Vi Bilägares forum

Bensinpris, förhöjd Etanolinblandning och V-power

Bensinpris, förhöjd Etanolinblandning och V-power

Priset på E10 lär knappast bli lägre än nuvarande 95-oktanig bensin med 5% etanol inblandat?

98-oktan innehåller 5% även i fortsättningen (trodde faktiskt den var fri från Etanol)

Frågan är om V-power är fri från Etanol? Har någon en källa på det?

Om så är fallet så är det dags att rensa den där onödiga stryppluggen som kallas katalysator och tanka V-power. Är så trött på det här ständiga jagandet på bilister. Politikerna går emot folkets vilja
(Tex ständigt höjda bränsleskatter, dubbdäcksförbud och nu E10) men de skiter man i så att då skiter jag i dom och gör som jag själv behagar - på köpet får jag i bästa fall några extra hästkrafter och lite lägre bränsleförbrukning.

Som någon skrev på ett annat forum om E10: Lite som McDonalds när de minskade storleken på pommesen istället för att öka priset...

Mvh

Uppdaterat: 2011-02-21 19:36

Kommentarer

leifer skrev:

Jag kollade upp det där för nåt år sen, v-power ska vara helt fri från etanol!

Tyvärr inte längre !
Sen den 1/6 2011 är Shells V-power soppa bara 98 oktan (förut = 99 ). Dessutom är det 5% etanol i nu vilket det inte var tidigare.
Dvs, lägre oktantal OCH lägre energiinnehåll. Grrrrr

Om du vill åka fort finns det alltså ingen som helst anledning att köpa Shell V-power längre. Bättre och billigare då att köpa 98 oktan från andra mackar (och dubbeltanka med E85).

Pris den 16/7 för Shells 98 oktan var 15, 43 kr/l
OKQ8 tog samtidigt 15,03 kr/l.
Shell tar alltså ett överpris på 40 öre litern och smyger samtidigt med försämringen. På V-power dekalerna på pumparna står det nu 98+ oktan (vad de nu vill ha sagt med det. Alla bensinbolag har 98 oktan som ett minimum-värde, dvs alla skulle kunna kalla sin 98 oktansoppa för 98+ )
http://www.st1.se/st1/main.nsf/pagesshell/Priserfleet
http://www.okq8.se/privat/pastationen/drivmedel

Det hele beror att ST1 köpt Shell-mackarna och tagit över bensindistributionen.
http://www.st1.se/st1/main.nsf/pages/V_Power
http://www.st1.se/st1/elements.nsf/file ... -06-01.pdf

/Martin

Uppdaterat: 2011-07-23 19:22

@matda, Saab har oljekvalitetsredovisning i färddatorn.
Den anger oljekvalitet i % .
När jag i förra veckan hade en 9-3 var det 4% kvar.
Dagen efter larmade den för byte.

Uppdaterat: 2011-07-24 08:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

@leifer, det här hör visserligen inte hemma här men eftersom vi var inne på oilsludge som vissa tror har varit specifikt för Saab så är här en länk till vad som hänt med Toyota:
http://www.consumeraffairs.com/automotive/toyota_engine.html

Uppdaterat: 2011-07-24 08:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

@matda, Saab har oljekvalitetsredovisning i färddatorn.
Den anger oljekvalitet i % .
När jag i förra veckan hade en 9-3 var det 4% kvar.
Dagen efter larmade den för byte.

Hur beräknas procentsiffrran då?

Uppdaterat: 2011-07-24 10:46

Procent av kvarvarande kvalitet, vad det nu innebär?

Uppdaterat: 2011-07-24 10:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Procent av kvarvarande kvalitet, vad det nu innebär?

Varierar den beroende på körsätt? Annars är procentsiffran bara är en omräkning från antal mil som återtsår.

Uppdaterat: 2011-07-25 11:55

Givaren kontrollerar oljans kvalitet, en bättre olja klarar sig längre än en lågprisolja.
Hur den gör det vet jag inte, jag tror inte att den bara bedömer färgtemperatur på oljan utan även smörjegenskaper.
Ska se om jag kan få reda på det.

Uppdaterat: 2011-07-25 15:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Givaren kontrollerar oljans kvalitet, en bättre olja klarar sig längre än en lågprisolja.
Hur den gör det vet jag inte, jag tror inte att den bara bedömer färgtemperatur på oljan utan även smörjegenskaper.
Ska se om jag kan få reda på det.

Ja, försök gärna att ta reda på mer. Jag kör idag en Volvo V70 2.5FT och den bilens serviceindikator tar ingen hänsyn till körsätt. Utan det är 1500 mil/ 1år som gäller. Jag som alltid kör långa streckor med bilen skulle troligen gynnas av en mer smart serviceindikator och därför har jag sneglat mot tyskarna nu när det är dags att byta bil i höst. Klart intressant om Saab har något liknande!

Uppdaterat: 2011-07-26 11:39

Jes, jag blandtankar ofta i olika bilar och har funnit att ca 4:50 lägre pris för E85 är det mest lönsamma.
faktum är att Saaben går billigare per mil med 50/50 än med ren E85.
Dock har jag inte kollat om den blandningen är den ultimata.

Uppdaterat: 2011-07-26 17:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag brukade tanka Shell V-Power men märkte sedan att de bytt från 99 oktan till 98+ och blev då misstänksam och kollade upp deras datablad på deras hemsida och där framkommer det att den endast är på 98,2 oktan med 5% etanol och att Shell var sålt till ST1 och kollade sedan upp Statoil och de har ingen etanol i sin BF98 som dessutom är 98,5 oktan enligt Statoils produktdatablad.

Efter detta har jag aldrig mer tankat ST1 V-Power utan endast Statoils som dessutom är 0,3 oktan högre oktanhalt. Dessutom tänker jag aldrig mer tanka på Shell i Sverige. Shell V-Power i Tyskland är 100 oktan.

Uppdaterat: 2012-03-04 21:22
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

leifer:
När du nämner att med etanol får man en högre oktanhalt och är det ju mycket märkligt att Shell V-Power eller ST1 V-Power numera bara har 98,2 oktan, hade det varit den riktiga Shell V-Power hade den snarare fått 99,2 oktan och inte 98,2 oktan. Har tankat Statoils 98,5 oktan nu senaste halvåret och är mycket nöjd med den.

Uppdaterat: 2012-03-04 21:44
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Leifer: Du är medveten om att en motor som går orent betyder att oförbränt bränsle passerar motorn ned i katalysatorn, det kan orsaka en explosion som förstör katalysatorn.

Jag har själv råkat ut för det så att testa det du föreslår är definitivt inget att rekommendera.

Ytterligare en anledning att man knappt kan köpa en begagnad bil längre, man vet aldrig vad den förre ägaren sysslat med...

Uppdaterat: 2012-03-04 21:46

leifer skrev väl inget om att motorn gick orent?
Det finns mycket skrönor om E85s farligheter, det mesta beror på okunskap och förutfattade meningar.
Spritinblandning i bensinen var vanlig på 1950-talet och kallades då bentyl.
Det bränslet ansågs vara det bästa för motorerna och det visade sig också när de togs isär, ibland efter kanske bara 5000mil, att dessa motorer verkade mindre slitna än de som gått på ren bensin.
Jag rekommenderar ett besök på: http://etanol.nu/forum/index.php

Uppdaterat: 2012-03-05 09:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Leifer skrev så här:
Och man märker ju på motorgången om det inte gillas, särskilt när den är kall

Experimentera inte med detta, det är inga pengar att spara bara att förlora.
etanol.nu är starkt vinklat.

Uppdaterat: 2012-03-05 20:55

Jag har inte blandat och kommer heller aldrig att göra det.
En motor som går orent innebär att oförbränt bränsle hamnar i katalysatorn, denna kan då förstöras.
Jag hade en Ford som gick illa några minuter, det innebar att det bara var kaksmulor i katalysatorn. Jag har även läst om andra som råkat ut för samma sak.

Att köra på etanol innebär en högre förbrukning dvs max 1:- per mil i förtjänst men etanol späder motoroljan mer vilket betyder tätare oljebyten och då är vinsten borta. Ta också risken för skador så är det helt meningslöst.

Uppdaterat: 2012-03-05 22:23

Junkers, vad är det för risk för skador du skriver om?

Vi byter olja efter 1500 mil och det oavsett om man kör på E85 eller bensin.
En bil som blandtankas sparar ca 1.50 per mil, kanske inte mycket, men det blir ju ändå 2250:- som kan användas till annat, dessutom bidrar man faktiskt till en bättre miljö.

leifer, att blandtanka med 98+E85 är nog onödigt, om du tankar 95+E85 får du ändå minst 99 oktan.

Uppdaterat: 2012-03-06 10:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Prova att öka mängden E85, du kanske inte nått gränsen!

Uppdaterat: 2012-03-06 10:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Här är i alla fall produktdatabladet från Statoil vart det tydligt framkommer att de inte har någon etanol i sin BF98 och att den är 98,5 oktan. Varför då tanka ST1 V-Power som innehåller etanol? Dessutom måste man betala en fakturaavgift på 10 kr varje månad.

http://www.statoil.se/file_archive/07produktdatablad/Statoil_Bensin.pdf

Uppdaterat: 2012-03-06 15:26
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Minimats, du får ju tanka vad du vill, varsågod.
Det vi snackar om nu är blandtankning med ETANOL i bensinen för att dels få upp oktantalet och ner kostnaderna.

Uppdaterat: 2012-03-06 16:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
leifer skrev:

junkers, vad var det för årsmodell och modell av Ford? Vilken blandning av E85 hade du?saabnisse, kanske men vill ha max oktan. Är ju över 100 nu!

Läs vad jag skrev en gång till...

Uppdaterat: 2012-03-06 18:10

Sorry grabbar jag missade etanol debatten, var mest arg på ST1 över att de förstört Shell V-Power. Min Audi A4 1,8T är inte trimmad utan har 190 hk från fabriken och ska enligt Audi i första hand tankas med BF98. Fast givetvis klarar den även BF95 fast med lite nedsatt effekt enligt Audi.

För den som vill ha högre oktan är väl Millers Octane Plus den som enligt oberoende tester ger 2 oktan högre per flaska / 50 liter. Dessutom skadar den inte katalysatorn.

Finns att köpa på följande länk:
http://www.algonet.se/~millers/Produkter/octane-sno.html

Uppdaterat: 2012-03-06 19:05
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.
leifer skrev:

junkersSom sagt, har kollat nu ytterligare en jävla gång på din inlägg men du svarar inte på frågan även om jag läser dom baklänges. Svara eller skit i det, inte massa jävla drygt trams är trött på sån skit.

Första meningen är svaret från mitt inlägg sedan tidigare:
Jag har inte blandat och kommer heller aldrig att göra det.
En motor som går orent innebär att oförbränt bränsle hamnar i katalysatorn, denna kan då förstöras.
Jag hade en Ford som gick illa några minuter, det innebar att det bara var kaksmulor i katalysatorn. Jag har även läst om andra som råkat ut för samma sak.
Att köra på etanol innebär en högre förbrukning dvs max 1:- per mil i förtjänst men etanol späder motoroljan mer vilket betyder tätare oljebyten och då är vinsten borta. Ta också risken för skador så är det helt meningslöst.

Uppdaterat: 2012-03-06 20:11

Om motorn misständer KAN bränsle hamna i katalysatorn, den blir då överhettad och förstörs.
Det är bland annat därför man aldrig ska köra med en bil vars check engine lampa lyser, du kan få följdskador som kostar mer än 10000:- att reparera.

Vad gäller min bil så berodde misständningen på något annat och det var en eskrot 88 års modell och detta hände för 20 år sedan.

Här finns lite att läsa:
http://davisconverters.com/catalytic-converter-damaged.shtml

Uppdaterat: 2012-03-06 20:34

Jag talade idag med en rallycrossförare.
De kör med E85 eller ren etanol främst för effektökningen, men de tillsätter ca 1% tvåtaktolja för smörjningens skull.
Han ansåg etanolen vara alldeles för torr och med dålig smörjförmåga.
Han tyckte att det var bättre att tillsätta ca en halv procent för de vanliga bilister som kör på E85 i stället för att lägga pengarna på vissa hokus-pokusflaskor som innehåller samma sak.

Uppdaterat: 2012-03-14 13:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En Turbomotor som du har Leifer funkar generellt bättre med mer E85 än en sugmotor så det borde kunna funka...

Uppdaterat: 2012-04-18 21:30

leifer, startproblem får du inte.
De som fått startproblem är ju en del bilar som vid låg temperatur och utan motorvärmare använt E85, därför har bensinbolagen gått över till E75 vintertid.
Däremot protesterar vissa bilar genom att tända motorvarningslampan vid för hög etanolinblandning, men det är ju bara att fylla lite mer bensin tills den slocknar.
Och så är det ju viktigt att man kollar bränsleförbrukningen.
Om man inte behöver det oktantillskott som E85 ger gäller det ju att noga räkna på om det lönar sig.
Jag har upptäckt att det måste skilja minst fem kronor litern mellan bensin 95 oktan och E85 för att det ska gå jämnt upp.

Uppdaterat: 2012-04-18 22:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Alltså lönar det sig knappt ens med dagens bensinpris att köra på E85 Nisse? Jag kör ju på 100% E85 i min MR2 Turbo men det är enbart för att den är trimmad och för effektökningens skull, billigt går den absolut inte på E85! =)

Uppdaterat: 2012-04-18 23:59

Jo, Hanzzon, med dagens priser sparar man minst 1,50/mil.

Uppdaterat: 2012-04-19 12:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo leifer, det gör den säkert, men vad blir milkostnaden?

Uppdaterat: 2012-04-19 16:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre