligger ju lite för högt i prisklass.

Jag bevakar vad som händer på bilmarkanden här i Uppsala och så får vi se vad som händer.
Jag sände en fråga till Upplands motor om Volvo S40 01:an som låg på 85 papp och har stått där sedan 4 december.
Den ligger ju alldeles för högt.

Alltså, jag har ju fattat att ni inte gillar S40. Och denna har ju inte ens metalliclack.
Men den var väl generation II av S40 och blev väl bättre på typ 180 punkter?

Uppdaterat: 2008-01-21 20:13

Eh, saabnisse - jag ska inte köpa något! :o) Jag ger bara min åsikt. Men visst, tycker jag som du; det är ett mycket fint och hållbart fjädringssystem, och ang. andra fel, som sannolikt dykt upp någon gång, så lär de vara åtgärdade. Det är bra kvalitet i de bilarna, så det är nog bara billigare slitdelar som skulle kunna vara dåliga, bromsskivor o sånt. Jag tror att mätaren kan stämma på bilen. Av någon anledning har bilen bensinmotor och manuell låda, vilket är mycket olikt en taxibil. De har ju dieselmotor och nästan alltid automatlåda. Kanske den varit lite extrabil på något sätt. Det förklara ju också varför det är en bensinmotor. Motor- och växellådeval rimmar bra med mätaren, tycker jag.

Bilen verkar köpvärd i alla fall. De flesta köper ju bil för att ha och använda, inte för att sälja, och denna bilen växer man knappast ur i första laget.

/Erik

Uppdaterat: 2008-01-21 20:15

S40:n fas II är bättre än den första, men den är inte någon höjdare trots det!
En släktning till mig ägde en 01:a som gått ca 10000mil och den började rosten komma
på, särskilt på bakskärmarna där det blev hål när vi skulle bättra lacken.
Han bytte bort "problembarnet" och fick 45000kr för den i inbyte (2,0T-01 på 10000mil)!!!

Uppdaterat: 2008-01-21 20:56

lucas66

Ouch... låter inte bra!

Genom att titta på biltester här på Vi bilägare och beg.tester på blocket så blir man ju inte direkt klokare.
Vilken modell man än tycker är fin, så har den ju alltid någon jävla skavank.

Tillslut får man väl bara välja en lista och blunda och peka.
Det lär ju bli dyrt och krångel i vilket fall...

Uppdaterat: 2008-01-21 21:13

Ursäkta erifog, jag tog fel, men vi verkar vara överens om C5. :-)

Uppdaterat: 2008-01-21 22:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Leifer

Ja, den Almeran har jag sett
Om den nu har kamkedja och verkar rekas av er så kanske den kan vara ett alternativ?

Uppdaterat: 2008-01-21 23:33

Jag tycker det är konstigt att ingen föreslagit en 4-hjulsdriven bil. Det måste väl ändå vara perfekt på hala svenska vintervägar. En hyfsad Subaru, RAV-4 eller rent av en liten Land Rover Freelander borde väl gå att hitta för 75 papp. Eller är det inte politiskt korrekt?

Uppdaterat: 2008-01-22 09:45

Still confused

Kan ju iofs ses som en förolämpning mot alla som gett mig tips, men jag hoppas att ni inte tar det så!
Jag vill nog köpa av en bilfirma.
Dels
för att jag själv inte är nog kompetent i köpsituationen och som följd
av det att min svåger bor en bra bit bort och min bilkunnige far bor 90
mil bort.

Men även att t.ex. Upplands Motor lämnar en 1-årig garanti
på sina begagnade bilar á la devisen "Lika tryggt ny som begagnad", typ.
En trygghetsfråga, trots att det kostar och att man kanske kan göra fina kap av privatpersoner.

Utseendemässigt och "på känsla" så gillar jag Forden bäst just nu.
Men det känns som att Chrysler Stratus LX -98 och 8200 mil ligger i Pole position om min kollega prutar ner den lite till.
Det
är ju en avvägning om man ska ta 70 000 och nyare bil eller hälften och
äldre bil med sämre andrahandsvärde som kanske ändå inte minskar till
mindre än 20 om jag har den några år och sköter den.

Ett stort problem
är ju att jag är vetgirig med allt jag köper. Jag har läst på om
hundratals bilar, känns det som, och alla har ju någon defekt som känns
tråkig. Utseendemässigt gillar både jag och tjejen Mazda 3, 323 och Mazda 6 t.ex, men den har ju fått lite rostkritik
Honda Civic har ju rätt schyssta bilar också

Ni
rekommenderade ju Alfa Romeo och det finns en vrålsnygg 156:a här i Uppsala
på Novation. Men då läser jag i beg.testet här på Vi bilägare att
rostkyddet är katastrofalt och att serviceintervallerna är tighta.
Finns
en cool Honda
Accord här i stan också, men tre dörrars känns lite tråkigt.
Jag får flashbacks från hockeyträningarna då man var liten och min
kompis familjs bil som var en 343 med 3 dörrar.... detta enerverande
nedvikande av sätet...

[Edited on 2008-01-22]

Uppdaterat: 2008-01-22 16:54

Ja, mycket att ta hänsyn till. Om du känner som du gör ang. begköp av privatperson och Upplands motor lämnar ett års garanti, och du tycker att du har råd, så köp en bil av dem. Det verkar ju bra att de ger ett års garanti. Det vet jag inget annat företag som gör på begbilar.

Undvik rostfällor, hur snygga de än är. Tveksam till din väns Chrysler. På Konsumentverkets hemsida så tyckte "Bilkalkylen" att en -98 års Stratus är värd 24700. Är inte 70 000 lite mycket, även om bilen gått få mil? Jag hade inte köpt den. Leta efter en fin bil på Upplands motor, och kolla sen mot Vi Bilägares rostregister. Nu skall sägas att registret är en uppskattning av nya fordon, inget slutgiltigt utlåtande. T.ex. har Citroën C5 endast 4/5, medan den i verkligheten är en av tre bilar som var HELT utan rost när man i ett test skar upp de 25 vanligaste modellerna och tittade. De andra var Renault Laguna och Audi A4 eller A6, tror jag.

Bra bilar ur rostskyddssynpunkt är t.ex. VAG-koncernens bilar (VW, Audi, Skoda, Seat), Renault och Citroën, liksom Volvo och någon BMW.

Lycka till!

Uppdaterat: 2008-01-22 18:35

Du, förresten - jag var just inne på Uppland motors hemsida och hittade denna Volvo S /0 -97: [url=http://www.upplandsmotor.se/Bilar/Bilar-i-lager/Visa-bil/?lp=EOJ847]http://www.upplandsmotor.se/Bilar/Bilar-i-lager/Visa-bil/?lp=EOJ847[/url]

Den har ju gått 15 000 mil förvisso, men om det är ett års garanti så... Jag hade kollat den där Taxi-C5:an, men du är inte jag...

Uppdaterat: 2008-01-22 18:46

Glöm inte bort att en del beg bilar på blocket säljs med "blockets beggaranti" som gäller i 6 mån!
Att köpa en med den garantin av en privatperson borde va ganska tryggt!

Uppdaterat: 2008-01-22 18:56

Hur länge tänker du behålla bilen?
Hur viktigt är rostskyddet, jag menar om bilen är fin när du köper den kanske du kan behålla den fin ett tag utan alltför mycket arbete.
Jag tycker att du ska prova en Alfa.
Den bilen är alldeles för mycket baktalad här i Sveriges förlovade Volvoland och därför kan du få väldigt mycket bil för pengarna!
Innan du spolar den, den kanske inte alls är vad du vill ha, eller ska ha, men ge den en chans!
Jag vet flera som gått på just det, om att italienska bilar är skit och när de väl har övertalats att prova blivit helt sålda.
Det är förmodligen en av de trevligaste bilarna som finns att köpa, och köra, men den passar inte alla.
Många svenskar har svårt att få en bra körställning och hör du till dem kan du lämna den direkt.
[i]Men prova![/i]

Uppdaterat: 2008-01-22 19:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Erifrog, Shogun, Lucas

Ni är grymt snabba!

- Vit bil går verkligen bort
- Det låter ju bra med Toyotahandlarna!
- Chryslern skulle han ha 39 för (kan nog pruta mer eftersom vi är kollegor och han har redan två andra bilar...). Enligt den uträkningen du nämnde så räknar man ju på 1500 mil/år och den är ju tio år gammal. Nu har den gått lite mer än hälften av de milen. Plus att det är en LX version, vilket inte räknas med i den kalkylen!
- Bra rostinfotips!

Uppdaterat: 2008-01-22 19:33

Jag gillar inte Chrysler men det är du som ska äga den. Taskig kvalitékänsla och en tråkig motor.

Jag har lärt mig att man aldrig ska köpa en Volvo hos volvohandlaren eller toyota hos en toyotahandlare. Dom tar lite extra betalt bara för att det är "deras" egna märke. (Nu kommer jag bli påhoppad av flera) men jag upplever att det är så.

[url=http://bytbil.com/Used_Objects.aspx?o=f3k25ac9&criterias=QGQAAAEAAABg6gAAgDgBAAEAAAANAAAAAwAAAAIAAAD%2F%2F%2F%2F%2F]http://bytbil.com/Used_Objects.aspx?o=f3k25ac9&criterias=QGQAAAEAAABg6gAAgDgBAAEAAAANAAAAAwAAAAIAAAD%2F%2F%2F%2F%2F[/url]!
[url=http://bytbil.com/Used_Objects.aspx?o=xm7tfas7&criterias=QGQAAAEAAABg6gAAgDgBAAEAAAANAAAAAwAAAAIAAAD%2F%2F%2F%2F%2F]http://bytbil.com/Used_Objects.aspx?o=xm7tfas7&criterias=QGQAAAEAAABg6gAAgDgBAAEAAAANAAAAAwAAAAIAAAD%2F%2F%2F%2F%2F[/url]!
[url=http://bytbil.com/Used_Objects.aspx?o=g3wtu7c9&criterias=QGQAAAEAAABg6gAAgDgBAAEAAAANAAAAAwAAAAIAAAD%2F%2F%2F%2F%2F]http://bytbil.com/Used_Objects.aspx?o=g3wtu7c9&criterias=QGQAAAEAAABg6gAAgDgBAAEAAAANAAAAAwAAAAIAAAD%2F%2F%2F%2F%2F[/url]!

Uppdaterat: 2008-01-22 20:31

leifer

Jag förstår vad du menar

Henke F
Jag tittade faktiskt på en Ford Focus FFV 1,6, 6000 mil drygt för 83 papp (låga priset för lite stenskott)
Men jag är lite för dåligt insatt i fördelar/nackdelar

Fördel:
Drar låga 0,64 blandad bensin
Drar 1,0 etanol
Billig skatt (för mig att det stod 1010 kr)

Nackdel:
Dyrare service?

Uppdaterat: 2008-01-22 20:41

*suck*

Bäst att cykla överallt då
Blir väl svårt med kidzen så småningom....

Uppdaterat: 2008-01-22 21:25

Visst har du rätt Henke F när det gäller att inte köpa tex en Peugeot hos en Peugeot åf. Dom håller givetsvis upp priset på sitt
eget märke.
När det gäller Stratusen så , varför inte! Kan du få den till rätt pris och du gillar den så tycker jag du skall köpa den.
Reservdelar till USA-bilar brukar vara ganska överkomliga och får du den till hyfsat pris så blir inte värdeminskingen
så hemsk om du ångrar dig!!

Uppdaterat: 2008-01-22 22:26

leifer!

Tack för det tipset! Hur letar man upp sådana firmor? Kostar det bara några hundralappar så kan det ju vara värt det, eftersom rostskyddet kanske inte är det bästa på en Chrylser 98:a.

Han körde på en Hjort i somras och har fått en ny kylare och omlackerat huven (inget jag såg med blotta ögat, men ändå).

Men vi får se. Chryslern är i alla fall plan B. En billig plan B.

Uppdaterat: 2008-01-23 11:11

Grymma tips!

Tittade faktiskt på en Sonata en gång.
Den har ju helt klart lyxbilskänslan till ett överkomligt pris

Den gröna på 4000 mil ser ju kanon ut.
Automatväxlad vill jag inte ha, annars såg den blå i Uppsala väldigt fin ut

Uppdaterat: 2008-01-23 15:50

Renault?

Någon berömde deras satsning på rostskydd. De får alltid bra i krocktester.
Men jag antar att ni experter har något negativt att säga om [url=http://www.blocket.se/vi/14005984.htm?ca=10_s]Denna[/url]

Eller :)

Ok, den ligger 10 papp över min prisklass, men den ser ju faktiskt rätt snygg ut.

Uppdaterat: 2008-01-23 17:31

[b][/b]
Den är inte import. Har väl bara blivit stående innan den blev såld.

/Pär

Uppdaterat: 2008-01-23 19:57
McTar

Ok, elektronikfel är väl i alla fall lite mindre problem än rost och dåliga krocktester :)

Men du har rätt, det låter ju rätt konstigt

Uppdaterat: 2008-01-23 21:20