Vi Bilägares forum

En folkbil igen

En folkbil igen

Eftersom konkurensen i bilvärlden är så hård och tillverkarna försöker övertrumfa varandra i elektronik och allehanda utrustning,finesser, de vill också pracka på oss dessa givare,kännare och automatik som förr eller senare kommer att gräva djupa hål i våra börsar.

Varför kan inte någon börja tillverka en bil för kunder som vill fraktas från A till B utan allt som kan krångla i elektronikväg.Saab t.ex. som har gjort folkbilar förr och kan det,en folkbil för barnfamiljer m.fl. som inte vill satsa en avlöning på att fixa fel som uppstått på en onödig utrustningsdetalj som många kan vara utan.

Volvo och Saab var ju förr bilar som vanliga arbetare använde men har ju numera blivit mera som lyxbilar och dyra. Av den anledningen tror jag att många resonerar som så att man får ju en ny Asienbil för motsvarande av vad en begagnad Volvo kostar.

Men man tänker nog inte på att dessa också är fullproppade av allsköns onödig elektronik och utrustning, och eftersom prispressen är hård hos dessa är utrustningen inte av högsta kvalitet och därmed blir även dessa dyra i drift.

Det är ju inte bara bränsleförbrukning som ingår i driftkostnaden.

Uppdaterat: 2011-12-11 08:21

Kommentarer

Självklart har jag sett ägare som är nöjda med andra märken och dom som tex. inte reflekterar över att det är något onormalt att man på 2000-talet kanske får byta avgassystemet efter 7000mil och säger "Den har ju trots allt gått 7000 mil" som en Citroén-ägare sa och då är det väl bra att denna tycker detta är bra.
Självklart finns vidare måndagsex även av Toyotor och någon som kanske enbart ägt en Toyota och prickat in just en sådan och sen köper tex en Volvo kan säkert tycka Volvo håller lika hög verklig kvalitét som Toyota men ser man på hur många fel en bilmodell har per bil och komponent i snitt ändrar sig det radikalt och man kan konstarera att det är betydligt färre Toyota-ägare som faktiskt drabbas av diverse dyra kvalitétsproblem än Volvo-ägare (undantaget de gamla bakhjulsdrivna modellerna) speciellt långsiktigt sett.

-Men tycker ni detta leder någon vart när vissa av er tydligen inte kan förstå hur jag menar?
Hursom hälst så är tråden totalt urspårad även om den handlar om vilken som är en "Folkbil" i dag och just långtidskvalitét med låga ägandekostnader är viktigt för en "Folkbil" men säkert även en massa andra egenskaper som vissa av er tycker är viktigare som Toyota i stället är dåliga på enligt era uppfattningar.

Uppdaterat: 2011-12-18 17:02

Vad kostar ett lampbyte?

Uppdaterat: 2011-12-18 17:18

Shogun

Du skriver "Skillnaden mot dig och många andra så äger jag andra bilar än Toyota och Lexus".
Detta är inte sant, jag äger bara andra bilar än Toyota och Lexus.

Faktum kvarstår, du har själv personligen författat ett brev till Toyotas ledning i Sverige och ifrågasatt Toyotas kvalitet, varför är det så otroligt provocerande när andra personer delar din åsikt i detta ämne?

Uppdaterat: 2011-12-18 17:30

Läs dina egna ord i stället: "efter vårat brev till Toyota Sweden då vi ifråga satte kvaliten"

Faktum kvarstår, du har själv personligen författat ett brev till Toyotas ledning i Sverige och ifrågasatt Toyotas kvalitet, varför är det så otroligt provocerande när andra personer delar din åsikt i detta ämne?

Uppdaterat: 2011-12-18 17:44

Du svarar fortfarande inte på mitt inlägg angående ditt brev till Toyota där du själv ifrågasätter Toyotas kvalitet? Inte intresserad av sakfrågan?

Du tycker uppenbarligen själv att Toyotas kvalitet har blivit sämre, varför är det så provocerande att jag delar din åsikt?

Uppdaterat: 2011-12-18 17:50

Rustan, Du har återigen tolkat det som du själv vill, hade du läst eller citerat hela stycket så hade detta märkts då jag skrev CITAT "Jag har skrivit ungefär hur många bilar vi håller på med på en dag men detta är ju totalt inkluderade "akut-jobb" och ej inplanerade jobb som tex lampbyten som vi brukar fixa utan tidsbokning på de flesta bilar och vi har dessutom en Statoil-mack typ 30 meter bredvid vår verkstad (ni kan säkert kolla upp detta också om ni inte tror på det) som oftast skickar tex lambyten till oss så det är säkert närmare ett oplanerat lampbyte om dagen per mekaniker, säg 3st om dagen totalt då, tar man bort dessa så får du även ett helt annat snitt-pris i era uträkningar." -SLUT CITAT.
Med detta menat att vi gör ca 3st lampbyten om dagen om du hade läst inlägget, ungefär tre av fyra mekaniker gör alltså ett lampbyte om dagen.

Men vad tjänar detta tjafs till Rustan?

Uppdaterat: 2011-12-18 17:52

Apropå hur fan läser bibeln.

Här är hela citatet min käre Shogun. Läs om, läs rätt!

"Du tycker inte själv att det börjar bli lite skitnödigt? När jag och andra ifrågasätter om Toyotas kvalitet verkligen är så outstanding bäst i världen så är vi idioter som inte förstår bättre. Men själv sätter du dig och författar ett brev till Toyotas ledning i Sverige och ifrågasätter Toyotas kvalitet och när du inte får gehör för detta så byter du märke."

Uppdaterat: 2011-12-18 17:56

Hur kommer det sig, Shogun, att när VWs VD Martin Winterkorn enligt dig har Toyotas kvalitet som mål så tolkar du det som att Toyotas kvalitet är outstanding i världen.

Men när Toyotas egen topp-boss grinar i TV och ber om ursäkt för bristande kvalitet eller när du själv författar ett brev till Toyotas ledning i Sverige om bristande kvalitet så betyder det inte ett smack?

Varför litar du mer på VW:s omdöme än ditt eget eller Toyotas egna?

Uppdaterat: 2011-12-18 18:01

Jag kan också meddela en liten rolig anekdot. Jag var nyligen på en ev Svetskommissionen anordnad utbildning i kvalitetssystemet SS-EN ISO 3834 och då var det en hel del folk från Scania och några av deras underleverantörer där. De berättade att Toyota faktiskt hade varit hos dom för att studera hur dom arbetar med lean inom konstruktionsområdet, alltså inte i produktionen. Så vi kanske får se en liten förbättring på konstruktionsområdet så småningom från Toyota.

Uppdaterat: 2011-12-18 18:06

Fråga: Varför har VWs VD Martin Winterkorn som mål att nå Toyotas kvalitet om den inte är outstanding i världen förhållandevis mot andra märken. Då hade han väl valt ett annat märke,eller?

Svar: han kanske tycker att den duger. Jag har nämligen inte sett att någon annan biltillverkare uttryckt samma önskemål. Inte Volvo, inte BMW, inte Honda, inte Subaru m.fl. Vad betyder det i sammanhanget, att dessa märken redan är förbi Toyota eller?

Fråga till Shogun: Du har själv författat ett brev till Toyotas ledning i Sverige och ifrågasatt kvaliteten hos Toyota. Varför är det så provocerande att jag delar din åsikt?

Uppdaterat: 2011-12-18 18:17

Hå-hå-ja-ja, man blir så trött.
Den här tråden handlar ju om "En folkbil igen".

Men givetvis förvandlas den snabbt till en tjafstråd om Toyota!
Jag ger fullkomligt sjutton i Toyotas företräden, det finns ju en tråd som tar hand om just detta.

Uppdaterat: 2011-12-18 18:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Shogun

Du har tidigare ägt flera Toyotor och varit mycket nöjd med dess kvalitet. Detta gör att du sedan inhandlar en Toyota Auris. Du är inte nöjd med kvaliteten på denna Auris och efter en diskussion med verkmästaren i Karlstad författar du ett brev till Toyotas ledning i Sverige och förklarar ditt missnöje med kvaliteten. Nästa bil du köper är inte en Toyota utan en Hyundai.

Toyotas högsta chef är inte nöjd med den nuvarande kvaliteten och alla återkallelser och förklarar detta med att de har vuxit för fort.

Jag själv har flera gånger sagt att Toyota var mycket bättre på kvalitet förr och att de nu har lite problem precis som alla andra märken.

Jag tycker du gjorde helt rätt i ditt förhållande med Toyota och din Auris, Toyotachefen erkänner problem och jag håller med dig och honom, varför är detta så provocerande för dig?

Uppdaterat: 2011-12-18 19:02

" Vi bara undrade om det hänt något med kvaliten när vi inte råkat ut för detta tidigare på någon Toyota."

"Sedan när vi fått andra problem och garantin gått ut så var han totalt ovillig att ge goodwill"

Det är ju exakt detta jag håller med dig om. Du har mitt fulla stöd i din hantering av detta kvalitetsproblem. Bra jobbat Shogun!

Uppdaterat: 2011-12-18 19:41

Det tycker jag du gör helt rätt i Shogun. Jag skulle ha gjort exakt samma sak efter dina problem med Toyota och deras representant i Karlstad.

Uppdaterat: 2011-12-18 19:54

Leifer.

Jag vill kraftig dementera ditt påstående. Jag stöttar Shogun stenhårt i hans kamp som konsument och hans jakt på transparens och verklig kvalitet.

Uppdaterat: 2011-12-18 20:16

Hanzzon

Du glömde i hastigheten att nämna referensverkstaden i Edsbyn....;)

Uppdaterat: 2011-12-18 20:24

Även Ford (som styrt största delen av Volvos kvalitétsutveckling) med flera har flera gånger deklarerat att man har Toyota som referens kvalitétsmässigt och man har även nämnt att man ska utmana och även slå Toyota på det området vilket vi tyvärr inte sett så mycket av ännu; http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20080812/ford-utmanar-toyota-pa-kvalitet/?page=1
Vidare har Scania Toyota som förebild; http://www.nyteknik.se/nyheter/karriarartiklar/article434615.ece
Ska vi fortsätta så har även flygplanstillverkaren Boeing deklarerat att man har Toyota som förebild kvalitéts samt produktionsmässigt och massor av fler världsföretag men det spelar ingen roll om man inte kan ta till sig det så jag ger härmed upp Rustan då du förmodligen kommer att vifta bort detta som vanligt.

Jag tycker för övrigt att Shogun gör helt rätt i att skriva yttligare ett brev till Toyota Sweden för att informera dom om läget varför man förlorade en kund för chans till förbättring och jag tror inte du blir besviken på nya i40 som verkar vare en klart vettig och intressant bil!

-Så vad tycker ni en folkbil ska ha för egenskaper för att försöka återgå till ämnet?

Uppdaterat: 2011-12-18 20:26

Eftersom ni är så intresserade av länkar så är det upp till Shogun,Hanzzon och leifer att läsa det jag nu klistrar in. Det är i mångt och mycket en hyllning till Toyotas sätt att arbeta men behandlar även Toyotas problem med kvalitet de senaste åren. Analytikern är Steven Spears som är en ivrig Lean-förespråkare.

http://www.intelligentlogistik.se/files/IL4.pdf

Den artikel jag vill att ni ska läsa är på sidan 10 och 11. Ni får jättegärna läsa resten också eftersom detta hyllar eran gud Toyota.

Alla utom ni 3 har insett att Toyota de senaste åren har haft problem med kvaliteten, t.o.m Toyota själva har insett detta.

Nu har det visat sig att även Shogun har insett detta och jag stöttar honom till 100 % i hans kamp.

Uppdaterat: 2011-12-18 20:34

Läs nu länken i stället leifer. Du stöttar väl kampen för transparens?

Uppdaterat: 2011-12-18 20:53

Visst har Toyota haft problem med att hänga med att bibehålla sin väldigt jämnhöga kvalité med sin expandering med tex nya fabriker i andra världsdelar och detta har man ju även tagit till sig och erkännt och det är ju delvis även därför man återkallat en massa bilar för att rätta till detta (även man blev helt friad från tekniska fel i exemplet med gaspedalerna man tog upp i din länk) men jag jämför fortfarande vilka problem man har i förhållande till andra och om man tar på sig och rättar till felen vilket man enligt mina erfarenheter är oerhört bra på att göra jämfört med andra tillverkare men det är detta du har så svårt att förstå Rustan så tack för mig nu och ha en trevlig vecka!

Uppdaterat: 2011-12-18 21:13

Det gick! Hallelujah! Jag har öppnat ögonen på Hanzzon! Detta är ett stort ögonblick i kampen för transparens och verklig kvalitet.

På en enda dag har både Shogun och Hanzzon accepterat att Toyota har kvalitetsproblem. Detta visar att det finns hopp så länge man ser ljuset.

18 december 2011.....kom ihåg detta datum kära vänner!

Uppdaterat: 2011-12-18 21:19

Den dagen det finns en tråd här som inte innehåller ordet Toyota kommer det att kännas väldigt uppfriskande.

Uppdaterat: 2011-12-18 21:28

Shogun

"Sedan lyckades jag öppna ögonen på Hanzzon mer och mer." har jag haft under mina inlägg i flera dagar nu. Det är hämtat från ditt inlägg där du lite upphetsat och pingspastor-aktigt mässade om hur du visat Hanzzon den rätta vägen. Kul att du upptäckte det först nu.

Det ska bli intressant att följa din fortsatta kamp mot Toyota och arbetet med att belysa deras kvalitetsproblem. Fortsätt skicka fler brev till Toyotas ledning om dina erfarenheter kring detta. Du borde kanske skicka ett likadant brev till VW:s VD så att han får fundera ett varv till angående sina kvalitetsförebilder.

You go girl!!

Uppdaterat: 2011-12-18 21:47

Jag antar att om VW jobbar stenhårt och målinriktat så kan om några år få se en mäkta stolt VD titta rakt in i kameran med tårar rinnande nerför kinderna och förkunna att målet äntligen är uppnått, idag kallar vi tillbaka 8 miljoner bilar!

Uppdaterat: 2011-12-18 21:49

Christer

Jag läser din åsikt och respekterar din rätt att uttrycka den.

Uppdaterat: 2011-12-18 21:51

I Sverige vill alla ha lyx men i övriga europa och världen är folk nöjda med enkelhet, framförallt som andrabil. Dessutom är enkla bilar charmigare.

I Tyskland kan man se Dacior utanför lyxvillorna! och som taxi.

Uppdaterat: 2011-12-18 22:00

Jag försöker inte "komma åt" Toyota. Jag har inga favoritmärken och inga hatmärken. Däremot vill jag diskutera OLIKA märken och inte samma saker hela tiden. Därför tjafsar jag med er i Toyotamaffian ibland för jag upplever inte att andra här på ViB är lika fanatiska och inskränkta som er. Toyotas kvalitet kunde egentligen inte intressera mig mindre då jag tycker att de flesta fabrikat håller en fullgod kvalitet för mig.

Jag har haft bilar av många olika fabrikat och även om vissa har varit tråkigare, fulare eller bara sämre rent allmänt än andra så har jag aldrig upplevt att något fabrikat har stuckit ut med usel kvalitet. Mer eller mindre prisvärda har dom visst varit, men dom har hållit ihop och erbjudit en fullgod kvalitet allihop.

Så kan vi inte bara acceptera att världen är full av OLIKA, underbara bilar med olika egenskaper och att var och en får välja utifrån sina egna behov?

Uppdaterat: 2011-12-18 22:02
Jultomten skrev:

Det som är mest behövligt för komfort är klimatanläggning och farthållare, resten är inget man måste ha tycker jag. Har man klimatanl. behöver man inga fönsterhissar för det är inte ofta man öppnar fönstren då. Alu fälgar är snyggt men inte nödvändigt för det finns många ganska snygga navkapslar att köpa idag.
ABS är förstås bra.

alufälgar och lite silverinlägg kan vara trevligt även i en lågprisbil men även lite mer murrigt kan vara snyggare.

Navkapslar är snyggare än hjulsidor.

Uppdaterat: 2011-12-18 22:02

Fler bilar skulle vara som Dacia. Vill man inte ha lyx skiter man i det och får bilen billigt. Vill man ha acc, elhissar och djlhashfsaöjfhgaöldjfbgdzaöfbgvdökajlfhgdk mm mm mm så kan priset vara mer "normalt"

Dacia är mer charmiga än själlösa toyota.

Uppdaterat: 2011-12-18 22:05

Jag har aldrig någonsin dömt ut Toyota, jag har alltid haft som ståndpunkt att de har kvalitetsproblem som alla andra märken. Du vet att jag alltid har haft denna ståndpunkt.

Sen måste jag säga att angående debattteknik så är du fullständigt värdelös, hela dagen idag har jag bara drivit med dig och fått dig att snacka med dig själv hela tiden när jag klistrat in dina egna citat som argument mot dig. Det har faktiskt varit riktigt roligt och dessutom har det ju kommit fram att både du och Hanzzon faktiskt kan erkänna att Toyota har kvalitetsproblem.

Om sen VW är tvåa efter Toyota i kvalitet så är ju det skitbra, det borde ju innebära att din Hyundai som bäst kan vara trea och då borde ju du ångra ditt bilval mer än mig. Men du blir säkert nöjd med din Hyundai, den har alla möjligheter att bli en storsäljare.

Uppdaterat: 2011-12-18 22:33

Vilket tjafsande!

Hanzzon, Shogun och Toyota är det man kan lita på. Toyota är faktiskt den mest driftsäkra bilen o s v.

Varför detta tjafsande mot dem? Alla behöver inte älska Toyota men varför bråka mot de som vet?

Uppdaterat: 2011-12-18 23:02

Jag använder bara dina egna ord som argument mot dig hela tiden och det tål du inte. Det är därför du blir så upphetsad hela tiden.

T.ex, varför skulle jag fråga en Toyotamekaniker om Toyotas kvalitetsproblem sjunkit på sistone när det är just det som varit min ståndpunkt hela tiden? Det är ju ni i Toyotamaffian som hävdat motsatsen.

För bara någon sida sedan skrev du själv att VW var tvåa efter Toyota i kvalitet och nu påstår du något annat. Inne i ett jobbigt hörn månne?

Nej, släpp hörnflaggan och kom in i matchen och omfamna lite fler märken och bilar istället för att vara bitter hela tiden. Du kommer må så mycket bättre då grabben ;)

När det gäller personangrepp så har jag blott ifrågasatt alla fakta som Hanzzon spottar ur sig hela tiden, det hänger liksom inte ihop och det är många som tycker samma sak.

Avslutningsvis så finns det säkert lika många som irriterar sig på mig och Jes som irriterar sig på dig, leifer och Hanzzon så vi bör nog inte ställa upp i någon popularitetstävling nån av oss.

Ha nu en riktigt trevlig helg Shogun!

Uppdaterat: 2011-12-18 23:40

För att sammanfatta det jag diskuterat i tråden.

1. Jag började med att ifrågasätta det faktum att Hanzzon alltid råkade ha en bil i Hederlige Harrys verkstad som alltid hade anknytning till de flesta artiklar/trådar på ViB.

Vi har nu fått bekräftat att faktan åtminstone varit lite flytande och enligt vissa har det inte riktigt stämt i slutändan.

2. Sedan gjorde Shogun entré till Hanzzons försvar som den ädle riddare han är. Då förflyttades diskussionen till att handla om Toyotas kvalitetsproblem.

Vi har nu fått bekräftat från både Shogun och Hanzzon att det finns kvalitetsproblem hos Toyota numera.

3. Jag har aldrig någonsin diskuterat VW:s kvalitet eller andra märkens kvalitet förutom i svepande omdömen om mina egna bilars egenskaper genom åren.

Detta kan du sitta fundera över i ditt hörn ikväll Shogun.

Men jag hoppas du tar på dig tofflorna och har det riktigt mysigt!

Uppdaterat: 2011-12-18 23:49

Relativt enkla Dacia är skitstora i europa och världen jämfört med lyxiga Volvos.

Sosse-sverige räknas inte till europa. Här vill vi bara ha dyrare bil än grannen och helst massvis av finesser vi inte vet vad de är till för.

Uppdaterat: 2011-12-18 23:57

Kärringstyrning, vem vill ha det?

Uppdaterat: 2011-12-18 23:58

Oj, nu var du riktigt upphetsad Shogun. Vi tar det lite lugnt och sansat nu och går igenom sakerna i tur och ordning.

1. OM jag frågar en Toyotamekaniker om kvaliteten på Toyota har sjunkit så lär han bekräfta att så är fallet precis som du och din vän Hanzzon har gjort ikväll. Han kommer säkerligen också hävda att det beror på på fabrikerna i europa.

Detta har mycket liten betydelse för t.ex dig som konsument och köpare av en Auris. Du köpte ju den mycket p.g.a Toyotas kvalitetsrykte, inte sant? Om bilen är tillverkad i Derbyshire, på en onsdag eller i kräftans vändkrets har ingen betydelse då det är Toyota som företag som är ansvarig för kvaliteten.

2. Tidigare påstod du att Toyota var outstanding i kvalitet men om jag tillåts tolka ditt senaste inlägg så skriver du att de är bättre än "många europeiska märken". Detta lämnar enligt mig en liten öppning för att det kanske kan finnas några europeiska märken som trots allt är ganska bra, t.ex BMW som du själv nämner, dock med det relevanta tillägget om en rejäl prisskillnad. Alltså finns det fler bra märken antar jag.

Din avslutning av antal bilar tenderar att bli lite mätning av könsorgan. Jag är nyligen fyllda 41 år och har genom åren haft ett otal bilar av högst varierande märken, jag vill ogärna vara ett märke troget utan prova så många som möjligt innan jag lämnar jordelivet. Jag kan om du vill sätta mig ner en kväll och mäta.....f´låt räkna hur många olika bilar jag haft och sedan meddela dig längden....f´låt antalet.

Din vän i natten, Rustan Werling

Uppdaterat: 2011-12-19 00:36

Jag kan väl i sammanhanget även nämna att min numera bortgångne far var bilhandlare, först försäljningschef på Philipsson och sedan hade han samma tjänst på Brandt. Min bror har under hela sitt 30-åriga yrkesliv jobbat som bilmekaniker och sedemera reservdelschef åt både VW och olika Saab-handlare. Så jag har lite grann branschen i blodet sedan barnsben och bytt bilar många,många gånger till väldigt, väldigt bra priser ;)

Uppdaterat: 2011-12-19 00:46

Toyota är bäst. Men man får gilla dåliga bilar t ex tyska ändå om man vill.

Snälla, sluta bråka.

Uppdaterat: 2011-12-19 00:59

Jag har sagt upp mig och börjar mitt nya jobb i Karlstad efter nyår så jag kan sitta här med dig i 2 veckor till om du vill;)

Punkt 1 släppte vi nu ser jag så då går vi raskt vidare till punkt 2.

Det är faktiskt möjligt att du har rätt när du säger att Toyota har bättre kvalitet än VW, jag kan fasiken ge dig det eftersom jag inte kan påstå något annat, du förtjänar att få basunera ut någon liten seger även om det är en pyrrusseger. Men min poäng har hela tiden varit att det är en förhållandevis liten skillnad mellan världens alla märken när det gäller kvalitet att även nr 12 eller 16 på listan kan vara mycket trevliga bilar och väldigt vettiga köp. Det kan även vara så att att vissa märkens något sämre kvalitet kanske visar sig när bilen är typ 15 år och har gått 25 000 mil och då spelar det mindre roll för de allre flesta. Men om en bil t.ex är skönare att köra, har bättre materialval och bättre köregenskaper de första 25 000 milen men sedan rostar mer än en annan bil efter det, är den verkligen sämre då?

Det kanske är så att de flesta t.o.m är villiga att betala lite extra för vissa egenskaper hos en bil och kanske inte just väger in hur en bil håller ihop på 15 år sikt? VW, BMW, Chevrolet, Volvo och många andra märken säljer ju faktiskt en hel del bilar till väldigt nöjda kunder.

Uppdaterat: 2011-12-19 01:01

Ska du bli arbetskamrat med Shogun Rustan?

Uppdaterat: 2011-12-19 01:04

von Dys

Nej, jag har bara upptäckt ett behov av att befinna mig närmare Shogun rent geografiskt ;)

(man får mata trollen ibland men vänj dig inte vid att bli tilltalad)

Uppdaterat: 2011-12-19 01:06

För att förtydliga lite vad jag menar så kan jag berätta för dig vad jag tycker är de 2 utmärkande bristerna hos Auris enligt mig. Vi har ju en sådan i mitt nuvarande jobb och jag har då kört denna bil en del, både längre resor och i stadstrafik men även på grusvägar.

För det första så sitter jag skitdåligt i stolarna, detta är inget agg jag har mot Toyota för jag satt ännu sämre i brorsans Opel Vectra som han hade för några år sedan. Jag satt däremot riktigt skönt i min gamla Volvo S80, min gamla Cheva S10 och i min nuvarande Saab 9-3.

För det andra så tycker jag att ljudnivån i Aurisen är på tok för hög, detta delar den definitivt med min gamla Cheva S10 och faktiskt med min Golf -07 som jag köpte ny på Lecab.

Så när jag sitter i jobbets Auris på väg hem från en tripp till Trollhättan och ryggen värker och ljudnivån är hög så upplever jag faktiskt det som en kvalitetsbrist, även om bilen är bra ihopskruvad eller om den ligger i topp i någon undersökning du länkat till.

Jag har väldigt svårt att komma över dessa av mig upplevda tillkortakommanden med vetskapen att bilen är driftsäker, billig och kommer vara väldigt billig i service i Edsbyn.

Uppdaterat: 2011-12-19 01:16
Rustan skrev:

von DysNej, jag har bara upptäckt ett behov av att befinna mig närmare Shogun rent geografiskt ;)(man får mata trollen ibland men vänj dig inte vid att bli tilltalad)

Det komiska är att det är du som är trollet...

Uppdaterat: 2011-12-19 01:23

Då har man hämtat sitt morgonkaffe och upptäckt 3 lätt förvirrade inlägg från Shogun.

Stackars lille Shogun tror fortfarande att han snackar med en som verkligen heter Rustan Werling. Har du Shogun som mellannamn?

Nu blev du lite stött över att jag inte sitter skönt i Aurisen, det är ju liksom inget personligt och det försökte jag verkligen förmedla.

Sedan undrar du om det är en kvalitetsbrist om man vet om det vid köpet, det är väl fullständigt självklart att det är. Om du hade vetat om problemen med hjullager på din Auris innan köpet så hade ju inte kvaliteten varit bättre för det, snacka om ett bissart förhållningsätt.

Sedan är det kvalitet för mig att sitta skönt i en bil. Jag tycker att Volvos säten håller en skyhög kvalitet jämfört med Toyotas t.ex.

Vidare har du skyhöga krav på t.ex mig när det gäller bevisbördan, nu ska jag tydligen bevisa hur små skillnaderna är mellan bilars kvalitet och då specifikt plats 12 och 16. Jag konstaterar att för en Toyotakramare så kan man häva ur sig precis vad som helst t.ex att det är normalt att byta avgassystem på en Citroen vid 7000 mil eller att ett måndagsexemplar av en Toyota har samma kvalitet som en Volvo V70. Lite lustigt att kraven är olika beroende på vad man tycker

Uppdaterat: 2011-12-19 07:55

Jag noterar att sakargumenten som vanligt är borta med vinden och att du nu ägnar dig åt personangrepp. Jag hoppas verkligen att Fredrik Diits Wikström kan ta hand om detta beteende från din sida.

Uppdaterat: 2011-12-19 10:22

Bara för att du nu har redigerat ditt inlägg så innebär inte det att jag inte hann anmäla dig ändå.

Uppdaterat: 2011-12-19 10:31

Bra skrivet Conny!

Uppdaterat: 2011-12-19 16:12