Hej,
Snabb fråga till alla forumsläsare där ute.
Har en Seat Ibiza 2011 som jag precis fått diagnosen (av märkesverkstad) på att någon del i turbon börjat ge upp samt att kamkedja med spännrulle behövs bytas.
Kamkedjan har raslat lite lätt sedan jag köpte bilen (1.2 TSI 105HK) men trodde att det var något som just bilar med kamkedjor gjorde.
Speciellt då den oftast rasslade mer när man startat men efter 5 sekunder på tomgång tystnade det betydligt. (som att den justerade sig automatiskt)
Nu till min fråga, då detta kommer kosta en skön slant, och försäkringsbolaget vill ha 5000 i självrisk så undrar jag om man kan reklamera detta till tillverkare alt Seat Sverige, speciellt då det går att läsa på en del forum om att just denna modellen har haft lite strul med ovan nämnda problem.
Detta bekräftades även av servicepersonalen när dom ringde upp..
Så hur går man vidare med detta, ska man orka bråka eller blir det till att bita i det sura äpplet och pynta upp 5000?
Mvh Hasse
Kommentarer
Jag köpte en exakt likadan bil vintern 2010 (modellår 2011) som jag sedan sålde till mina föräldrar. De hör också ett rasslande ljud när bilen startats. Den bilen har gått 4500 mil nu. Hur långt har din gått?
Nä, 5000 kanske inte är så farligt.
Med tanke på hur mkt man lägger ner på sin hoj i garaget så ska man nog inte gnälla för mkt.
Men det är nog en kombo, man är lite gubbgrinig för att skiten inte håller bättre och lite oförutsedda kostnader som man kunde lagt på annat kul.
Jag får kolla serviceboken närmare, men detta är service nr 3 om jag minns rätt, och har försökt lägga dom på höst/vinter så man har fräsh olja under vintern.
Välkänt problem på VW-motorerna 1.2TSI
http://www.autobild.de/artikel/vw-tsi-motorschaeden-3413311.html
http://www.autobild.de/artikel/vw-tsi-motorschaeden-3342557.html
@danne1981
Min har gått 5800, men rasslandet har pågått ett tag, brukar dock försvinna om man är försiktig vid start och låter den stå några sekunder efter efter start.
Ett annat tips är att INTE göra som min sambo, ha halvgas vid start så att den varvar upp lite snabbt, då är rasslandet kvar tills man låtit bilen stå och bli kall igen.
Har fått för mig att kamkedjan (men kan ha tokfel) autojusteras eller nått efter man precis startat bilen.
@junkers
Jo det förklarar kanske varför senaste upplagan/varianten av 1.2 tsi/tfsi som sitter i bla Leon har kamrem istället för kedja.
Det framgår inte hur många mil bilen är körd, men om den är körd max 6000mil dvs inte över vad som "normalt" för en privatägd bil från 2011 tycker jag att det är orimligt med en så allvarlig och dyr motorskada. Ytterligare en händelse när försäkringsbolaget / vi som betalar bilförsäkringspremie får ta ansvar för ett fabrikationsfel. Jag skulle vänligt men bestämt kontakta bilförsäljaren och eller Seat för att få ta del av hur de ser på ärendet och om de är beredda att på något sätt ta ansvar för sin produkt. Du har ju annars försäkringsbolaget som backupp om inte Seat tar sitt ansvar.
Lycka till med din bil och hoppas allt ordnar sig.
Jo, den knappen blir intryckt rätt snabbt då man kryper fram i stadsfrafiken.
Men allt som oftast så glömmer man att stänga av funktionen, och den är rätt trevlig när man väl vant sig (förutom i rusningstrafiken då)
Just kommentaren rörande turbo och skada är bara ren spekulation från min sida baserat på en gammal kollega som var superanal med att låta sin Saab 900 Turbo kyla ner sig innan han stängde av bilen.
Tack Stefan.
Den ligger strax under 5800 mil.
Ska nog göra som du säger, det har ju aldrig kostat något att "fråga" hur dom ser på saken.
Seat ska detta på goodwill och ingenting annat om bilen är servad enligt bok. Annars blir det att alla andra försäkringskonsumenter får vara med och betala. Detta beror givetvis på longlife konceptet, hade motoroljan bytts åtminstone en gång per år så hade det inte varit problem med kamkedjan.
Bra där, ska faktiskt höra med dom. Känns som rätt bra info att ha med om man ska föra samtal med Seat.
Vet att dom gjort service recall på en del, då dom gjort FW uppdatering och bytt ut någon bricka till insuget. Om detta har något med haveri att göra låter jag dock v ara osagt.
@Minimats1
Jag kanske är helt ute och cycklar nu, men ligger kamkedjan i motoroljan? Dvs påverkas den av det?
Och ja, servicebook är följd.
Reverend Benny:
Kamkedjan driver kamaxeln och behöver förstås smörjning för att klara sig. Därför är det viktigt att alltid ha rätt oljenivå i motorn. Har du för lite olja riskerar kamkedjan att få för dålig smörjning. Blev lite orolig när jag kollar på BMW:s nya motorer och ser att de har ingen oljesticka? Hur fan ska man veta om har rätt mängd motorolja i motorn? Såg ingen oljesticka på Volvos nya VEA-motorer heller. Om den inte är dold någonstans?
Suck läsa av oljenivån inne hos färddatorn. Vad var det för fel på den gamla hederliga oljestickan? [img]http://i.imgur.com/aB9ep.gif[/img] Kanske störde sig på om man fick lite olja på fingrarna?
I min värld är det helt oacceptabelt med motorfel vid så låga miltal. Sådant SKALL tillverkaren stå för! Åtminstone jag köper nytt utav den främsta anledningen att slippa sådant strul som stjäler mycket energi. Att få höra att de är ledsna men att sådant "hör till" är inte vad man vill höra oavsett fel på en nyare bil.
Anser att bilen skall hålla ihop utan större konstigheter som medför dyra rep åtminstone de första 5 åren och kanske upp till 15000 mil. De som vill gambla kan köpa en 3-5 år gammal bil för halva (eller betydligt lägre) nypriset,men jag gör som sagt inte det längre.
"Minimats": Om bilen är ifrån 2011 och har servats 3 gånger så har den ju servats varje år. Har inte själv haft några problem någonsin med "Longlifeoljor" och anser inte heller att det alltid är nödvändigt att serva varje år men kör man nu mycket så blir det ju till att serva minst en gång per år oavsett. Anser att de flesta tvärtom "överserver" sina bilar.
Mistro:
Jag har inget emot longlife motoroljor utan tycker att 3000 mil el 2 år är för lång tid för en motorolja. Fast om bilen har servats 3 gånger på 3 år så ska självklart Seat stå för en ny kamkedja. Tydligen har VAG slutat med kamkedja på denna motor och flyttat ut drevet och börjat med kamrem.
La precis på luren efter att ha pratat med Seat och i deras ögon (eller öron) så är det något jag får ta med säljaren som sålde bilen till mig.
Han sa att ibland kan dom hjälpa till och kanske "bjuda" på något extra.
Förstod inte riktigt vad han menade ärligt talat.
Så låter som det blir ett försäkringsärende ändå.
Sista hoppet står väl till att jag redan på förra servicen påpekade att det rasslade från motorn, men att dom sa att dom inte kunde hitta något.
Just då var bilen inom garantitiden.
Å andra sidan så hjälper det inte så mkt då turbon ändå ska bytas.
Men vi får se, återkommer efter jag hämtat bilen och pratat med servicefolket på DinBil.
Min arbetskamrat råkade ut för samma sak, fast kedjan gick av vid start. Verkstaden ville ta det på försäkringen, men kamraten hade känningar inom VAG och fick veta att det är goodwill på kedjan, och fick hela reparationen ink topplocksrenovering på goodwill. Den troliga anledningen fick han oxå, verkstaden tjänar mer på försäkringsjobb än goodwill där dom får ett fast pris och inte tjänar nått på reservdelarna.
Turbon fick han dock betala själv när den senare havererade, men då blev han upplyst om att det var tid att byta kedja igen, bilen hade då inte ens gått 10.000 mil.
Som sagt, kolaremmar!
Undrar hur stor den egentliga omfattningen är med dåliga kamkedjor alla fabrikat inräknade? Det finns många som t.o.m väljer bort bilar med kamrem utav rädsla för kostnader framöver och så blir problemen större i stället? ...Biltillverkarna borde ta ett större ansvar för sina misstag.
Var och hämtade ut bilen idag och fick prata med killen på service rörande hur vi går vidare med detta.
Efter genomgång av service protokoll och diverse prat om hur man ska lösa detta så visar det sig att dom har ett likadant fall liggandes på bordet framför. En Ibiza, 1,2 tsi som dom precis bytt turbo på efter ett "turboras".
Lyckades dock inte se hur långt den gått osv, men ändå....
Vi pratade en bra stund om hur vi ska lösa detta, och även om mitt försäkringsbolag kanske kan lösa detta (med 5000 kronor mindre på banken) så tycker jag ändå att det inte är acceptabelt att kamkedja och turbo ska bytas efter 5800 mil.
Killen säger då att jag kan få Turbon på goodwill, och 70% goodwill på kamkedjan.
Problemet är bara att jag får delarna i handen, dvs kostnaden för att montera sakerna täcks inte.
Den nätta kostnaden för att bara byta turbo med grenrör osv går loss på ca 8000.
Frågade killen om detta är en annan typ av turbo, och han bekräftade att dom bytt artikelnummer och att den skiljer sig från det som sitter i bilen.
Jag kanske ska tillägga att killen på DinBil var riktigt bra, och förstod helt att jag inte var nöjd.
Självklart så förstår jag också att han inte kan ta beslut i frågan på stående fot.
Men han skulle lämna vidare detta till någon högre upp i näringskedjan på DinBil som ska prata med Seat hur vi löser detta.
Spontant så kan man känna att om nu Seat är villiga att ge mig en Turbo utan kostnad och 70% rabatt på kamkedja, utanför garantin, så är ju det ett bevis på att dom faktiskt vet att det är strul med dessa komponenter.
Men att inte stå för kostnaden för montering, känns lite skumt. Förstår inte riktigt hur dom får det att gå ihop.
Så vi får se hur detta utvecklar sig......historien fortsätter och förhoppningsvis så får den ett lyckligt slut så man slipper känna sig som Sverker i Plus här på forumen ;-)
//Hasse
För balansens skull kan jag berätta att jag har bytt kamkedja på en Prius som hade gått 5000mil! Även solen har fläckar!
Känns lite som att man kan begrava den gamla åsikten att kamkedja är mkt mer driftsäkert än kamrem.
Men jag är ändå hoppfull att detta löser sig snyggt, shit happens som sagt och jag vill bara att tillverkaren tar sitt ansvar och bjuder till lite.
VW har stora problem med sina, de går sönder i mängder.
Det betyder inte att andra fabrikat har problem. Jag har faktiskt aldrig hört talas om kamkedjeras på någon annan bil.
Enstaka fall händer säkert som med Priusen men det är ju riktigt ovanligt.
Visst går saker sönder, och jag har inga problem med om en tillverkare har problem med någon komponent, bara dom ERKÄNNER att det är ett problem och fixar sakerna så det är rock'n roll igen och man slipper hålla på att bråka.
Jag kan köpa att det är inkörningsproblem med en ny produkt, och att det finns buggar då det är hets att få ut saker på marknaden. Upplevde samma sak med hojjen då Triumph gjorde sin första båge på många år med rem istället för kedja till hjulet.
Sen är det väl lite extra surt då jag verkligen gillar just motorns karraktär, och gillar bilen i övrigt.
Inser dock, nu såhär i efterhand, att VW med systerbolag verkar ha rätt dåliga garantier om man jämför med andra tillverkare.
När det gäller Priusägaren så kan jag bara gissa att det byttes på garanti, det lilla jag läst än sålänge så verkar Toyota ha bättre garantier.
Kamkedjeproblem är inget nytt. Förr hade alla bilar med kedja dubbel kedja, där av ryktet att kedja håller bilen ut, att en sån går av är mycket ovanligt, glidskenor och spännare kan slitas ut, men det hördes tidigt, och om det hände nått rappade kedjan över, inte gick av.
MB som tidigare haft outslitliga kedjor började med enkel på 80 talet med haverier som följd, oftast han man byta den innan ras, normalt höll den runt 10.000 mil, jag har bytt massor av kedjor på dom. MB själva vägrade att bara byta kedja, dom rev bara ner motorn för byte, på vår verkstad köpte vi cykelkedja på löpmeter, drog runt den med den gamla kedjan o satte dit ett kedjelås till typ 1/10 del av vad MB ville ha. När kedjan behövde bytas för andra gången fick man dock riva motorn för att byta skenor oxå.
Efter några år återgick dom till dubbel kedja, men idag gissar jag att alla har enkelkedja, så vi kommer nog få se kedjebyte som standard i framtiden, men vi får hoppas att ingen annan lyckas lika illa som VAG, 3,2 V6 har ju samma problem, och VAG har ju även tidigare erfarenhet från VR6, men den gick ju iaf uppåt 15" mil innan byte.
Kan ju även lägga till lite nyare lösnigar som fungerar bra, tex BMWs 6 cylindriga M50 motor som kom 92, det är en motor som kan hålla en evighet med normal service, på efterföljande M52 kan kedjan börja rassla runt 20" mil, det beror på longlifeservicen dom införde och en bristfällig vevhusventilation så oljan blir skitig.
Longlife är bara att glömma oavsett motor och fabrikat, byt olja och filter max 1500 mil eller minst en gång om året så kommer din motor att hålla oavsett!! Regel nr 1 när det gäller motorer: Fräsch olja!
Liten uppdatering om hur det har gått:
Har precis fått tillbaka bilen från DinBil och numera så är den "rasselfri" och inga varningslampor lyser argt från instrumentpanalen.
Det som tillslut byttes på den Spanska Porschen var Turbo, Grenrör och Kamkedja och en hel hög andra saker som listades på fakturan.
Slutsumman på fakturan blev ca 32000 SEK och detta betalades av Seat i Spanien.
Förutom att den numera inte rasslar vid start så känns det lite smått sannslöst att en sensor (som var det egentliga felet i Turbon) som skickar felkod och en kamkedja kan kosta så mkt, men är oerhört lättad att jag inte fick stå för hela kalaset.
Och det känns skönt att biltillverkaren (SEAT) faktiskt tog sig ansvar i detta fallet(med bra hjälp från DinBil Södertälje).
Tydligen så är det en reviderad variant av Turbon som sitter i bilen nu, har försökt gräva lite om det är en annan tillverkare eller vad skillnaden är, men fick inte mer till svar än att det är en annan del med annourlunda part nummer än den som satt i.
När det gäller kamkedjan så får jag bara hoppas att detta var otur, eller någon form av tillverksningsmiss och att den kedjan som sitter i nu, eller spännrullar håller högre kvalitet än de som satt i från fabrik..
Så....slutet gott allting gott, för denna gång.
Lite kommentarer på kommentarer:
Som Leifer skriver så har VAG numera kamrem på de nya 1,2 1,4 TSI motorerna som sitter i Audi, Vw, Skoda, Seat.
Detta gäller dock bara de NYA modeler som släppts, dvs Audi a3, Seat Leon, Vw golf osv.
Fabia, A1, Ibiza, Polo osv har fortfarande de gamla motorerna. (de som säljs just nu)
De nya motorerna med kamrem har tydligen riktigt långt serviceinterval, läste någonstans om 18000 mil, om det är sant eller inte låter jag vara osagt men låter ju faktiskt rätt ok, på pappret iallafall.
Fantastiskt och en eloge till DINBIL och Seat för att de tog sitt ansvar för bristfälliga motorkonstruktioner. Nu kanske Seat finns med bland de bilfabrikat som de väljer mellan nästa gång som du köper bil.
Dom nya motorerna i VW Golf, Seat Leon, Skoda Octavia mfl som fått kamrem ska hålla bilens livslängd el 30.000 mil om nu någon hinner köra så långt med en småbil är tveksamt. Dessutom kan jag rekommendera att man stänger av start/stop tekniken som det finns en knapp till, för en turbomotor mår inte bra av ständiga start & stop. Sist men inte minst så rekommenderas 98 oktan för att motorn inte ska sota igen. Det står givetvis att man kan välja mellan 95 el 98 oktan och att man får en något reducerat effekt vid 95 oktan. Fast motorn är i första hand konstruerad för 98 oktan.
Det är ju lite skrämmande att höra att de fortsätter med kamkedja på de mindre modellerna. Trodde att samtliga TSI motorer inom VAG gått över till kamrem.
Jag tror det är så att den "nya" motorfamiljen som internt betecknas EA211 kommer på sikt ersätta de motorer som används idag på mindre vw modeller.
De görs i samma fabrik i Tjeckien och har väldigt likvärdiga prestanda, men tydligen så är det rätt stor skillnad i design (enligt de forum utomlands som jämfört lite mer noga)
NM och HK är i stort sett samma, men lättast identifiera vilken motor man har är att kolla antalet ventiler.
Den "gamla" motorn har 8V och den nya kör 16V.
Förbrukning ser inte ut att skilja nämnvärt heller.
Varför de fortsätter med äldre motorer kan jag bara spekulera i, men några anledningar skulle ju kunna vara att.
* Man har ett stort lager motorer
* det kostar att typa om bilar med nya motorer
* Testad teknik = driftsäkert (även om just min visade sig inte vara det så behöver ju inte alla vara det)
Just mitt problem kanske kan härledas till att jag köpte en tidig bil som hade motorn, och att dom nu hunnit rätta till barnsjukdomarna då turbon hade annat partnummer.
Säger inte att det är OK att man ska behöva byta turbo och kamkedja efter 5800 mil, men samtidigt så är det ju så att grejjerna byggs och sätts ihop av människor och att man fortfarande kan drabbas av måndagsexemplar år 2014.
leifer:
Om du kollar i deras broschyrer så står det 95 el 98 och inte 95 el 91 oktan som det brukar vara på en vanlig sugmotor. Nu vet jag inte vilka länder som använder 91 oktan? Vet att det fanns 93 oktan förut i Sverige. Exempelvis min Audi har också 95 el 98 oktan och på den står det i instruktionsboken att motorn får något reducerad effekt med 95 oktan.
Sedan att en FSI motor sotar igen med 95 oktan beror ju på tekniken som används och det är samma teknik i en TSI motor. Det går att köra på 95 oktan men då får man även gasa på ibland så att motorn sotor ur. Min Audi har jag alltid tankat med 98 oktan utan vid några tillfällen när jag var utomlands med bilen vart den endast fanns 95 oktan. När jag kört i Tyskland har jag tankat Shell V-Power som är på 100 oktan och vid något tillfälle Aral Ultimate som är på 102 oktan. Den gick väldigt bra på Aral Ultimate 102 och fick ett annat motorljud. Turbomotorer gillar höga oktan.
Orsaken till att motorn sotar igen med 95 oktan beror nog på att det blir lite ojämnare gnistbildning vid förbränning än med 98 oktan som får en mer exakt gnistbildning.
Normalt skall väl kedja hålla bilens hela livslängd då det sällan står någon bytesintervall . För kamrem står det intervall för byte som på senare år har blivit längre än tidigare. Kanske inte helt lätt att byta själv.
http://www.ebay.com/itm/SEAT-IBIZA-VW-POLO-FOX-1-2-3cyl-12valve-TIMING-CHAIN-KIT-SPROCKETS-01-09-/281245395139?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item417b8828c3
Previa:
Jag har alltid levt i tron att en kedja ska hålla hur länge som helst, men när man börjar kolla runt så ser man att det är många märken där det verkar vara problem, inte bara VAG bilar.
När man läser på vissa forum så verkar det främst vara spännrullarna som orsakar problemen, är dock inte helt 100 på hur dessa är konsturerade.
Men det verkar som man även byter spännrullar vid byte av kamrem, och då borde ju samma sak gälla för kamkedja tycker jag.
Att VW nu har släppt en motorserie där kamremmen på pappret ska hålla 30 000 mil låter väldigt imponerande, återstår väl att se om det fungerar lika bra i verkligheten. Å andra sidan så gör man ju service på bilen och kolla kamremmen borde väl vara en av standardpunkterna för kontroll kan jag tänka mig.
En tanke som slog mig när det gäller kamrem vs kamkedja är.
Om kamkedjan nu ligger i motoroljan, och kamrem inte gör det, så borde det ju göra att oljan inte försämras lika fort, eller tänker jag helt fel?
Motoroljans försämring sker nog till största delen i cylinderloppen och ventilstyrningarna där förbräningsrester läcker förbi kolvringarna och utsätts för höga temperaturer och spär ut motoroljan så bilägaren tror att motorn inte drar någon olja alls ,vilket den gör även om man inte tror det. Oljan försämras även när den utsätts för påfrestningar när den fungerar för att hålla en distans mellan olika mekaniska delar i motorn men där håller den längre likt oljan i växellådan.
leifer:
Numera har ju även 98 oktan 5 procent etanol, fast det var nog långt innan som man inte behövde använda K-Sprit. Bensinen anpassades av bensinbolagen att ha tillsatser på vintern så att det inte skulle bli några isproppar i motorn. Det var någongång på slutet av 80-talet jag senast använde K-sprit efter att fått information hem skickad av bensinbolaget att detta inte längre ansågs nödvändigt då de själva blandade sin bensin med tillsatser för att förhindra ispropp.
Vad skulle skillnaden vara mellan en TSI & FSI motor menar du att den inte ska sota igen? Hos Audi heter den TFSI och är samma motor fast med turbo. Brorsan kör VW Golf GTI med TFSI motor och i somras när vi bytte motorolja så var den helt kolsvart efter endast 1 år från förra bytet, och han tankar alltid 98 oktan och gasar på emellanåt, det är ju ändå en GTI-bil. [img]http://i.imgur.com/FL8qC.gif[/img]
leifer:
Du får ju en bättre förbränning och mer exakt med 98 oktan än med 95 oktan och då blir det mindre sot också naturligtvis. Fast visst är inte problemen lika stora nu som de var med dom första FSI-motorerna. Sedan är väl det endast 1.0 liters motorn i VW UP som är sugmotor och de sista VW Polo 1.4i som fasas ut.
Motoroljan var helt slut om man säger så i stället. Egentligen ska den gå ytterligare 1 år på samma motorolja. Fast han byter 1 gång per år i stället för vartannat år som longlife förespråkar.
Provkörde VW Golf 1,2 TSI 105 hk - 14 i helgen och blev riktigt imponerad av den bilen. Den går väldigt tyst och har en väldigt fin styrning (servotronic) och växellåda. Motorn drar fint från låga varv och kändes ganska pigg. Det märktes att den blivit lättare än föregångaren. Minus var att de tagit bort spaken under blinkersen för farthållaren och flyttat den till rattens reglage. Hittade oljetemperaturen i färddatorn & gasade på ordentligt när den nått 95 grader. Har nästan all utrustning i standard med masters paketet.
Minimats:
Kom just tillbaka efter en provkörning av Golf GT 140 Bensin, riktigt trevlig bil.
Enda problemet jag har är att den känns väldigt "vuxen" om man jämför med min lilla Ibiza.
Men för 189 000 (kampanj) så får man det mesta man vill ha, plus ett par riktigt sköna stolar.
Står lite i valet och kvalet om man ska byta in Ibizan mot en Golf, eller om man kanske ska ta en Leon för 162 (1,2 tsi 105) lite mindre lullull och fart i den jämfört med Golfen dock.
Och jag håller med om styrningen, riktigt jäkla nice på golfen, lite mer motstånd och inte så "elektrisk" som förut.
Reverend Benny:
Det är ju kampanj för 169.900 kr på VW Golf 1,2 TSI Masters. Normalpriset är ju 188.400 kr annars. Jag tror att det är bättre att köpa en VW Golf än Seat Leon när det bara skiljer ynka 7000 kr. 105 turbo hästar räcker gott & väl. Visst den är lite större än vad man vant sig vid i den klassen. Sedan kanske Seat Leon är lite snyggare än VW Golf? Fast det är ju en smaksak. Andrahandsvärdet lär ju i alla fall vara bättre på VW Golf 7. Det är första gången att årets bil i Europa även blivit det i Asien som VW Golf 7. Dessutom tycker man ju att eventuella barnsjukdomar ska vara borta nu då den funnits mer än 1 år.
Leifer: Har funderat länge på en diesel men just nu så tror jag inte det passar då tjejjen kör väldigt många korta sträckor.
Efter alla partikelfilter larm så vetefasen om man vågar satsa på det.
Just nu så ska vi försöka oss på konststycket att slå ihop 2 bilar till en bil, och då får det nog bli bensin.
Minimats1: Hade helt missat kampanjen för Golf Masters, får ta en närmare titt på den. Är det bara 10K som diffar så är det en no-brainer faktiskt, speciellt då andrahandsvärdet sannolikt är bättre på golfen.
Det hela hänger lite på vad man får i inbyte för Ibizorna.
Eller så skiter man i det och kör vidare i Ibizan, jag är så sjukt förtjust i 1.2 TSI motorn i den lilla bilen. Samtidigt så hade det varit skönt att få något där det finns saker som svankstöd, bluetooth osv
Reverend Benny:
Här är alla kampanjer.
http://vwstockholm.se/Erbjudanden/Bilerbjudanden/
Dessvärre brukar man få väldigt dåligt betalt när man har inbyte. Det är mycket bättre att försöka sälja bilen privat.
Själv blir jag väldigt sugen när jag läser detta:
http://mb.cision.com/Main/1146/9518088/198088.pdf
Eller kanske man börjar bli för gammal?
leifer skrev; "Förresten har det varit larm om dålig värme i Golf med liten bensinmotor." Var då?
Inte här i alla fall; https://www.google.se/#q=VW+Golf+d%C3%A5lig+v%C3%A4rme
Larm?
Jag råkade ut för precis samma fel på min Skoda Fabia. Blev helt paff när det krävdes byte av kamkedja och turbo på en årsm -11 (hösten -10) som gått 5200 mil. Då tidigare ägare inte servat den hos Skoda var good will inte aktuellt. Det blev således ett försäkringsärende. Jag hoppas verkligen att de nya delarna är uppdaterade så att det inte händer igen. Det är ju synd då motorn är väldigt trevlig,
Har en Seat Ibiza 2012 (Tillverkad 2011-09) som gått 4100 mil. Den står just nu på Atteviks i Växjö (auk. Seat) men en trasig turbo. Fick även jag turbon på goodwill men inte arbetet (7000 kronor). Dock gick min försäkring in och tog kostnaden och hade bara 2000 i självrisk. Men känns inte bra att en turbo ska gå efter så kort tid, min kedja rasslar även IBLAND. Något att vara orolig för? När jag var in på Seat i Helsingborg sa de att de var inget fel, det var en "funktion". De ville alltså inte ha med det att göra helt enkelt.
Funderar på att gå över till Audi A3 105 tsi (2014). Är det en annan motor då?
Det är kamrem på 1.2 TSI 105 hk numera som ska hålla bilens livslängd eller 30 000 mil, hur det är med hållbarheten låter jag vara osagt. Men förmodligen bättre än VW-gruppens strulande kamkedjor i alla fall.
Vad jag kunnat läsa mig till är att de nya 1,2 TFSI med 105HK som sitter i de "större" modellerna ovanför polo och ibiza är de nya som kör kamkedja.
Dessa är tydligen helt omdesignade om man får tro folk som tittat under huven på tex nya Leon. och jämfört med Ibiza.
När det gäller kamkedja så fick jag samma svar när min bil hade garanti att "kamkedjor" kan rassla men att det självjusteras efter start. När väl bilen ramlat utanför garantin och jag påpekade detta igen så var det istället så att kamkedjan behövdes bytas enligt verkstad.
Jag vet inte om kamkedjor och spännrullar har förändrats på något sätt, men enligt min verkstad så har Turbon som monteras i vid byte ett annat partnummer och "kan" vara från en annan tillverkare.
Ibizor upp till 2012 hade en recall från tillverkare där dom modifierade turbo och la på ny programvara, jag gjorde detta men det verkar ändå som att det är något som tillverkaren upptäckt och försökt fixa på de första 1,2 TFSI som kom ut på marknaden just då dom körde denna recall.
Reverend Benny:
Har du någon knapp i bilen vart du kan stänga av stop & start? Det fanns i alla fall i VW Golf och den var redan avstängd start & stop på denna. Turbomotorer gillar inte start & stop.
Hej Mats,
Jodå, det finns en knapp för det, tror det är krav på alla bilar som har start stop att denna funktion skall gå att kunna stänga av.
Bara för att förtydliga för Er som läser tråden, i mitt fall var det inte något "turboras" eller att turbon i sig hade gått sönder, utan felet var att en sensor inte var helt 100 och larmade.
Denna sensor gick inte att byta utan man var tvungen att byta hela turbon för att kunna nollställa felkoden.
Nu kan det iofs vara så att sensorn faktiskt larmade om att det var fel på något spjäll, men enligt verkstad så verkade det som att det var sensorn som var trasig.
Men det finns exempel på när hela turbon säckat ihop när man studerar forum såsom seatcupra.net
Tänkte på det här men kamkedja. Nissan var tidigt ute och bytte remen mot kedja på sina motorer 1991.
Jag har nu 2 bilar som börjar se "Bäst före" och ska få gå till skroten, en Primera -91 och en Sunny -95 med 26" resp 27" mil på mätarna.
Båda motorerna går tyst och fint, nått skrammel finns inte ens vid kallstart, och nån kedja är inte bytt på dom.
Nu har min blivit helt tyst efter bytet, då jag hoppas att det kan relateras/kopplas till något tillverksningsproblem.
Det var samma på polarens gamla Golf 2;a från 80 talet, kamkedja och då pratades det ofta om att det var bättre än kamrem.
Det spekuleras ju i att det kan vara longlife oljan som kan ställa till det, men min gissning är att det är någon designmiss alternativt att jakten på att spara kilon gör att man underdimensionerar saker.
Kan bara ta min MC som exempel där Triumph Thunderbird som har rem, något som var nytt för Triumph.
Istället för att ta och sneggla på tillverkare som kört detta i 100 år och sno lite ideer så körde man en egen design med barnsjukdomar som följd. Fixat på senare modeller men inte på de första som kom ut på marknaden.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.