Vi Bilägares forum

Ersättare för en Skoda Fabia- 01

Ersättare för en Skoda Fabia- 01

En av mina grannar vill byta bil.
Hon har en Fabia som gått en bit över 20000 mil och inte varit sådär helt felfri, men hon har trivts med bilen ändå.
Hon vill ha ett förslag på en nyare bil i 40000:- klassen i ungefär samma format.
Givetvis föreslog jag Saab, men det föll på både storlek och pris och när jag föreslog 96-V4 blev det samma invändning och ett för mig oförståeligt flin.
Vad finns för tänkbara alternativ?
Hon kör ca 1700 mil om året varav 90% landsväg.

Uppdaterat: 2012-04-14 17:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

Det lustiga är om "grannen" äger en Fabia som börjar få mkt fel och därför vill köpa en ny och lägger ut ca 40 000 kr och då tro att man inte behöver repa den... Kommer ju vara en gammal bil som garanterat kommer vara en del på verkstaden, känns som det är som att gå över ån efter vatten. Jag tycker ska man lika byta bil så köp en av ny/nyare modell eller strunta i bilbytet annars.

Uppdaterat: 2012-04-24 21:47
Pär

Jag har talat med båda ikväll, hon vill absolut ha en nyare bil och jag har framfört de synpunkter som framkommit här, (de flesta, men jag nämnde inget japanskt!).
Han åker till och från sin tjänstebil med Fabian, alla instrumentlampor lyser, utom motorvarningslampan som slocknar då och då?
Men han tycker att den går bra och den tar lite bensin, men man kan ju undra hur det blir när det är dags för besiktning.
Jag föreslog att han skulle prova med att lossa minuspolen från batteriet några timmar.
Vi får se vad som händer.
Hon åker V70!

Uppdaterat: 2012-04-24 22:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Går billigt och tar lite bensin gör väl närmast alla bilar i den klassen samt är smidiga att köra så det är väl inga direkta argument för just Fabian. Det var just anledningen till en bil i 40 000kr klassen jag reagerade på då anledningen att man ska byta denna Fabia just verkade vara att man tycker den blir för dyr att fortsätta reparera, för att undvika detta så finns knappast några bättre köp än en Japanare men har man nu sådana fördommar mot dessa så tror jag inte man får en direkt mer problemfri Européisk bil än den man redan haft i 40 000kr klassen så därav rekomenderar jag att dom behåller Fabian eller köper en Fabia för 40 000kr och reparerar dessa det som krävs då, det är nog inte så mycket svårare än så.

Är man däremot villiga att lägga betydligt mer pengar för en närmast ny bil så kan man ju få en problemfri bil i betydligt fler märken under något år framöver tills de börjar bli lite mer begagnade, och sedan kan man ju byta och köpa en ny bil igen för att förhoppningsvis åka problemfritt, det är ett annat alternativ.

Uppdaterat: 2012-04-25 00:14

Men hur är det med läsförmågan Hanzzon?

Corsa och Fusion som jag nämnde på sidan 2. Focus, Clio, Astra, 307, Ibiza, Civic, ,Mazda 2 mfl. Nöjd nu?

@Shogun: Kul att du tar åt dig ;-)

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Hanzzon, se mitt inlägg #14.

Mitt förslag var att hon skulle ut och provköra några av förslagen hon fått och sälja sin gamla Fabia som reservdelsbil, den har ju många bra delar och en helt skadefri kaross.

Under tiden hon letar reda på något vettigt tycker jag det är vettigare att lägga reparationspengarna på att åka med V70n än att reparera Fabian för 20000.-

Uppdaterat: 2012-04-25 08:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ingen av dem har tillgång till dator.
Ingen av dem har någonsin fått en datorutbildning och det finns faktiskt arbetsuppgifter som inte kräver tillgång till dator..
Hur kommer det sig att du har så svårt att fatta det?

Uppdaterat: 2012-04-25 12:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kom igen!
Jag har aldrig påstått att han är resande i sitt jobb, han är tidningsbud med ett mycket stort distrikt.
De behöver verkligen inte använda sig av dator, de kör samma vägar, dag efter dag, år ut och år in, ganska tröstlöst jobb enligt min uppfattning.
Men det måste göras!

Uppdaterat: 2012-04-25 13:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vi har haft en Corsa -02 under 9 års tid (andrabil). Hustrun har trivts bra med bilen men att kalla den problemfri kan man absolut inte. Den har snart gått 10.000 mil och den har genomgått åtskilliga reparationer. Dock verkar karossen helfrisk så några rostproblem tycks inte existera.
Även vi skall byta ut denna men vi har nog lite högre budget än det som diskuteras i denna tråd. Vi har bl a testat en Aygo (2010) men den föll inte hustrun på läppen - den var helt enkelt för enkel i utförandet, sladdrig i växelspaken och kändes rent allmänt äldre i utförandet än vår gamla Corsa. Därmed faller även enkla småbilar tom t ex Suzuki Alto. Har också testat en Ibiza 2009 och den föll definitivt hustrun i smaken men där förlorade vi "budgivningen" (privat säljare), Men uppenbart är det i den bilklassen vi får leta vår ersättare till Corsan.
Så till dig Hanzzon. Vilket märke du älskar vet vi men vad tycker du om andra österländska bilmärken och då i småbilsklassen främst. Vi har väl i alla fall dessa märken:
* Mazda
* Nissan
* Mitsubishi
* Suzuki
* Honda
* Hyundai
* Kia
* Chevrolet/Daewoo
...och säkert har jag glömt nåt...:)
Tacksam för dina tankar runt dessa märken.

Uppdaterat: 2012-04-25 17:21

Hej Leifer,
Jodå - jag är fullt medveten om att jag talar om Aygo för jag inbillade mig nämligen att en sån borde fungera för hustruns färder i stan och dess omgivningar - men tji vad jag bedrog mig. Jag sa visserligen att vi hade lite högre budget men till en ny Yaris räcker den nog inte - det är trots allt en andrabil.

Uppdaterat: 2012-04-25 17:38

Jaha - verkar som Hanzzon inte är hemma just nu för han brukar ju vara snabb med att kommentera. Synd...

Uppdaterat: 2012-04-26 19:16

Inte får vi några 30.000 kr för den. . Ja - vad är skälet att byta t ex en 3 år gammal bil ? En 10 år gammal kanske man har ännu flera skäl att byta - t ex det uppenbara att den börjar bli gammal och kräver alltmera reparationer. Tror inte en sekund på att allt reparationsbehov plötsligt upphör....

Uppdaterat: 2012-04-26 23:42

Rasa och rasa men det kommer hela tiden nya saker - i alla fall ett par gånger om året. Visst kan det även inträffa på en 3-4 årig bil men eftersom man inte har åldersrabatt (på bilen alltså) på verkstan så känns det inte så kul att kosta på en gammal bil reparationer som mycket väl kan uppgå till kanske 1/3 av bilens värde på en enda "mindre" reparation.
Nä - vi har bestämt oss för att ersätta Corsan och det hade nog även trådskaparen vad gällde deras Fabia. Dock är det nog mindre sannolikt att det blir en Opel igen även om man aldrig ska säga aldrig... Som du nog såg så ställde jag lite frågor till Hanzzon i hans egenskap av erfaren bilmek men svaren har tyvärr uteblivit.

Uppdaterat: 2012-04-27 11:40

Likväl som det skiljer kvalitetsmässigt mellan europeiska märken så inbillar jag mig att det också finns skillnader mellan de japanska (och koreanska). I o f s så finns det ju många älskare av Toyota här på forumet så det blir antagligen svaret. Själv har jag bl a haft en (ny) Corolla Kombi 2003 men min Focus 2007 var allt ett par strå vassare när det gällde problemfrihet och även servicekostnader (trots att det var en Flexifuel och att en kördes 2000 mil längre) så jag är den första att förstå att det inte jämt är så enkelt som att säga att ett enda märke alltid är bäst. Toyotan var helt OK men verkade bl a lida av känslig lack (många små-stenkott på huven) - nåt som inte alls var lika framträdande på Focusen trots längre körsträcka (samma typ av körning på båda men hade Focusen lite längre). Sen fick jag t ex pckså byta bromsbelägg på Toyotan vilket jag slapp på Focusen trots längre körsträcka. Focusen hade inga fel överhuvudtaget under den tid jag ägde den så det var endast normal underhållsservice samt byte av en omgång sommardäck (vilket även gällde Toyotan) - men det gjordes för att jag ville ha bra våtvägsegenskaper - annars hade dom troligen räckt till bilbytet.

Uppdaterat: 2012-04-27 17:55

@ mcgregor:

Snart får du veta att du far med osanning av forumets Toyota-fundamentalister som enligt dom själva "vet" att märket alltid är det mest problemfria och bästa valet.

Att en "simpel" Ford skulle vara av bättre kvalitet än Toyota finns inte i deras inskränkta världsbild men vi som lever i verkligheten vet bättre..

Men snart kommer mästermekanikern med ett inlägg där han fabulerar om alla de hundratals Fordar med alla upptänkliga problem som ständigt frekventerar hans bilverkstad medan han bara bytt nån enstaka glödlampa på Corollorna.

En rolig sort de där märkestalibanerna ;-)

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

@ Leifer:

Svar nej, finns ett par tre, fyra rätt uppenbara kandidater..

"Kejsaren", hans vapendragare den sanningssägande "mekanikern" och ett par till som är pinsamt inskränkta och verkar ha som livsuppgift att hylla märket och som enligt egen utsago vet bättre än vi övriga som är så fräcka att kritisera och ifrågasätta Toyotas överlägsenhet på alla områden..

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Våra verkligheter är uppenbarligen olika Shogun, men jag är iaf så pass klarsynt att jag kan medge brister och sämre egenskaper hos mina favoritmärken och inte behöver idiotförklara de som vågar ifrågasätta de märkena. Är det kännetecken för en taliban?

Den insikten saknas hos en del här, även bland de som t ex hyllar tyska märken. Du och ett par till står dock i särklass med era löjeväckande hyllningar till märket som börjar på T..

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Oj, vilken kanonad mitt lilla inlägg om erfarenheter runt Corolla och Focus fått.
Till Toyotans fördel skall absolut sägas att den var lättare att få ett hyggligt pris på vid inbytet - oavsett hur bra min Focus varit. Nu skiljde det i o f s drygt 4 år och andrahandsvärdena har ju sjunkit rätt mycket under den tiden men ändå är det säkert enklare att byta in en Corolla (eller Golf) jämfört med t ex en Focus Flexifuel. Trots att bilhandlarna inte var riktigt nöjd med lacken på huven på Corollan (många små stenskott - eg inget man såg om man inte kollade noga). Inga lackanmärkningar överhuvudtaget för Focusen utan tvärtom tyckte flera att den såg fin ut i lacken.
Men nu tycker jag att vi återgår till ursprunget nämligen rekommendationer på en småbil.

Uppdaterat: 2012-04-27 22:22

Leifer - ja, en Swift är absolut en tänkbar modell. Provkörde en ny häromdagen (dock 4-hjulsdriven) och den kändes helt OK - i stort sett som den Ibiza 2009 som jag testade några dagar före. Det är som sagt rätt stor "upplevd skillnad" mellan t ex Swift och Alto - provade båda vid samma tillfälle och även om Alto är billigare så var skillnaden i "bilupplevelese" betydligt större än prisskillnaden. Sen tror jag att den gamla Corsan kommer att säljas privat - bilhandlare brukar aldrig vara intresserade av så gamla bilar numera.

Uppdaterat: 2012-04-28 10:06

Suzuki Swift är för övrigt ett utmärkt bra val!

Uppdaterat: 2012-04-28 17:55

Men herregud, VW är ju delägare i Suzuki även om det har knakat i trådarna sista tiden det borde väl duga även för herr Tysk.
Och hur definierar du Japansk, bilarna tillverkas i alla möjliga länder och ofta med lokala underleverantörer. KIA Ceed har tex Tyska konstruktörer och tillverkning i Slovakien. Den är dessutom formgiven av en Svensk, Pontus Fontaeus. Är KIA Ceed, Koreansk, Svensk, Slovakisk eller Tysk?

Dags att öppna ögonen om hur det funkar i bilvärlden idag kanske Jes_?

Uppdaterat: 2012-04-28 19:48

Det var jag som vid något tillfälle nämnde att även vi skulle byta ut en gammal småbil och så småningom fick jag tips på en Suzuki Swift så är det nån som skall ha "bassning" så är det jag och inte de som tipsat mig.Har man läst hela tråden så borde detta framgått rätt klart - jag tycker m a o att det är rätt onödigt att starta småkurr av en sån anledning. Trådar hamnar ibland lite off topic och det får vi nog tåla - det finns betydligt mycket värre exempel i detta forum på trådar som verkligen urartat eller vad man nu skall kalla det. Till er som varit snälla och gett mig tips riktar jag ett tack men nu får vi nog spåra in på ursprungsfrågeställningen - jag följer även den diskussionen med intresse.

Uppdaterat: 2012-04-28 19:49

Jag föreslog faktiskt en Swift, men talade samtidigt om att det inte skulle räcka med 40000:- utan säkert gå på det dubbla och det är problemet för de flesta nyare japaner, de är för högt värderade.
Jag har också påpekat att hon borde lägga på lite mer pengar, utbudet i 60000:- klassen är betydligt större och hon kan få en avsevärt nyare bil.

Det ska bli kul att se vad det blir, fortfarande åker hennes man till och från jobbet med Skodan och den går så billigt och bra och det är så vackert med alla färgade lampor som lyser i mörkret bland instrumenten.

Uppdaterat: 2012-04-29 09:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ingen i den här familjen har haft en helt ny bil och de är inte heller intresserad av det.
Som jag tidigare skrev är det, med undantag av frun, en övertygad Volvofamilj.
Övertygelsen om Volvos förträfflighet har gått i arv genom generationer och det har ingenting kunnat rubba på inte ens de fel som de haft och som blivit betydligt dyrare att åtgärda sedan man gått från 740-940 till V70.
Farfar, far och son kör alla Volvo, enbart morsan har kört Fabia, men nu har hon bytt med mannen, hon vägrar åka Fabia så länge det lyser färgglatt.
Men han erkänner att Fabian är billig i drift jämfört med V70 nu när bensinen är så dyr.
I jobbet åker han just nu Golf diesel.

Uppdaterat: 2012-04-29 10:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Är det då inte bättre att köpa en Focus?
Då får man väl avsevärt mer bil för pengarna och fyrdörrars som hon ville ha.
Och som jag skrev var det den manliga delen av klanen som var Volvofrälst.
Hon är det inte.

Uppdaterat: 2012-04-29 15:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Problemet med bilar för 80.000 kr är väl främst att dom är dubbelt så dyra som de man efterfrågade i trådens början. Sen kan jag hålla med om att man i segmentet 60--70.000 kr har mycket större sannolikhet att hitta en bra och fräsch bil än i 40.000 kr-klassen. Men det var tyvärr förslag i 40.000 kr-klassen som efterfrågades - såvida inte saabnisse lyckats övertala sina grannar att öppna börsen lite mera...:)

Uppdaterat: 2012-04-29 17:04

Om man är beredd att åka en bit så finns ju ett par europeiska lågmilare här:
* https://www.blocket.se/ostergotland/Renault_Megane_II__1_6_Dynamique__24manGarant_40012110.htm?ca=9&w=3
* https://www.blocket.se/malmo/Volkswagen_Fox_06__1_Agare__OBS_2568_Mil_39507187.htm?ca=9&w=3
* https://www.blocket.se/uppsala/Peugeot_107_38138477.htm?ca=9&w=3
* https://www.blocket.se/goteborg/Renault_clio_II_16v_39522385.htm?ca=9&w=3
Om dom hade kunnat tänka sig Hyundai eller Daewoo/Chevrolet så finns det ju rätt många olika att välja bland men dom faller säkert inom det som Herrn inte gillar...:)

Uppdaterat: 2012-04-29 18:29
Jes_ skrev:

Vet att maken är motståndare till Japanska bilar .. men jag tror att detta är ett fynd.
En Avensis -03,a med bytt motor, kylare, startmotor och en del annat ... Det är banne mej påkostad och de begär bara lite mer än de 40.000 ;o).
http://www.blocket.se/malmo/Toyota_Avensis_2_0_Executive_39552449.htm?ca...

Låter väldigt dyrt, använd kvarndammens värdering....

16-21000 är motiverat värde...

Uppdaterat: 2012-04-29 21:38

http://www.blocket.se/malmo/Skoda_Fabia_Combi_CL_1_2_39836465.htm?ca=16&w=3

Uppdaterat: 2012-04-29 21:49

Senast jag talade med henne blev hon väldigt intresserad av Corsa, det visade sig att hon, liksom de flesta fruntimmer, mest kollade utseendet på bilen.
När jag då påpekade att man ska se till vad man får för pengarna svarade hon att den måste ju vara snygg.
"Det är väl bra om inte en massa lampor lyser i onödan?"
"Joo, mja, det är ju klart förstås!"

Uppdaterat: 2012-04-29 22:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

@ Shogun:

Vad ska jag länka till? Det finns tiotusentals ägare här i Sverige till t ex äldre Ford Focus, Opel Astra, Peugeot 307, Renault Mégane och som INTE kör Toyota och är nöjda? Är det deras skrivna omdömen du vill ha? Dom har fel medan du har rätt?

Du ser dig själv som Guds utsände att missionera om koreanska och japanska bilars och speciellt Toyotas överlägsenhet. Fortsätt så, men i min verklighet framstår din argumentering som oerhört inskränkt och, (om du så vill), fundamentalistisk.

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Precis Leif, jag kan jämföra min 9-5 med grannens Avensis ännu en gång.
Jag är övertygad om att jag haft fler reparationer på Saaben än han haft på sin Avensis trots att han kört mer än dubbelt så långt.
Skillnaden i bilinnehav är att jag trots detta är nöjd med min bil (korkat?), medan han är väldigt missnöjd.
Trivs man inte med sin bil spelar det ju ingen roll hur bra den är, det är ändå inget att ha kvar.

Uppdaterat: 2012-04-30 16:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Varför är en tyskutvecklad VW som tillverkas i Mexico mer tysk än en tyskutvecklad KIA tillverkad i Slovakien...

Uppdaterat: 2012-04-30 16:41

Du "vet" att du har rätt? Nöjdhet består av så många fler saker än bara problemfrihet: Värde för pengarna, komfort, design, vägegenskaper, krocksäkerhet m.m. Egenskaper som asiatiska bilar sällan excellerar i och vilket du uppenbarligen inte kan ta in.

Jag kan absolut medge att säg en tio år gammal Ford FÖRMODLIGEN spenderar mer tid på verkstaden än en lika gammal Toyota. Men om du lägger i ovanstående kriterier så blir det en annan sak: Är en tio år gammal Corolla för 50 000 tkr ett bättre köp en en lika gammal Focus för 30 000 med samma mil?, (Det som tråden ursprungligen handlade om). Verkligen?

Kliv ner från din kejserliga tron Shogun...

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Krocksäkerhet får du nog backa på, Toyota är bland de allra bästa ochnåterigen dra inte alla asiater över en kam.
Focus är en riktig bullerburk och har haft kraftiga rostproblem så jag hade valt corollan i just det fallet. Den sista generationen Corolla ser dessutom helt ok ut.

Uppdaterat: 2012-05-01 13:03

Nä inga argument biter tydligen. Borde ha lärt mig efter att ha läst dina predikningar genom åren på ViB och Teknikens Värld. My bad..

Det du inte förstår är att även om jag i teorin på min franska bil har 25% mer problem än på din asiat så tycker jag och uppenbarligen väldigt många andra att det inte spelar någon roll då asiater ofta har de nackdelar jag nyss räknade upp.

Autoindex är dessutom ingen absolut rättvisande sanning. Statistik är nästan alltid missvisande och öppet för olika tolkningar. Jag har sett siffror på att t ex Fiat Punto eller möjligen Bravo/Brava var den importbil i Tyskland som ADAC hade minst bärgningar av någon år på 90-talet, huh? Bättre än Corolla uppenbarligen!

Eller att ägare till Alfa Romeo var mest nöja av alla i Danmark för ett antal år sedan.
Inte Autoindex men likväl siffror som visar att statistik ska man ta med en nypa salt. Förstår att du har svårt för det dock...

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Kan vi möjligen avsluta munhuggningen och återgå till ursprungsfrågan ? I annat fall är det säkert en never ending story vilket knappast lär hjälpa frågeställaren - om inte annat så lär han knappast orka läsa igenom munhuggnings-inläggen.

Uppdaterat: 2012-05-02 22:24

Shogun: Jag är fullt medveten om detta men det är ändå en frågeställning även om frågeställaren har ett "ombud" som sköter frågandet. Sen måste man inte jämt svara på frågor där man vet sedan länge att man har diametralt skilda åsikter - dessa lär inte förändras bara för att man fortsätter att propagera för sina egna åsikter. Det gäller givetvis inte bara dig utan alla inblandade i dessa ordkrig som blossar upp i var och varannan tråd på detta forum. Personligen tycker jag att alldeles för många trådar förstörs av detta käbblande - det tillför inget när alla övriga läsare redan vet resp persons synpunkter vilket vi mycket väl gör vid detta laget.
Ursäkta om detta inte tillförde det minsta till själva tråden men min åsikt är att vi måste sluta med detta meningslösa käbbel som nästan alltid dyker upp.

Uppdaterat: 2012-05-03 06:38

Ja - med risk för att själv vara av samma skrot och korn och förstöra tråden så vill jag ändå påpeka för dig Shogun (och andra inblandade) att man inte alls alltid måste försvara sig - vi vet alla redan dessa åsikter. Man måste inte jämt ha sista ordet men det tycka vara svårt att acceptera. Beträffande diskussioner runt Autoindex så kan dessa visst vara intressanta men det är min åsikt att det borde ske i en egen tråd - och utan det vanliga "käbblet".

Uppdaterat: 2012-05-03 07:10

Shogun, jag skrev mitt förmodligen sista inlägg i den här tråden med #122.
Eventuellt kommer jag tillbaka och talar om vad det blev.
Dina åsikter som du framför med sådan energi har ju faktiskt ingenting med den här tråden att göra, jag tycker att du kan öppna en ny tråd och framföra dem där.
Nog är det vanligt att man halkar ur tråden, jag gör det ofta själv, men inte i den här omfattningen.

Uppdaterat: 2012-05-03 08:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nä visst bidrog jag till urspårningen av tråden, det medger jag.

Reagerade bara på Mästaren och hans lärjunge som i såna här trådar ALLTID kommer in och förstör med sina långa predikningar om ett visst märkes överlägsenhet på alla områden. Men man borde väl ha lärt sig vid det här laget och därför bara sluta bry sig.

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

För ovanlighetens skull kan jag hålla med Uno om Corolla 98-01. Ett bra köp och kvalitet kostar.
Själv tittade jag på en Mazda 323 från år 2002 om jag minns rätt när jag skulle köpa pendlarbil. Billigare än Corolla men inte lika extrem bra. En av få småsedaner som ser bra ut, framförallt är de senaste årsmodellerna av den senaste generationen riktigt snygg, framförallt i denna snygga, moderna grönmetallic denna var i.
Till slut köpte jag en A4 då jag fick den till ett bra pris. En bra bil i det hela men tyvärr har den behövt en del reperationer och billigt har det inte blivit.

Uppdaterat: 2012-05-03 21:54

Jo, en 12 år gammal välskött Corolla helrekondad hos bilhandlare kan ge lite nybilskänsla. Det mekaniska och materialen i den står sig lääänge trots milen. Rätt rund (modern) inredning.) En lågmilare kan även ge total nybilskänsla utvändigt.
Då äro det värre med en 2 månader gammal "premium"tysk med glassfläckar i baksätet och hundhår i klädseln...

Era omogna kommentarer gör mig med negerbarn!

Uppdaterat: 2012-06-25 16:38