Priset på E10 lär knappast bli lägre än nuvarande 95-oktanig bensin med 5% etanol inblandat?
98-oktan innehåller 5% även i fortsättningen (trodde faktiskt den var fri från Etanol)
Frågan är om V-power är fri från Etanol? Har någon en källa på det?
Om så är fallet så är det dags att rensa den där onödiga stryppluggen som kallas katalysator och tanka V-power. Är så trött på det här ständiga jagandet på bilister. Politikerna går emot folkets vilja
(Tex ständigt höjda bränsleskatter, dubbdäcksförbud och nu E10) men de skiter man i så att då skiter jag i dom och gör som jag själv behagar - på köpet får jag i bästa fall några extra hästkrafter och lite lägre bränsleförbrukning.
Som någon skrev på ett annat forum om E10: Lite som McDonalds när de minskade storleken på pommesen istället för att öka priset...
Mvh
Kommentarer
Okej det låter ju bra! Det sägs ju att förbrukningen ökar med E10 så skulle nästan tro att det inte är långt ifrån att det lönar sig att köra med V-power istället för E10?
http://www.youtube.com/watch?v=dDHwCWdrtdg
Den första bilen, Renaulten får ingen högre effekt, varför inte? Borde inte datorn med hjälp av knacksensorn kunna anpassa sig efter bränslet?
Det skriver iallfall Bosse Bildoktorn ;-)
http://www.aftonbladet.se/bil/bossebildoktorn/article332128.ab
Sen är det här också konstigt
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/100825-europadiesel-mk1/index.xml
Enligt Statoil ger europadieseln följande fördelar:
* Minskad förbrukning och därmed ökad konkurrenskraft
* Lägre koldioxidutsläpp
* Lägre utsläpp av ultrafina partiklar
* Lägre dieselpris vid samma skatt som MK1 (den svenska dieseln)
Det här ska vi inte ha, det här är ju bra!
http://www.dn.se/diverse/p8-import-slask-motor/98-oktan-ger-battre-miljo
I vissa fall släpper man tom ut mindre koldioxid med 98 oktanig bensin istället för 95 oktan med 5% etanol inblandat tydligen (I detta fallet en Toyota Prius)
Jag ska testa V-power vid nästa fulltankning faktiskt, tror att skillnaden är på 90 öre eller så ungefär numera jämfört med vanlig 95 oktan?
Kul att fortsätta diskussionen här och slippa trollskogen.
Jag tror inte att en marginell ökning av etanolhalten till 10% är märkbar för de flesta.
Den påverkar nog varken förbrukning eller oljenedbrytning.
Men ökar man till mellan 40% och till E85 ska man helt klart se upp och absolut inte köra mer än 1500 mil med samma olja och byta ännu oftare med korta körningar.
Jag har en granne som enbart tankar E85 och byter olja var 800e mil trots 95% landsvägskörning i makligt tempo.
Men här ser man en av finesserna med Saabs Trionic som anpassar motorn efter bränslets kvalitet.
Men numera finns ju liknande system även på andra bilmärken.
B95 med 5 eller 10% etanolinblandning behöver inget för att hindra isbildning.
Men de flesta tillsatser (kanske alla) som man häller i tanken, vare sig det gäller bensin eller diesel, gör väldigt lite nytta förutom att berika leverantörerna.
Jag fortsätter att lobba för tre varv motsols runt en mossig sten i fullmåne.
Jag tror det är billigare och minst lika bra.
Nej inget bilmärke har byte av tändkablar med i sina service-rekomendationer och det vore fel att ha det med i min mening då dessa i regel håller väldigt länge på många bilmärken sen kan det variera rätt mycket hur länge dessa håller.
På alla Toyotor sedan år 2000 finns dessutom inga tändkablar som kan strula längre eftersom det är separata tändspolar direkt på tändstiften och det är det på de flesta bilmärken i dag.
Hmm okej 10% gör kanske inte så mycket på förbrukningen men borde i teorin ge 3% högre förbrukning ungefär?
Om V-power då är ren 99-oktanig bensin så kan man räkna om det inte lönar sig att tanka i 10% etanol i V-powern och på så vis få ett förhoppningsvis lite bättre bränsle än vanlig E10. Åkte förbi en bemannad Shellmack och priset mellan V-powern och vanlig 95-oktan låg på 80 öre. Aktuellt bensinpris var 13.46 för 95 och 14.26 för V-power.
Låt säga att man tankar 50 liter
50 liter E10 (13.46 kr/l) = 673 kr
45 liter V-power (14.26 kr/l) = 641 kr
5 liter etanol (9.74 kr/l = 48 kr totalt 689 kr
Skillnaden blir nästan obefintlig och på köpet får du cirka 100 oktan plus diverse tillsatser jag inte känner till.
Frysskydd? Ren bensin har väll redan ganska låg fryspunkt elr?
E10 nu, om några år är det väll dags för E15 eftersom dom flesta bilarna idag klarar E15?
Leifer: Låter vettigt det där med dieseln, tycker bara att det är så konstigt att vi i Sverige tvunget ska köra med MK1 när det finns bättre alternativ?
Om man blandar en viss mängd tripak med 50% av vardera 95-oktan och E85, www.tripak.se kan det, förutom lägre CO (koloxid)- och HC (kolväte) halter, i en del fall erhållas minskad förbrukning.
Fungerar säkert lika bra som de metallkulor som en av mina chefer köpte för dyra pengar av en kringresande nasare.
Han garanterade lägre bensinförbrukning och ingen oljeförbrukning.
Det visade sig vara väldens dyraste lödtenn.
Här diskuteras det en hel del om skojeriet med bränsletillsatser:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=146081&page=3
Allt detta är hämtat från en tråd från Bmw mc klubben:
http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?t=1887&page=2
Såhär (och en del till) skriver Monark i sin MC-Skola från 1953:
VARMKÖR PÅ RÄTT SÄTT
En kall motor förslits mycket snabbt på grund av kemisk påverkan. Vissa delar, till exempel vevhusväggarna, vevaxeln och vevstaken, skyddas av smörjoljan. Därför tar det mycket lång tid innan de blir allvarligt skadade. Annorlunda är det med lager och glidytor i motorn.
När en kall motor har startats bildas vid varje förbränning både sura ämnen och vatten som tillsamman bildar syror. Så länge cylinderväggen är kall kondenseras vattenånga på dess insida ungefär som fuktigheten i ett rum kondenseras till imma på en kall fönsterruta. Syrorna angriper genast cylinderväggen och kolvringarna. Ytterligt små rostpartiklar bildas. De sveps bort vid nästa kolvslag och då blottas ren metall som syrorna åter angriper. Detta pågår ända tills cylinderväggen blivit så varm att ingen vattenånga längre kondenseras. Då försvinner vattnet i ångform med avgaserna. Det gör också de sura ämnena när det inte längre finns något vatten som håller dem kvar.
Där har du alltså förklaringen till att cylindern och kolvringarna slits många gånger snabbare när cylindern är kall än när den blivit genomvarm. Du inser säkert att det måste vara fel att låta en kall motor stå och »puttra sig varm» på tomgång innan du börjar kora — det innebär ju att den kemiskt orsakade förslitningen pågår onödigt länge. Börjar du i stället att köra så snart motorn startats blir den mycket fortare varm — du kan minska kallslitaget i cylindern till ungefär en tredjedel.
Varmt vevhus lika viktigt!'
Lika väl som syrorna angriper en kall cylinder kan de också angripa kalla lager. I en fyrtaktsmotor kan syror bildas i vevhuset genom att förbränningsgaser tränger förbi kolvringarna och förenar sig med vatten som kondenserats på vevhusets insida när motorn kallnade efter förra körningen. Vevaxellagren i en fyrtaktsmotor brukar emellertid inte bli angripna av rost. Det beror på att syrorna upptas av den cirkulerande oljan och neutraliseras av dess tillsatser. Vad som skyddar mest är dock att vevhuset snabbt blir så varmt under körning att inget vatten längre kondenseras. Visserligen finns det luftfuktighet i vevhuset nar motorn stannats men det är så små mängder att de i allmänhet inte ställer till någon skada.
Helt annorlunda är det i en tvåtaktsmotor. Där passerar den färska gasblandningen hela tiden genom vevhuset Den kalla insugna luften gör att vevhusväggarna håller sig kalla under mycket längre tid än i en fyrtaktsmotor. Och hela tiden kommer mera luftfuktighet in med den färska gasen och avsätter sig på vevhusväggarna, vilkas insida snart blir drypande våt!
Stannas motorn efter några få minuters körning är det lätt att första vad som sker — delarna inuti vevhuset rostar helt enkelt! Väst ar det för vevaxellagren. Varje liten rostfläck i kullagerbanorna arbetas upp av kulorna ungefär som ett hål i en grusväg blir allt större för varje hjul som rullar över det.
Har du en fyrtaktsmotor med cirkulationssmörjning måste du köra försiktigt i början, ty kall olja är trögfluten och smörjningen blir inte fullgod, förrän både motor och olja hunnit värmas upp. Kör första milen efter en kallstart på samma sätt som om du höll på att köra in en ny motor.
Har du en tvåtaktsmotor med blandsmörjning behöver du ju inte vänta på att oljan skall värmas upp — det räcker om du kör en a’ två kilometer med måttligt gaspådrag och måttligt varvtal, sedan kan du köra som vanligt. Blandsmörjning fungerar väl även innan motorn blivit genomvarm — det är en huvudorsak till tvåtaktsmotorns stora slit styrka!
Och med tanke på detta då så är det en annan som skriver något intressant:
Bensinen idag har bara en bråkdel av svavelinnehållet för 10-20 år sedan. Tyvärr (ur korrosionssynpunkt) innehåller 95 oktanig strax under 5% alkohol.
Vad jag vet innehåller sommarblandad 98 oktanig ingen alkohol.
Den som vill varmköra och kör korta sträckor gör således klokt i att välja 98 oktan om han vill minimera sura restprodukter i oljan.
MVH/Micke
Hur ska man tolka detta med svavelinnehåll och alkohol?
Leifer, Vi har faktiskt kunder ända från Stockholm i mellanåt som passar på att tex. serva/laga bilen på semestern när dom ändå är i krokarna och liknande.
Snackade förresten med min far i telefon i dag som åkt med morsan till fjällen för att fiska vilket dom brukar göra, skillnaden var att dom för första gången åkte i morsans Prius i stället för i farsgubbens Hilux turbodiesel som dom gjort förr och farsan var alldeles förvånad och berättade;
"Vi tankade ju Priusen full innan vi åkte och när vi kom fram hit upp hade det bara minskat två ynka sträck (av tio) på tankmätaren efter mer än 33 mil!
-Hur mycket går det i tanken på den här igentligen?"
Hehe jadu det går ju bara 45 liter i tanken på Priusen berättade jag medans han undrade varför dom inte åkt i morsans Prius tidigare... =)
För övrigt så tror jag inte att MK1 Dieseln klaras bättre av modernare dieselbilar, snarare tvärtom då det börjar bli mycket problem med modernare dieselar vi får in på jobbet tycker jag, sen är väl just dieseln såklart inte orsaken till allt men problemen med dieselbilarna ökar i alla fall med tex Avgasreningsproblem (VW sharan-08 senast) och problem med igenslaggade/förstörda EGR-ventiler (V70-06, Citroen-08 och Peugeot-07 senast) Havererad högtrycksinsprutning (Opel-08 senast) Internt avgasläckande Turboaggregat (VW Passat-07 och VW Caddy-09 senast i dag!) vilket är alldeles för tidiga fel i mina ögon på såpass nya bilar, dessutom är det mycket problem med dieselvärmarna som de modernare dieselbilarna är tvugna att ha för att kunna ge någon värme på vintrarna...( Volvo V50-06 och Citroen Xantia-01 senast där jag vet att dieselvärmaren är bytt minst(!) fyra gånger på den sistnämnda!)
Dessutom är det i regel betydligt dyrare delar och dyrare att laga dieselbilarna än en bensinbil.
Nu när det skiljer över 4:-/liter mellan E85 och 95 bensin så kan det löna sig att blandtanka.
De flesta bilar klarar minst 40% inblandning av E85, eller E75 som det är idag.
Det kan ju handla om minst 30 liter, alltså en teoretisk besparing på 120:-!
Men så var det ju det här med ökad förbrukning.
Den får man hålla koll på.
Kan även påverka stål verkar det som:
Det vanligaste problemet etanol medför verkar vara metall hydroxider (olösliga kontamineringar) som sätter igen bränslefilter och liknande. Dessa bildas vanligen av att etanol varit i kontakt med aluminium. Ett andra problem är angrepp på komponenter av lösliga kontamineringar, detta orsakar bland annat korrosionsinducerat slitage av bränslepumpens pumpsektion. Undersökningar av pumpar som använts med E85 har uppvisat svarta svavelhaltiga beläggningar på den slitna pumpsektionen. Ytterligare problem är galvanisk korrosion i bränslesystemet, korrosion av bränsleledningar i stål, angrepp på polymera material av olämplig typ (ex. membran i bränsletrycksregulatorer, gummislangar för bränsle, o-ringar för bränslespridare). Då aluminium tillsammans med etanol ger hydroxider som sätter igen bränslesystemet får inga komponenter i bränslesystemet vara av detta material, inte heller av svartstål (och ytterligare några metaller). Aluminium komponenter måste tillverkas av annat material eller anodiseras. Bränslerör av svartstål brukar ersättas av bränslerör i rostfritt stål.
Övrig negativ inverkan av etanol är bland annat ökat slitage av ventiler/säten (inlopp). Även några fall av lagerhaverier verkar också ha förekommit. Detta verkar vara relaterat till de syror etanol kan bilda vid förbränning, i de fall som lagerhaverier förekommit så har sannolikt inte oljan bytts så ofta som behövs. Oljan ska innehålla någon form av syra neutraliserare.
En annan kille frågar sen om vad han har fått allt detta ifrån och svarar då såhär.
Det mesta är från SAE Technical Paper 940764 av General Motors NAO Research.
Ventilproblemen är baserade på Saabs byte av ventiler/säten i BioPower samt artiklar om Team Nasamax/Cosworth vilka körde Le Mans 24 timmars med en etanolbil. Saabs BioPower ska ha haft problem med lager, samt Chrysler har krav på syra neutraliserare i oljan. Etanol kan bilda svaga organiska syror vid förbränning.
Allt går att läsa i denna tråd
http://www.zatzy.com/teknik/269011-koera-pa-etanol.html
Från mitt tidigare inlägg angående kallstartsslitage
När en kall motor har startats bildas vid varje förbränning både sura ämnen och vatten som tillsamman bildar syror. Så länge cylinderväggen är kall kondenseras vattenånga på dess insida ungefär som fuktigheten i ett rum kondenseras till imma på en kall fönsterruta. Syrorna angriper genast cylinderväggen och kolvringarna. Ytterligt små rostpartiklar bildas. De sveps bort vid nästa kolvslag och då blottas ren metall som syrorna åter angriper. Detta pågår ända tills cylinderväggen blivit så varm att ingen vattenånga längre kondenseras. Då försvinner vattnet i ångform med avgaserna. Det gör också de sura ämnena när det inte längre finns något vatten som håller dem kvar.
Om nu detta fortfarande gäller, vilket jag antar att det gör så om jag har förstått det rätt så bildar etanol organiska syror vid förbränning och kan då bidra till onödigt slitage? Om detta stämmer finns det ju all anledning att inte köra med etanol..
Har sökt svar på min egen fråga ang alkohol (E85/E75) och korrosion och hittat en del faktiskt.
Har gjort några långa inlägg angående detta men jag vågar ändå bedömma det som läsvärt om man är intresserad
"Många verkar köra E85 i bilar icke avsedda för det och det funkar, medan andra verkar ha problem.
I kort sammanfattning så bildas det aluminiumhydroxid om man förvarar E85 i en aluminiumtank. Oxiden bildar äcklig gucka som sätter igen bränslefiltret.
E85 ökar också galvanisk korrosion mellan olika metaller i bränslesystemet.
Om man nu ändå skall göra en ny tank så ser jag det som att man lika gärna kan göra den i rf som i alu. 1mm rf blir lite tyngre än 2mm alu, men inte så mycket.
Lite referenser nedan:
Från "Rekommendationer för hantering av E85 på bensinstationer".
E85 har andra korrosionsegenskaper än bensin vilket man måste ta hänsyn till vid val av material till olika delar av en anläggning. Olämpliga material tillsammans med E85 är t.ex. aluminium, zink och mässing. E85 påverkar också vissa plast- och gummimaterial på ett annat sätt än bensin.
och nedanstående text:
Methanol and ethanol contain soluble and insoluble contaminants [3]. Halide ions, which are soluble contaminants, such as chloride ions, have a large effect on the corrosivity of alcohol fuels. Halide ions increase corrosion in two ways: they chemically attack passivating oxide films on several metals causing pitting corrosion, and they increase the conductivity of the fuel. Increased electrical conductivity promotes electrical, galvanic and ordinary corrosion in the fuel system. Soluble contaminants such as aluminum hydroxide, itself a product of corrosion by halide ions, clogs the fuel system over time. To prevent corrosion the fuel system must be made of suitable materials, electrical wires must be properly insulated and the fuel level sensor must be of pulse and hold type (or similar).
http://en.wikipedia.org/wiki/Alcohol_fuel
Verkar trots allt som att E85 kan ha en negativ effekt på bränslesystem.
Ännu en sak som man tydligen bör tänka på, varför vet jag inte exakt
Bränslefilter för E85 bör vara 1- eller 2 mikronfilter (för bensin används vanligen 10-mikron-filter). Detta är särskilt viktigt, om tankar används, vilka tidigare har använts för andra bränslen och konverterats för E85.
19
http://www.baff.info/rapporter/S%C3%A4kerhetsaspekter%20med%20etanol%20som%20drivmedel%20-%20sv.pdf
Jag tror det där beror mycket på vilken kvalité och standard bränslekomponenter slangar m.m håller från första början.
Jag har tex. kört min Toyota MR2 Turbo-90 på 100% E85 redan sedan 2004 med orginalinsprutare från nyare MR2 Turbo-95 som flödar 550cc vilket blir ungefär det extra som behövs för att köra på E85, i övrigt är bränslesystemet/motorstyrningen/motorn 100% orginal och har funkat så klockrent sedan 2004 helt utan några problem alls och Toyotas fina motorstyrning (TCCS) med dess adaptiva funktion verkar självreglera det sista och ta hand om detta väldigt bra!
Jag har dessutom varit ner med tanken och fingranskat denna och den ser utan överdrift ut som ny innuti!
Bilen går verklig hårdkörning med bankörningar varje sommar och har verkligen fått visa vad den går för och gjort så totalt utan driftsörningar tills allra sista bankörningen nu i höstas då toppackningen gav med sig vilket jag väntat på i flera år då jag kör med ungefär dubbelt så högt turboladdrtyck som orginal och toppackningen är normala på på dessa årsmodeller fram till -94 då motorerna fick ståltoppackningar orginal och efter det är inte heller det något problem trots att man trimmar.
Så jag ska väl riva lite i motorn framöver, får se om man kan se några tecken på att den gått med E85 i 6 år då...
Jag skulle inte tro att du ser någon skillnad, du har ju inte någon referensmotor heller så det är nog ganska svårt att avgöra en skillnad :P. Lite som att öppna upp 2 likadana motorer som en har gått 10 000 mil och en 13 000 mil, förmodligen ingen skillnad.
Men vet du varför man rekommenderar ett mycket finare filter för E85 speciellt om man kört med bensin innan? Ev avlagringar som löses upp eller vad handlar det om?
Finns den där syra-neutraliseraren i alla vanliga motoroljor idag eller är det någon typ av specialolja/tillsats?
Finare filter rekommenderas om man har en bil som körts många mil på enbart bensin.
E85 löser upp vaxskikt som bildats invändigt i bränslesystemet och det kan ställa till problem.
Men det är inte alltid nödvändigt att byta filter.
Syraneutraliserare finns i alla kvalitetsoljor, men den förbrukas liksom alla andra additiv och det är därför som det är korkat att köra så långt mellan oljebyten som biltillverkarna rekommenderar.
Max 1500 mil eller minst ett oljebyte/år och kör man med kraftig etanolinblandning är det klokt att halvera den körsträckan.
Och kostnaden för detta bör man ju räkna med tillsammans med den ökade bränsleförbrukningen när det gäller etanoldrift.
Men jag har räknat på det och brytpunkten ligger då bensinen är ca 3:60 dyrare än E85.
Lite beroende på vad man betalar för oljan.
Är syreneutraliserare en del av kraven för någon klassning?
Om brytpunkten är 3:60 så tjänar man inte så mycket ens i nuläget med dyr 95 oktan på att blanda i etanol. Om priset är 9:99 kr/l för etanol och 14:28 kr/l för 95-oktantig bensin så är skillnaden 4:29 och en vinst per liter 70 öre, kör man med 40% etanol i en fulltank på 60 liter dvs 24 liter etanol så gör man en vinst på 16,8 kr om man utgår från att tanken var tom.
Jag testade med att köra med 25% som högst etanol i tanken för ett tag sedan i tron att jag inte skulle märka någon skillnad eller i så fall bara en liten skillnad, jag märkte tyvär helt klart av en högre förbrukning och blandade därför inte i mer än så utan gick tillbaka till ren 95-oktanig bensin och då gick förbrukningen ner igen : /
Jag vet inte om klassningen anger om oljan innehåller syraneutraliserade, men enligt uppgift är alla helsynteter försedda med det.
.
Förbrukningen vid blandtankning eller ren E85 varierar väldigt mycket mellan olika bilar.
Det verkar som stora överladdade motorer inte får samma ökning av bränsleförbrukningen som små hårt belastade motorer.
Själv kommer jag antagligen att gå över till vanlig 98 oktan då jag misstänker att min 12 år gamla Saab 9-5 2,0T kombi av årsmodell 1999 mår bättre av det än 95 oktan med 10% etanolinblandning.
Nix, så är det inte.
Du kan ha upp till 40% E85 utan problem, Trionic kompenserar för detta.
Prova att blanda tills motorstyrningslampan tänds, där har du gränsen.
Kör ett tag och fyll på bensin till den slocknar.
Men du måste byta olja oftare.
Max 1000 mil på samma olja och helsyntet av god kvalitet.
Men inte för E10, då kan du köra 1500 mil om du inte har många kallstarter och korta körningar.
Testade ju med Volvon och den har ju en 2,3 liters 16v sugmotor med insprutning på 159 hk/210 NM så den e ju inte så liten men har dock ingen turbo.
Då är det nog bara mineraloljor som ev inte har detta. Delsyntet är ju en blandning av helsyntet och mineral
Helsyntet är ju också en mineralolja men med en större mängd olika märkliga tillsatser för att få önskvärda egenskaper.
Den består inte alls av flytande plast som en granne trodde. :-)
V-power är förorenad med Etanol nu sedan ST1 tagit över Shell tror inte ens det är V-power sedan mina tävlingsskotrar spikat sönder o Audi turbon o Quattron helt plötsligt går som en kratta o drar massor av bränsle! Jag bes. bägge bilarna förra året med fina avgasvärden i år var värdena skyhöga och vad jag än gjorde så klarade inte bilarna bes. så jag skrotade då ena bilen men turbon ville jag inte skrota provade o tanka OK Q8 98 oktan o bilen vart pigg o bränsleförbrukningen sjönk från 1,05 till 0.75 provade o fara o bes. bilen o nu var avgasvärdena lika bra som året innan!
Jag var tidigare till Norge en sväng o bilen hackade sig uppför backarna tankade V-power i Norge o bilen började gå perfekt tills jag kom hem o tankade på Shell o förbrukningen steg omgående gjorde då ett test som jag lagt ut på yuotube som visade etanol i V-power vilket nu ST1 har medgett!
V-power i ST1s regi har kostat mig rasade skotermotorer massor av mekning hög bränsleförbrukning 1 skrotad bil 6st ombesiktningar så jag kommer alldrig mer att tanka V-power mer. Försöker nu få dit ST! för bristande bensinkvalite funderar på polisanmälan så det blir undersökt vad ST1 försöker lura i oss bilister!
I reklamen för V-power står det att den är 100% fri från etanol vilket är falsk marknadsföring! O etanol har ingenting i äldre fordon att göra men tyvärr finns det ingen etanolfri bensin att köpa i Sverige så man får söka sig till Norge! Man kan separera etanolen genom att låta den stå i en dunk några dagar sedan suga upp 6-7% av översta lagret i dunken då försvinner etanolen eftersom den flyter på bensinen! Konstigt att överhuvudtaget blanda in en produkt som inte ens blandar sig med bensinen!
Tyvärr blir det inte billgare med etanol regeringen planerar att ta bort skattesubventionerna på etanol
Taskigt för dom som köpt etanol bilar med skattehöjningen! Regeringen har nu insett att etanol är en återvändsgränd och i o med att bensin utblandas med etanol så kommer bensin priset också att höjas!
Vi kanske skall överge bensin diesel o etanol det verkar ju funka med vatten om man få tro USA:s arme som har godkänt vatten som drivmedel i sina fordon ser ut som jag blir arbetslös i oljebranschen
!
Förstår inte alls varför man skall överge det bästa bränslet för förbränningsmotorn sedan seklets början har fossila bränslen varit det mest effektiva bränslet för framdrivning av fortskaffningsmedel skall vi komma fram effektivt så får vi skaffa erfarenhet från rymdvarelserna! Oljan räcker i minst 2hundra år till så energikris kanvi glömma o växthuseffekten kan vi bilister glömma om den fanns så bidrar alla Världens fordon till 7% av utsläppen den absoluta största delen av dom sk växthuseffektutsläppen står eltillvekningeng för o nu skall vi köra elbilar o skrota kärnkraften hur galet är det! Nä kör bil fossilt o känn dig inte som miljö bov hälsa på släkt o vänner kör på bilsemester njut av livet medans oljan finns om 200 år kanske du måste köra en el bil utan värme i 0 grader kyla! Men då kör jag elrullator
Det går ju utmärkt att köra på fordonsgas även om det trasslar med distribution ibland.
Naturgasen finns ju i enorma mängder och biogas kan vi tillverka själva.
Jag hörde om en bondgubbe i Frankrike som drev hela sin maskinpark på egenproducerad biogas från gödsel.
Det otäcka var att han lagrade gasen i gamla innerslangar som låg fritt i en väldig hög.
Det finns ju bättre lagringsmetoder även om de är dyrare.
Frågan är varför skall vi prova något annat när det fungerar med bensin! Växthuseffekten är ju en myt o bensin bilar står ju för några futtiga % av koldioxid utsläppen o nu skall Tyskland Italien Japan öka sina utsläpp kraftigt med nedtrappningen av kärnkraft!
Och av dom största utsläpps källorna i Världen är faktiskt Datorn o den biten ökar enormt varje dag!
Angående elbilar är det någon som på allvar tror att det skall fungera i kalla norden Hur skall batterierna räcka till en smällkall vinter -30 o 30% batterikapacitet p.g.a. kylan o det skall räcka till värme i bilen vindrutetorkare extraljus el bakruta radio värmefläkten tungdrivna dubbdäck m.m det kan ju vilket ljushuvud som helst inse att det inte funkar dessutom är el den i särklass största utsläppskällan av koldioxid i Världen o kom inte att säg att vindkraften skal driva bilarna i en smällkall vinter då blåser det inte El bilar är till för trafik i länder som har sommar året runt!
Angående elbilar är det någon som på allvar tror att det skall fungera i kalla norden Hur skall batterierna räcka till en smällkall vinter -30 o 30% batterikapacitet p.g.a. kylan o det skall räcka till värme i bilen vindrutetorkare extraljus el bakruta radio värmefläkten tungdrivna dubbdäck m.m det kan ju vilket ljushuvud som helst inse att det inte funkar dessutom är el den i särklass största utsläppskällan av koldioxid i Världen o kom inte att säg att vindkraften skal driva bilarna i en smällkall vinter då blåser det inte El bilar är till för trafik i länder som har sommar året runt!
Jag jobbar i Norge med att ta upp olja prognosen nu är att vid nuvarande förbrukning kommer Nordsjöoljan som hitintills lokaliserats räcka i ca 150år men den kommer som sagt att bli dyrare att pumpa upp men bensinen är inte dyr om vi tar bort koldioxidskatten o momsen på skatten vi hade faktiskt kunna ha ett bensinpris på 6kr/l om vår regering slutade att ta ut överskatter på bränslet! Men som sagt gas är den energikälla vi borde satsa på bra för både bilen o miljön dessutom finns det gasreserver för åtskilliga hundra år framåt! 8 år är tidsrymden på dom befintliga oljefälten bara i dagarna har en av Världens största fyndigheter upptäckt i barents hav och det finns massor av olja som ligger djupare än nuvarande källor har varit med o byggt dom nya riggarna som skall fånga upp även den oljan!
Jag jobbar i Norge med att ta upp olja prognosen nu är att vid nuvarande förbrukning kommer Nordsjöoljan som hitintills lokaliserats räcka i ca 150år men den kommer som sagt att bli dyrare att pumpa upp men bensinen är inte dyr om vi tar bort koldioxidskatten o momsen på skatten vi hade faktiskt kunna ha ett bensinpris på 6kr/l om vår regering slutade att ta ut överskatter på bränslet! Men som sagt gas är den energikälla vi borde satsa på bra för både bilen o miljön dessutom finns det gasreserver för åtskilliga hundra år framåt! 8 år är tidsrymden på dom befintliga oljefälten bara i dagarna har en av Världens största fyndigheter upptäckt i barents hav och det finns massor av olja som ligger djupare än nuvarande källor har varit med o byggt dom nya riggarna som skall fånga upp även den oljan!
Jag jobbar i Norge med att ta upp olja prognosen nu är att vid nuvarande förbrukning kommer Nordsjöoljan som hitintills lokaliserats räcka i ca 150år men den kommer som sagt att bli dyrare att pumpa upp men bensinen är inte dyr om vi tar bort koldioxidskatten o momsen på skatten vi hade faktiskt kunna ha ett bensinpris på 6kr/l om vår regering slutade att ta ut överskatter på bränslet! Men som sagt gas är den energikälla vi borde satsa på bra för både bilen o miljön dessutom finns det gasreserver för åtskilliga hundra år framåt! 8 år är tidsrymden på dom befintliga oljefälten bara i dagarna har en av Världens största fyndigheter upptäckt i barents hav och det finns massor av olja som ligger djupare än nuvarande källor har varit med o byggt dom nya riggarna som skall fånga upp även den oljan!
Vart en trippel ser jag undrar varför?
Det finns bara 2 drivmedel för bensinbilar gas eller bensin o bensin finns tillgängligt överallt o alla bilar är gjord för att gå på bensin varför stöka till det med nått annat menar bara om man promt skall skifta drivmedel så är gasen bästa alternativet men det kräver ombyggda bilar ett helt nytt System för leverans o tankning o priset på gas kommer troligtvis bli ännu högre än bensin när man räknar in alla dyra investeringar för gasen! Så jag tycker så här kör på bensin åtminstone detta århundrade ut!
Det finns tre....E85 oxå..
Har VI Bilägare tillgång till någon test gjord där man jämfört slitaget på motorer körda på E 85 och "vanlig bensin" ?
"Flexifuel"
Konverteringsfirmor som BSR vet troligen hur det är med den saken. Ett utklippt citat från BSR nedan (det går ju alltid att maila BSR för att få uppgiften verfierad).
[i]Jodå vi har koll på hållbarhet. Den första motorn vi konverterade har nu gått 25000 mil helt problemfritt i 12 år. Inga motorskador eller förslitning har kunnat ses. Motorn har plockats upp och studerats.
Tävlingsmotorer visar sig hålla bättre med E85 än med bensin. Naturligtvis förutsätter detta att kalibrering har gjorts korrekt.
Kan också nämna att Saab.s problem med s.k. "oilsludge" (cylinderläckage) i princip helt försvinner med E85[/i]
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=2049
I tråden finns också en länk till den amerikanska filmen (som numera är klassisk) som visar INGET ökat slitage med etanol.
BSRs antagande att Saabs problem med oilsludge skulle ha försvunnit vid övergång till E85 stämmer nog inte riktigt.
Oilsludge drabbade främst de som körde korte sträckor där motorn inte fick gå ordentligt varm, ofta körde man också på fel olja och det är vikrigt att påpeka att det inte enbart var Saab som drabbades, även Peugeot, Citroen, MB och Toyota kunde råka ut för detta.
Från 2004 års modell ansåg Saab att problemen var lösta (om rätt olja användes).
Från 2006, då BioPower introducerades, monterades också ett större oljetråg för att kompensera det ökade slitage av oljan som E85 medför.
Däremot är det riktigt att E85 inte ökar risken för oilsludge, att man rekommenderar tätare oljebyten beror mest på att många tillsatser i oljan bryts ner snabbare vid användande av E85.
Riktigt så är det inte.
Oilsludge består av vattenånga som blandats med oljan oftast beroende på för låg motortemperatur.
E85 absorberar mer vatten och bör därför motverka oilsludge i viss mån.
Förr när vevhusventilationen var öppen existerade knappast oilsludge.
Den kom med miljömupparnas krav.
Men visst, 3000 mil är alltid för lång körsträcka även med B95 om det inte körs på väldigt kort tid med långa körpass.
Men med E85 vet jag ingen biltillverkare som anger 3000 mil mellan oljebyten.
Men leifer, det var ju precis det jag skrev i mitt tidigare inlägg!
Jag har inte konskap i fenomenet oilsludge för att kunna utala mig. Men BSR borde ju ha koll.
Angående serviceintervall borde Saab och Volvo ta efter tyskarna med mer intelligenta serviceindikatorer som inte enbart går på mil/tid. För det är stor skillnad på om bilen körs långa streckor och riktigt varmkörd och då kanske det inte alls skulle behövas extra oljebyte på BioPowerbilarna. Någon borde ta fram motorolja som klarar etanol bättre. Undrar hur bilarna i brasilien servas, som kör på E100? Med samma "logik" att etanolbilarna behöver extra oljebyte skulle gasbilarna ha färre oljebyten.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.