Vi Bilägares forum

Avensis vs Passat

Avensis vs Passat

Vilken rekommenderas?

Uppdaterat: 2012-01-09 00:14

Kommentarer

Därför att han kanske lever i verkligheten.
Jag har sett ett antal nyare Audis som får mycket bra rostbetyg som haft massvis med rostskador pga felkonstruktioner, även Golfar.
Jag har ägt ganska många Toyotor och gentemot de andra bilarna jag ägt är det en markant skillnad, får man stenskott på en Toyota så rostar den inte!
En kompis drog i garaget med sin avensis, körde med det i 3 år och det rostade inte heller. Hur det ser ut under bilen har jag dock ingen aning om eftersom jag inte ägt dem tillräckligt länge. Toyota använder något som heter Excelite som rostexperterna inte verkar förstå sig på.

Idag har jag jag vaxat min Avensis efter vinterns all skit och jag är förvånad över hur markant mycket färre skador från stenskott som det finns på den mot mina Mazdor och Hondan. Ett enda efter 1000mil vinterkörning och det sitter inte på huven utan på en bakdörr (rostar inte det heller).

Mazda kan du däremot klaga på hur mycket du vill för de har verkligen ett uruselt rostskydd även i verkligheten.

Uppdaterat: 2012-04-28 17:47

Slarvigt Jes, du glömde bort den fanstastiska självlagande plåten som Toyota utvecklat.

Med tanke på hur snordyrt det är med rostfritt stål så borde det finnas en gigantisk marknad för självlagande plåt. Märkligt att inte Toyota saluför denna otroliga produkt utan nöjer sig med att ha den till sina egna bilar.

Uppdaterat: 2012-04-28 17:58

Den är tom skitful där är vi helt överens.

Kan du inte lägga upp något foto så vi får se denna rosthög, det var samma årsmodell på kompisens bil som drog i garaget.

Uppdaterat: 2012-04-28 19:37

Apropå "Excelite" saxat från nätet:
"Inget sägs om hur korrosionsstabil denna plåt är. När plåten blir tunn blir den mycket känslig för korrosion. Jag minns när Toyota gjorde reklam för sitt höghållfasta stål "Excelite" på åttiotalet. Denna plåt må vara höghållfast men den rostade som katten! Min ytterst välskötta Camry fick allvarliga rostskador på skärmarna efter bara sex år trots pedantisk skötsel"

Uppdaterat: 2012-04-29 15:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ytrost är ingen trafikfara..........skön inställning från Toyota.

Uppdaterat: 2012-04-29 18:36

http://www.vibilagare.se/reportage/dold-rost-hotar-audi-a6-drabbad-33819
http://hallandsposten.se/nyheter/halmstad/1.965865-petra-far-betala-trots-rostskyddsgarantin

Uppdaterat: 2012-04-29 21:27

Golf 2004
http://angarnarostskydd.se/12-rost-i-golv
http://angarnarostskydd.se/13-mer-rost
http://angarnarostskydd.se/14-rost-i-platskarvar

Uppdaterat: 2012-04-29 21:59

8 år gammal Golf mot 6 år gammal Toyota alltså......

Uppdaterat: 2012-04-29 22:16

Eftersom både Toyota och Golf rostar så kan man alltså konstatera att Toyotas fantastiska självlagande superplåt inte gör någon som helst skillnad............

Uppdaterat: 2012-04-29 22:18

Toyotas "Exceliteplåt" är en typ av höghållfast plåt som de flesta biltillverkare använder idag.
Vi har haft det här uppe till diskussion några gånger tidigare.
Att plåten är höghållfast förbättrar inte korrosionsskyddet på något sätt.
De flesta biltillverkare använder sig av några tusendels millimeter, 4-7 mym, zink som grundskydd och sedan ett eller fler lager färg.
Seriösa tillverkare skyddar också med vax eller skyddsoljor om de anser att det är befogat.

Uppdaterat: 2012-04-29 22:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har inget med hållfasthet att görs utan är en speciell ytbeläggning/sammansättning som gör att plåten vitnar utan att rosta om du tex får ett stenskott, det skiljer sig markant från vanlig galvad plåt:
http://docs.docstoc.com/pdf/5883081/a6e1ffeb-a3b1-42b3-a456-f6638493a6cf.pdf

Uppdaterat: 2012-04-29 22:57

Oj vad roligt det skulle vara om du kunde delge fler fakta i detta ämne Junkers, ju mer ingående desto bättre.

Jag håller nämligen föreläsningar i metallurgi och det vore kanon att få ta del av denna förbluffande teknologi.

Inte ens rostfritt stål har dessa speciella egenskaper mot rost nämligen. Om du bygger en bil i rostfri plåt och får ett stenskott eller liknande skarpa åverkan så rostar det det nämligen på det stället. På precis samma sätt reagerar rostfri plåt när man svetsar i det också.

Att Toyota skulle ha tagit fram en vanlig olegerad/låglegerad plåt som alltså har bättre korrossionsmotstånd än traditionell rostfri krom/nickel-baserad rostfri plåt är högst tveksamt.

Alla fordonstillverkare använder sig av olegerad, höghållfast stål av Docol-typ. Sedan varierar ytbehandlingen av plåten och därmed också de fantasifulla beskrivningarna av rostskyddet.

Uppdaterat: 2012-04-30 06:19

Man kan också kombinera zinkskiktet med aluminium, handelsnamnet på den plåten är t.ex. "Aluzink" och det ger bättre korrosionsstabilitet än enbart zink och det är möjligt att Toyota har det och därför anser att det är så märkvärdigt att ytterligare vax eller oljebehandling inte behövs.

Men varför talar man då inte om det, istället för att komma med en massa försäljarsnack om olika hokus-pokusbehandlingar som enbart de rättrogna går på?

Uppdaterat: 2012-04-30 07:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Rustan skrev:

Oj vad roligt det skulle vara om du kunde delge fler fakta i detta ämne Junkers, ju mer ingående desto bättre.Jag håller nämligen föreläsningar i metallurgi och det vore kanon att få ta del av denna förbluffande teknologi. Inte ens rostfritt stål har dessa speciella egenskaper mot rost nämligen. Om du bygger en bil i rostfri plåt och får ett stenskott eller liknande skarpa åverkan så rostar det det nämligen på det stället. På precis samma sätt reagerar rostfri plåt när man svetsar i det också.Att Toyota skulle ha tagit fram en vanlig olegerad/låglegerad plåt som alltså har bättre korrossionsmotstånd än traditionell rostfri krom/nickel-baserad rostfri plåt är högst tveksamt. Alla fordonstillverkare använder sig av olegerad, höghållfast stål av Docol-typ. Sedan varierar ytbehandlingen av plåten och därmed också de fantasifulla beskrivningarna av rostskyddet.

Du tittade inte på bilden eller?

Uppdaterat: 2012-04-30 09:06

junkers
This XML file does not appear to have any style information associated with it. The document tree is shown below.

Uppdaterat: 2012-04-30 09:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ajdå, får se om jag hittar det igen då, det är i vart fall ingen annan plåt utan om hur man ytelägger och var.
Plåten har två olika zinkbeläggningar och på båda sidor.

Så här då:
http://dl.dropbox.com/u/19542359/Excelite.png

Uppdaterat: 2012-04-30 09:42

Bra, skulle vara intressant att veta hur tjockt zn/fe-skiktet är?
Och man kan ju också fundera på varför man inte använder al/zn som anses bättre, men det är förmodligen av kostnadsskäl eller lackeringstekniken.

Uppdaterat: 2012-04-30 10:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
junkers skrev:

<blockquote class="quote-msg quote-nest-2 even">
<div class="quote-author">Rustan skrev:</div>
Oj vad roligt det skulle vara om du kunde delge fler fakta i detta ämne Junkers, ju mer ingående desto bättre.Jag håller nämligen föreläsningar i metallurgi och det vore kanon att få ta del av denna förbluffande teknologi. Inte ens rostfritt stål har dessa speciella egenskaper mot rost nämligen. Om du bygger en bil i rostfri plåt och får ett stenskott eller liknande skarpa åverkan så rostar det det nämligen på det stället. På precis samma sätt reagerar rostfri plåt när man svetsar i det också.Att Toyota skulle ha tagit fram en vanlig olegerad/låglegerad plåt som alltså har bättre korrossionsmotstånd än traditionell rostfri krom/nickel-baserad rostfri plåt är högst tveksamt. Alla fordonstillverkare använder sig av olegerad, höghållfast stål av Docol-typ. Sedan varierar ytbehandlingen av plåten och därmed också de fantasifulla beskrivningarna av rostskyddet.
</blockquote>
Du tittade inte på bilden eller?

Tyvärr Junkers, länken funkade inte för mig.

Uppdaterat: 2012-04-30 17:35

Alltså är det ingen speciellt magisk plåt utan det är helt enkelt en ytbeläggningsmetod.

Så det som återstår av the magic world of exelite är alltså de fantasifulla beskrivningarna av rostskyddet......

Uppdaterat: 2012-04-30 17:38

Ja men ytbeläggningsmetoden fungerar bra, vad är problemet?

Uppdaterat: 2012-04-30 21:25

Nja, det råder ju som sagt var delade meningar om detta. ViB:s rapporter visar på annat än magi.....

Uppdaterat: 2012-04-30 22:01

En Corolla av årsmodell -03 som i artikeln är om jag räknar rätt betydligt äldre än 6 år?
Vi har på mitt jobb hitills inte haft in någon sådan Corolla (sedan man slutade med efterbehandligen i Sverige -01) som haft annat än ytrost på delar av underredet, om det är så allvarligt på 10 år gammla bilar är upp till var och en men det klart att det inte vore en nackdel att även slippa denna ytrost på delar av underredet efter 10 år men personligen tycker jag att det är viktigare med en bra lackkvalitét och tex bra tätade skärmkanter som syns betydligt mer och drar ner intrycket utifrån.
En dålig sak och högst ovanlig så tidigt (vi har inte varit med om någon läckande tank på dessa ännu) är metalltanken som dock är sista versionen på just Corolla kombin, tror både vanliga Corollan och versionerna efter dessa har plast-tankar vilket ju är betydligt bättre och även borde ha suttit på denna kombiversion.

Uppdaterat: 2012-05-05 02:01

Träffade en gammal arbetskamrat på ett konsultuppdrag i förra veckan. Eftersom han alltid kört Toyota så passade jag på att prata bil med honom. Han berättade att han nyligen bytt sin Avensis -01 och istället köpt en Corolla sedan -07. När jag frågade om han haft några problem med Avensisen så nämnde han bl.a motorrenovering efter 15000 mil, byte av motorhuv då den börjat rosta betänkligt efter diverse stenskott (ingen magisk självlagande plåt där minsann) och byte av styrsnäcka.

Trots dessa problem var han faktiskt nöjd med märket och skaffade en ny Toyota.

Men uppenbarligen finns det en annan verklighet än den rosaskimrande, felfria värld som diverse Toyota-diggare försöker måla upp.

När jag frågade vad han tyckte om komforten så var han helnöjd, men flera av hans längre vänner tyckte att det var svårt att få en bekväm ställning och att sittdynan var för kort.

Han hade även kört den Auris som firman hade som firmabil och en värre bullerburk hade han inte kört.

Slutsats: Även Toyota kan få problem och den passar inte alla komfortmässigt, samtidigt finns det många som är jättenöjda med Toyota.

Uppdaterat: 2012-05-05 09:18

Nämnde han även att han troligen fick sin motor utbytt gratis från Toyota vilket man gjorde på många av dessa Avensis som kunde drabbas av detta på vissa motorer under de första tre tillverkningsåren med den nya VVTI-alumotorn?
Vissa av dessa började nämligen dra olja efter ett antal mil/år, jag hade själv en kompis som köpte en sådan Avensis som började dra olja först efter 17000-mil och många år (tror den var 7 år då) efter att alla garantier var utgångna, han fick ändå en ny motor på Goodwill från Toyota utan att behöva betala en krona vilket man fick förutsatt att bilens Service-historia kunde styrkas att den var korrekt skött (alla motorer kan som bekant börja dra olja om inte servicen skötts)

Så självklart kan man hitta några Toyotor som drabbats av fel och problem av alla som rullat ur fabrikerna genom åren men faktum kvarstår att man har betydligt mindre problem än de flesta andra tillverkare vilket är det du tyvärr har så svårt att erkänna Rustan.

Uppdaterat: 2012-05-05 13:45

Oj, en liten skämtrubrik har snart gett 150 svar. Och trådskaparen har inte skrivit ett enda, unikt att en tråd då kan leva länge, framförallt såhär länge! Rekordlänge trots tyst trådskapare. Herre min skapare!

Åter till ämnet. Jag och min fru Gina kör VW. Det äro icke alltid den vill starta visserligen men vad gör det. Att köra tysk kvalitet någon gång ibland räcker, det är en så upphetsande stark upplevelse.

Istället för att åka på söndagsutflykt får frugan diska. Till det har hon verkligen nytta av Yes. Det är det han duger till.
Den stora frågan är dock: Nu ännu drygare kan man läsa på flaskan. Kan Yes_ verkligen bli drygare?

Uppdaterat: 2012-05-05 17:16

Jajamensan Hanzzzzzzzzzzzon, han fick motorrenoveringen på goodwill. Det var nog det som gjorde att han valde Toyota även nästa gång. Men faktum kvarstår att det trots allt var problem med motorn. Och eftersom han fick det fixat på goodwill och enligt dig själv även din kompis, så är Toyota medvetna om problemet.

Så min poäng är att Toyota har vissa kvalitetsproblem, precis som alla andra märken.

Dessutom rostade ju hans motorhuv efter några stenskott, trots den magiska och självlagande plåten.

Ha en riktigt trevlig helg!

Uppdaterat: 2012-05-05 18:48

Tror du på fullaste allvar att du kan hitta ett enda bilmärke som säljer miljontals bilar årligen utan att det finns några som hälst problem någon gång?
Det är just skillnaden mellan hur vanliga problemen är som ÄR den stora skillnaden samt hur tillverkaren tar på sig ansvaret om eventuella problem inträffar och om man lär sig något av sina misstag.
I Toyotas fall gick man till botten med varför vissa av deras nya Alumotorer kunde börja dra olja efter olika lång tid och man hittade grundorsaken till detta trots att de flesta bilar var utom garantitiden då det väl kunde inträffa, man tog på sig detta långt utanför garantitiden då det inte borde inträffa på en Toyota och man åtgärdade felkällorna till varför detta kunde hända vissa motorer i produktionen samt ersatte drabbade kunder med nya motorer där detta inte skulle kunna inträffa igen, efter detta har vi på mitt jobb inte varit med om någon nyare Toyotamotor som behöver fyllas med någon olja överhuvudtaget mellan sina servicar så länge dom är servade enligt intervallerna då såklart, så man verkar ju ha lyckats bra med problemet och det återkommer inte.

VW eller Opel har ju tex 6-7 gånger fler maskinskador än Toyota enligt länsföräkrignars statistik trots att det finns betydligt sämre bilar än VW och Opel i den statistiken, det är en rejäl skillnad även om det finns någon Toyota som drabbats av någon maskinskada också så går det ju flerfaldigt många fler Européiska bilar på den Toyotan.

Hur många andra tillverkare tror du för övrigt skulle ha ersatt en motor helt gratis för kunden om denna började dra olja efter 17 000mil? Vi servar många sådana bilar där ägarna till betydligt dyrare Audi och Bmw vackert få leva med en oljeförbrukning och fylla på motorolja då det fattas där det inte är tal om att man skulle få ut en ny motor bara för detta, detta är stora skillnader mellan olika tillverkare som jag upplever gång på gång, man kan fråga sig varför är det så svårt att erkänna att Toyota är väldigt bra på detta?

Uppdaterat: 2012-05-08 00:24

@Hanzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzon

Jag vet jättemånga bilar där det INTE behövs motorrenoveringar eller motorbyten efter 15000 mil.

Du blir så upprörd att du t.o.m stavar fel till det argument du alltid drar till med, nämligen statistik från ett försäkringsbolag. Du är så fruktansvärt indoktrinerad att du inte ens läser vad jag skriver och har skrivit sedan dag 1.Där för ska jag ta det en gång för alla och för att du ska kunna läsa det riktigt bra så använder jag stora bokstäver.

TOYOTA ÄR ETT JÄTTEBRA MÄRKE MEN ÄR INTE PROBLEMFRIA. DERAS KVALITET HAR SJUNKIT DE SENASTE DECENNIET VILKET ALLA ÅTERKALLNINGAR OCH UTBYTESPROGRAM VISAT. FRÅN ATT HA VARIT VÄLDIGT, VÄLDIGT BRA SÅ ÄR DERAS KVALITET NUMERA UNGEFÄR SOM DE FLESTA ANDRA MÄRKEN!!!!!

Ska jag faxa det till dig också ;)

Uppdaterat: 2012-05-08 18:11

Nej, nyare Toyotor rostar inte så farligt. Ni kan fan inte jämföra med en misskött dåligt rostskyddad Corolla som rullat 20 år på våra saltiga vägar.

Toyota = PREMIUM

Uppdaterat: 2012-05-08 18:34

Nej Rustan. Toyota är fortfarande bäst. Men allra bäst var de på alla sätt runt år 2000. Innan dess var de också toppenbilar men just då var det klimax.

Uppdaterat: 2012-05-08 18:37

Har tittat på underredet hos en hel del toyotor på senaste tiden, kan bara säga att många toyotaägare kommer att få sig en duktig överraskning hos bilprovningen om några år!

Uppdaterat: 2012-05-08 20:32

Toyotor runt 99-01 är bland de finaste bilar man kan titta under om man ser på så gamla bilar. Tyvärr så blev rostskyddet sämre igen när Toyotas rostrykte blivit bättre. Folk såg att Toyotor från 2000 var fina och trodda att det även gällde på deras nya från 2005. Nu vet vi att det inte stämmer. Visst, rostskyddet är idag ändå bättre än det var 1997 och äldre och kan inte kallas dåligt men på topp äro det icke. Något som inte bara gäller Toyota.

Toyota = *************PPPRRREEEMMMIIIUUUMMM**************

Uppdaterat: 2012-05-08 20:48

Uno, Lägg ner din pajasroll nu, detta inlägg innehöll dessutom personangrepp som inte tolereras här (inte åt något håll Christer) så lägg ner nu!

Rustan, Faktum kvartstår, om deras kvalitét nu har sjunkit såpass att man inte är bättre än genomsnittet det senaste decenniet enligt dina teorier, varför toppar då Toyota kvalitétsundersökningar och statistik även i tex Länsförsäkringars allra senaste maskinskaderapport från 2011 som enbart gäller bilar från omkring -03 och nyare till i princip nya bilar och således gäller det senaste decenniet, hur förklarar dina teorier bort det där genomsnittsbilen har ca fem gånger fler maskinskador än Toyota?

Uppdaterat: 2012-05-10 23:04

Jes, Kanske dom kommer med alla dessa Bilmärken för att vi gör ett bra jobb?
Varför skulle inte jag kunna göra ett bra jobb på en bil oavsett vad som står i grillen? Självklart är kvalitétsarbeten A och O för oss vilket såklart gäller oavsett vad ägaren har för bil!
Sen är det en helt annan sak vad jag tycker om bilarna i fråga och hur lämpliga dessa är att skruva på men frågar man utryckligen så får dom såklart en hint om hur verkligheten ser ut om tex man får riva halva bilen för att komma åt och byte en ställmotor till klimatanläggningen i en Passat-06:a som jag nyligen gjorde och ägaren kom och blev förskräckt över att i princip hela instrumentbräden måste rivas för att man skulle ha en chans att byta denna, och då är det ju bara bra att ägaren får se hur sin bil är konstruerad under skalet så har man även bättre förståelse för varför det kostar som det kostar att byta tex en sån detalj men jag gör ju ändå allt för att bilen ska bli bra och göra ett bra jobb såklart för fackmannamässiga arbeten och nöjda kunder är vårt signum och helt i linje med The Toyota way som vi försöker jobba efter oavsett bilmärke och detta har gett goda resultat med en allt mer ökande kundkrets och ökande omsättning.

Uppdaterat: 2012-05-10 23:22