Vi Bilägares forum

Vilken automatlåda är egentligen bäst

Vilken automatlåda är egentligen bäst

Har nu kört min Audi A4 1,8Ts i snart 10 år och funderar då på att byta bil. Den har en automatlåda som Audi kallar för multitronic, det är alltså en CVT låda, det vill säga en steglös automatlåda. Jag har egentligen ingenting negativt att skriva om multitroniclådan då den fungerat utmärkt under dessa 10 år. Har även provkört VW-Gruppens DSG-Låda och är inte direkt imponerad av den då den inte alltid gör som man vill. Ska man motorbromsa med en DSG-Låda så svarar den inte, detsamma vid kökörning, då rycker den istället för att glida fram. Sedan finns den traditionella automatlådan som VAG kallar för tiptronic och den fungerar väl utmärkt men själ både transmissionseffekt och drar mer bensin än vad en manuell växellåda gör.

Nu har jag bara kört VW-Gruppens bilar med automatlåda och är inte så insatt i exempelvis Volvo eller Honda vad de har för typ av automatlådor. Eller finns det andra fabrikanter som har ännu bättre automatlådor som till exempelvis BMW eller Mercedes, de har väl 8-växlade automatlådor, fast av vilken typ de är vet jag inte. Är i alla fall inte sugen på att köpa en bil med en vanlig automatlåda som hos VAG heter tiptronic, tycker att den är skräp, minns farsans gamla Audi 100 GL5E med 3-växlad tiptronic och det var väl ingen höjdare att köra direkt.

Provkörde nya Audi A6 2.0 TDI med 177 hk och multitroniclåda och den kändes faktiskt riktigt bra. De har verkligen lyckats med styrningen i Audi A6, det känns som att köra en småbil, växellådan var också riktigt skön med dieselmotorn då det höga vridmomentet alltid utnyttjas av multitroniclådan. Nackdelen var förstås priset 350.000 kr, ganska mycket pengar för en vanlig knegare.

Då undrar jag vilket typ är bäst av dem 3 olika automatlådorna? Multitronic eller CVT kan ibland kännas ganska osportig om det nu går att beskriva eller monotont.

Uppdaterat: 2013-11-05 21:46
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Kommentarer

Om du nu är nöjd med en CVT-låda så varför ska du då byta?

De flesta som kommer från manuella lådor eller konventionella momentomvandlarlådor har svårt att acceptera CVT.

Men det har du ju gjort och då är det ju utmärkt.

Uppdaterat: 2013-11-04 22:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har ägt bilar (alla Audi) med alla dessa olika automatlådor. Om vi tar de olika alternativen i kombination med en dieselmotor, så tycker jag följande:

1. CVT. Utmärkt lösning, men irriterande när man ska "gasa på" lite grand. Finns bara till framhjulsdrivna Audi.

2. Konventionell automat. Ytterst komfortabel. Kan i vissa lägen tveka när den ska byta mellan en förväntad uppväxling till en nedväxling. På utgående hos Audi - finns bara att få på de riktigt motorstarka bilarna och då med Quattro. En modern Tiptronic har mycket, mycket lite att gör med en 70-talskonstuktion;-)

3. DSG. De som jag har haft har båda varit 7-stegade och med oljedränkta kopplingar. Kan vid något enstaka tillfälle ge ett litet ryck (kökörning) men är enligt mig helt överlägsen de båda andra typerna. Man har en mycket mer direkt kontakt med motorn och den växlar som en konventionell automat om man kör som vanligt. Vill man "gasa på" så kan man (särskilt i sportläget) få den att växla "hårt" och framför allt blixtsnabbt.

Vad gäller hållbarhet, så har jag ingen aning. Jag har nämligen inte haft några problem ö.h.t. Jag har kört varje bil i ca 10.000 mil och har haft 2 CVT:er, 2 med konventionell automat och 2 med DSG.

Uppdaterat: 2013-11-04 22:31
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

saabnisse:

Har du provkört multitroniclådan någongång? Det jag undrar är hur pass bra är egentligen dagens konventionella momentomvandlarlådor? Eller har exempelvis BMW, Mercedes el Toyota egna automatlådor av typen DSG? Eller har utvecklingen gått så långt att dagens konventionella momentomvandlarlådor inte är slöare och drar mer soppa än vad en manuell växellåda gör. Exempelvis en Audi A6 2.0 TDI 177 hk gör 0-100 km/h på 8,7 sek med manuell växellåda medan multitronic gör det på 8,2 sek.

Uppdaterat: 2013-11-04 22:41
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Min erfarenhet från CVT och momentomvandlarautomat är att jag föredrar CVT alla dagar i veckan.

Testade Mazdas Skyactive vidareutvecklade momentomvandlarautomat och gillade den inte alls, extremt mycket ryckigare och ovilligare än CVT.

Uppdaterat: 2013-11-04 23:03

Fördelen med en konventionell automatlåda är att den inte har kopplingar som tar stryk vid kökörning, den slirar med olja istället för lameller.

CVT-lådan är ju smart, har oändligt många utväxlingar, men "DAF-känslan" har många svårt för. Det blir som att köra scooter (som nästan alla har CVT).

DSG har sina för- och nackdelar, och bara för att en version av den krånglar, så betyder det ju inte att alla krånglar. Kan motorstarka sportbilar ha den, så funkar den även i en familjebil.

Sen finns ju den robotiserade (manuella) växellådan, som många hatar medan andra tycker är bra. Den finns ju i mängder av bussar, så helt värdelös är den inte.

Men, vilken växellåda som är bäst är väl som att spika vilken färg som är snyggast: det handlar om tycke och smak.

Uppdaterat: 2013-11-05 11:44
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Audi A5 SB:

Jag har inte märkt att automatlådan tvekar när man vill gasa med multitronic, därtill finns ju även sportläge & manuell växling. Det jag gillade bäst med DSG var att den har launch controll. Det var en VW Golf GTI jag provkörde, har för mig att man kopplade bort ESP, sedan lade man växelläget i sport och därefter höll man bromsen nedtryckt samtidigt som man höll gasen i botten, sedan när man släppte upp bromsen så for den iväg som en raket. DSG är väl inte fulländad ännu då den inte har ett riktigt dragläge, det kommer nog att lösas på något sätt framöver. Märkte dock att diesel passade bättre ihop med multitronic än vad en bensinmotor gör. Kan ha att göra med att en dieselmotor har högre vridmoment än en bensinare.

hultarn:

"DAF-känslan" vet jag inte hur den kändes då jag inte hade körkort när den modellen fanns, den kallades väl för Rem-Johan? Om jag inte minns helt galet. Den gick väl också lika fort framåt som bakåt?

leifer:

Alla DSG växellådor har växlingspaddlar medan på multitronic kan du få detta mot en extra kostnad. Den jag provkörde en Audi A6 2.0 TDI Avant hade det inte utan man fick växla manuellt på växelspaken, den har 8 inbyggda växlingssteg numera medan min 10 år gamla Audi bara har 6 steg.

Uppdaterat: 2013-11-05 17:02
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Launch-control, mycket användbart i vardagstrafiken. Gud vad jag har saknat att sitta med foten på bromsen och samtidigt ha fullgas, låter skitmysigt. :-)

Uppdaterat: 2013-11-05 17:06

Minimats, jag menade inte att multitroniclådan tvekar; den är..... hmmm.... intressant när man trampar gasen i botten. Blir lite som när ett passagerarplan startar. Typ;-) Men diesel + CVT = bättre än besinturbo + CVT. Jag har haft bägge varianterna.

F.ö. så lär du landa på en CVT hur du än gör om du ska ha en ny Audi A4 (eller större) och 350.000.- känns som för mycket pengar.

Min launch control i förra 2,0 TFSI (211hk) gav ca 3500 rpm .... och en rätt bra start, om man säger så. Launch control behövs f.ö. inte på R8 (DSG och 520 hk) kan jag rapportera;-)

Uppdaterat: 2013-11-05 18:50
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Audi A5 SB:

Det var ett tag sedan jag provkörde VW Golf GTI 5 med Launch Controll och minns inte exakt på vilket varvtal motorn lade sig när man aktiverade den. Minns i alla fall att man skulle slå av ESP och lägga i sportläget och därefter trycka på bromsen samtidigt som man tryckte på gasen. Nu tror jag att det knappt används av någon fast en kul finnes.

Det verkar dock inte bli en ny Audi då de tyvärr blivit för dyra, får hålla mig till VW eller Skoda. De jag kollade på var kampanjbilar och rejält prissänkta fast de finns bara med manuell låda.

Uppdaterat: 2013-11-05 21:56
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

VW och Skoda = ingen CVT. Då blir det DSG om du ska ha automat. Vilket f.ö. är mitt val och min favoritväxellåda;-)

Uppdaterat: 2013-11-05 22:10
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Audi A5 SB:

Finns den 7-växlade DSG-Lådan med våtlamell koppling hos Audi? Fast inte hos övriga VAG? Är det inte så att det är DSG6 som har våtlamell koppling och DSG7 som har torrlamell?

Uppdaterat: 2013-11-05 22:38
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Min A4 är7-stegad våtlamellkoppling. Det hade även min förra A5 SB. Golf med 2,0 liters diesel och Passat med 170 hk diesel har 6-stegad DSG med vålamell. Vridmomentet medger inte en 7-stegad torrlamell f.n. Kommer dock säkert. Det som gäller för Golf, gäller även för A3.

Mindre VAG-motorer har 7-stegade DSG med torrlamell.

Varför man skulle vilja växla en DSG-låda manuellt, jag det övergår mitt förstånd. Möjligen om man ska dra ett mycket tungt släp uppför eller utför. Lådan känner i sitt automatiska läge av det mesta; styrutslag (växlar ner), nedförslut (motorbromsar) o.s.v. och anpassar växeln som är ingrepp och förladdar även nästa växel för en optimal körning. Min A4 har jag nu kört i 3.000 mil och jag har ännu inte känt ett behov av att växla manuellt.

Uppdaterat: 2013-11-05 23:11
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Minimats: jo, det stämmer, Rem-Johan var en vanlig benämning. DAF var föregångare när det gäller CVT, vill minnas att de gjorde reklam typ: "0-140 på ettan" Och de gick lika fort bakåt, fast det var nog olämpligt att prova...

Det har alltid varit mycket diskussioner runt CVT, DAF körde både rally och racing för att bevisa att systemet funkade, men fortfarande var folk misstänksamma.

Det är ju en speciell känsla att höra motorn jobba på samma varv, medan hastighetsmätaren stiger.

Uppdaterat: 2013-11-06 08:14
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

DAF var väl inte bara föregångare utan om jag minns rätt de som först (?) tog fram en fungerande variant av denna typ av transmission för bilar nämligen den som sen kom att kallas Variomatic. Vill minnas att dom också hade patentet som väl så småningom såldes vidare kan jag tro. Har nån minnesbild av att Volvo missade just detta med patentet när dom en gång i världen köpte DAF - eller om det var nån utvecklad version av Variomatic (kanske det med metallremmar i st f gummiremmar) som dom missade eftersom det fanns i ett annat bolag. Fast detta är ytterst gamla minnesbilder hos en gammal man...:)

Uppdaterat: 2013-11-06 09:33

Pi: ja, det är ju alltid någon som först kom upp med grundidén, i detta fallet var det Leonardo da Vinci 1490..

En amerikan, Milton Reeves hade det i sina sågverk och byggde faktiskt in CVT i sin bil 1896.

Men, den som verkligen byggde en väl fungerande CVT för gemene man var mycket riktigt DAF, i 600:an som kom 1958.

Uppdaterat: 2013-11-06 09:54
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Javisst Pi och hultarn ni har helt rätt, det var Hubert van Doorne som utvecklade CVT-lådan, först i form av "Variomatic" och sedan stålkedjevarianten "Transmatic".

Jag träffade i början av 1970-talet en holländsk konstruktör från DAF som berättade just om den växellådan och det var den som Volvo var ute efter när de köpte DAF.

Tyvärr köpte de bara personbilsdivisionen och just Transmaticpatentet ägdes av lastbilsdivisionen.

Kärvt!

Men det gav oss ju ändå PRO-moppen, den duvblå svångremsförsedda Volvo 343 ;-)

Nu har ju patentet i sitt ursprung gått ut, men nya har ju genom möjligheten till datorisering tillkommit så nu är det ju många som har tillgång till den här lådan, t.ex. Bosch och givetvis Aisin med egna varianter.

Och hultarn att läsa om Milton Reeves är verkligen kul, tack!

http://en.wikipedia.org/wiki/Milton_Reeves

Uppdaterat: 2013-11-06 16:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vad skiljer då egentligen Audis multitroniclåda från den som just DAF utvecklade? Nu har jag inte testat att exempelvis backa så fort som det går? Kanske även min Audi går lika fort framåt som bakåt? Tycker även att Audi borde dela med sig av sin multitronic till övriga VAG-gruppens bilar. Det som är väldigt bra med multitronic är att den rullar så väldigt bra när man släpper gasen och förbrukningen är 0,0 liter. Nu vet jag inte varför den rullar så väldigt bra när man släpper gasen?

Uppdaterat: 2013-11-06 17:51
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Japp, hade hundra gånger hellre valt en multitronic till en Skoda, VW eller Seat än en DSG.

Uppdaterat: 2013-11-06 19:24

junkers skrev: "Japp, hade hundra gånger hellre valt en multitronic till en Skoda, VW eller Seat än en DSG."

Det hade inte jag. Men det är ju bara jag;-)

Att Multitronic inte finns till VW, Skoda och Seat är av den enkla anledningen att VAG utvecklade lådan till motorer som inte sitter på tvären. På A4 och A6 sitter de längsmonterade. Varför? Ja, skåda (inte Skoda) in i framtiden;-)

Vad som skiljer mellan DAF:s låda och VAG:s? Jag orkar inte dra det här, med man kan fundera över vad som skiljer Ottos motor och dagens motorer baserade på samma princip. Samma sak. Och Minimats kan inte köra lika fort bakåt som framåt med sin befintliga bil;-)

Uppdaterat: 2013-11-06 21:06
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
saabnisse skrev:

Men det gav oss ju ändå PRO-moppen, den duvblå svångremsförsedda Volvo 343 ;-)

Haha! Just en sådan i fint skick finns i Biltema-varuhuset hemmavid! De brukar ha den på någon lyft, försedd med diverse (Biltema-)tillbehör. Duvblå och allt... :-)

Uppdaterat: 2013-11-07 10:22
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ja hultarn, den här är väl nästan ett fynd?

http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_343_remjohan_Veteran_om_4_5_ar_48378285.htm?ca=8&w=3

Veteran om 4-5 år? Det är den ju redan, den är ju snart 32 år!

Minimats 1, "Vad skiljer då egentligen Audis multitroniclåda från den som just DAF utvecklade?"

Framgår av sista stycket i mitt förra inlägg.

Uppdaterat: 2013-11-08 13:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Haha, se där ja! Den ser faktiskt helt OK, ut, Väldigt matt förstås men sånt är ju rena nöjet att polera upp, känns som en reklamfilm när man får upp glansen... haha

Ser heller inga rostfläckar direkt.

Detta är en bil som verkligen får folk att idiotförklara den som gör iordning den, särskilt med RemJohan..

Just därför är det förstås kul! :-)

Men, jag har redan fullt i garagen, så..

Uppdaterat: 2013-11-08 14:04
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

CVT-E tycker jag är bästa automatlådan då den innehåller få delar som hela tiden är i ingrepp, och kan tillföra bilen energi vid fartminskningar vilket inga andra automatlådor kan. Man kan även reglera farten på bilen oberoende av förbränningsmotorns varvtal och då får man aldrig något tjuvstopp överhuvudtaget vilket man kan få med de andra växellådstyperna. Man ser att en elmotor en planetväxel i mitten och en elmotor/generator till höger inte är så stora jämfört med en vanlig automatlåda och bilgenerator och startmotor som behövs i andra bilar med andra typer av automatlådor.

http://www.autoevolution.com/toyota-blog/this-is-how-toyota-prius-gearbox-works-video-63918.html

Uppdaterat: 2013-11-09 16:33
Elbil2

PREVIA, får man tjuvstopp med en automatlåda är det nog dags att lämna från sig bilnyckeln!

Uppdaterat: 2013-11-09 17:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

"CVT-E tycker jag är bästa automatlådan då den innehåller få delar som hela tiden är i ingrepp, och kan tillföra bilen energi vid fartminskningar vilket inga andra automatlådor kan."

Aha, då är min DSG-låda inte automat, det var intressant. Min A4 har nämligen energiåtervinning vid fartminskning. Samma med fruns DSG - inte den heller är automat;-)

Uppdaterat: 2013-11-09 17:25
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Previas inlägg är felaktigt på många sätt, det är helt klart.

Ser ut som en dålig Google-översättning från engelska där skribenten inte vet vad han pratar om.

Dock är CVT bra men ngt stopp med automatlåda förekommer så klart inte oavsett teknik. Sedan så återvinner man enegi vid fartminskningar vilket kan ske på många olika sätt....

Uppdaterat: 2013-11-09 19:07
Audi skrev:

"CVT-E tycker jag är bästa automatlådan då den innehåller få delar som hela tiden är i ingrepp, och kan tillföra bilen energi vid fartminskningar vilket inga andra automatlådor kan."Aha, då är min DSG-låda inte automat, det var intressant. Min A4 har nämligen energiåtervinning vid fartminskning. Samma med fruns DSG - inte den heller är automat;-)

Det är inte automatlådan som står för energiåtervinning en i Audi utan generatorn som tillåts höja spänningen till batteriet vid inbromsningar vilket går lika bra på bilen med manuell växellåda.

Uppdaterat: 2013-11-09 21:08
Elbil2

Ja, det var ju intressant; kan du förklara för mig hur en automatlåda i en Prius återför energin till ett batteri? Kan det möjligen vara så att det finns en elektrisk komponent med i bilden i det du beskriver? Typ en generator? Och vad är då skillnaden mot en generator i min Audi?

Uppdaterat: 2013-11-09 21:16
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
saabnisse skrev:

PREVIA, får man tjuvstopp med en automatlåda är det nog dags att lämna från sig bilnyckeln!

Om förbräningsmotorn av någon anledning hackar till och stannar så blir det tjuvstopp även med en bil med automatlåda men med E-CVT fortsätter bilen med hjälp av elmotorerna om bilen har batteri till elmotorerna.

Uppdaterat: 2013-11-09 21:25
Elbil2
Audi skrev:

Ja, det var ju intressant; kan du förklara för mig hur en automatlåda i en Prius återför energin till ett batteri? Kan det möjligen vara så att det finns en elektrisk komponent med i bilden i det du beskriver? Typ en generator? Och vad är då skillnaden mot en generator i min Audi?

Det är just det som är skillnaden att i Priusen ingår generator/ elmotor som en del av växellådan vilket den inte gör i bilar med DSG växellådor där det inte ingår någon generator och därför inte kan kallas för en automatväxellåda som i sig själv genererar någon ström till batteriet likt drivknutar som överför ett vridmoment till växellådan utan att drivknutar i sig själva kan anses som energiåtervinnare.

Uppdaterat: 2013-11-09 21:45
Elbil2

Ja, det var ju länge sen jag garvade åt ett inlägg som detta;-)

Uppdaterat: 2013-11-09 21:54
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Jez_ skrev:

Tjuvstopp med automatlåda .. ???

Vad e det för bilar du kör Previa?

Förutom bränslestopp vilket även kan hända med en automatväxlad bil har jag hört så kan man få många olika typer av stopp med automatväxlade bilar vilket kan ske på platser där det inte alltid lika kul att bli stående.

http://m.youtube.com/results?q=dsg%20problems&sm=1

Med Prius e-CVT kan man köra på el från batteriet till en plats där man inte utgör en fara i trafiken om bränslet tar slut eller annat fel på förbräningsmotorn skulle inträffa.

Uppdaterat: 2013-11-09 22:22
Elbil2

Leifer

Angående fasta steg på CVT så kan jag meddela att jag har 7 fasta steg på min Avensis om jag väljer att växla med rattpaddlarna.

Ingenting jag normalt använder men det går om man vill.

Previa, dags att lägga ned din diskussion den är irrelevant och direkt felaktig i många stycken.

Uppdaterat: 2013-11-09 23:19

http://www.kanal9play.se/play/program/48571327/video/344392646

Ganska fort med DSG-Växellåda i en Porsche 911 Turbo, kör över 300 km/h utan att ha händerna på ratten. Launch Controll givetvis. Tror att växellådstypen heter PSM hos Porsche.

Uppdaterat: 2013-11-10 21:42
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

leifer: ja, det är väl en bra sammanfattning på robotiserad låda. Som en vanlig, men nån annan kopplar och växlar. Känns helmysko första gången man kör,men de som åker med tror att man kör manuell (mjukt).

De flesta långfärdsbussar har ett liknande system.

Nackdelen är förstås att man inte kan uppleva kickdown, lådan måste få tid på sig att växla, och den rycker inte i växlarna som förare gör när de har bråttom.

Vill också tillägga på tal om att spara på grejorna: automatlådor skonar ju hjulupphängningar och drivaxlar också, då det blir mycket färre ryck.

Uppdaterat: 2013-11-11 16:25
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Här har du säkert helt rätt leifer, hela drivlinan mår bättre av att växlas automatiskt.

Jag har träffat flera chaufförer (vacker benämning) som aldrig lärt sig att växla när det varit nödvändigt.

En med en Audi 100 som inte växlat genom urkoppling under 17000 mil, och ändå höll bilen!

(Jag gjorde själv en miss med den biltypen för många år sedan när jag lämnade ett samhälle med 50-gräns och kom ut på en 90-våg. Jag tittade på varvräknaren som visade över 5000 varv! Morsning jag åkte på trean!

Bilen jag körde gick så tyst att jag inte reagerade!)

En kvinnlig bekant som körde Jetta ungefär lika långt, ca 17000 mil, utan att använda kopplingspedalen, hon körde vid ett tillfälle 10 mil motorväg på treans växel utan att reagera (Jag reagerade).

Det är ju två exempel på att det finns bilförare som inte borde få köra annat än bilar med automatväxlade lådor.

Men jag tror inte man behöver bekymra sig så mycket över vilken låda som är bäst, alla har fördelar och nackdelar.

Många är ju helt förtjusta i DSG-lådor och många gillar CVT vilket jag förstår.

Personligen gillar jag konventionella momentomvandlarlådor t.ex. Aisin och jag ger fullkomligt sjutton i om de skulle dra någon dl mer per mil.

Jag vet taxiåkare som kört 80000 mil med den lådan och den vetskapen räcker för mig.

Uppdaterat: 2013-11-11 16:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Leifer jag har kört så lite med manuell växling på min så jag har svårt att ge en vettig redogörelse, får väl prova ngn dag när andan faller på.

Lådan växlar i vart fall automatiskt även i manuellt läge om du ligger för högt eller lågt i varvtal, sedan beter den sig som om det var 7 fasta steg, högsta växeln är dock inte lika hög som i automatläget.

Sedan finns det ju en poäng till med CVT, ni upplever att den har onaturliga varvtal på motorn, jag tror snarare att elektroniken lägger motorn på rätt varvtal avseende vridmoment och effekt för det arbete du vill ha utfört och max acceleration kanske är just 5500 varv konstant. Vad är då rätt eller fel?!

Uppdaterat: 2013-11-11 18:47

Det här med höga varvtal på Cvt beror nog på motorstyrka också. Har kört nya Subaru Forester XT med Cvt, som är kopplad till en 2-liters turbo som har maxvrid vid ca 2000 varv. Oftast ligger varvtalet där omkring och ändå skottar det på riktigt bra. Samma lågvarviga beteende finns också i Subaru Outback med boxerdiesel och Cvt. Sen tror jag också att motorer mår bäst av automatisk växling. Man inbillar ju sig att de som programmerar automatlådan kanske pratat med de som har utvecklat motorn för att anpassa växlingmönstren till motorns karaktäristik. Så förhoppningsvis "vet" en automatlåda betydligt mer om hur bilen ska växlas än medelsvensson.

Uppdaterat: 2013-11-11 22:36

Men, även vanliga automatlådor är ju anpassade för den aktuella motor, särskilt dagens lådor som styrs elektroniskt. Är det vridstarka motorer, så växlar de tidigt. På min Jaguar är sällan varvräknaren över 2000 rpm, oftast ligger den mellan 1200-1500 rpm vid vanlig körning.

Dessutom är vanliga automatlådor ofta adaptiva, dvs de ändrar betende allt efter körningen.

Ganska intressant att märka hur den ändrar växlingstidpunkter, både upp och ner, lite olika hur man kör.

Uppdaterat: 2013-11-12 09:17
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag föredrar också lådor med momentmvandlare. Glider fram lugnt och skönt hopkopplat med en storkubikad V8, eller för all del diesel.

Uppdaterat: 2014-06-22 11:19
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

EGS lådan gillade jag inte alls tidigare, för att nu ha blivit min favorit. Den har blivit riktigt bra nu, i vart fall till min personliga körning. Direktkontakt med motorns varv är en känsla jag personligen vill ha, alltså ingen gummibandskänsla el. liknande. Växlar upp/ner precis som jag vill och direkt. Lite fördröjning mellan ettan och tvåan kan det bli beroende på hur man kör. Bränslebesparande och passar nog bäst till diesel.

Men vilken automatlåda som passar bäst är nog väldigt personligt för ens körsätt och motorval, dessutom utvecklas dom hela tiden.

För att det inte ska missförstås tycker jag att av dom robotiserade växlar DSG mjukare, mer omärkligt, skönare om man så vill och så även en del andra automat, men inte rätta känslan för mig personligen.

Uppdaterat: 2014-06-22 12:49

Lexus 600H har ingen CVT, det bara känns som den har det.

Jag har en DSG i min bil, men jag gillar nog egentligen momentomvandlarautomater bättre, just för att de tål mer stryk. Visserligen blir ju oljan i momentomvandlaren varm när man t.ex. krypkör i uppförsbackar, men det känns bättre än att slira på kopplingen som man gör i en manuell/DSG.

Dock så växlar DSG bättre uppe i fart än de flesta momentomvandlarlådor.

Uppdaterat: 2014-06-23 13:10

Bästa automatlådan just nu är nog den 8-växlade från ZF som sitter bl a Audi och BMWs större modeller. Nästan lika snabb som en dubbelkopplingslåda och tål massor av effekt.

Uppdaterat: 2014-06-23 16:51

Mina erfarenheter av autmatlådor sträcker sig till mina föräldrars A4 2.0T quattro, tror den är multitronic (det är gamla modellen, den som numera är Seat Exeo)

Måste säga att jag är imponerad av den lådan och trodde ett tag att det faktiskt var en DSG 6 (s-tronic) som satt i bilen.

Efter att ha testkört en DSG6;a så insåg jag rätt snabbt att så inte var fallet.

Har kört en A1 med DSG7, samt även en Ibiza Cupra, dock så kändes den bättre i cupran och märkte inga problem med lådan (båda bilarna hade dock mindre än 3000 mil på mätaren)

DSG6 har jag bara kört med 2.0 TDI, och jäklar vad jag gillade den kombinationen. Skulle lätt kunna tänka mig en sådan kombo faktiskt. Speciellt då det verkar som DSG6 inte har lika mkt strul dom DSG7;orna.

Sämsta bilen jag kört med automat måste vara min mors gamla Golf MK4 1,6 med automat, den gav ingen mersmak och måste vara det tråkigaste jag någonsin kört.

Uppdaterat: 2014-06-23 20:12
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

E-CVT är ju en av Toyotas beteckningar på hybridsystemet, men det är ingen riktig CVT med rem eller kedja. Man får förbränningsmotorn att bete sig som den gör med en CVT genom styrning av två elmotorer som sitter ihopkopplade med bensinmotorn i en planetväxel.

Uppdaterat: 2014-06-30 15:47

Benny:

A4 2.0T quattro B7 har en vanlig automatlåda med momentomvandlare, den Audi kallar Tiptronic anledning till detta är att det är en quattro modell. Multitronic finns bara till framhjulsdrivna Audimodeller. Den utan tvekan bästa automatlåda jag kört är den från ZF och är 8-växlad, sitter i BMW:s modellprogram, den jag provkörde var en BMW 320 ix bensinare med 184 hk och jag tyckte att den gick riktigt bra med den mindre turbomotorn, många har klagat och menar att man måste välja 328 i på 245 hk men den på 184 hk räcker gott och väl. Nu råkar det egentligen vara 2 likadana motorer på 2 liter med den på 245 hk och fått lite vassare turbo & kamaxlar osv... Chippar man en BMW 320 i så får den runt 230 hk, fullt tillräckligt alltså, så kanske man slipper 250 km/h spärren som sitter i BMW 328 i.

Uppdaterat: 2014-06-30 23:12
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

@Minimats.

Då fick man lärt sig något nytt :-) Kommer det komma ut ett VAG sällskapspel i TP format någon gång så är jag den första som kommer köpa ;-)

När det gäller ZF lådorna så hör man allt mer om dessa, verkar vara en del tillverkare som kör dessa.

Är dessa ZF lådorna du beskriver till BMW "dubbelkopplingslådor" i samma stil som tex DSG?

Uppdaterat: 2014-07-01 11:47
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Shogun skrev:

Skodaägare.

Lexus har CVT så också Toyota Prius.

Det står ju så här i dokumentet du skickade: "HSD replaces the gear box, alternator and starter motor with a pair of electrical motor-generators (MG), a computerized shunt system to control them, a mechanical power splitter that acts as a second differential, and a battery pack that serves as an energy reservoir. Each Motor-Generator (MG) can convert electricity to motion (mechanical power) or vice-versa."

Därefter följer en bild som beskriver exakt det jag försökte säga förut. Två elmotorer (eller motor/generatorer) som är ihopkopplade med förbränningsmotorn via en planetväxel. Det kallar Toyota för E-CVT. Men den har inget mekaniskt gemensamt med en konventionell CVT som t.ex Audis multitronic eller Subarus lineartronic. Det enda gemensamma är hur förbränningsmotorn beter sig vid acceleration. Dvs konstant varvtal.

Uppdaterat: 2014-07-01 16:44

@Reverend Benny, ZF8HP är en konventionell automatlåda (ej dubbelkoppling) och finns i massor av olika bilmodeller.

http://en.wikipedia.org/wiki/ZF_8HP_transmission#Applications

Uppdaterat: 2014-07-01 23:24
Skodaägare skrev:

Det här med höga varvtal på Cvt beror nog på motorstyrka också. Har kört nya Subaru Forester XT med Cvt, som är kopplad till en 2-liters turbo som har maxvrid vid ca 2000 varv. Oftast ligger varvtalet där omkring och ändå skottar det på riktigt bra.

Fast du vet väl att maxvrid inte är samma sak som maxeffekt? Trycker du på ordentligt med gasen så kommer motorn att varva upp och ligga nära maxvarv, där maxeffekt uppnås. CVT'ns varvtal har mao inte med motorstyrka att göra, inte mer än någon annan transmission.

Uppdaterat: 2014-07-01 23:39