Vi Bilägares forum

Felkod ger böter?

Felkod ger böter?

Jag skrev en insändare i senaste numret, mitt första faktiskt! Jag skulle vilja utveckla den juridiska sidan av detta nya påfund med att felkoder ger underkänt på besiktningen, och undrar om någon har ett svar.

För det första är ju detta ett miljökrav har och inte med säkerhet. Vad vinner då miljön på detta? Bilen är felfri vid besiktningen, och är nog det större delen av året om en felkod har uppkommit någon gång efter förra besiktningen.

Jag är orolig över den juridiska frågan om jag kör olagligt. I besiktningsprotokollet står att jag ska åtgärda felet snarast, men behöver inte ombesiktiga. Vad händer om jag blir stoppad?

Lyser en lampa och jag inte har åtgärdat den efter besiktningen är det mer rimligt att jag har gjort något fel. Finns en felkod vid besiktningen och jag är en laglydig bilist och lämnar in den till en verkstad, försöker de laga den och nollställer koden. Om jag sedan blir stoppad och polisen konstaterar att jag igen har samma felkod som vid besiktningen (utan att jag visste det), ska jag då ha böter? Hur ska någon avgöra om det är samma kod som vid besiktningen. Detta är det kniviga rättsliga problemet som har lämpats över på oss bilister.

Sedan skulle det vara mycket intressant hur detta påverkar andelen underkända besiktningar eftersom det är mycket vanligt med felkoder.

Jag anser att detta är ett resultat av biltillverkarnas lobbing. När kraven på auktoriserade bilverkstäder släpptes, minskade intäkterna. Detta är ett sätt att få oss bilister till verkstäderna. En felkod kan bero på massor av saker, och det är naturligtvis frestande att byta så mycket som möjligt för en mindre nogräknad verkstad.

Låt oss bekämpa detta och köp ett eget instrument som läser av koder och ger oss möjlighet att nollställa dem så att vi åtminstone klarar besiktningen!

I och med att vi själva kan identifiera felkoder kan vi genom diverse forum få tips och hjälp via nätet. Exempelvis kan en felkod bero på en läckande luftslang, vilket vi kan ordna själva.

Jag vet att det kan vara skadligt att köra med vissa felkoder, men då brukar en varningslampa lysa. Har den slocknat borde felet inte finnas kvar. Detta är en helt annan fråga.

Sedan slutligen en inblick i vad vi har att vänta i framtiden. En bekant berättade att i USA sker besiktningen på en rullande väg då avgasvärden mäts. Det talas även om att avgasvärden ska mätas vid belastning. Vidare önskar biltillverkare att koda signalerna till analyskontakterna. Då kan vi själva inte använda egna instrument utan blir helt beroende av märkesverkstäderna. Om detta kommer i framtiden blir det också helt omöjligt att ex chiptrimma motorer, eftersom besiktning kontrollerar värden mot biltillverkarens specifikationer.

Detta vore något för Vi Bilägare att gräva i tycker jag.

Uppdaterat: 2011-01-19 18:23
AmazonRoffe

Kommentarer