Vi Bilägares forum

Reklamera "ny" bil efter garanti men innan den fyllt 3 år.

Reklamera "ny" bil efter garanti men innan den fyllt 3 år.

Hej,

Snabb fråga till alla forumsläsare där ute.

Har en Seat Ibiza 2011 som jag precis fått diagnosen (av märkesverkstad) på att någon del i turbon börjat ge upp samt att kamkedja med spännrulle behövs bytas.

Kamkedjan har raslat lite lätt sedan jag köpte bilen (1.2 TSI 105HK) men trodde att det var något som just bilar med kamkedjor gjorde.
Speciellt då den oftast rasslade mer när man startat men efter 5 sekunder på tomgång tystnade det betydligt. (som att den justerade sig automatiskt)

Nu till min fråga, då detta kommer kosta en skön slant, och försäkringsbolaget vill ha 5000 i självrisk så undrar jag om man kan reklamera detta till tillverkare alt Seat Sverige, speciellt då det går att läsa på en del forum om att just denna modellen har haft lite strul med ovan nämnda problem.
Detta bekräftades även av servicepersonalen när dom ringde upp..

Så hur går man vidare med detta, ska man orka bråka eller blir det till att bita i det sura äpplet och pynta upp 5000?

Mvh Hasse

Uppdaterat: 2014-01-15 18:34
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Kommentarer

Ska vi gissa att tillverkarna har så bråttom med att få ut nya prylar på marknaden att man inte hinner testa ordentligt.

Kanske finns problemet med att äldre erfaret folk byts ut mot yngre förmågor, mycket går ju att räkna ut, men praktisk erfarenhet slår alla räkneexempel.

Uppdaterat: 2014-02-25 14:44

@Rikard

Tror det ligger mycket i vad du säger i båda dina påståenden.
Sen beror det väl på att vi konsumenter faktiskt vill ha saker asap, helst igår. Då tar nog många tillverkare genvägar.
En lösning kan kanske finnas att bilar faktiskt leasas ut i större utsträckning, då kommer också ett intresse att biltillverkare bygger bilar som håller längre och uppdateras löpande.

Uppdaterat: 2014-02-25 15:24
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.