Kanske dags att ta reda på vem som haft en bil sen ny eller nästan ny och kört, säg minst 3 år, eller mer givetvis och som inte haft ett enda fel på bilen. Skulle vara mer intressant att veta än alla deppiga historier om bilar som ständigt drabbas av massa "knas" trots relativt låg driftlängd. Som ett exempel kan jag nämna brorsans Chevy Colorado 2006:a (5 cyl motor).
Inte ett enda fel sen ny... Haja det? Inte så mycket som ETT fel ens. Har säkert gått närmare 12000 mil nu.
Slå det om ni kan!
OBS! Kan bero på att han ägt en SAAB 9000 tidigare där det endast fanns fel... Tur och.. otur..!
Kommentarer
Nja vill inte ha nå undersökningar som kan visa lite vad som helst beroende på hur man frågar.
Efterlyser "vittnesmål" från vanligt folk som haft/har en bil utan några som helst fel sen ny eller nästan ny och som varit i regelbunden drift i minst 3 år.
Men det kanske inte finns nån som upplevt det?
Inget svar på din fråga om nyare bilar, men iaf.
Jag åkte en Toyota Hi Lux i 9 år (89-98) 27.000mil och hade 1 fel, fick byta en snutt av handbromsvajern strax över 20" mil.
Min sabos Nissan Almera -01 hade oxå 1 fel innan vi sålde den vid 19.600 mil, vid 15.500mil fick vi byta en framfjäder.
Att en bil går 12.000 mil utan fel tar jag som en självklarhet.
Min far har även han en Toyota Hilux-00:a som han köpte vid 17 000 mil från ägaren som köpte bilen ny och han hade inte bytt en enda del på bilen annat är bromsklotssar och service enligt honom själv och verkstadskvitton.
Min far har nu haft bilen sedan -06 tror jag det är och aldrig haft en mer pålitligt bil, han har bytt stötdämpare och bytt ut orginalbatterina sedan bara service och bilen har gått 25 000 mil och den har gått igenom varje besiktning helt utan anmärkning varje år hitills.
Även min mors bil har hitills varit lika felfri men den är betydligt nyare, en fullutrustad Prius-06 som gått 12 000 felfria mil hitills.
Felfria bilar, jag kan lova att vi har olika uppfattningar om vad som är felfritt eller inte.
För mej är en bil som exv.skramlar i en dörr inte felfri, för andra så skall bilen vara obrukbar för att det skall vara ett fel.
En Toyota Hilux som inte låter som en ilsken skallerorm inuti finns inte.
Mao är den inte felfri enligt mitt sätt att se det, men den är körbar
Intressant! Mer sånt här. Även om bilen inte skulle ha varit felfri enligt "alla" på jorden så är det iaf en indikation på vilken bil som kan tänkas funka bättre än de flesta andra.
Det är sånt man vill VETA inte tro.
Toyota verkar ligga bäst till än så länge.. Minst sagt! ;-)
Ingen med nån Tysk överdyr pryl som kan vittna?
Ha ha 12000 mil utan ETT fel Rikard! Lycka till i framtiden om du vågar byta märke.. annars verkar inga lycka till behövas.. ;-)
Tysken, Hiluxen i fråga är den första Toyota min far ägt efter ett stort antal tyska bilar tidigare genom sitt bil-liv och har är då kanonnöjd med bilen(som är den bästa bil han haft hitills enligt honom själv) som inte skramlar mer än någon av alla hans tidigare bilar i bilklassen sen kan man självklart inte jämföra en pickup med en limosine men det borde även du inse.
Även min mors Prius är hennes allra första Toyota efter ett stort antal tyska och europeiska bilar som tex. Bmw, Vw, Saab, Skoda och en hel drös med Mercor vilket hon kört nu senast före Priusen också och trots detta är även hon nöjd med bilen som både är skrammelfri och felfri och glad att hon slipper lägga en massa pengar på reparationer inför varje besiktning som hon så ofta gjort tidigare vilket hon åtminsonde inte behövt hitills.
Jag kan ju även dra upp massor av verkliga exempel på felfria bilar från mitt jobb där jag kommer i kontakt med väldigt många bilar och bilägare varje dag men det skulle kunna bli hur långt som hälst så jag väljer ett exempel på en långmilare med hårda mil som jag blivit väldigt imponerad av:
Vi har servat en Toyota Corolla Verso diesel-06:a hela tiden sedan första servicen som går som bevakningsbil med massor av start/stopp körning där allra första driftstoppet kom efter ca 35 000 mil då startmotorn gick sönder och bilen fick för första gången bogseras till verkstaden för byte av startmotor, därefter blev kolen i generatorn slut vid ca 38 000 mil då nästa driftstopp kom men man tog sig till verkstaden med lysande laddlampa och vi bytte ut generatorkolen, förutom detta har bilen bara rullat på otroligt bra utan dyra tidsödande driftstopp för företaget och utan ett enda elfel på hitills över 45 000mil! Vi har heller inte bytt ett enda hjullager, en enda styrled, spindelled eller ens ett kränghämmarstag eller kopplingen på dessa mil vilket jag tycker är helt otroligt.
Jag har de senaste 11 åren haft 4 st Lexus (IS 200, IS 300 Sport Cross, IS 220d ochj nu RX 400h). Det blir nästan en vart 3.e år. Jag kan komma på två fel på bilarna. Bägge var på IS 300 - en xenonlampa som började lysa skärt (byttes ut gratis) och ett batteri som slutade fungera (byttes också gratis). I övrigt ingenting. Samtliga bilar (utom RX) var lätt begagnade ca 1 år gamla demo-bilar.
Innan Lexus-perioden körde jag sedan några år tillbaka Alfa Romeo - härliga körmaskiner men ack så opålitliga. En dag bestämde jag mig (efter ännu ett oljeläckage + kamremsbyte) att nu får det vara nog. Hädanefter skall jag bara köra pålitliga bilar.
Toyota is the Shit! Tydligen.
Måste väl finna nån anna bil också, kom igen nu!
Tysken har nog inte kört en Hi Lux, det finns inget som skramlar i en sån, den är stuttig utan last, som alla bilar med stel bakaxel o bladfjädring, men rambyggda bilar är ganska befriade från vägljud.
Det skramligaste jag ägt var en 3 år gamal Opel Kadett GT -87, på min BMW som börjar bli till åren hängar det mesta oxå på trekvart i inredningen och skramlar.
BaerB, Vi servar många tyska bilar på mitt jobb som du efterlyser så jag förstår om inte många ägare till dessa svarar.
Jag servade nu senast i dag tex. en VW Passat TDI-07:a, fin bil men inget jag personligen skulle våga/villja äga från alla mina erfarenheter.
Förutom att den vid just den här servicen (ca 10 000mil) var glapp i framvagnen så var även en framfjäder brusten.
Vidare skulle vi även kolla upp ett visslande oljud från turbon samt avgaslukt som visade sig vara westgate-axeln in i turbon som var otät och läckte avgaser rakt ut ur turbon, något vi varit med om på fler Vw-bilar och det går tyvärr inte laga detta läckage och finns inga delar att köpa till turbon men "som tur var" för kunden så finns ju utbytes renoverade turbo-aggregat/ och grenrör att köpa (som sitter ihopbyggda och inte går att köpa separat) från VW för bara 10 500kr... -Undrar förresten vad en ny kostar?
Tidigare har just den här bilen drabbats av oljeläkage vid vä. bakhjul då en oljefylld gummibussning gick sönder i bakvagnen samt strulande elektronisk handbroms bara under det senaste året som vi servat bilen och jag vet om, före det är den fullservad på VW så jag vet inget om något bytts under den tiden.
Alla Toyotor är självklart inte exakt lika bra men man håller en ovanligt jämnhög kvalitet och ingen modell är dålig kvalitetsmässigt så i princip vad man än köper så håller produkten generellt bra eller mycket bra kvalité.
Dom japan-tillverkade modellerna (inkl alla Lexus-modeller) håller i regel den allra högsta kvalitén och är i det närmaste perfekta kvalitetsmässigt då de tillverkas i fabriker som utsetts med ett flertal priser/utmärkelser till de som levererar den jämnaste och bästa kvalitén i branschen med en oerhört jämnhög kvalitét på bilarna då även alla komponenter i en sån bil är just Japanska från underleverantörer som Toyota äger och har startat upp själva till allra största delen som jobbar enligt "The Toyota way" lika självklart som Toyota själva gör och inga delar kommer från Européiska underleverantörer där detta inte fungerar lika självklart i alla led även om Toyota jobbar med att förbättra förståelsen av detta stenhårt även där och sätter hårda krav på de Europeiska underleverantörerna vilket bevisas av den Turkiskt byggda Corolla Verso jag skrivit om på andra ställen vi servar tex som ändå efter över 45 000 mil visat sig hålla en mycket hög kvalitét.
Andra Japanska tillverkare och Koreanska tillhör även många av dom de bästa i branschen.
Dock når de flesta inte riktigt upp till Toyotas eller Lexus totala kvaliét i mina ögon men några av dessa är även de mycket bra och jag sätter Honda och kanske Subaru före Mazda i detta (då Mazda tyvärr börjar beblandat sig med Ford-komponenter vilket inte verkar lika lyckat),
Sedan kommer nog Mitsubischi och sist Nissan som jag inte är särskillt imponerad av längre och klart mycket sämre än Toyota i dag (vilket jag tror kan ha att göra med att man tyvärr har en allians med Renault).
Koreanska Hyundai och Kia har ryckt upp sig rejält de senaste åren och försöker kopiera Toyotas tillverkningssätt för att bli lika bra, dock är man inte ända framme ännu då som ett exempel nyaste Santa Fe brukar kunna bli glapp i framvagnen efter i vissa fall bara 6000mil vilket inte "existerar" i Toyotas värld men Koreanerna är på rätt väg.
Okey, Jo det var mekanisk diff även jag hade på en av mina Lexusar, de med sportpaketet hade detta från fabrik.
Den andra hade bara TRC-antispinnsystem men även det ger bättre framkomlighet än en bil utan antisinnsystem då det hjul med bäst grepp får drivkraften genom diffen eftersom det spinnande hjulet ju då bromsas fast så kraften går över till hjulet med fäste vilket gör att bilen tar sig fram.
Jag upplevde den med diffbroms som något bättre men skillnaden var inte alls så stor som det låter på dig, men på en bil utan antispinnsystem är självklart skillnaderna betydligt större med eller utan diffbroms eftersom en bil utan varken diffbroms eller antispinn blir stående direkt om ett av drivhjulen hamnar på tex en isfläck då all kraft går ut den vägen och bilen stannar.
Ja i djupare snö kan ju nackdelen vara som störst med bara antispinn eftersom det kan få en tuggande effekt där effekten stryps och bilen tappar fart, dock såg jag inte detta som något direkt större problem under 99% av alla årets dagar trots att det brukar bli en del snö här men visst har jag hällre diffbroms än är utan på en bakhjulsdriven bil om jag får välja.
En framhjulsdriven bil har ju i regel inte lika stort behov av detta då man har mer tyngd på drivhjulen och bättre framkomlighet som du säger.
Sorry för urspårningen, hoppas vi inte blir lynschade för detta. :)
Skit i diffarna nu! Mer vittnesmål om felfria bilar behövs!
Kan väl inte vara sant att i princip bara en Toyota har en rimlig chans att vara felfri under en längre tid..??? ..eller?
ÄR ganska övertygad om att frågan bör fokuseras på att det är just nya bilar vi pratar om.
Anser att dagens bilar är mycket struligare än de äldre.
Man råkar kanske inte ut för några ras som gör en stillstående men småfel på en ny bil är irriterande även om verkstaden fixar dem på garantin.
Lampor som går sönder 2-3 gånger om året är också irriterande men är det ett fel?
Som redan sagts så anser folk olika om vad som är ett fel.
Fråga någon som har en lite äldre bil och han/hon är säkert nöjd även om inte Ac fungerar och det gnäller lite varstans.
På en ny bil accepteras inte detta.
Bromsbelägg,koppling o.s.v kan slitas ner fort vid felaktig hantering och det finns många exempel där ägarna vill skylla detta på fabrikatet o.s.v
Köpte själv en Bmw 523it -00 för några år sedan vid ca 17500 mil med en ägare och ägaren hade inte haft några fel alls. ( inga lampbyten eller dyl. )
Vi körde sedan ca 8.000 mil med bilen och fick bytat en rad reservdelar som bromsar,vattenpump/termostat/drivrem m.m vid 21.000 mil men då var bilen också 6 år gammal. ( Men det blev ändå ett dyrt år för oss...ca 40T och nästa ägare fick nog också lite överraskningar )
Våra nya bilar nu ( Renault samt Citroen ) har haft småfel vid tidiga mil men rullade sedan på ca 5000 mil tills dags datum utan fel....( bortsett då ifrån lambyte :-( )
Mistro, Håller inte riktigt med i ditt tankesätt (även om jag förstår hur du menar) utan tycker snarare frågan mer bör fokuseras på vilket bilmärke bilen har då det avgör mer än något annat som man faktiskt själv kan förutse, sen kan man givetvis ha tur med en Renault och otur med en Toyota men faktum kvarstår att man har betydligt större risk att ha "otur" med en Renault än med en Toyota.
Jag hade tex. kunnat berätta för dig före du köpte Bmw:n att den förmodligen inte kommer bli billig att äga då jag vet att det är väldigt ovanligt att dessa bilar går uppåt och över 20 000 mil utan problem, det ser jag exempel på många gånger i månaden på mitt jobb.
Samma sak som när en kompis som funderade på att köpa bil för några år sedan och han var inne på att köpa en Saab 9-3 -01-02:a och frågade om jag tyckte det var en bra och ekonomisk bil för honom.
Jag svarade att det beror såklart på vad man är ute efter men kvalitétsmässigt tycker jag det finns betydligt bättre val man kan köpa men det beror såklart på vad du prioriterar och köp i så fall en som är skött/servad enligt serviceboken så minimerar du i alla fall risken för problem svarade jag.
Han köpte trots min avrådan en fullservad 9-3-02:a och efter lite över två års ägande träffade jag honom och han började prata bilar och klaga över hur jäkla dyrt det är att ha en bil i dag, hur mycket som strulade på dagens bilar och vilka dyra jobb det var för att laga skitsaker som när hans koppligscylinder hade börjat läcka som idiotiskt nog satt innuti växellådan så att hela lådan måste demonteras för att byta den vilket gick på över 7000kr bara det. Sen hade avgassystemet rostat sönder, han hade fått byta turbo och en del annat vilket inte heller var gratis.
Men det visste du väl redan om svarade jag som inte kunde hålla mig, "Vadå visste?" svarade han.
Ja jag sa ju att den risken var rätt stor redan innan du köpte bilen så då ska du väl inte klaga över det nu sa jag, uppskatta i stället det du gillade på bilen...
Ja vadå, hade inte avgassystemet kunnat rostat sönder eller kopplingscylindern kunnat börja läcka på en Toyota då menar du svarade han?
Det klart att allt kan hända på en bil men Toyota har rostfria legeringar i sina avgassystem orginal och jag har aldrig bytt varken det eller kopplingscylinder på en enda såpass ny Toyota som en -02:a hitills åtminstonde och skulle man ändå behöva byta så sitter kopplingscylindern bara i två bultar utanpå växellådan och går nog på max en tusenlapp totalt att byta svarade jag då.
Han fick en tankeställare och kör faktiskt sedan ett par år en Toyota Yaris T-sport i dag som hitills inte kostat honom mer än servicear och är helnöjd så man får väl hoppas för min skull att det fortstätter så annars lär jag nog få höra... ;)
Ack ja! SAAB för att inte tala om brorsans SAAB.. Katastrof! Minst sagt...
BaerB, Vad hade han för problem på den då?
Frågan är nog vad han Inte hade problem med... Lättare att räkna upp vad som funka.
Tror fönsterhissarna och bakluckan samt huven alltid funkade och låsen faktiskt.
Fönstren höll också och inga däck trilla av , jo. Resten var det väl nåt fel på under hans tid med bilen. 6-7år hade han den ungefär.
Det stora som paja kan jag ju nämna se var det massa smågrejer också.
Växelådan, Nåt el till motorn mer motrorknas gick ej starta. avgaset 3ggr. Kopplingen. Bromscylinder. + som sagt massa irriterande medel och småfel.
Var en SAAB 9000 -91:a. Han köpte den tidigt 94:a. Sålde den för en 1000-lapp år 2001 tror jag det var. Kosta drygt 100000:- när han köpte den och repad för säkert
50-60 tusen... troligen mer! Puh! :-(
Verkar som att Lincoln slog Lexus (Toyota) i felfrihet i en undersökning jag läste baserat på antal fel per 100 bilar.
Att köra franskt är nog något man bör undvika om man vill undvika eventuella onödiga reperationer, eller åtminstone reducera risken för sådana.
Helt klart är det så att franska bilar i princip alltid hamnar med i bottenskiktet i många olika oberoende kvalitéts och ägarundersökningar medans Toyota/Lexus (om Lexus finns med) och ofta någon mer Japan av lite olika märken i princip alltid finns med i toppen i samma undersökningar världen över, självklart med nån viss variation ofta lite år från år, senast var det alltså Lincon som lyckades placera sig bättre än Lexus i en av dessa undersökningar detta år vilket inte är enkelt.
Frågan är om man kan lyckas matcha Lexus med samma oerhörda jämnhöga kvalitét man pumpar ut år från år där Lexus hamnat i absoluta toppen även i just denna undersökning varje år sedan Lexus lanserades 1989, det är inte alls lika enkelt.
Den undersökningen var nog inte heller riggad som allt annat i USA så länge som det gynnar landet!?
DÅ fick ju jänkarna reda på vad de redan visste att inhemska bilar är de bästaste i heeeeeela värden... ;-)
Tycker att slutklämmen kanske är något förenklad gällande Franska bilar!
"Hanzzon": Du har samma åsikter om Renault som den verkstad där jag brukar serva Meganen har,...men jag tycker att det börjar att bli aningen tjatigt att bara höra skit om franska bilar!
Risken finns nämligen att "mindre vetande" personer gör ett sämre bilval p.g.a all denna propoganda mot vissa fabrikat!
Mina åsikter i ämnet handlade om att det inte hjälper någon att en bil var bra eller dålig för 10,20,30 eller rent av 40 år sedan.
Mycket är hörsägen och myter som handlar om bilar.
Mercedes har ju inget annat än ett gott rykte om sig trots att det skamfilas något av de rostproblem som har funnits,....men dessa bilar ägs ju som nya INTE av personer som bryr sig särskilt mycket om dess värderas eller verkstadskostnader...utan mer om den status som bilen för med sig!
Det går ju inte heller för sig att tala om för grannen att ens 500.000 kronors bil krånglar ofta och är dyr i drift.
Däremot så sprider folk i "den andra" ändan en massa skit om deras "nya" bilar som ju bara är 6-10 år gamla och ändå inte är lika bra som deras tidigare 240!
Mycket grovt generaliserat ...men det finns orsaker till alla åsikter och haverier!
Det är bara så enkelt att jag många gånger har tänkt att byta bort min Megane utan att förstå varför egentligen...( men jag lyssnar väl också undermedvetet på kritiken )
Går man in på Blocket och väljer kombibilar årsmodell -08, under 100.000kr och 20.000 mil så får man ENDAST upp Renault,Peugeot och Ford ( bland de första typ 500 bilarna )
För att då lämna träsket med Renault så har jag alltså bara en Ford Focus att "välja" på i samma storlek och prisklass.
För att få en ny renault eller Ford måste jag hosta upp med ca 120.000kr.
För att få en ny men enligt hörsägen bättre bil som Volvo så måste jag upp en klass i storlek för att få samma utrymme och då blir prislappen i mellan ca från 200.000kr.
Samma sak om jag vill ha en felfri Toyota men eftersom att den är för trång så fungerar inte det heller.....hmmmm ( vad göra? )
Alternativt kan man ju köpa en begagnad V70 ( eller om någon skulle kunna föreslå någon annan kombi som är rymligare än en Megane? )
I så fall kan man få en bil ifrån -03 med 4-5 ägare som har rullat strax under 20.000 mil istället....men då får man också en VOLVO och det vet ju alla att det är en höjdarbil.
Den är som sagt 5 år äldre och trängre i baksätet men eftersom att det är en Svensk bil så måste det ju vara en bättre affär!
Det kan bli hur löjligt som helst då man pratar om skilda saker ifrån olika världar och då måste man försöka hålla sig inom stramare ramar än vad vi gör nu.
Man måste ta hänsyn till väldigt mycket i dessa diskussioner och saker som ålder,pris,användningsområde,driftkostnader o.s.v ger då ett helt annat sken över saken!
Själv vet jag att det troligen inte finns bättre bilar än LC,...men vad hjäper det då jag inte har behov för en sådan eller skulle kunna betala för dess drift?
Generellt sett är Toyota över lag den felfriaste bilen,...även sett 30 år tillbaka i tiden då Svensken knappt visste vad något annat än Volvo och Saab var,...men "felfrihet" hjälper som sagt inte allas behov i vardagen!
Den som på riktigt tycker att en E-klass,A6,V70 eller annan större kombi ifrån början på sekelskiftet är ett tryggare och vettigare alternativ sett till ägarkostnaderna kan ju gärna få komma med lämpliga och konkreta förslag,..så skall jag överväga vilket beslut som skall tas ifrågan!
Har kört min Passat i 4 år nu och bara blanka papper från besiktningen och jag har inte ens behövt byta någon glödlampa ens under denna tiden. Den har gått 20.000 mil nu
Det var en som påstod att hans tre unga rätt stora söner inte fick plats i basätet på en Volvocombi men rymdes i bredd i en Toyota Avensis Verso, kan det stämma att den är rymligare på bredden än Volvon?
Mistro, Jag grundar inte mina åsikter på varken hörsägen eller myter utan om fakta från verkliga händelser i mitt dagliga arbete med olika bilar.
Mercedes som du tar upp var jag faktiskt personligen närmast märkesfrälst i och jag trodde jag kunde i princip alla fakta om Mercedes och trodde det var de bilar med allra högst kvalitét innan jag personligen började arbeta med bilar, denna frälsning avtog dock allt mer ju mer erfarenheter jag fick genom mitt jobb och i dag är jag inte alls imponerad av Mercedes längre då tiden Merca tillverkade verkliga kvalitétsbilar sedan länge är förbi även om myten och tron om att det är något alldeles speciellt lever kvar hos många än i dag då Merca fortfarande är rätt bra på att bygga in en lite falsk kvalitétskänsla i bilarna.
Det stämmer ju bra att man får en rätt ny Renault eller Ford för ganska rimliga pengar vilket självklart har sina anledningar och bilens andrahandsvärde är ingen fördel dagen man ska sälja bilen då den i regel tappat mycket i värde även då och man får inte mycket betalt för den.
Jag skulle inte rekomendera dig att byta till varken en ny eller begagnad Volvo om du är ute efter en bättre bil, där har du rätt i att franska bilar i bland får lite väl mycket skit i folkmun om man jämför med andra européiska bilar tex. Volvo som det inte alls pratas lika illa om trots att även dessa drabbas av mycket problem men det är tydligen lite mer accepterat. -Nu ska jag påpeka att jag håller Volvo några snäpp högre än Renault men det är i regel klart större skillnad i kvalitét mellan en Toyota och en Volvo än vad det är mellan en Volvo och en Renault, så om man ska byta bil bara för att få en bättre så är det ju lite onödigt om det ändå kanske inte blir så stor skillnad kan man ju tycka.
I så fall ska du ju i mina ögon klart hällre köpa tex en ny eller begagnad Avensis kombi som i båda fallen är klart bättre än en Volvo eller andra Euroéiska bilmärken, en sån borde inte vara för trång och det finns även vettiga begagnade från tex -07 under 10 000mil för runt 120 000kr och där har du förmodligen de lägsta ägande/service/reparationskostnaderna och den kommer även att stå sig bra i pris även den dagen den ska säljas...
Previa, Jag hade faktiskt in en Avensis Verso-02:a i dag som vi skulle besiktiga lite akut åt ägaren eftersom vi har stående tider på bilprovningen och bilen skulle få körförbud i helgen då slutsiffran var en tvåa och ägaren som vanligt är ute i sista sekunden.
Dessutom nämnde han att den där motorlampan hade lyst lite i bland men hade slocknat nu så det var väl ingen fara tyckte han...
Eftersom vi vet att ägaren i fråga bara kör med bilen och varken tvättar eller servar den så kollade vi upp när den var servad senast vilket var över 3 år sedan i januari 2008 och nästan 5000 mil sedan så vi tvångsbytte åtminstonde motorolja/oljefilter på bilen eftersom det ändå knappt fanns nån olja kvar på stickan och konstaterade att det förmodligen var därför motorlampan lyst, sedan kollade jag och bytte fyra trasiga glödlampor och besiktade den vilket gick med blankt papper trots vanvården.
Ägaren hade som kuriosa tidigare en Renault Laguna som vi fick kosta på fyrsiffriga belopp i princip inför varje besiktning så det är lite skillnad.
Denna Avensis Verso har iaf individuella stolar i mellersta och bakersta sätesraden där varje stol kan justeras i längsled så det stämmer nog bra att den är rymligare än en Volvo V70 även på bredden då varje person har en egen stol.
Raymond, Hur långt har du kört med bilen under dessa 4 år?
I din motsats kan jag ta ett exempel från förra veckan där vi bytte däck på en Passat 1,8T som var "den sämsta bil ägarna någonsinn ägt" där man bla. bytt massor med framvagnsdelar, bromsslangar, drivknutsdamasker, handbromsvajrar, oljepump senast för några veckor sedan och droppen kom när vi påpekade att bilen läckte olja som ett soll då vi hissade upp den vilket ägarna inte märkt, det visade sig att oljetråget som är av tunn aluminium hade skrapat i lite så det spruckit så oljan droppade ur och ägaren kom i håg att han kört i ett gupp och hört det skapade till lite men trodde aldrig det var så att bilen kunde tagit skada av det lilla men det räckte tydligen då trågen sitter lågt utsatt till på de flesta VW-bilar och dessutom den tunna aluminiumen spricker väldigt lätt.
När vi berättade att det var i princip samma rivning att byta oljetråg som att byta oljepumpen dom fått bytt för några veckor sedan vilket är en del på en Passat då frambalken går mitt under, så motorn måste lyftas för att få bort tråget gick luften ur och dom bestämmde sig för att dom inte skulle ha en bil som inte klarade av en vanlig svensk väg längre men man kan självklart ha väldigt olika uppfattningar om samma bilmodell.
Hanzzon
Hur noga läser du inläggen innan du svarar?
Det framgår ju tydligt att Raymond K kört 20000 mil.
Sedan är det väl bra för dig att du har förtroende för Toyota, men din dyrkan verkar bli religiös, så mycket bättre än andra bilar är de inte, även Toyota går sönder.
För övrigt tycker jag att det finns andra kriterier att ta hänsyn till vid ett bilval än enbart hur bra bilen håller.
Det är klart att får man mycket problem med en bil köper man nog inte en likadan igen,
Detta är vad som har hänt min granne med sin Avensis på 20000 mil, där blir det ett annat märke nästa gång.
Han har haft mer trassel med den än med sin Citroen trots att den gått mer än 35000 mil.
Personligen tycker jag att Passat är en väsentligt trevligare bil att köra än Avensis och för mig är det ingen tvekan om vilken jag skulle välja, men det beror också på att jag fortfarande inte sitter bra i Avensis.
Saabnisse, Det framgår inte alls tydligt hur långt man kört bilen under dessa fyra år man ägt bilen bara för att man berättar att bilen gått 20 000mil nu, den kan ju lika gärna gått 15 000mil när man köpte den för fyra år sedan heller hur om du nu verkligen läser inlägget tydligt?
Sen är det självklart så att alla bilar kan gå sönder som du säger och jag har aldrig påstått något annat, skillnaden är ju att det är betydligt mycket färre Toyotor som verkligen går sönder om man jämför med tex. Européiska bilmärken och där är skillnaderna faktiskt väldigt stora oavsett om du vill gå med på det eller inte.
Min närmast religösa dyrkan som du påstår av Toyota hade jag inte alls då jag började jobba med bilar då jag som sagt var Mercafrälst, men det var svårt att inte imponeras av Toyota om man inte hade skygglapparna på sig ju längre man jobbade och man fick till slut inse att Mercas kvalitét faktiskt var betydligt lägre än simpla Toyotas.
Det är ju inte heller av en tillfällighet som i princip all världens industrier i princip alla kategorier som vill lyckas försöker att kopiera Toyotas tillverkningssätt och hela filosofi i "The Toyota way" allt från tex. stora Boeing eller Dell, till Bacho, Sandvik, Nefab, de största svenska fönstertillverkarna som SP fönster, som världens biltillverkare och många tror man är väldigt effektiva vilket man i verkligheten oftast inte alls är jämfört med Toyota.
Hanzzon
Här måste jag be dig om ursäkt, du har ju helt rätt i att det inte framgår att han kan ha köpt bilen begagnad.
Jag utgick i min enfald att han liksom jag köpte nytt, men så behöver det ju inte alls vara.
Men jag har inte alls lika bra erfarenheter av Toyota som du.
Visserligen är det mest LC jag kört och den har varit ganska felfri, de andra har varit mest hyrbilar som jag inte trivs med något vidare och försöker därför oftast få något annat.
Men jag har ett par kompisar med Toyota och de klagar en del, oftast på struntsaker, men det visar att bilarna ändå inte är perfekta.
Sedan har du nog rätt i att Mercedes hade högre kvalitet förr, jag minns min gamla MB 240 D som gick väldigt billigt tills den blev påkörd i fronten av en stor sten och blev en halv meter kortare.
Motorn hamnade under bilen, men den var hel och går som båtmotor!
Min Passat hade gått 15000 mil när jag köpte den så jag har själv kört 5000 mil.
Har på dessa 5000 mil endast gjort ordinarie service. Har inte behövt göra någon som helst reparation. Jag kör ganska lugnt. Drar inte bilen innan den är varm o.s.v. Utmärkt kvalitet skulle jag vilja säga jämfört med de tre Bmw jag kört innan. På dessa Bmw var det alltid något som behövde fixas. Dom hade elfel, rost, vibrationer, lister som lossnade, skrammel i inredningen. Aldrig mer Bmw för mig.
Precis som jag gissade alltså... ;)
Enligt mina erfarenheter av alla Vw Passat jag skruvat med genom åren på mitt jobb så har förmodligen tidigare ägaren reparerat en del på bilen under de första 15 000milen vilket gjort att du att klarat dig i 5000mil nu men det kan ju såklart variera beroende på en rad faktorer.
Jag kan som ett exempel nämna en Passat-07:a vi brukar serva där bilen under de senaste två åren vi som servat bilen hitills(tidigare på Vw) drabbats av följande fel med 11 000mil på mätaren: Elfel i den eletroniska parkeringsbromsen, glapp i spindellederna i framvagnen, brusten framfjäder, defekt tryckventil till motorstyrningen vilker gör att bilen går dåligt & motorlampan tänds, defekt dieselvärmare vilket ger dålig värme i bilen, något som bytts ut två gånger tidigare(!) första gången på garantin och ett år senare gällde tydligen inga garantier på den snudd på nya dieselvärmaren och ägaren fick slanta upp de dyra pengarna ur egen ficka och nu strular alltså dieselvärmaren för tredje gången!
Vidare har en oljefylld gummibussning i bakvagnen spruckit med oljeläkage som följd och senast så har turbon börjat tjuta högljutt eftersom den börjat läcka agvaser ut ur wastgate-axeln vilket innebär att hela turbon måste bytas ut!
Så denna ägare vet jag att han inte alls delar din uppfattning om att Passat skulle vara en felfri bil men vem vet, säljer han bilen efter 15 000mil så kanske den lyckas gå felfritt i 5000mil även den, det är ju svårt att säga.
Däremot kan jag hålla med dig om att Bmw inte brukar vara bättre, har själv varit Bmw-ägare och det var inte direkt felfritt så det kommer nog inte upprepa sig ju mer man skruvar med bilarna heller...
Dom nyare har dessutom som ett exempel idiotiska service-displayer som är snudd på omöjliga att släcka om man inte servar bilen på Bmw (och i bland även för dom) och varje pryl har en eget service-meddelande som att det börjar bli dax att tex byta motorolja vilket inte finns några givna bytesintervaller på (eller något annat) utan bilen ska duktigt räkna ut detta själv, har man sen gjort en oljeservice så kan bilen några månader senare börja varna för att det börjar bli dax för tändstiftsbyte, för att sedan några månader senare säga att det är dax att byta luftfiltret eller göra en fordonskontroll...
Fattar inte varför man bara inte har en service-indikering så kunden vet att det är dax att lämna in sin bil och att man i stället tex rekomenderar att en större service med tändstift och luftfilter m.m ska bytas varje 6000mil tex i stället för att krångla till allt så förbaskat helt i onödan... Ska man försöka vara duktig och byta tex tändstiften som egentligen ska bytas om några månader på en gång då man gör en oljeservice vilket ju verkar logiskt så är det inte säkert att det går att nollställa detta eftersom det inte är dax för detta än vilket gör att allt så småningom kommer i otakt och inte alls fungerar som det är tänt ändå.
Detsamma gäller deras förbaskade oljestickor som man tydligen inte har råd att skicka med då bilarna bara kostar massa hundra tusen kronor liksom Mercedes som inte heller har några oljestickor längre, ren och skär dumhet speciellt eftersom nivågivarna som ska fungera som oljesticka dessutom inte ovanligt kan strula med allt vad det kan innebära!
Hua nu fick jag spy ur mig lite väl mycket kanske men man blir frustrerad på hur idiotiska många bilar är i detta yrke... :)
Om alla bilar i en viss bilmodell skulle vara behäftade med en massa allvarliga fel skulle knappast bilmodellen sälja särskilt bra och Passat säljer ju som bekant väldigt bra. Det finns måndags exemplar hos alla bilmärken och förstås massor med barnsjukdomar hos nyutsläppta modeller. Att det finns de som köpt Passat och haft otur är säkert sant liksom att det finns många som köpt den och inte haft några problem.
Jag vet att Passat har haft en del barnsjukdomar på nya modeller men man skall aldrig vara först med att köpa en ny modell.
Själv har jag bara köpt en helt ny bil 1 gång i mitt liv för jag anser som Gert skrev i ett inlägg att det är betydligt mer ekonomiskt att köpa en bil som är ett par år gammal eftersom den då tappat ganska mycket av nybilsvärdet och blir mer förmånlig att köpa.
Jag vet också att vissa årsmodeller på Passat är mer drabbade än andra Därför blir det svårare att byta bil så småningom eftersom man då måste försöka hitta en begagnad Passat i de årsmodeller som är mindre drabbade och har ett hyfsat pris och miltal. Om man läser begagnat guide så ser man att i stort sett ALLA bilmärken har vissa svagheter och brister, det gäller bara att köpa ett bilmärke där felen och bristerna som kan uppstå inte är av det mest kostsamma slaget.
Raymond K : Tycker att ditt tankesätt "haltar" lite då du jämför med Bmw.
Inte har du tillräckligt på fötterna för att hävda att en Passat är bättre bara för att du nu har kört 5000 mil med den!
Men det är så här rykten skapas och så finns det förståss de berömda "Måndagsexemplaren". ( Vissa tillverkare har bara fler Måndagar per vecka än andra ;-) )
Du kan inte jämföra bilar sådär rakt av som du gör då ingen utav bilarna har körts eller servats likadant.
Det hjälper inte ens om du köpt bilarna nya fast på olika årtal o.s.v
Utav de bilarna vi köpte nya -07/08 ( 6 st ) Mitsubishi,Citroen och Renault så har alla bilarna haft mindre fel i början. ( utom C1:an som idag endast har rullat ca 2000 mil )
Alla bilarna körs helt olika och har inte vållat oss några extra kostnader på upp till 8.000 mil.
På en C3:a ( Hdi ) har det nu blevit ett fel på ACC ( irriterande ),..men jag kan ju inte kalla det för ett "typfel" för det när de andra två bilarna inte har detta fel.
Men det finns många som skulle ha gnällt även om bilen var 10 år gammal då sådant är dyrt att laga. ( ACC på en Passat -02 kostade en bekant 10.000kr att laga )
Ditt exempel med din Passat ( observera att jag tycker att Vw gör bra bilar ) upplevde jag också med en Bmw som jag tidigare skrev om här.
Körde också ca 5000 mil innan det började kosta pengar och felen som uppstod var endast slitagedelar,...dock var det ju en del som behövdes att bytas efter alla dessa mil varpå det ändå blev dyrt.
Två utav mina bekanta fegade inte utan köpte var sin importerad 540 och under samma tid behövde de inte byta någonting,..så där stod jag med min "förnuftige" 523:a och gapade.
En annan bekant köpte en 528:a utav samma årgång ( -99 ) och den har INTE varit någon rolig historia,...men så är det med bilar och man kan aldrig veta det i förväg.
Därför tycker jag att det är fel att jämföra Äpplen med Päron och visst finns det en skillnad mellan de bästa och sämsta o.s.v men då kostar det ju också mer på alla fronter.
Retar mig nu på att jag inte skulle få så mycket för min Megane vid en försäljning men i kronor skulle en kompis förlora mer på sin Avensis,..likadant om det vore en Volvo eller annan dyrare bil.
"Hanzzon": Absolut,...Avensis har jag funderat på tidigare men som sagt så har en kompis en sådan.
han förstod inte att jag tyckte att den var trång förrän att vi jämförde bagagen mellan våra bilar.
Finns därför ingen anledning för mig att betala 70.000kr i mellan för att få en äldre bil som är mindre i bagaget. ( Vi har två stora hundar )
För övrigt är bilarna som natt och dag gällande allt men så kostade det ju honom också ca 130.000kr mer.
Har i dagarna monterat drag på bilen och det lutar åt att jag behåller den i ett par år till,...men var trots detta idag och tittade på en ny Mondeo. ( trots tråkiga försäljare )
Den är jättestor invändigt men jag upplevde ändå inte bagaget som enormt så som jag hade trott...( känns låg i taket b.la )
Kanske lutar det åt en "buss" med våra krav men vi får se.
Mondeo har också bara två års garanti ( men säkert ändrar man på det snart )
Som alternativ till V70 och Passat så är säkert Mondeon ett bra val. ( även om jag då hade valt Passaten )
Min C3:a är idag bytt mot en ny Clio och även om jag saknar kraften och i viss mån charmen så känns Clion mer rejäl och prisvärd. ( kämpar nu med att få ner förbrukningen )
En familj som klarar sig med två bilar i denna storleken sparar mycket pengar även om man väljer nytt.
Liksom den familj som faktiskt tittar på vilka alternativ det finns till den stora kombin INNAN man fattar sitt beslut.
( Golfklassen räcker långt och är idag säkrare än en äldre och stor bil )
Köpte mina Bmw:s begagnade också och körde också ca 5000 mil med dom fast då med en massa problem. Jag jämför bara bilarna hur dom var när jag köpte dom och hur dom var under tiden dom var i min ägo. Jag har ägt 3 Bmw och alla behövde repareras under tiden jag ägde dom. Passaten har inte behövt repareras 1 enda gång. Nu kanske du kan gissa varför jag tycker Passat har bättre kvalitet. Sen var ju klart Bmw roliga att köra.
Förstår känslan Raymond,...men det gör ändå inte fabrikatet Bmw till en sämre bil.
Du kunde lika gärna ha köpt en Fiat ifrån -84 som också hade fixat 5000 mil utan rep,..men det gör inte heller den till en bättre bil.
Sammanfattningsvis är i så fall min nuvarande bil den bästa som jag har haft gällande felfrihet,.....( men knappast kostnadsmässigt ;) )
När man jämför bilar ifrån olika tider så är det mer en fråga om tillfälligheter än något annat.
Sen borde ju också dem flesta kunna räkna ut att en Bmw som exempel oftast är betydligt hårdare körd än en Passat,...släng på några extra mil/år och ägare och ett högre slitage är ett faktum.
Men detta spelar ju förståss ingen roll för den som är nöjd med sin bil,...men ibland kommer man lite långt ifrån ämnet då man pratar om bilars styrkor och svagheter.
Det kommer på riktigt alltid att finnas folk som hävdar att Fiat,Citroen eller varför inte Renault är det bästa som finns,....( De har aldrig provat något annat ) precis som att det finns folk som i vått och torrt försvarar Bmw,Audi eller MB.
Idag är det ganska enkelspårigt att bara bestämt hävda att något faktiskt är på ett visst vis....för så har det ALLTID varit. ( farsans jobbekompis hade en....o.s.v )
Det finns så många bilar att välja mellan och inte en enda kommer att få samma "historia" som någan annan.
Däremot är det vettigt att lyssna på personer som "Hanzzon" mfl mekaniker för att få en bättre inblick,...men med nya modeller är det inte så lätt ändå.
Inte ens med äldre bilar som kan ha haft rykte om sig att strula för 10 år sedan...ändå rullar de fortfarande?
Likadant med alla dessa "uddamärken" som folk knappt vill ta i sin mun....de rullar de med fast oftast är inte billigast bäst!
Nä det är tyvärr riktigt "leifer",....påstod inte heller att Bmw saknade fel,påpekade bara att ev. jämförelser inte är så enkelt som det låter.
Har precis samma erfarenheter med bilar sedan -99
Bilar ifrån -80 talet upplever jag som långt mycket mer driftsäkra och när något slutade att fungera var det som regel lätt att fixa själv.
Har haft problem med moderna bilar som jag tidigare aldrig har haft bekymmer med oavsett miltal.
Bara en skitsak som att lamporna ofta går sönder på nyare bilar är bra irriterande om de måste bytas på verkstad.
Men nu är det som det är .....bara att "amortera eller reparera" återstår. ;)
På köpet har vi åtminstone fått renare och krocksäkrare bilar. :)
Problem och fel på olika bilmodeller är skiftande och drabbar bilägare väldigt olika det är helt riktigt men om man skall köpa bil så är ju ens egna referenser de man litar mest på och bilar man själv haft problem med kommer man att undvika, så enkelt är det. Att grannen kanske säger att hans bmw är den bästa bil han haft hjälper inte om man själv haft problem med alla bmw man själv ägt.
Missförstå mig inte, jag gillar bmw mycket men med min erfarenhet kommer jag aldrig att köpa en igen.
Jag köpte en ny Subaru Legacy Station 2.0R Aut MY06 2006-04 och har kört den knappt 6000mil utan något fel.
Raymond, Enligt ditt tankesätt så skulle du som ett exempel rekomendera din dotter att umgås med en man som du tycker verkar trevlig som däremot flera andra personer upplevt som en våldsam man som misshandlat flera personer tidigare tills du själv upplevt detta eftersom han varit snäll under de timmar du träffat honom? Kanske ett konstigt exempel men jag hoppas du förstår hur det låter?
Om vi tar just bara Vw Passat som exempel så får vi säkerligen erfarenheter av över ett 10-tal sådana bilar varje månad på mitt jobb, åtminstonde 11 månader varje år (några veckors semester) och jag har snart jobbat varje arbetsdag i 10 år med bilar, det betyder (utan att skryta hoppas jag) att man får ganska rejält mycket bredare erfarenheter om bilmodellen än vad en enda av dessa ägare får av sin Passat under 5000mil.
Nu vet jag inte vilken årsmodell just du har på din Passat men om du inte litar på mig som inte upplever Passat som en direkt problemfri bilmodell (men det beror ju såklart på vad man jämför med) så finns det finns ju även oberoende statistik från tex Bilprovningen när bilarna blivit några år och lite begagnade, som tex årsmodell -00 som är tredje årsmodellen av den Passatmodellen(inte första) som efter 7 år hade 24% underkännda bilar varje år jämfört med tex Avensis som hade 3% underkännda bilar (alltså inte hälften eller ens en fjärdedel så många utan på varje ombesiktigad Avensis går det åtta stycken VW Passat), och detta är ändå efter att Vw bytt ut mesta delen av sina framvagnar i drivor de två första åren på garantierna till de "bättre" framvagnarna: http://www.bilprovningen.se/Externt/bpwebabout.nsf/04161BA3F56AA7D5C12573E0002C27C6/$file/Personbilar_7_ar_rang_modellrelaterade_2007.pdf
Eller så kan man granska tex. Länsförsäkringars oberoende maskinskadestatistik som även den behandlar enormt många fler bilar än vad en ägare upplever under 5000mil:
http://www.lansforsakringar.se/privat/om_oss/press_och_media/fran_lf_gruppen/Documents/Maskinskaderapport.pdf
Hanzzon
Jag har besiktigat min Passat i 4 år utan den minsta anmärkning. Men hur mycket en bil slits är ju förstås beroende av hur ägaren behandlar sin bil.
Jag har jobbat med bilar sen 1987. Mestadels med konstruktions och utvecklingsarbete och har förstås samlat på mig en hel del information genom åren så visst vet jag att ALLA bilmärken har sina fel och brister men hittills är Passat den bil jag ägt som kostat mig minst att äga. Vad föregående ägare (bilfirmans tjänstebil) har gjort med den är inte intressant för mig. Det som ÄR intressant är vad bilen kostar mig under mitt ägande.
Självklart är det intressant vad bilen kostar just dig under ditt ägande...
Det tycker även jag är högintressant, men det är ju svårt att jämföra din Passat med tex min Prius i ägandekostnader om du aldrig ägt en Toyota eller sett vilka kostnader bilarna för med sig vilket jag gissar att du aldrig gjort med din inställning.
Och hur ska man då kunna jämföra dessa om man inte ens verkar lita på den oberoende statistik som finns på området?
Säg mig tex ett vanligt fel på Toyota Prius som du vet om nu alla bilar har lika mycket fel och brister som det låter på ditt resonemang?
Jag har hitills inte hittat några vanliga fel så jag är förvånad om du lyckats så det är svårt att bortse från att det kan variera ganska kraftigt mellan olika bilmärken, men jag kan däremot räkna upp många vanliga fel på Vw passat även om just din bil inte drabbats av detta.
300.000 Toyota Prius återkallades för felaktigt bromssysten t.ex.
Faktum är att jag börjar bli intresserad av Toyota Prius.
jag gillar inte designen och den är inte snabb eller lyxig men med stigande bensinpriser så är den ändå intressant. du kan kanske tala om för mig vilken bensinförbrukningen är vid blandad körning? Hur långt kör man på enbart el när bilen är ett par år gammal? Min Passat är väl inte överdrivet dyr att köra men jag gissar att jag ändå skulle spara en del bensinpengar om jag köpte en Prius. Vad är bilskatten på en Prius? Billigare än Passat gissat jag.
Toyota omprogrammerade ABS-bromssystemet på nyaste Priusen generation 3 för att det skulle reagera snabbare vid en så hård inbromsning att ABS-systemet aktiverades och om bilens hjul samtidigt hoppade över tex ett gupp och tappade kontaken med marken ja, eftersom det tog en stund innan ABS-systemet började om i en sån situation, det fanns aldrig något bromsbortfall på bilarna.
Många andra bilar beter sig på samma sätt i samma situation eftersom ABS-systemet blir aningen förvirrat utan att återkalla bilarna då det inte direkt är en säkerhetsrisk samtidigt som det är väldigt ovanligt att situationen överhuvudtaget uppstår och om nu någon upplever detta som ett problem så är det ju redan åtgärdat kostnadsfritt på alla bilar i Prius fall.
Jag har bara haft min egen Prius sedan i höstas och därmed i princip bara kört vinterkörning men förbrukningen har legat mellan 0,48-0,61L/milen i snitt i verkligheten alla tankningar hitills med rätt mycket ogynnsamma körningar.
Min mor har dock haft sin Prius-06:a i nått år nu och den har jag lyckats köra på 0,42L/milen i snitt på en tank på sommaren så mycket drar dom inte trots att det är en rymlig och rätt bekväm bil med automatlåda.
Prius är skattefri de första 5 åren sedan kostade skatten 420kr tills senaste årsskiftet då man tydligen tar mer hänsyn till hur mycket bilen släpper ut och efter det sänktes skatten yttligare till 360kr/år vilket den alltså kostar nu, billigare än så finns det mig veterligen ingen bil som är.
En extra trygghet är att Toyota lämnade garanti på hela hybridsystemet inkl batteri och hela hybriddrivlinan på hela 8år/16000mil så folk skulle förstå att man kunde lita på Toyotas hybrid-teknik så det känns ju tryggt att den fortfarande gäller på min -06:a i nästan 4 år till trots att jag har fullt förtroende för bilens avancerade teknik.
KIA sportage 05 2.0 4x4 bensin man.haft bilen 4 år drygt 10 000 mil,servar själv !!!!
HELT NÖJD! nema problema!
Uppdaterar mitt senaste inlägg till Raymond då det tidigare inte syndes på 4-5 dagar då forumet strulade:
Toyota omprogrammerade ABS-bromssystemet på nyaste Priusen generation 3 för att det skulle reagera snabbare vid en så hård inbromsning att ABS-systemet aktiverades och om bilens hjul samtidigt hoppade över tex ett gupp och tappade kontaken med marken ja, eftersom det tog en stund innan ABS-systemet började om i en sån situation, det fanns aldrig något bromsbortfall på bilarna.
Många andra bilar beter sig på samma sätt i samma situation eftersom ABS-systemet blir aningen förvirrat utan att återkalla bilarna då det inte direkt är en säkerhetsrisk samtidigt som det är väldigt ovanligt att situationen överhuvudtaget uppstår och om nu någon upplever detta som ett problem så är det ju redan åtgärdat kostnadsfritt på alla bilar i Prius fall.
Jag har bara haft min egen Prius sedan i höstas och därmed i princip bara kört vinterkörning men förbrukningen har legat mellan 0,48-0,61L/milen i snitt i verkligheten alla tankningar hitills med rätt mycket ogynnsamma körningar.
Min mor har dock haft sin Prius-06:a i nått år nu och den har jag lyckats köra på 0,42L/milen i snitt på en tank på sommaren så mycket drar dom inte trots att det är en rymlig och rätt bekväm bil med automatlåda.
Prius är skattefri de första 5 åren sedan kostade skatten 420kr tills senaste årsskiftet då man tydligen tar mer hänsyn till hur mycket bilen släpper ut och efter det sänktes skatten yttligare till 360kr/år vilket den alltså kostar nu, billigare än så finns det mig veterligen ingen bil som är.
En extra trygghet är att Toyota lämnade garanti på hela hybridsystemet inkl batteri och hela hybriddrivlinan på hela 8år/16000mil så folk skulle förstå att man kunde lita på Toyotas hybrid-teknik så det känns ju tryggt att den fortfarande gäller på min -06:a i nästan 4 år till trots att jag har fullt förtroende för bilens avancerade teknik.
Hanzzon
Verkar vara en helt klart ekonomisk bil att äga. Kan säga att jag är verkligen intresserad av att titta på en Prius vid nästa bilbyte.
Ja, det finns ju några att välja på.
På Blocket ligger just nu över 400 st i prisläge från ca 40000:- till 340000:-.
De äldre är ju över tio år och där kanske batteripacken har börjat ge sig så de kanske man väljer bort, men det vore intressant att se hur energiupptagningen ser ut på en ny och en äldre Prius.
Det kanske kan ske genom att se hur långt man kommer på enbart el med respektive.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.