Vi Bilägares forum

Avensis vs Passat

Avensis vs Passat

Vilken rekommenderas?

Uppdaterat: 2012-01-09 00:14

Kommentarer

Om det var jag som skulle välja så blev det passaten. Avensis känns väldigt billig och plastig inuti tyvärr och inte satt jag särskilt bra i den heller, gillade inte stolarna.
Utrymmen, rost och andra detaljer har jag dock ingen aning om.

Uppdaterat: 2012-01-09 06:32
It's a very good idea to leave a sinking ship

Personligen kan jag egentligen inte säga något om det här eftersom jag inte provat den senaste Avensismodellen, men den förra hade jag flera gånger som hyrbil och den trivdes jag aldrig med.
Sega motorer och dålig komfort, men den är säkert bättre nu.
Passaten gillar jag däremot, betydligt elegantare inredning och bekvämare stolar, även om det är en bit kvar till Saab och Volvo, men det är individuellt, många vill sitta lite hårdare.

Rostskyddet är säkert bättre på Passa, men som leifer skriver behöver det ju inte vara avgörande det är ju inte dyrt med en extra behandling i förhållande till nypriset.

Driftskostnaderna kan nog bli lägre för Avensis, VW-verkstäderna har ju inte stått högt i kurs hos ägarna, men man kan komma ihåg att det ofta är billigare och bättre (men inte alltid) att anlita en välrenommerad allbilsverkstad.

När det gäller DSG-lådan kom jag att tänka på Bosse bildoktorns kommentar: "Dubbelkopplingslådan, usch, varför tog de fram den?"
Där hade den tydligen ingen beundrare.

Uppdaterat: 2012-01-09 09:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Passaten. Tveklöst. Finns i betydligt fler varianter än Avensisen. Sannolikheten är därmed större att du hittar en som passar just dig.

Uppdaterat: 2012-01-09 10:30
Wer später bremst fährt länger schnell

Varför begränsa sig till de två? Det finns ju gott om alternativ..

Uppdaterat: 2012-01-09 13:55
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Lätt Passaten, en mkt roligare bil att köra... Avensisen är plastig och inte alls så trevlig, konstigt att någon överhuvud köper den bilen, skulle behövas en ny bra generation av Avensisen och mkt mera än faceliften som nyss presenteras.

Uppdaterat: 2012-01-09 15:24
Pär

Håller i stort med om vad som redan sagts, Avensis är förmodligen billigare att hålla igång p.g.a. enklare teknik och proaktiv service. Passat har ett mer påkostat rostskydd samt finns i fler modellvarianter. Samtidigt tycker inte jag heller att man ska begränsa sig till dessa, Hyundai i40 och Peugeot 508 är två andra bra alternativ i klassen.

Uppdaterat: 2012-01-09 15:30

Ska man ha en Avensis bör det väl vara det senaste utförandet då man har uppgraderat styrningen till mera närvaro och förbättrat stolarna.
Angående Passat bör man tänka på att bilar med xenon har väldig dåligt helljus, men det går ju att förbättra med ett par extraljus.
Passaten är tydligen ganska låg oxå, en bekant har flera gånger fått köpa nya stänklappar och innerskärmar bak som tar styk om man kör med last.

Uppdaterat: 2012-01-09 20:04

Lite knepigt att folk ens kan uttala sig om hur tråkig, obekväm eller plastig nya Avensis är då inga bilar ens finns för provkörning ännu på ett par veckor.
Även om man anlitar en Allbilsverkstad som Nisse säger för att slippa VW:s dåliga service så lär det bli dyrare att hålla i gång Passaten än en Avensis då den senare är klart smartare uppbyggd servicemässigt vilket innebär kortare tid på verkstaden trots att mer görs på servicarna (tex oljebyte i växellådorna).
Kvalitétsmässigt överlag på hela bilen (inte kvalitetskännslan på ytan där de flesta redan vet att Passat är bra) så vinner Avensis stort i mina ögon.

Kan nämna att det bärgats en Passat TDI till mitt jobb under helgen som stannat och är död där det enligt felkoden är nått sporadiskt fel i bilens CAN-Databus-system som hanterar 100-tals olika signaler (mellan tex styrboxar) där någonting inte stämmer någonstans, mer exakt felkälla än så går inte att få fram ens för VW själva och jag blev rekomenderad av våra diagnostekniker på teknisk support att lämna bilen vidare till VW så får dom hantera problemet själva och med stor sannolikhet få en missnöjd kund för oftast börjar man med att byta styrenheter samt kabelstammar för dyra pengar tills man inte ovanligt till slut ger upp och rekomenderar kunden att skrota sin fräscha men ej fungerande bil då detta blir billigare än att försöka laga den enligt vår tekniska support, och man kan förstå om en sån kund blir missnöjd men så kan tyvärr verkligheten vara en sådan gång med sådana uppbyggda bilar.

Annat som strulat på nyare Passat är läckande wastgate-axlar på turbo-aggreggaten på Passats nyare dieselmodeller (innebär byte av turbo=dyrt!), den elektroniska parkeringsbromsen samt den elektroniska servostyrningen som brukar kunna säga upp sig vilket innebär byte av hela styrväxeln (ca 11 000kr+arbetet), vi har även bytt ett antal hjullager, turbodifferans-trycksgivare och lite andra "småsaker" på dessa Passater vilket är fel som knappt ens förekommit på de Avensis vi servar även om vi tar med alla de tre senaste modellerna där de älsta bilarna är från -98.

Men ska man inte behålla bilen länge så har dessa skillnader kanske inte lika stor betydelse då båda bilarna torde vara relativt felfria åtminstonde några år sedan nyköp även om Avensis delvis pga sin uppskattning hos begagnat-köparna förmodligen håller ett bättre andrahandsvärde vilket man drabbas av oavsett om man får problem eller inte.

Sen beror det mycket på vad priset på bilarna landar på beroende på vad du är ute efter för motorer. Bensin eller Diesel, Manuell eller Automat tex, vet du detta så blir det enklare?

Uppdaterat: 2012-01-10 00:42

Jes_:
Egentligen är det ju ingen "ny" Avensis, utan bara en face-lift, så Hanzzon har förmodligen erfarenhet av modellen som sådan, plastighet och stolar är ju däremot sådant som ibland åtgärdas vid en face-lift, men det återstår att se.

Uppdaterat: 2012-01-10 18:27

Jag skulle lita mer på eget omdöme och strunta i vad missionärerna anser.
När du provkört en ny Avensis och jämfört den med en lika ny Passat med jämförbara motorer och växellådor kan du ju göra en egen förutsättningslös värdering.
Välj den du gillar bäst och tänk på att en otrivsam bil när det gäller komfort och köregenskaper i övrigt egentligen är värdelös för dig personligen även om den i grunden skulle vara mer ekonomisk.
Men som också skrivits här så finns det ju flera andra alternativ att prova.

Uppdaterat: 2012-01-10 22:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Passat eller Avensis är väl mest en smaksak då det är 2 av de säkraste köpen man kan göra. Det är bara att dra på sig ullstrumporna och ge sig ut och provköra, köp den du gillar bäst själv helt enkelt.

Uppdaterat: 2012-01-10 22:38

Jes nu läser du Hanzzon som fan läser bibeln.

Jag håller med Rustan, Saabnisse m.fl. provkör och välj den som du tycker passar bäst.
Jag var själv väldigt nära att skaffa en passat för några år sedan, jag valde mellan passaten, Skoda Octavia Scout, Mondeon och A4 - men det blev det en Lexus IS 220d mest beroende på att jag fick en så bra deal. Annars så var Passaten no 1.

Uppdaterat: 2012-01-11 09:17
Wer später bremst fährt länger schnell

Finns hur många fina bilar i stora mellanklassen... förutom Passat och Avensis så är ju nya Hyundai I40, Citroen C5, Skoda octavia, Ford mondeo trevliga bilar men kan även verkligen rekomendera nya Peugeot 508 som jag köpt, en mkt trevlig skapelse måste jag säga.

Sen så har man ju bilarna som är lite mindre som Opel astra, Ford focus, Citroen C4, Volvo V50/60 och så Peugeot 308... Även dessa är mkt bil för pengarna dock är ju Volvo V60 lite dyrare men ändå en trevlig bil. Finns hur många bilar som helst som är trevlig, men finns det något roligare än att söka sig en bil i bilhallarna... Eller??

Uppdaterat: 2012-01-11 12:50
Pär

Jag förstår inte riktigt varför så många lovordar Passat. Visst är det en bra bil som dock har haft lite problem. Och enligt mig så är den så tråkig som många andra VW bilar. Sedan är väl inte Avensis någon munter gök heller men en bra bil med få fel. Och vem vill inte ha en sådan bil. Det vill nog de allra flesta det är väl därför Toyota bilar är så populära de ger familjeförsörjare få problem jämfört med många andra märken.

Sedan så finns det en uppstickare som heter Hyundai i40 som ger mer än både Passat och Avensis tycker jag. Med bra garantier plus att bilen ger faktiskt lite premium känsla så välbyggd är den. Den är desseutom trevlig att köra och rolig jämfört med konkurrenter.

En annan är Peugeot 508 som också är en fin bil jämfört med tex Passat. Mycket fin inredning som även Hyundai i40 har. Så jag tycker den slår Passat och det gör även i40. Avensis slår Passat också på många viktiga punkter som ägarekonomi samtidigt som den ligger efter Passat i inredningens känsla vad den förmedlar. Den starkaste bilen totalt i klassen idag är enligt mig Hyundai i40 och Peugeot 508 vem man väljer är en smaksak. Jag sätter mina rubler på Hyundai i40.

Jalfa
Hur kan man jämföra en Lexus IS med en Passat frågar jag mig? De är ju så totalt olika bilar. Men jag förstår att du valde Lexus! Vem skulle inte gjort det om man hade möjligheten.

Uppdaterat: 2012-01-11 13:38
leifer skrev:

jalfa Hur upplever du Lexus IS 220 som modell jämfört med Passat?

Nu är väl inte jag rätt person att jämföra. Lexusen hade jag i nästan 2 år, långpendlade (30 mil) till jobbet i en annan stad. Passaten fick jag låna och körde ganska intensivt under 1 dygn (vinter). Jag bor ju i Norrland och fyrhjulsdriften på Passaten var ett bra köpargument. Diesel och automat likaså. Dessutom bättre utrymme på alla sätt.

Jag var hursomhelst väldigt nöjd med Lexusen, problemfri, fullastad till bredden med 3 personer på långsemester (Italien, Tyskland) och gick som spett på Autobahn, kunde marscha i närmare 200 (kortare sträckor) utan några som helst problem. Snygg är den också men trång där bak (för vuxna) och med ett begränsat lastutrymme. Att det trots allt blev den före Passaten var att jag fick ett bättre pris på min inbytesbil (Lexus IS 300 Sportcross) och att de hade den som demobil på väg ut (= den stora värdeminskningen redan gjord).

Martin Karlsson: Ja så himla olika är de inte. Ett hjul i varje hörn, 4 dörrar, diesel, ungefär samma utrustningsnivå och ungefär samma prisnivå. Jag fick Lexusen för klart mindre pengar än vad Passaten kostade.

Uppdaterat: 2012-01-11 16:18
Wer später bremst fährt länger schnell

Jalfa det var det jag menade att Passat är en större bil. Jag upplever Is som väldigt trång i baksätet. Skulle möjligtvis passa för en tvåbarnsfamilj med små barn då. Bagaget är ju heller inte så rymligt. Men räcker till tvåpersoner för en långresa. Detta var bara min fundering varför välja mellan Passat och Is. Ett val mellan Is och BMW 3-serie hade jag sett som mer normalt men Passat av alla bilar.
Jag förstår att du valde Lexus Is hur som helst det skulle jag ha gjort också sju dagar i veckan.

Uppdaterat: 2012-01-11 17:31

IS är tyvärr trång även i förarsätet, jag är storvuxen och får helt enkelt inte plats annars hade jag köpt en IS200 för länge sedan.

Uppdaterat: 2012-01-11 19:46
junkers skrev:

IS är tyvärr trång även i förarsätet, jag är storvuxen och får helt enkelt inte plats annars hade jag köpt en IS200 för länge sedan.

Oj då måste du vara en jätte? Jag är 1.90 och hade inga problem alls. Menar du "gamla" IS 200 eller den nyare 220/250?

Uppdaterat: 2012-01-11 21:14
Wer später bremst fährt länger schnell

Is220, 120kg 1,84 funkar dåligt.

Uppdaterat: 2012-01-11 21:59

Is250, ca100kg, 1,84 cm lång långa ben funkar bra i framsätet för mig! Dock inte i baksätet.

Men skulle mycket väl kunna tänka mig en Lexus Is 250 för dess andra kvaliteer,tex körglädje,kvalitetskänsla,samt den makalösa Mark Levinson ljudanläggningen och att den är så förbaskat snygg även om den nu varit med i snart sex år.

Och att det är en Lexus,man är liksom i en liten exclusiv klubb då,bara det.

Uppdaterat: 2012-01-11 23:16

Hanzzon, Shogun, Simon, Uno, leifer: Kom igen!

EN DAG SKALL TOYOTAMAFFIAN SEGRA

Uppdaterat: 2012-01-12 00:00

Även jag har ägt en IS300 Sportcross Jafa! En rolig och problemfri kanonbil med väldigt bra orginalstereo även den med den inbyggda baslådan i bagageutrymmet... :)
Jag började nästan sakna tiderna med den i förrgår då jag hade in en Lexus IS200-00:a med ett vinande oljud på jobbet, (det visade sig att generatorremmarna började bli utspruckna.. :) )
Denna IS200 har jag faktiskt även den ägt för några år sedan före IS300:an och den känns väldigt fräsch än efter 12 år och över 20 000mil.
Men sen såg jag från lunch-fönstret att Statoil (som ligger bredvid jobbet) hade höjt bensinpriset och att dieselpriset är uppe och snuddar vid 15kr nu och då blev jag inte lika sugen på mina gammla pärlor längre nu när det finns hybridteknik, synd bara att Lexus-hybriderna är lite för dyra för mig, annars vore det mesta rätt där... =)

Uppdaterat: 2012-01-12 00:32

Ja Hanzzon jag saknar också min gamla IS 300 Sportcross. Vilken härlig körmaskin.

Körde Alfa Romeo innan och tröttnade på att varje morgon kika under bilen för att se om det läckte olja någonstans. När jag fick byta kamrem för tredje gången samma år pga oljeläckage så fick det vara nog. Jag skulle ha en problemfri bil - och så blev det början på min Lexusera. IS 200 blev den första (kanske litet surrig), sedan IS 300, IS 220d och nu RX 400h Exec som jag räknar med att behålla i ett par år till. Nästa bil blir nog en plug-in hybrid av någon sort, vi får se - eller en mindre sportbil då jag inte långpendlar längre.

Uppdaterat: 2012-01-12 08:21
Wer später bremst fährt länger schnell

Har själv en passat 2010 modell och det är absolut den sista vw på länge vi köper.
Kvaliten är helt usel! Men visst passaten är väl finare en avensis men hjälper lite när du må ha den på verkstaden och vw har elendig förhandlernett. Blir en japse eller volvo på mig i år

Uppdaterat: 2012-01-14 10:23

Jag som är meste japanbilsägar har faktiskt ägt en passat i tre år också, det var faktiskt en av de bättre bilarna jag haft, de fick byta instrumenteringen på garanti efter ett år sedan var det bara en sak som återkom, de bytte låset till handsfacket 7ggr eftersom plasten runt sprack, det var trasigt när bilen återlämnades också.

Verkstaden däremot var inte så bra, nu var detta förra modellen av Passat så vet inte hur dagens är.

Uppdaterat: 2012-01-14 16:35

Avensis = PREMIUM

Uppdaterat: 2012-03-14 11:29

Säger du det Uno... haha du är rolig du!!
Om det inte är ett skämt så måste ju någon tycka det.

Uppdaterat: 2012-03-14 11:47
Pär
Peugeote-Pär skrev:

Säger du det Uno... haha du är rolig du!!Om det inte är ett skämt så måste ju någon tycka det.

Varför skulle det vara ett skämt? Pär.

Uppdaterat: 2012-03-14 11:52

Vad som uppfattas som premium lär vara högst personligt. För mig är inte Toyota premium. Inte heller Volvo, VW eller Peugeot.
Audi, BMW, M-B och Jaguar är det. Men, det är min uppfattning.

Uppdaterat: 2012-03-14 13:38
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Skulle min Avensisgranne som numera åker C5 få reda på att jag provat en Avensis får jag det nog inte så roligt.
Men jag ska göra det i smyg och kommer inte att tala om det för honom. ;o}

Uppdaterat: 2012-03-15 13:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag förstår att inte Saabnisse provat Avensis riktigt på ett antal år, men Shogun har du testat nyaste faceliftade Avensis 2012 eftersom du skiver att man kan ana att 2012 års modell är ännu bättre än den äldre som Vibilägare anser har bra komfort?
Jag har gjort det och tycker den går klart tystare och komfortablare än den äldre trots att Vibilägare som sagt inte heller tyckte den föregående gjorde bort sig på den punkten.

Testa gärna åtminstonde en normalutrustad version eller en lite finare med läderklädsel och/eller Elstolar med tex elinställbara svankstöd om man nu ska bedömma komforten kritiskt och ingen snikversion, även den nya "miljödieseln" på 124hk gick väldigt fint och lagom med fin komfort med väldigt låga varvtal i mina ögon, och trots att den bara drar 0,45L/milen blandad körning i EU-cykeln så skulle jag hällre skulle rekomendera en klart billigare bensinmotor (ca 20 000kr) och hällre lägga dessa på den fina automatlådan eller annan utrustning då även dessa går att köra väldigt snålt.

Uppdaterat: 2012-03-15 22:18

Jes: Toyota är Toyota. Bäst.

Opel är inte samma sak.

Uppdaterat: 2012-03-15 22:36

Avensis är PREMIUM. Det finns t o m en Avensis som heter PREMIUM KOLLA TOYOTAS HEMSIDA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dyrast äro dock Executive E2 som kostar FRÅÅÅN 342 400 svenska kronor. Det är väl PREMIUM om något!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Uppdaterat: 2012-03-15 22:42

Håller med om att ratten borde gå att dra längre mot föraren.

Stolarna är väl dock så att de faktiskt är längre än de flesta vid riktiga mätningar.
Jag sitter helt ok med 184cm och 120kg.

Uppdaterat: 2012-03-16 19:51

Jag skrev på tråden om Citroëns gasfjädring om min grannes Avensis som nu blivit spolad av frun därför att hon hellre åker C5 trots att hon till skillnad från mannen alltid gillat Avensis.
Han har nog bara gillat kraften i motorn och den saknar han nog nu.
Han har alltid tyckt att den krävt för mycket reparationer (men jag har nog haft mer på min 9-5), senast nya fjädrar och dämpare runt om.
Han har försökt att sälja den men det går trögt.
Han sa att den i listor står högt i pris, avsevärt högre än vad han gav för sin C5, men ingen bilhandlare vill betala i närheten när det gäller inbyte.
Det förstår jag egentligen, den är av 2006-2007 modell och har gått 26000 mil och även om den är i bra skick så tror jag att man får mer bil för de pengar som den anses stå i.
Listor är inte alltid något man ska gå efter.

Uppdaterat: 2012-04-10 15:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo jag läste också den testen och mellan två urtråkiga bilar blev ju Avensis den som ansågs minst trist.
Men båda finns ju med riktiga motorer, där inte miljötalibanerna varit inne med strypkoppel och då blir det ju något helt annat.
Den jämförelsen skulle jag vilja läsa om.
Säkert har Toyota fixat till det som jag tidigare bråkat mest om, oljudet, den anses tydligen väldigt tyst nu, men den har ju fortfarande betydligt mindre lastmöjligheter än V70.
Fast nu gällde det ju jämförelse med Passat!
Men prismässigt ligger ju Avensis avsevärt bättre till än V70.
Fast nu gällde det ju jämförelse med Passat!

Uppdaterat: 2012-04-21 00:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är ju väldigt svårt.
För att en modell varit bra tidigare behöver det naturligtvis inte nödvändigtvis betyda att den fortfarande är det.
Men visst är det så att den här typen av nybilstester mest är att jämföra med en egen något längre provkörning.
De säger ju ingenting om tillförlitlighet och totala kostnader.
Men tittar man på den här "testen" mellan V70 och Avensis så är det ju lite äpplen och päron.
Avensis är ju avsevärt billigare och plockar man på utrustning för mellanskillnaden så får man ju en hel del godis som saknas på V70, tyvärr kan man ju inte köpa till skillnaden i utrymme och lastbarhet.
Men nu är det ju Passat det gäller.
Den enda tidning som gör lite längre tester är ju ViB, men de vanligaste på ca 4000 mil säger ju inget om livslängd och driftsäkerhet på längre sikt.
Jag menar att en bil som inte klarar 4000 mil utan större bekymmer är skräp!
Men även dessa något korta tester har ju visat på svagheter som inte bör förekomma.
Men personligen skulle jag inte våga sätta några stjärnor för de här båda, jag har inte tillräcklig erfarenhet av dem för att kunna göra det och att gå via hörsägen skulle jag inte våga mig på..
Skulle jag t.ex. ge Avensis 4 stjärnor som du leifer och min granne skulle få reda på det, så skulle jag minst få en blåtira och då hade jag kommit lindrigt undan.

Uppdaterat: 2012-04-21 12:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är ju väldigt svårt.
För att en modell varit bra tidigare behöver det naturligtvis inte nödvändigtvis betyda att den fortfarande är det.
Men visst är det så att den här typen av nybilstester mest är att jämföra med en egen något längre provkörning.
De säger ju ingenting om tillförlitlighet och totala kostnader.
Men tittar man på den här "testen" mellan V70 och Avensis så är det ju lite äpplen och päron.
Avensis är ju avsevärt billigare och plockar man på utrustning för mellanskillnaden så får man ju en hel del godis som saknas på V70, tyvärr kan man ju inte köpa till skillnaden i utrymme och lastbarhet.
Men nu är det ju Passat det gäller.
Den enda tidning som gör lite längre tester är ju ViB, men de vanligaste på ca 4000 mil säger ju inget om livslängd och driftsäkerhet på längre sikt.
Jag menar att en bil som inte klarar 4000 mil utan större bekymmer är skräp!
Men även dessa något korta tester har ju visat på svagheter som inte bör förekomma.
Men personligen skulle jag inte våga sätta några stjärnor för de här båda, jag har inte tillräcklig erfarenhet av dem för att kunna göra det och att gå via hörsägen skulle jag inte våga mig på..
Skulle jag t.ex. ge Avensis 4 stjärnor som du leifer och min granne skulle få reda på det, så skulle jag minst få en blåtira och då hade jag kommit lindrigt undan.

Uppdaterat: 2012-04-21 12:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tror inte att det spelar någon roll varifrån den bil kommer som man för tillfället kör.
Jag har haft amerikanska, franska, italienska, svenska och tyska bilar, det har ingen som helst betydelse för det kommer alltid fram någon som vet bättre och talar om att man kör en skitbil.
Och så är det kanske.
Nästan alla har sin favorit och nästan alla vet bättre.
Men jag har aldrig ägt en japansk bil, men till för några år sedan hade jag dem ofta som hyrbilar.
Jag hade inget direkt emot dem, med ett par undantag, men det var ingen som väckte något habegär.
De flesta föll på körställningen som jag hade svårt för, men också på motorer som fick tokvarvas för att ge något vrid (Honda) eller för sömniga (Toyota).
I Hondas fall var det välrustade bilar, men Toyota var det väl ibland enklare modeller.
Hade även Mitshubishi med GDI ett par gånger, det var inget kul.
Den enda Toyota som jag verkligen gillade var LC som jag inte kunde klaga på något hos mer än att det var jobbigt att tvätta taket på den.

Jag vill ju gärna ha turbo som hos Saab och den har för mig, tillsammans med Volvo (efter 700-900 modellerna som jag tycker är hemska i körställning) också bästa komforten.
Franska bilar är oftast bekväma, Italienska roliga, men tyska har oftast för hårda säten.
Dock inte Insignia som var minst lika bekväm som Saab.

Uppdaterat: 2012-04-21 21:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Som jag skrivit tidigare är det förra modellen av Avensis som jag haft, alltså inte den här och dess facelyftade ännu nyare efterföljare.
Jag vet inget om den, men den tidigare var inget vidare och jag förstår Jes här.
men den senaste har ju fått bra kritik och jag ska prova den, men jag har en känsla av att jag reagerar lika på kupén som jag gjorde på Insignia, bekväm, men mörk och instängd.
När det gäller träbänkarna i Passat så finns de ju kvar, men av någon anledning sitter man bättre nu, men inte lika bra som i Insignia, V70 eller 9-5.

Uppdaterat: 2012-04-22 17:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Shogun, det är individuellt.
Det som är absoluta toppen för en förare passar inte en annan, det gäller alla bilmodeller.
Så är det bara.
Man måste bilda sig en egen uppfattning om hur man trivs med bilen och inte lita blint på andras omdöme.

Uppdaterat: 2012-04-23 14:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Förskönande beskrivning om hur problemfritt allt är och fantastiskt.....lite som när vilken average Toyota-fanboy fabulerar då?

Noterar också att helt plötsligt så har alla motorjournalister tydligen rätt åsikter om Toyota, jag minns en tid då Shogun tyckte att alla motorjournalister hade fel åsikter om Toyota.

Kan det vara så att Shogun själv anser sig ha rätt hela tiden och när journalisters åsikter råkar sammanfalla med hans egna åsikter blir det en sanning?

Shogun är den enda i hela världen vars egna åsikter per automatik blir fakta i hans egen skalle.........

Uppdaterat: 2012-04-23 21:36

På min arbetsplats är vi hälften med VAG-bilar och hälften med Asiater + en Ford.
De bilar som kostar absolut mest i service och reparationer är utan minsta tvekan VAG.

Till en Corolla kan man laga generatorn för 500-1000:- för en Golf måste den ersättas för 7500:-.

Sedan ska man absolut inte dra alla asiater över en kam, äldre Toyotor höll nästan hur länge som helst, europabyggda håller sämre.
Mitsubishi kostade rejält efter 10000mil förr då det mesta, speciellt växellådor, rasade.
Japanbyggda Honda Accord är en grymt bra bil medan Englandsbyggda Civic är en katastrof.
Koreanska bilar har sakta men säkert arbetat sig upp från att vara dåliga till mediokra och numera tom extremt bra.

Att klaga på design på bilar i allmännhet när man själv kör en VW är också i högsta grad att kasta sten i glashus, för mig är en VW något av det absolut tristaste man kan sitta i, man blir så utråkad av att se dem så hjärtat nästan stannar.

Uppdaterat: 2012-04-24 21:47

Jag är ganska övertygad om att Jes (Eller Rustan för den delen) i sitt liv aldrig ägt en Toyota själv en längre tid och därför har svårt att förstå hur de som verkligen ägt olika bilmärken genom åren och under en längre tid verkligen jämfört kvalitén mellan modellerna, det är där du har svaret till varför det finns så många Toyota-anhängare Jes.
Visst kan man ha otur med en bil oavsett märke likväl som man kan ha tur med ett annat men man kommer inte i från att skillnaden mellan hur många "måndagsex" det finns hos Toyota faktiskt är väldigt stor jämfört med tex hur många VW som drabbas av problem.
Det är just den jämnhöga kvalitén hos Toyota som massor av företag har som mål att nå.

Vidare byter man inte sådant som Europa-bilsägare tror är slitdelar som man måste byta på alla bilar såsom styrleder, spindelleder kränghämmarstag eller bromsslangar knappt alls de första 10 åren eller åtminstonde 20 000 milen på en Toyota så där är skillnaden enorm jämfört med i princip alla Européiska bilmärkena där man hittar sådana fel var och varannan service hos väldigt många och vi byter massor av delar varje vecka på mitt jobb men knappt något alls på Toyotorna.

Ska man för att vara helt ärlig bara jämföra framvagnsdelar mellan en Volvo eller en Toyota som vi servar ungefär lika många bilar per år av (för en enkel och rättvis jämförelse) så säljer vi utan att överdriva fler framvagnsdelar på bara 1-2 veckor till Volvo jämfört med vad vi säljer på ett helt år till Toyotorna, det kanske även du förstår att det inte är en liten kvalitétsskillnad utan snarare en enorm skillnad och detta mönster går igen på många fler delar som tex alla Elfel, maskinskador eller mycket annat på bilarna och det är nog av sådana anledningar ni tyvärr får dras med många Toyotaanhängare...

Uppdaterat: 2012-04-24 23:56
Shogun skrev:

Rustan.Känns det inte nedrigt att inte få den reaktion du räknade med ;o) End of discussion!Hanzzon.Huvudet på skallarna.........;o)

Jag har sedan länge gett upp hoppet om att du skall få någon form av sjukdomsinsikt.

Däremot innebär inte detta faktum att man kan konstatera fakta flera gånger.

Med förhoppning om snabb tillfriskning.

Uppdaterat: 2012-04-25 18:19

För att avbryta pajkastningen här så lägger jag till en kommentar:

Jag kan bidra med mina erfarenheter från Passat och Avensis, även om de är några år gamla numera, och är ersatt av nyare versioner.
Jag körde mycket med hyrbilar under 2006: V70, 9-5, Passat, Vectra, Avensis, E-klass, C-klass, Santa Fe, Sorrento.

Av dem gillade jag inte Passat, då jag upplevde den småstötig, och jag gillade heller inte stol och instrumentering.
Santa Fe och Sorrento var OK, inte mer, då simmiga vägeegenskaper, värdelösa baksäten, slö prestanda och stor törst drar ner betyget.
V70 , 9-5 och Avensis påminde om varandra, lite åt det mjuka och softa hållet. Men samtidigt oinspirerande att köra. 9-5 och V70 hade bättre stolar. 9-5 på gränsen till för degig, nästan vek på vägen.
C-klass var OK, men ett snäpp mindre. Ingen höjdare, men inte direkt något som var dåligt.
E-klass trivdes jag med, kalas att köra och väldigt bekväm på långkörningar. Den bil som tröttade mig minst. Bra instrumentering.
Tro det eller ej: den "vanliga" bil som jag trivdes mest att köra var Vectra! Synd bara att den är så ful, både in och utvändigt...

Men, det är min högst personliga upplevelse av (då) nya bilar. Andra tycker annorlunda, och det respekterar jag.

Uppdaterat: 2012-04-26 11:13
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Men jag förstår Jes när det gäller Avensis, jag sitter inte bra i den, men nu är det några år sedan jag körde den så det kanske är helt annat nu.
Jag kanske skulle tycka att den vore utmärkt idag?
Men jag gillar inte Passat heller, där sitter jag visserligen bra, men för hårt.
Men jag är bortskämd med stolarna i Saab och Volvo och det var en överraskning när jag provade Insignia som hade minst lika bra stolar.

Uppdaterat: 2012-04-27 10:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

"Jag missionerar inte,jag bara talar om vilka bilar som varit felfriast,för oss! Och jag gör det konsekvent för så har det varit för oss. Och för de flesta som köper bilar av tex barnfamiljer så är det det viktigaste att bilen har så lite fel som möjligt och fungerar i ur och skur.."

Samma gamla mantra som vanligt. Men om jag inte missminner mig så var inte din Auris speciellt felfri utan du hade diverse problem. Dessutom skrev du senast idag på forumet att det inte gick att sälja bilen privat till rimligt pris när du ville bli av med den.

En krångelbil som man knappt blir av med, är det något att rekommendera för en barnfamilj?

Uppdaterat: 2012-04-27 22:26
Shogun skrev:

Rustan.Känns det inte nedrigt när ingen bryr sig om vad du skriver ;o) Du får försöka trigga någon annan ;o)

Jag vet ju att du själv bryr dig eftersom du inte lyckas hålla dig från att skriva. Din totala brist på argument talar också sitt tydliga språk, Fältherren är naken!

Uppdaterat: 2012-04-28 12:50

Eftersom du svarar varje gång jag skriver något så faller din fråga på sin egen orimlighet ;-)

Uppdaterat: 2012-04-28 13:02