Eftersom konkurensen i bilvärlden är så hård och tillverkarna försöker övertrumfa varandra i elektronik och allehanda utrustning,finesser, de vill också pracka på oss dessa givare,kännare och automatik som förr eller senare kommer att gräva djupa hål i våra börsar.
Varför kan inte någon börja tillverka en bil för kunder som vill fraktas från A till B utan allt som kan krångla i elektronikväg.Saab t.ex. som har gjort folkbilar förr och kan det,en folkbil för barnfamiljer m.fl. som inte vill satsa en avlöning på att fixa fel som uppstått på en onödig utrustningsdetalj som många kan vara utan.
Volvo och Saab var ju förr bilar som vanliga arbetare använde men har ju numera blivit mera som lyxbilar och dyra. Av den anledningen tror jag att många resonerar som så att man får ju en ny Asienbil för motsvarande av vad en begagnad Volvo kostar.
Men man tänker nog inte på att dessa också är fullproppade av allsköns onödig elektronik och utrustning, och eftersom prispressen är hård hos dessa är utrustningen inte av högsta kvalitet och därmed blir även dessa dyra i drift.
Det är ju inte bara bränsleförbrukning som ingår i driftkostnaden.
Kommentarer
Man får inte glömma att en hel del av den elektronik som finns i dagens bilar är absolut nödvändig för att uppfylla de lagkrav som finns.
Sedan kostar inte elektroniken särskilt mycket vid tillverkning, det är först vid felsökning och reparation som det rinner till.
Om vi tittar på de bilar som tillverkades på 1950-talet och som var helt befriade från elektronik så skulle ingen av dem klara en typbesiktning i dag.
De skulle också kosta förskräckliga summor i underhåll, oljebyte minst var 200:e mil, rundsmörjning var 100:e. motorrenovering med ventilslipning och kolvringsbyte ofta efter 5000 mil !
Bilarna har ju blivit enormt mycket bättre trots, men också tack vare, elektroniken.
Men visst plockas det på en massa krims-krams som går att klara sig bra utan och som lagen inte kräver, men på en konkurrensutsatt marknad gäller det att ha något att locka med.
Dessutom kostar krims-kramset betydligt mindre vid tillverkningen än vad det går att ta betalt för det.
Ni har båda rätt.
Saabnisses tes att nya bilar är bättre är sant och en del av elektroniken är nödvändig (eller har gjorts nödvändig)
tassos tes att nya bilar säljs med massor av elektronik som säljargument stämmer också.
Och visst kommer denna elektroniken att kosta mycket pengar att underhålla när bilen fått några år på nacken.
Mycket av bilreklamen idag trycker på utrustningen bilen har eller hur miljövänlig den är. Reklamen har liksom suddat ut själva bilmärket, det är det andra som är intressant.
Det finns faktiskt en bil som säljs ny i Sverige som är befriad från både airbags och abs-bromsar, nämligen ryska Lada Niva. Enda elektroniken i den bilen är bränsleinsprutning/avgasrening. Därmed inte sagt att den är kvalitetsmässigt bättre än en modern bil fullproppad med elektronik.
http://www.ladasverige.se/
Det är ganska märkligt att när FM gjorde en utprovning av terrängbilar på 1980-talet var just NIVA en som klarade sig bra medan t.ex. LandRover inte klarade sig !
Saabnisse, jag sa inte att vi ska tillbaka till äldres Volvo B18 eller B16 motorer ej heller t.ex. VW 1200.
Det är krimskramset som du så riktigt också påstår många av oss skulle klara sig utan, sådant som fördyrar det redan dyra bilägandet , och därmed få ned bilkostnaderna att lägga på annat.
Man undrar ju iallafall om motorerna måste göras så komplicerade, ett kamremsbyte i de flesta nya tvärställda kostar ju upp till tre gånger så mycket jämfört med Volvobilarna man körde på 80 och 90-talet.
Det fanns ju avgasrening och katalysatorer i de bilarna också, de var relativt billiga och enkla att reparera och serva i övrigt.
Tobo, jag nämde Saab och Volvo som bra bilar tidigare för folk som inte vill lägga semesterkassor bara på att hålla fina bilen igång. Jag har aldrig föreslagit Lada som den optimala familjebilen för folk i allmänhet.
Jag menade som i inledningen att någon tillverkare borde prova nya sätt att locka med, men inte en kundkrets med Tobos resonemang, det låter mera som att du tycker om bilar med mycket elektronik och utrustning, inget fel i det, det vore ju bra med mera valfrihet bara.
Jo, en massa elektonik är nödvändig idag men absolut inte så mkt som biltillverkarna kastar på oss för att tjäna på försäljning och reperationskostnader.
Av miljösjäl spås det dock att bilarna ska bli enklare för att spara vikt och utsläpp.
Jag och min familjs drömbil är typ en Dacia fast snäppet säkrare (älgkrock och tryggt baksäte för barnen) och rymligare.
Något för Saab att bygga en miljövänlig, säker och snygg praktisk miljöbil? Pålitlig som en Toyota, billig att äga o s v. Men kanske omöjligt i Sverige med våra löjligt höga löner för fabrikörerna kanske bara premium fungerar trots att detta skulle bli en toppenbil för många.
Utrusta den med sidolister, gummimator och annat bra men skita i 100 000 delar under huven som bara gör det fjantigt.
Frågan är ju då bara vad vi INTE behöver?
Listan blir inte så lång på vad vi INTE anser oss behöva,..medan listan är betydligt längre på vad vi skulle sakna om det inte fanns.
Saker som vi helt enkelt inte längre tänker på att det finns.
Ta en modern bil och skala bort det som kan tänkas "onödigt" ...vad får vi då?
En ny bil utan Elhissar,Klimat,Farthållare,Alufälgar ....Turbo,servo? ....hur mycket vill vi ha en bil utan utrustning?
Skulle vi i allmänhet vilja ha sådana här avskalade bilar så skulle Dacia vara en storsäljare långt bättre än V70.
Det är väldigt lätt att vänja sig vid finnesser med destu svårare att vänja sig av med.
En av detaljerna som jag trodde att jag kunde vara utan är en funktion som låser dörrarna efter en stunds körning.
Igår påpekade dock frugan att hon saknade detta på vår andra bil ...Va?
Påpekade tillbaka att hon väl då fick aktivera systemet om det nu var nödvändigt.
Jodå hon ansåg att detta var bra och behövdes men visste inte hur systemet fungerade. ;)
Det som är mest behövligt för komfort är klimatanläggning och farthållare, resten är inget man måste ha tycker jag. Har man klimatanl. behöver man inga fönsterhissar för det är inte ofta man öppnar fönstren då. Alu fälgar är snyggt men inte nödvändigt för det finns många ganska snygga navkapslar att köpa idag.
ABS är förstås bra.
Man behöver inte den kvinnliga körinstruktören som sitter sidan om heller och skriker "måste du bromsa så sent" , "kör inte så fort", "ha bägge händerna på ratten"
Folkbilen finns ju att köpa: Dacia Logan. Där finns inte onödigt mycket prylar som kan krångla, den tar dig från A till B.
Att sen folk anser vara tvungna att ha alla tillbehör påverkar förstås vilka bilar som säljs mest.
tasso, kamremsbyte i moderna motorer kan du glömma.
Det konstrueras inga nya motorer med kamrem, det är en parentes i motorhistorien.
Som Jultomten helt riktigt skriver behövs ju inte elektriska fönsterhissar, men det är nog så att de manuella kostar lika mycket vid tillverkning, men har avsevärt sämre marknadsvärde.
Det krims-krams som plockas in i bilarna kostar ofta väldigt lite vid tillverkning, ta t.ex. ett varvtalsvisarinstrument, (som det egentligen heter) kostar i storleksordningen tio-tjugo kronor (!), men vem behöver det?
Och speciellt på automatväxlade bilar?
På min Saab sitter det datorer i backspeglarna som ska ställa om till det läge jag valt att ha förarstolen i.
De kostar 3500:- +monteringskostnad i byte.
Vilken merkostnad hade de vid tillverkningen?
Kanske 25:-?
Men det gäller att ha så mycket finesser som kan höja "vill ha"-värdet som möjligt..
Det är nog fortfarande fler nya bilar som säljs med kamrem än Kedja Nisse så att man bara kan glömma detta kan du glömma... ;)
Det är mycket riktigt väldigt dyrt att byta på många nyare bilar, jag bytte som ett exempel senast i går kamrem på en Saab 9-3 TTID-08:a vilket gick på 8300kr vilket inte är något unikt och det är en kostnad som ägaren ju sluppit om bilen haft underhållsfri kamkedja.
Det är ju fullständigt fantastiskt att det alltid slumpar sig att du råkar ha haft en bil i verkstaden just i samband med en diskussion på ViB.
I artikeln om motorolja så hade ni minsann just diskuterat detta på ditt jobb och i tråden om nya billiga bilar kontra begagnade mer påkostade bilar så "råkade din chef ha en Jaguar -73 och av en ren slump så fick ni in en likadan Jaguar i verkstaden med en dyr reparation.
Och nu i denna tråd hade du minsann precis bytt kamrem på en Saab, komplett med den obligatoriska prisuppgiften såklart.
Jag noterar också att många av dina inlägg är postade på nätterna eller mitt på dagen så min fråga är när du jobbar egentligen?
Hanzzon, du läser inläggen som fan läser bibeln.
"Det konstrueras inga nya motorer med kamrem, det är en parentes i motorhistorien.", det var vad jag skrev, ta in det.
Inte ens Toyota tar fram nya motorer med rem!
Rustan, En bilverkstad som har fyra heltidsanställda personbilstekniker omsätter en hel del bilar varje dag så det är väl inte så konstigt att vi har in bilar som det handlar om i artiklarna lite nu och då då vi ju har detta, har vi säg i snitt in ca fyra bilar per dag så blir det ju 16 bilar om dagen så det blir några bilar i veckan...
Jag har just nu frukost vilken slutar nu kl 09:30.
Du får ju tro vad du vill men jag kan ju skaffa bildbevis på Jaguaren om du nu har så svårt att tro på mina erfarenheter...
Saabnisse, varför ska man då glömma kostnaden för kamrem om man funderar på en ny bil om hälften av alla som säljs nya i dag har detta? Du går ju i så fall händelserna långt i förväg då detta är fortfarande väldigt aktuellt.
Nu har jag på lunchen tagit en bild på Jaggan från vår bakgård och lagt in som visningsbild, hoppas detta ska vara till belåtenhet och mina verkstads-erfarenheter slipper i frågasättas hela tiden då.
Hanzzon, man får inte vara för duktig. Då kommer svenska avundsjukan fram.
Ser samma tendens på jobbet. I Sverige ska man helst bara vara lite lagom.
Jävla skillnad på dessa mytomaner man i bland har att göra med.
Resonera med dom är stört omöjligt.
Oftast slutar det med att dom var med vid Stalingrad eller slogs i Korea kriget.
Min grabb är utbildad bilmek och på det utbildad båtmotormekaniker.
Jobbade bara i slutändan inom båt branchen med det mesta gällande det.
Men oftast blir det Roy och Roger hemmeckare som tar ton när det disskuteras i båtklubbar.
Jävlar vad dom kan. Medans grabben håller käften. Han vet att det inte är nån mening att lägga sig i.
Att du inte kan ge upp med dina påhopp och falska anklagelser om mig nån gång Jes! Kom och hälsa på ett par veckor på mitt jobb så kanske du snart börjar inse att jag bara berättar sanningen av mina erfarenheter från mitt jobb och det behöver jag inte få betalt för att göra, vem skulle allvarligt talat vara så dum?
Du skrev tidigare någonstans att du skulle ge "Hanzzon" den största ursäkt om jag nu verkligen skulle vara den jag påstod och seriös med mitt jobb osv, vilka bevis vill du egentligen ha för detta förutom företagsnamnet eller tex. denna bild med Jaguaren (som det antyddes att vi inte höll på med) som jag nu lämnat ut där du även ser en del av företagsnamnet på skylten i bakgrunden?
Jag tackar för er som förstår att jag inte ha har någon anledning att sitta och ljuga om mitt jobb och jag håller med Elanen om din grabb att han gör helt rätt, jag är normalt lika själv och är hällre tyst om saker jag inte är insatt i än att skryter som vissa världsmästare gör om allt de tror sig veta men vet jag att jag har rätt och har på fötterna på detta så har jag svårt att vara tyst om någon försöker påstå något annat.
Detta är nog det roligaste jag läst någonsin. Byt ut Toyota mot Gud och det blir som vilken Jehovas Vittne som helst.
"Tidigare trodde inte Hanzzon på Gud(Toyota) men jag lyckades öppna hans ögon mer och mer och nu har han sett ljuset"
Replik till Hanzzon
Det jag ifrågasätter är alltså att du alltid tycks ha en bil i Hederlige Harrys Verkstad som har exakt de problem som en viss artikel/tråd handlar om. Och inte sällan kryddas det hela med en prisuppgift som av en händelse alltid styrker dina egna utsagor.
Nu har du alltså tagit en bild från Hederlige Harrys bakgård där man ser en Jaguar. Jag vill här förtydliga att jag inte har ifrågasatt att det finns bilar av märket Jaguar eller ens att det förekommer bilar av detta märke i Edsbyn.
För knyta detta till dina påståenden och mina ifrågasättanden så vet vi alltså fortfarande inte om Jaguaren på bilden är din chefs fantastiska exemplar eller den ni haft i verkstaden som var ett fullständigt ras.
"Men han är medlem i Toyota Club Sweden och även jag.....men det har inget med Toyota att göra."
Intressant.....det trodde jag faktiskt var själva vitsen med Toyota Club Sweden.
Ni är ju för roliga... Hade jag även knäppt med regnummret så hade du ju kunnat kolla upp vad min chef heter och se att detta inte var hans Jaguar då den står undanställd i ett garage om vintrarna, men jag tycker det är att gå för långt att lämna ut våra kunders uppgifter på internet så du får väl tro att det är min chefs bil då Rustan... -Suck säger jag bara.
I frågasätter Jes och Rustan undersökningar som denna lika mycket som knepigt nog påstår samma saker som jag upplever månad in och månad ut på vår verkstad nämligen att det är klart mindre problem med Toyotorna är de flesta andra märken? http://www.vibilagare.se/nyheter/bilarna-med-flest-maskinskador-34161
Men det är säkert nån som är köpt av Toyota som även förfalskat denna statistik liksom det mesta andra eller nått, för vägrar man erkänna vilka bilar som har minst problem så gör man tydligen oavsett vad den mesta av världens all oberoende statistik på området säger eller någon uppköpt mekaniker påstår från "Hederlige Harrys" lilla verkstad på vedbodbacken som ljugit sig till att man skulle kunna ha någon större kundkrets än kanske ett 10-tal kunder eller om att omsätta 4,8 miljoner.
Vi återgår till ämnet tycker jag för det spelar tydligen ingen roll hur mycket fakta eller bevis jag lägger fram då jag ändå hela tiden blir i frågasatt av vissa om jag nämner vad vi lagar för bilar, vad det kostar eller vilka problem dom verkligen har.
Vi räknar lite lågt nu....16 bilar om dagen ger då 80 bilar i veckan. Om vi räknar med 45 veckor om året så blir det 3600 bilar om året. Inte dåligt i Edsbyn med 4000 invånare.
För att detta inte ska räknas som ett personpåhopp så vill jag påpeka att det är Hanzzons uppgifter jag använt i mitt exempel.
Sedan vill jag återigen påpeka att jag inte ifrågasätter att det finns bilar av märket Jaguar i Edsbyn.
Någon Porsche har vi bara haft in i verkstaden vid kanske 3-4 tillfällen under de snart 10 år jag jobbat på verkstaden Jes då detta är en väldigt ovanlig bil i kommunen.
Men jag har åtminstonde fixat ett oljeläkage och bytt packbox mellan motor och växellåda på en 911 med "GT3 paket" från 2000-talet som nog var den senaste jag höll på med för över ett år sedan.
Du missade förståss att det bor närmare det tredubbla antalet invånare i kommunen Rustan än bara i orten Edsbyn och att vi är den största verkstaden i kommunen?
Då blev helt plötsligt dina beräkningar helt annorlunda eller har du fortfarande lika svårt att lita på mina uppgifter?
12000 invånare, om vi följer rikets snitt så torde detta innebära 6000 bilar. Nästan hälften av den totala bilparken lämnas alltså in hos Hederlige Harry någon gång varje år. Det är starka siffror det minsann!
Ja Shogun påhoppen fortsätter helt utan ens en reflektion av faktan jag länkade till.
Som jag skrev så är vi kommunens klart största vekstad Jes och vi verkar bara få mer kunder och ökar vår omsättning, och ja vi har jobb till alla fyra anställda fortfarande även om det lugnat ner sig rejält nu vilket är brukligt vid denna årstid inför Jul då folk i möjligaste mån undviker att kosta på sina bilar då pengarna går till annat, detta brukar sitta i även i Januari och delvis Februari då många har dåligt med pengar (inte de bilägare som du själv som inte bryr sig så mycket om detta då såklart) sen brukar jobben bara öka igen och det blir fullt ös till nästa Jul närmar sig.
För upplysningens skull så skriver Vibilägare om ganska många olika bilar varje dag och även vi får in ganska många olika bilar varje dag, tror ni det är unikt att vissa bilmodeller/fel det skrivs i bland om nyligen varit in till oss så får ni väl tro det då men tittar ni i artiklarna så är det betydligt fler bilar det skrivs om som jag inte påstått att vi nyligen sysslat med en sån bil för dessa dagar kanske vi höll på med andra bilar.
Ni följer rikets snitt ganska exakt måste jag säga. I Ovanåkers kommun finns det 6466 registrerade personbilar fördelade på 5342 st bensinbilar, 957 dieselbilar, 185 etanolbilar, 11 hybridbilar samt 1 ensam biogasbil.
Ju mer landsbyggd du kommer på ju fler innvånare har även bil Rustan då det inte finns någon tunnelbana att ta här om man vill ta sig någonstans så du måste nog tyvärr räkna på fler som har bil än genomsnittet i en landsbyggdskommun gissar jag men visst är det bra, det är väl därför vi är den klart största verkstaden i kommunen som jag sagt flera gånger nu och vi har även en del kunder från grannkommunerna som Bollnäs och även från Dalarna så tydligen så finns det en hel del som uppskattar denna simpla "Hederlige Harrys" bilverkstad menmen nu lät jag väl för skrytig igen så jag lär väl säkert ljuga om detta också i dina öron...
Där ser man, var hittade du dessa uppgifter? Vi är med andra ord förmodligen ganska stora i kommunen även om vi drar en hel del kunder från våra grannkommuner, ja vi är nog rent av störst i kommunen som jag hela tiden sagt.
Av dessa 6466 bilar så kommer alltså 55% in i Hederlige Harrys verkstad varje år. Där är väldigt starka siffror minsann.
Om vi sedan räknar på omsättningen som du tidigare nämnde var 4,8 miljoner/år och delar det med 3600 bilar så gör det 1333 kronor per bil. Det låter väldigt billigt måste jag säga.
Av dessa 6466 bilar så kommer alltså 55% in i Hederlige Harrys verkstad varje år. Där är väldigt starka siffror minsann.
Om vi sedan räknar på omsättningen som du tidigare nämnde var 4,8 miljoner/år och delar det med 3600 bilar så gör det 1333 kronor per bil. Det låter väldigt billigt måste jag säga.
http://www.scb.se/Pages/ProductTables____10516.aspx
klicka på "Fordon i län och kommun vid årsskiftet 2010/2011" och sen fliken "Rsk tabell 3" så har du alla kommuner länsvis.
Rustan, Vad kostar ett glödlampsbyte som görs på många bilar på en verkstad i dag? Räkna då i stället på 3,5 bil per mekaniker i ett årssnitt då tex denna årstid som börjar ungefär nu innebär mindre jobb då folk försöker unvika att kosta på sina bilar under December, Januari och Februari och det drar ner snittet och då får du även lite andra siffror men vi har fortfarande en väldigt stor andel av kommunens samt en del av grannkommunernas bilar visst är det så.
Lägger in en dagsfärsk visningsbild som ett exempel på vad vi har i verkstaden just nu i fall jag skulle råka nämna att vi tex har en Saab 9-3-08 inne med nått mysko elfel i färddatorn då det bla inte går att slå på dieselvärmaren eller se service-indikatorn.
Vi har även inne en Volvo V70-06 (närmast), VW transporter-05 (näst längst bort) samt en Audi A6-07:a (längst bort) för tillfället som du kan se på bilden.
Nu justerade du visst siffrorna lite grann.....det börjar bli lite flytande faktaunderlag nu tycker jag. Om du har en snittfakturering på 1300 spänn per bil och det hela tiden dyker upp bilar av andra märken än Toyota som du ständigt påpekar kostar ofantliga summor att reparera så torde det ju innebära att ni gör en massa gratisjobb däremellan.
Hanzzon, har du provat med att ta bort en polsko på Saaben och göra bilen strömlös ett par timmar?
Riktigt kul det här men varför utsätter du dig för detta "Hanzzon"?
Skulle förvåna mig om särskilt många faktiskt ifrågasätter vad du jobbar med eller var,liksom det faktum att Toyota är en bra bil.
Tvärtom finns det många som anser att det du skriver tillför något så varför inte bara skippa allt onödigt tjafs?
Som jag ser det så är du din egna värsta fiende här och du misskrediterar dig själv vilket som sagt är onödigt.
I din värld så är det inte bara så att Toyota är den bästa bilen utan allt annat är dessutom skräp och det räcker inte med att bara uttala detta utan du måste dessutom berätta hur dyra rep. är på alla andra bilar!?
Allt detta kan sammanfattas med: "Jag anser att Toyota har mindre problem än andra bilar då jag ser prov på detta dagligen i verkstaden där jag jobbar"
Allt positivt som du skriver försvinner istället i en sörja utav närmast bibliska proportioner varpå man börjar att undra på vad som stämmer och inte. ( helt i onödan dessutom )
Det går helt enkelt inte att ta någon på fullt allvar vars historia alltid upprepar sig.
I "min verklighet" så ser det som så att Toyota har sin TPG -garanti vilken gäller tills bilen är 8 år eller har rullat 15000 mil under förutsättning att den servas och rep. hos Toyota!?
Detta gör att många ( dem flesta?) väljer att serva hos dem.
Kvar blir då de bilar som är äldre eller har rullat mer och dessa bilar servas då utav ägarna själva eller på mindre så kallade allbilverkstäder.
Under de åren som jag har servat mina bilar på en sådan verkstad så har jag sällan sett någon Toyota överhuvudtaget hos dem,..men som sagt så är ju dessa verkstäder inte heller dem billigaste att gå till.
Denna verkstad omsätter drygt 9 miljoner och sett på mina kvitton så kan jag se att de servar/rep ca 3000 bilar om året.
Med dina uppgifter "Hanzzon" så är det så att ni knappast har några dyrare rep. alls varpå ni annars i stort sett skulle ha jobbat gratis med många bilar.
Dessutom har du tillfört att ni servar Toyotor för drygt 1 miljon och Volvo för ungefär lika mycket vilket då står för mer än hälften utav er omsättning!
Enbart toyota motsvarar alltså mer än 25% utav er totala omsättning och då pratar vi om bilar som knappt går sönder och som är billiga att rep,varpå det handlar om många bilar!
Bara den mängden bilar som detta handlar om är fler än vad det finns Toyotor i hela kommunen. Lägg sedan till det jag tidigare skrev och detta blir en omöjlighet efter din egen utsago.
Givetvis är det så att dessa siffror inte stämmer då ni helt enkelt servar färre bilar än du trott men det spelar ingen roll för bollen fylld med frågor och skepsis har redan börjat att rulla...
Som sagt så är jag väldigt glad för mycket utav det du skriver bortsett då ifrån att "det totala sammanhanget" inte stämmer.
Vore kul att få höra om en dyr rep. på en Toyota eller hur bra en Saab är då den oftast har kamkedja i något sammanhang.
Faktum är att det vore kul att få läsa något inlägg överhuvudtaget ifrån dig som inte inkluderar eller häntyder till Toyota.
Alla som läser här är medvetna om detta märkes starka sidor men är säkert även intresserade utav andra fabrikat,oavsett om de ibland går i sönder.
Mistro har just författat årets bästa inlägg.
Fast jag äger min första Toyota. Är jag ingen fanatiker. Fick byta både p-ända och styrspindel.
Och då hade bilen inte gått mer än lite över 11000 mil.
På Toyota i Haninge menade dom att felet inte kunde sitta där. Även stabiliseringsstagen fick jag byta vid runt 11000 mil Dom var också helt slut.
Där var Toyota lite mer ärliga, För där yppade dom att dom kunde vara slut.
Så att en Toyota skulle ha längre livslängd på sina delar är nog en myt.
Som tur är känner jag en kompis på Speedy. Jag bara köper dom delar jag misstänker är dåliga så byter han eller nån annan ut dom.
Skulle jag åka till Toyota ända ut i Haninge varje gång och beklaga mig.
Bytte dom väl antingen inget eller alldeles för mycket.
En äldre Toyota lönar sig inte på nån märkesverkstad.
Om det inte är nåt special jobb. Där man verkligen vill vara hundra på att dom kan bilen.
Tack för ett relevant inlägg Saabnisse, Japp det har vi tyvärr utan resultat, har du något annat tipps?
Mistro, Det komiska är ju att vissa gör allt för att gräva fram alla möjliga fakta om mitt jobb för att hitta ev. fel i något av det jag skriver medans man i stället inte ens reflekterar över annan fakta man refererar till då den tydligen inte alls är intressant.
Men om "din" verkstad omsätter över 9 miljoner så borde den ha uppåt 10 anställda och hanterar inte dessa in mer än ca 3000 bilar totalt per år så är verkstaden väldigt oeffektiv eller tar väldigt mycket betalt och inte ligger på landsbyggden så jag förstår inte hur du kan få fram denna uppgift...
Säg att det är 9 anställda som bara hanterar 2 bilar per dag i snitt totalt, det blir ju ändå över 4000 bilar per år.
Jag har skrivit ungefär hur många bilar vi håller på med på en dag men detta är ju totalt inkluderade "akut-jobb" och ej inplanerade jobb som tex lampbyten som vi brukar fixa utan tidsbokning på de flesta bilar och vi har dessutom en Statoil-mack typ 30 meter bredvid vår verkstad (ni kan säkert kolla upp detta också om ni inte tror på det) som oftast skickar tex lambyten till oss så det är säkert närmare ett oplanerat lampbyte om dagen per mekaniker, säg 3st om dagen totalt då, tar man bort dessa så får du även ett helt annat snitt-pris i era uträkningar.
I vår kommun finns faktiskt inte en enda märkesverkstad längre då dom som funnits inte längre uppfyller de allt hårdare kraven så det är inte många som åker till en annan kommun till sådana och många av dessa har av någon anledning sökt sig till oss.
Vi omsätter inte ca 1 miljon per år på Toyotorna vi servar nu enligt mina egna uträkningar utan detta är enligt statistiken i vårt verkstadsprogram vilket vidare inte är över 25% av vår omsättning som låg på 4,8 miljoner i fjol utan mindre, och detta kanske är en anledning till varför vi inte kostar på varje bil vi har in mer än vi gör vad nu detta slutar på enligt dessa uträkningar?
Ser vi till omsättningen så låg vi på ca 4,1 miljoner året före och ca 3,7 miljoner året före det (vilket även ni som tvivlar kan kolla upp) så det är ganska uppenbart att våra jobb ökar och vi borde om denna ökande trend fortsätter i dag omsätta mer än de 4,8 mijoner ni räknar på i dagsläget även om det inte är bra om vi ökar för snabbt enligt min uppfattning då det är viktigare att bibehålla kvalitén i våra jobb än att öka kvantiteten.
Jaha ja.......då har vi justerat siffrorna ännu en gång ser jag. Nu är vi nere på 3 bilar per mekaniker och en faslig massa lampbyten.
Du är säkert en jätteduktig bilmekaniker Hanzzon men jag får känslan av att du överdriver/slirar på sanningen lite för mycket och för ofta. Det blir då svårt att sortera i den oerhörda mängd information som alltid och utan undantag innebär lampbyten på Toyota och totalras på alla andra märken.
Jag är ledsen men du har förverkat dina chanser till att förmedla trovärdighet och jag tar inte dina inlägg på allvar längre.
Jes, Okey visst kan jag förstå det men jag har tyvärr svårt att rekomendera folk att köpa bilar som jag vet att man kan få dyrbara problem med även om man såklart kan ha tur och klara sig hyffsat i flera fall, men jag har så många gånger tänkt "vilket tur att jag inte rekomenderade dom detta" i efterhand när kunder på vårt jobb kommer och frågar vad de tycker dom ska köpa för bil, som vi kan ta ett exempel på en familj som ville ha en bra och ekonomisk familjebil med minst 6 sittplatser varpå vi rekomenderade Toyota Previa men dom tyckte att dom inte var riktigt lika snygga som en Hyundai dom i stället frågade om och vi sa väl att dom också oftast funkade bra och var rätt vettiga så köp en sån om ni känner så då sa vi.
Så kom dom sen förbi en dag och berättade att dom köpt en fullservad Citrién C8 (som dock då behövde servas) i stället eftersom dom ju fick en sån -04:a med dess sämre andrahandsvärde till priset för en Previa -00:a ungefär och dom var överlyckliga tills vi skrev in servicen och frågade dom om kamremmen var bytt? Vi kollade och fick fram att den strax skulle bytas så visst bara att boka en tid för det... Denna service samt kamremsbytet gick på över 12 000kr varpå vi hittade fel på bilen för kanske 7000kr till som vi anmärkte på vid servicen, en vecka senare tändes sen airbaglampan på bilen så vi fick mäta upp den varpå vi hittade ett fel där delarna kostade 6300kr+arbetet att åtgärda vilket man då inte tyckte sig ha råd med då dom redan kostat på denna bil så mycket så nu åker man utan funderande airbags i sin familjebil i stället och senast för någon vecka sedan var dom in igen och frågade om dom skulle våga åka och hälsa på några släktingar som dom planerat den helgen då motorlampan hade tänds nu men bilen gick dock bra och dom hade ju inte råd att kosta på bilen på ett tag ännu nu när det blev Jul och allt och nu är dom inte alls lika nöjd med bilen längre och pengarna dom kostat på denna C8 kommer man aldrig få tillbaka då bilen ska säljas.
Just sådana exempel är anledningen till varför jag som ser alla dessa problem har svårt att rekomendera sådana köp men visst finns andra bilar än Toyota som är ganska driftsäkra, gamla Volvo 940 tex och nyare Subaru och Honda är några utav dessa och dom rekomenderar jag i bland vilket vissa kanske missat även om jag senast i dag skrev om att jag rekomenderade bensinmotorn i Honda CR-V och att den tillhörde de bästa bilarna i klassen kvalitétsmässigt.
Tycker också att du frångår det jag skriver "Hanzzon" men jag vet faktiskt inte hur många anställda som finns i denna verkstad idag, men jag gissar att antalet helårsanställda inte är fler än 4 eller 5.
Såg att de är Sydsveriges största Mekonomenverkstad och bara i Malmö finns det 7 Mekonomenverkstäder.
Hur många verkstäder det finns totalt i stan med omnejd har jag ingen aning om men det är massor!
Varje gång som jag är där och hämtar mina bilar så hör jag stora summor nämnas,...ofta över 6000kr så att de skulle snitta 3000kr per bil ser jag knappast som någon konstighet.
Men nu handlar inte samtalet om detta utan om din oförmåga att uttrycka dig ibland.
Tycker att du skall använda dina kunskaper till att hjälpa folk utan onödig inblandning om att minsann Toyota är nr 1,2,3,4 och 5
Sådant hjälper ingen och någon övertro på något fabrikat har inte heller hjälpt någon.
Det har tagit lång tid att bygga upp förtroendet i Sverige,men nu finns det ett sådant.
De som väljer andra fabrikat har sin orsak till detta. (de är inga idioter )
Du måste förstå att du inte vinner något på att baktala andra fabrikat genom dina sanningar då det bara istället irriterar folk ifrån alla läger.
Frågar jag hur rymlig en Passat är i baksätet så vill jag inte få reda på att en Prius är världens bästa bil och dessutom har ett rymligt baksäte utav vissa årsmodeller!
Frågar jag vad en V70 kostar att äga så vill jag inte höra att en Avensis är en bättre bil som aldrig går i sönder o.s.v
Ser som sagt fram emot att fortsätta kunna få bra info ifrån den här sidan och mindre propaganda.
Som det är nu så börjar det att bli svårt och du är tyvärr en av anledningarna till detta "Hanzzon",..vilket jag är mycket ledsen för :-(
Använd istället dina kunskaper till att vägleda och ge de svar som det frågas efter...
Lovar dig att alla svaren inte alltid börjar på T.
Rustan, Hur många bilar per mekaniker och dag anser du att vi har in då om jag får fråga? Ska jag alltså bara räkna med stora inplanerade jobb för att berätta hur många bilar som vi hanterar per dag?
Jag fattar alvarligt talat inte var du velat komma hela tiden annat än att försöka smutskasta mig och nu försöker du påstå att du inte längre tar mig på allvar eftersom jag tagit med alla jobb när jag sagt hur många bilar vi hanterar per mekaniker, menar du att du gjort detta tidigare alltså...? =)
Och vad sjutton spelar detta för roll om vi i stället enbart räknar på större inplanerade jobb och inte räknar med "akutjobben" som lampbyten eller att fylla på olja och kolla glykolen eller vad du vill, vad har det för betydelse egentligen?
Utan att gå in alltför djupt i "din" verkstad (som enligt dig servar betydligt färre Toyotor än oss) Mistro så kan vi väl konstatera att man tar rejält mycket mer betalt än vad vi på landsbyggden gör med den omsättningen om man har så få anställda som du gissar och vi tar säkert alldeles för dåligt betalt om man ska se det så men vi har heller inga direktörer eller aktieägare som kräver stora vinster per år som många faktiskt har.
Jag ska försöka tänka på detta du säger Mistro men då Toyota är referensen i vår "verkstadsvärld" så är det lätt att man jämför andra modeller mot just denna referens men jag påstår inte att någon ska köpa en Toyota om man tex inte gillar dessa, tycker dom är fula eller inte efterfrågar egenskaper som uppfylls bra av dessa men tyvärr är ju Toyota väldigt bra på många "vettiga" och ekonomiska egenskaper vilket ofta efterfrågas av många.
Det känns lite som att jag undanhåller information om någon frågar efterfågar en ekonomisk bil och undrar vilka driftkostnader en V70 kan ha om man inte har något att jämföra detta emot i mina ögon menmen ska som sagt försöka bli bättre på detta då. :)
Det är ju fullständigt ointressant hur många bilar per mekaniker jag anser att ni har. Jag går ju bara på dina egna uppgifter som började med 4 st per mekaniker och dag, sedan blev det 3,5 bilar och något lampbyte per dag och mekaniker för att nu justeras ner ännu en gång till 3 bilar och en jävla massa lampbyten per mekaniker och dag.
Dina uppgifter hänger liksom inte ihop.
Leifer, Det finns ju knappt någon varudeklaration alls förutom kanske Toyotas "energi-deklaration" man började med för nått år sedan och kanske även någon tillverkare mer i dagsläget vilket jag inte vet?
Även om detta på detaljnivå nog vore väldigt svårt så kan ett sett för att se en ändring vara att se om artikeln är artikelnummer-ändrad då något hänt men tillverkarna har ju olika krav innan man tycker sig behöva ändra/förbättra en komponent så det blir nog lite svårt det med.
Att tex. Auris skulle ha något utbrett problem med hjullager har jag svårt att tro då vi inte bytt på en enda av de vi servar hitills så jag är därför lite förvånad att Shogun fick dessa utbytta, en viktig skillnad är dock att jag tror att hans rätt ovanliga Auris med 177hk-dieseln (som var toppversionen och dyra som nya) har "egna" hjullager då bilen även har andra hjulnav med större bromsar och jag tror även en annan bultcirkel om jag minns rätt, jag tror alltså inte vanliga Auris med övriga motorer har samma hjullager som Shoguns men det går ju att kolla upp.
Sånt som att man monterar detaljer av samma kvalitét gör vi ju tex på väldigt många märken, Volvo däribland vilket jag väl borde tala tyst om då vi har ett "Volvo orginal-lager" även om "pirat-delarna" många gånger kan vara samma del... :)
Ett av de roligaste inlägg jag någonsin läst, jag riktigt ser hur du studsar och hoppar på stolen i frustration över att inte hela mänskligheten tillber samma gud som du. Du är ju trots allt mannen som "öppnade ögonen på Hanzzon".
Ta det lite lugnt, förslagsvis med en Toy.
Jag är inte emot Toyota och bedriver icke heller någon hetsjakt på märket. Jag har mycket svårt att tänka mig att Toyotas ledning sitter och läser mina inlägg på detta forum så du har nog rätt i din analys att mina åsikter inte påverkar Toyota speciellt mycket. Men det är hysteriskt roligt att du känner att du behöver påpeka detta ;)
Jag upprepar för 1000:e gången att för mig är Toyota som vilket märke som helst med både positiva och negativa egenskaper. Däremot är vissa av deras kunder mer än lovligt fanatiska och inte så lite ensidiga i sina åsikter kring märket och det är väl snarare dom än märket i sig som stör mig.
Ha nu en riktigt trevlig och mysig kväll Shogun!
Du tolkar detta som du själv vill tolka detta Rustan, Var har jag justerat ner detta till 3 per mekaniker?
Vad spelar sen detta för roll? Om vi nu skulle räkna på 3 bilar per mekaniker i ett årssnitt som du nu uppger, kommer man inte upp i tillräckligt många bilar för att ha en uppfattning om vilka som har många problem eller inte då och du själv får erfarenhet av fler bilar än mig eller vart vill du komma?
Hanzzon, här är dina justeringar:
Torsdag 15/12 kl 09:30
"En bilverkstad som har fyra heltidsanställda personbilstekniker omsätter en hel del bilar varje dag så det är väl inte så konstigt att vi har in bilar som det handlar om i artiklarna lite nu och då då vi ju har detta, har vi säg i snitt in ca fyra bilar per dag så blir det ju 16 bilar om dagen så det blir några bilar i veckan..."
Fredag 16/12 kl 09:32
"Räkna då i stället på 3,5 bil per mekaniker i ett årssnitt "
Söndag 18/12 kl 13:56
"säg 3st om dagen totalt då"
Shogun
Du tycker inte själv att det börjar bli lite skitnödigt? När jag och andra ifrågasätter om Toyotas kvalitet verkligen är så outstanding bäst i världen så är vi idioter som inte förstår bättre. Men själv sätter du dig och författar ett brev till Toyotas ledning i Sverige och ifrågasätter Toyotas kvalitet och när du inte får gehör för detta så byter du märke.
Snacka om att snacka skit.......
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.