Vi Bilägares forum

Bästa ,nya eller nästan nya bilen utan fel!

Bästa ,nya eller nästan nya bilen utan fel!

Kanske dags att ta reda på vem som haft en bil sen ny eller nästan ny och kört, säg minst 3 år, eller mer givetvis och som inte haft ett enda fel på bilen. Skulle vara mer intressant att veta än alla deppiga historier om bilar som ständigt drabbas av massa "knas" trots relativt låg driftlängd. Som ett exempel kan jag nämna brorsans Chevy Colorado 2006:a (5 cyl motor).
Inte ett enda fel sen ny... Haja det? Inte så mycket som ETT fel ens. Har säkert gått närmare 12000 mil nu.
Slå det om ni kan!

OBS! Kan bero på att han ägt en SAAB 9000 tidigare där det endast fanns fel... Tur och.. otur..!

Uppdaterat: 2011-03-19 19:30

Kommentarer

Ja det har ju sålts en hel del Priusar de senaste åren och många har bytt till senaste generationen och säljer sin gamla.

Jag har pratat med taxichaffisar som kört sin Prius 40 000mil där dom påstår att bränsleförbrukningen fortfarande i princip är densamma som när bilen var ny utan att ha bytt en enda del i hela hybriddelen eller batteriet, det är en bra indikation på att batteriet fortfarande fungerar annars skulle ju bilen gå betydligt mer på enbart bensin utan stöttning från elmotorn och då skulle bilens förbrukning självklart öka.
Toyota har vad jag vet ännu inte sålt/bytt ett enda batteripaket till någon av alla de 1000-tals Priusar som finns i Sverige inkluderat massor av Taxibilar så det är otroligt imponerande i mina ögon.

Uppdaterat: 2011-05-18 09:30

har en KIA sportage 05 2,0 bensin man.4x4 drygt 10000 mil haft bilen 4 år INGA rep. bara vanlig service... nemas problemas INDEED !

Uppdaterat: 2011-05-18 21:48

Enkelt svar som inte kommit fram ännu - Subaru
Köpte min första Leone 1988 eftersom min SAAB inte dög som vinterbil i Norrland samtidigt som den visade sig ha alla kvaliteter som inte SAAB:en hade.
Har sedan dess haft ytterligare 6 Subaru varav tre finns i familjens ägo idag.
Ingen har någonsin haft en enda anmärkning vid besiktning och har under alla år knappt bytt en glödlampa. Jo förresten, en av mina legacy behövde byta ett bakhjulslager vid 17.000 mil och bakre ljuddämpare något tusental mil senare.

Uppdaterat: 2011-05-19 21:23

Håller med Murphy och Boxer angående att nyare Kia hitills är relativt felfria bilar men Subaru är ännu bättre kvalitetsmässigt även när de är några år men har generellt ofta väldigt dyra reserv/servicedelar.
Toyota/Lexus är i sin tur ännu ett snäpp bättre än Subaru kvalitetsmässigt enligt mina erfarenheter som Personbilstekniker men Subaru är kanske det märke som kommer allra närmast efter Toyota/Lexus där och är som sagt väldigt bra bilar.
Just Toyota är väl även en av de största ägarna i Subaru och märkerna samarbetar på flera plan vilket förmodligen fungerar bra då dom verkar ha liknande värderingar och kvalitétskrav.

Uppdaterat: 2011-05-19 22:37

Mazda,Honda,Mitsubishi och Nissan är också bilar som jag anser så gott som felfria oavsett årsmodell även om elaka tungor hävdar att Renault har gjort Nissan sämre! ( kunde kanske lika gärna vara så att Nissan har gjort Renault bättre? )
Äldre bilar utav dessa fabrikat var åtminstone oerhört driftsäkra.
En bekant har en Primera -98 som de har behandlat som skit,...ingen service eller tvättsvamp har tittat på denna bilen på 7 år!
Bilen har kamkedja och vad jag vet så har endast startmotorn och en bränslepump bytats under deras ägo! ( bilen har nu rullat ca 33.000 mil men ev. blir den nu skrotad p.g.a rost i en tröskellåda som Sbp hade synpunkter på )
Man vet ju att 240/740/940 är slitvargar som klarar vilket vanvård som helst men jag tror nog att denna Primera trots mer elektronik håller ihop lika bra!?

Uppdaterat: 2011-05-20 09:48

Japp det stämmer bra att derra märken är driftsäkra förutom nyare Nissan som jag som sagt inte alls har lika bra förtroende för längre och jag såg senast ett exempel på detta i dag på en Nissan Navara.
Primera modellen du tar upp Mistro har inte helt övertygande framvagn och rostar mycket men fungarade rätt bra i övrigt.

Uppdaterat: 2011-05-20 12:43

Alla bilar går sönder. Bäst med cykel. Håller ojämförligt mycket längre. Billigare. Miljövänlig. Drar ingen bensin. Håller dig i form. Du slipper gymkort. I städer är de snabbare än bil. Ingen skatt, ingen försäkring.

Uppdaterat: 2011-05-21 23:05

En bil håller vanligtvis många fler mil, Joja.
Har en cykel som rullat närmare ca 6000 mil, den har hittills krävt bra mycket mer underhåll per mil än bilen som har gått fyra gånger så långt - om än inte lika kostsamt räknat kr per mil.
Med andra ord, cyklar går sönder oftare än bilar, tvärt emot vad du påstår.

I övrigt håller jag med dig helt och hållet plus att du glömde säga: Man slipper åka stadsbuss och taxi.

Uppdaterat: 2011-05-21 23:48
nuppe skrev:

Ja, det finns ju några att välja på.På Blocket ligger just nu över 400 st i prisläge från ca 40000:- till 340000:-.De äldre är ju över tio år och där kanske batteripacken har börjat ge sig så de kanske man väljer bort, men det vore intressant att se hur energiupptagningen ser ut på en ny och en äldre Prius.Det kanske kan ske genom att se hur långt man kommer på enbart el med respektive.

Första modellen av Prius kan du inte välja själv när den bara skall gå på el från batteriet, men med de två senare modellerna kan du trycka på en knapp så går bilen bara på el om batteriet är uppladdat.
För och nackdelar med nyaste Priusen jämfört med den tidigare i denna film.
http://www.consumerreports.org/cro/cars/new-cars/cr-recommended/top-picks/green-car/index.htm
Filmen om batteriets hållbarhet i Priusen.
http://www.consumerreports.org/cro/video-hub/cars/hybrids--alternative-fuel/do-hybrid-cars-hold-up/14786539001/777401411001/

Uppdaterat: 2011-05-25 10:08
Elbil2

Köp du en Prius gen2 så snart om möjligt Leifer! Du kommer att spara mer ju tidigare du köper den framförallt på bränslekostnader vilket är en hel del i dagens läge speciellt med den bil du äger i dag om vi förutsätter att du använder den då...
Sen kan du ju byta upp dig till en nyare om nått år om du vill.

Gen3 är självklart ännu bättre och yttligare lite snålare, speciellt vid tex långkörning främst i motorvägsfart skulle jag tro då man får nytta av den större 1,8-liters bensinmotorn som är råstarkare och därmed kan växlas ner till lägre varvtal vid högre farter vilket innebär lägre förbrukning.

Jag har ju en gen2 -06:a och den brukar tjejen pendla i till högskolan i Gävle 13 mil bort där typ de första 7-8 milen mestadels är normal halvstor 90-km/h-väg(+ca 5-10km/h som hon oftast kör) med lite 50-70km/h genom en stad och några byar och fram tills dess brukar färddatorn oftast visa en förbrukning på mellan omkring 0,43-0,48L/milen, men sedan kommer man ut på E4:an och får köra motorväg mestadels 110km/h (+ca 5-10km/h) de sista milen och då brukar snittförbrukningen stiga till mellan omkring 0,49-0,53L/milen enligt färddatorn som oftast visar väldigt exakt förbrukning mot verkligheten så snittförbrukningen hinner stiga ganska markant i 110km/h trots att det utgör kanske bara en tredjedel av resvägen och där tror jag gen3 är klart bättre då motorn på 1,8 liter är en fördel mot en på 1,5 liter som måste varva mer för att orka vid motorvägskörning...
Dock kanske jag är väldigt kinkig nu och man kan väl egentligen inte klaga på den förbrukningen vid motorvägen heller...
I övrigt tycker jag gen3 är klart snyggare och känns lite roligare och självklart lite modernare men i övrigt är ju en gen2 i princip lika rymlig, driftsäker och snål till ett betydligt lägre pris.

Uppdaterat: 2011-05-27 00:25

Förresten ingen som behöver en bra 4-hjulsdriven pickup på prat om de hållbaraste bilarna om man får göra lite reklam? :)
Min far som ska sälja den bästa bil han ägt hitills: http://www.blocket.se/gavleborg/Toyota_Hilux_TD_intercooler_D_cab_4WD_34105690.htm?ca=5&w=1

Uppdaterat: 2011-05-27 13:44

leifer
Tala om för mig ,som inget begriper, varför man kostar på turbo, bakaxel m.m. på en gammal 940 om man som du skriver nästan uteslutande kör stadskörning i låga farter?

Uppdaterat: 2011-05-28 10:14

leifer, då var det som jag trodde, du kör längre sträckor också.
Men ska du köra till fjällen med fullt av folk och packning ska du nog inte välja Prius. Då är det nog bättre att ha två bilar, behåll den här och kör Prius i stan.
Eller hyr en bil för långfärder.

Uppdaterat: 2011-05-29 08:25

Jag tror säkert Prius täcker alla dina behov Leifer.
Vi hade tex vår Prius på en riktig långresa ända ner till Ullared och bla Julhandlade före Jul, med fyra personer takbox och fullastad bil på vägen hem i vinterväglag så sämre förutsättningar än så finns nog inte för en Prius men det funkade utmärkt för alla fyra i bilen och vi hade nog ändå knappast kunnat åka billigare.
Prius är ju faktiskt inte en trång bil som många tycks tro.

Där är största nackdelen med Auris HSD som du säger Leifer, den har ju betydligt mindre bagageutrymme och får en nackdel i det om man tex vill använda den på en sån lånkörning där man vill lasta mycket.

Uppdaterat: 2011-05-29 19:43

leifer
Prius får lasta 310kg varav 75 på taket.
Har du tre passagerare och skidbox lastad med fyra par skidor och det tillsammans väger 240+40kg har du kvar 30kg till packning i bilen.
Det var det jag menade med att det inte är mycket till bil när man behöver lite lastmöjlighet.
Dessutom blir den ganska seg, men det kanske man kan stå ut med om man inte är van vid att det ska gå undan lite.

Uppdaterat: 2011-05-30 08:44

Min Prius får lasta 330kg nuppe så du får lasta 50kg i bagageutrymmet vid en sån lastning med full bil och takbox vilket kanske sker en gång per år, vill man sen lasta några kilo extra kan man ju tex. slänga ur reservhjulet och lägga i en "reservhjul på burk" som det är från början i många andra nyare bilar.

Ska man välja en bil som resten av alla årets dagar är sämre lämpad och drar mer bränsle bara för detta är upp till var och en.

Uppdaterat: 2011-05-30 12:45

Att sitta och fundera på om bilen fungerar eller ej till en semsterresa om året känns ju bara märkligt.
Vanligast är nog att de flesta familjerna skulle kunna "spara" några kg till på nämnda ekvation så lastkapaciteten i Kg torde inte avgöra ett köp eller ej.
De allra flesta skulle klara sig utmärkt med en rymlig småbil och i de fall som familjen behöver två bilar så kan man välja en mellanstor bil istället för en stor.
Vi brukar själv åka på semester tillsammans med en annan familj och i de fallen blir vi 7 pers. ( 5 vuxna på +80kg samt två barn )
Ibland hyr vi då en buss vilket brukar att kosta ca 5000kr för en vecka,vilket är trevligare och inte så mycket dyrare än att köra med två bilar.
Har man då valt en mindre/snålare/billigare bil privat så är dessa pengar som hyrbilen kostar en "fis" i rymden!

Uppdaterat: 2011-05-30 13:10

Farsans bilen är nu förmodligen såld och köparen ska hämta bilen om ett par veckor...

Uppdaterat: 2011-05-31 09:33

Det här är andra gången jag skriver samma sak.
Rätt som det är blinkar det till och allt är borta.

Hanzzon, enligt Toyota lastar Prius 310kg och får ta fyra passagerare.
http://tims.elanders.com/webbroschyr/produktblad/pru_pf_web.pdf
Eftersom man räknar 80kg per passagerare har man redan överskridit maxlasten med passagerarna och det blir inget över till bagage
Det blir alltså att hyra inför fjällresan.
Jag klarar mig inte med så låg last möjlighet, jag kör ofta med 400-450kg last i 9-5 eller i V70

Uppdaterat: 2011-05-31 11:19

Det där är dock varken min Prius-modell eller den Leifer planerar att köpa så dom där uppgifterna är inte särskillt relevanta i det här fallet då min Prius lastar enligt pappren 330kg som jag sa.
Vad kör du omkring med så ofta som väger uppåt 450kg nuppe?
Är nu detta väldigt prioriterat och Leifer ofta åker omkring med lika mycket last som du så borde han välja tex Avensis eller en Verso som har klart högre maxlast (eller kanske en Saab eller Volvo) men då förlorar man ju en del andra egenskaper i stället som Leifer kanske tycker är viktig som hybriddriftens fördelar och den låga bränsleförbrukningen.

Uppdaterat: 2011-05-31 12:44

Prius låter ju som det bästa och mest passande du kan välja i din situation Leifer.
Det är nog också den överlägset billigaste bil du kan åka i dom förhållandena då hybrid-drivlinans fördelar sänker förbrukningen oerhört mycket jämfört med en konventionell bil då.

Uppdaterat: 2011-06-01 09:30

Okey det låter vettigt, har du alltså aldrig testat en Prius? I så fall kommer det kännas lite ovant i början kan jag säga men med tiden lär man sig att utnyttja tekniken bättre och bättre... :)

Uppdaterat: 2011-06-01 20:57