Vi Bilägares forum

Provsatt nya Toyota Auris 2013

Provsatt nya Toyota Auris 2013

Bilderna ljög tyvärr inte...
Inredningen är ännu sämre i verkligheten, kvalitetskänslan är helt obefintlig.
Det känns riktigt gammalt och vissa detaljer är förbluffande billigt urförda.

Den är dock ganska snygg utvändigt.
Det var nästan så man tyckte synd om försäljarna, ingen rusning direkt och så ska de kränga dessa bilar i 4 år.

Uppdaterat: 2013-01-26 14:59

Kommentarer

Sa vad jag tyckte, jag äger ju tom en Toyota just nu, vad är det för fel på dig då?

Uppdaterat: 2013-02-07 19:20

Det är nog lugnast att bara negligera trollen...

Uppdaterat: 2013-02-08 08:38
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Eftersom tråden handlar om Toyota Auris, så tänkte jag att jag kunde skriva om mina intryck här efter att precis ha kört en Auris som hyrbil i en vecka på Kanarieöarna. Visserligen då den utgående modellen. Sammanfattningsvis så kan jag väl säga att jag tycker driftsäkerheten är en nackdel i detta fall eftersom om den bara går och går i alla evighet så skulle jag aldrig kunna sälja bilen och sälja skulle jag vilja göra från dag ett! Framför allt retade jag mig på att chassit inte funkade på motorväg. Bilen var troligen för mjuk i dämpningen så karossen rörde sig oavbrutet på motorvägen. Man satt som en "nickedocka". Sen behövde bilen ständig passning med ratten också. I lägre hastigheter var dock fjädringen ganska bra och svalde ojämnheter fint. Sen är ju den upplevda kvailteten i inredningen bedrövlig. Återvinningsbar plast i all är men de kan väl skruva fast den ordentligt i alla fall. Om man klämmer och trycker lite på mittkonsolen så rör sig och knakar allting! Sen måste jag väl troligen ha fått svagaste bensinmotorn också för bilen krävde brutal piskning på höga varv för att över huvudtaget komma upp i närheten av motorvägsfart innan påfarten tog slut. Skulle nog ärligt talat hellre ta tåget än att göra en riktig långresa i denna bil. Man skulle bli trött av att hela tiden nicka med huvet, passa ratten, och växla ner till fyran för att kunna hålla fart i uppförsbackarna på motorvägen. För att inte tala om att man måste lyssna på en drönande bensinfyra hela tiden också. Motorljudet verkade helt odämpat.

Uppdaterat: 2013-02-11 16:48

Att bedöma en bil efter att ha haft den som hyrbil på Kanarieöarna ger aldrig särskilt bra betyg.
Jag skulle tro, efter egen erfarenhet av åtskilliga hyrbilar, att de flesta bilar man hyr på Kanaris är rena skiten jämfört med motsvarande, eller det som sägs vara motsvarande, här i Sverige.
Man måste komma ihåg att de hyrbilar man har där oftast är det absolut enklaste, effektklenaste, utrustningsminimerade och minst komfortabla som överhuvudtaget går att uppbringa, oavsett bilmärke.
Huvudsaken är att radion och signalhornet fungerar.
Slutsatsen är, döm aldrig ut en bil efter att ha provat den på Kanaris!

Uppdaterat: 2013-02-11 18:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jovisst var bilen basutrustad, fanns t.ex inte ens fjärrstyrt centrallås utan man fick låsa upp med nyckeln. Har dock lite svårt att tro att Toyota skulle utvecklat ett speciellt obekvämt chassi för kanarieöarna. Mig veterligen finns det inte så många chassin att välja på till Toyota Auris, men jag kan ha fel.

Uppdaterat: 2013-02-11 20:47

Prova en Auris av den förra modellen här hemma medan du har minnet av kanarisbilen färskt.
Vissa saker känns naturligtvis lika, men jag kan garantera att du känner skillnaderna.
Jag har haft många hyrbilar där, ok de är avsevärt bättre idag än för 25-30 år sedan och de skiljer också mellan öarna, men en sak är densamma, fjuttmotorerna.
De har alltid de klenaste motorerna som också jobbar ansträngt hela tiden och de motorerna finns inte i Sverige.
Det finns ju förstås uthyrare som har större bilar med riktiga motorer, men dessa tar de rejält betalt för.

Uppdaterat: 2013-02-12 07:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det som Skodaägare säger om förra Auris betende på vägen stämmer bra med min svägarskas uppfattning om sin Auris. Hon kom från en Golf, hade Auris ett tag, och kör nu V50. Auris funkade utan anmärkning, men hon tyckte den var jobbig på vägen, liksom orolig. De andra två känns mycket vilsammare att köra.

Uppdaterat: 2013-02-12 08:51
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Orolig på vägen gällde även min Corolla Combi 2003. När jag bytte till en Focus Kombi 2007 var det som att komma till en helt annan värld när det gällde väghållning och riktningsstabilitet så Toyota har nog haft en hel del problem med detta - i vart fall tidigare. Likaså var Toyotan "slapp i baken" - den blev alltså lätt nerlastad och satte sig på baken. Detta var nåt som aldrig inträffade med Focusen. Och nuvarande Golf 2012 är likaså "kassaskåps-säker" på vägen - inga oroliga vandringstendenser där inte.

Uppdaterat: 2013-02-12 09:11

Saabnisse:

Att prova denna generation Auris kan nog bli svårt eftersom nya generationen väl redan har kommit. Och som sagt det jag störde mig mest på var egentligen chassit och inte den slöa motorn. En slö motor kan man i viss mån kompensera med en agressiv körstil, men ett dåligt chassi är svårt att göra något åt.

Uppdaterat: 2013-02-12 09:36

Det är väl bara att åka och prova en begagnad! Jag antar att hyrbilen du hade också var begagnad?
Då kan du bilda dig en uppfattning om chassiet, det skulle inte förvåna mig om det har en helt annan sättning än det på GC.

Jag har ingen erfarenhet av just Auris, den har aldrig varit aktuell i något avseende, men jag har jämfört många andra bilar av olika fabrikat med motsvarande här hemma och märkt stora skillnader.

Uppdaterat: 2013-02-12 11:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kan ju hända, men jag är nog inte så intresserad av Auris att jag tänker bemöda mig med att provköra en bara för att få denna fråga utredd. Möjligen att jag tar en tur någon gång i den nya varianten för att se hur den känns.

Uppdaterat: 2013-02-13 17:26

I finska TM (Tekniikan maailma), blev Volvo V40 först och på delad andra och tredje plats kom Audia A3 och Toyota Auris Hybrid, i det stora vintertestet. 20 bilar i från olika klasser hade dom med. Tex. Golf och Leon blev efter.

Uppdaterat: 2013-02-13 18:02

Engelska autocar verkar hålla med mig i alla fall (http://www.autocar.co.uk/car-review/toyota/auris/ride):

"For starters, the higher centre of gravity and relatively supple suspension do bring fairly pronounced levels of body roll without the bonus of a class-leading ride.

This naturally results in significant amounts of head toss for all occupants, and that compromises the car’s long-distance comfort. But the most curious corollary of the Auris’s 1515mm height is poor directional stability at speed and an irritating susceptibility to crosswinds. Motorway driving in winds that a Golf driver wouldn’t even notice requires significant steering input to avoid meandering into other people’s road space."

Uppdaterat: 2013-02-14 10:36

Skodaägare: ja, det stämmer ju med vad jag skrev i #67. Om sen Auris kanske är mindre benägen att krångla (som rytkten påstår), spelar förmodligen mindre roll, om man ändå inte trivs med att köra den.

Uppdaterat: 2013-02-14 11:12
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Precis min åsikt. Allt beror förstås på vilken situation man är i . Är man taxiåkare så är förstås hållbarhet viktigt eftersom man förlorar inkomst varje gång bilen står på verkstaden. Men för privatpersoner så kanske man kan leva med en bil som kräver mer underhåll än en Toyota om man trivs med bilen i övrigt. Jag har nog hellre en Ford Focus på verkstaden än en Toyota Auris i garaget :-).

Uppdaterat: 2013-02-14 12:30

Märk att jag bara kört Auris Hybrid, tror den är bestämt med fastare fjädring som fungerar bättre i praktiken än den vanliga Aurisen? Mycket Golf-aktig kurvkörning i Auris Hybrid, men jag håller ju inte ens nya Golf som klassledande i kurvkörning.

Uppdaterat: 2013-02-14 15:26

Skodaägare - och det lustiga är att min f d Focus stod aldrig på verkstan frånsett den vanliga underhålls-servicen men det fick däremot min Corolla göra. Trots att Focusen gick betydligt längre innan jag sålde den. Men det kanske var undantaget som bekräftade regeln - vad vet jag...:)

Uppdaterat: 2013-02-14 16:34

Det här var uppe i den här tråden och då blev det en del åsikter om att jag gillade min Saab!
http://www.vibilagare.se/forum/allmant-om-bilar-och-trafik/ar-hallbarhet-det-viktigaste-inom-bilagande-39949
Det viktigaste för en del bilägare är alltså inte att de trivs med sin bil, utan att den är absolut felfri.
Ok, jag är förmodligen ute och simmar i vassen för jag har aldrig haft en felfri bil, men jag har haft många som jag trivts med och sådana som jag absolut inte gillat.
Men felfri! Finns det?

Uppdaterat: 2013-02-14 17:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Felfri ? Tja, vad lägger man in i det ? Inga tekniska fel skulle jag vilja säga när det gäller bilar. För att återknyta till min gamla Focus -07 så var den aldrig inne på reparation - varken av garantirelaterat eller annat. Jag körde ca: 10.000 mil på 4,5 år och det är den bästa bil jag haft i det avseendet. Sen kan man ju lägga andra begrepp också i felfri...
Men alla mina övriga bilar har reparerats på nåt sätt - både garanti-relaterat och "vanliga" reparationer. Oavsett om det varit VW, Toyota, Nissan, Opel, Ford, Fiat, Mazda eller andra märken jag kört under åren. Men inte hade jag väntat mig att det skulle bli min Ford Focus -07 som skulle ta ledningen i "felfrihets-ligan" när jag gick från Toyota till Ford... Jag var tvärtom rätt oroad men Toyota hade precis lagt ner Corolla Kombin och hade ingen ny ersättare så det blev en chansning på en Focus....

Uppdaterat: 2013-02-14 21:03

Så hade man en Yaris som lånebil idag, samma bil som var helt ny förra gången jag servade.
Upplevde den lika dålig nu som då.
Som väntat börjar inredningen trilla isär, den är nu 10 månader och hade gått 880 mil.
Pluppen för cigguttaget som är i sådant där löjligt billig böjplats var precis på gränsen till att gå av.
Displayen som är placerad så passageraren ser den bäst blir man bara helt fundersam på, hur tänkte dem?!
Sedan var den lika bullrig som förra gången, och en växellåda som var riktigt otrevlig att arbeta med (manuell).
Ratten är för långt från kroppen, för dålig justermån.
Det ser billigare ut än i en Dacia.

Uppdaterat: 2013-02-15 17:16

Då kan man istället för att köpa sig en Toyota välja en billigare Dacia som håller samma kvalité till en billigare peng.

Uppdaterat: 2013-02-17 09:37
Pär

Men skall vi vara riktigt ärliga så har ju just Yaris klarat sig väldigt bra i diverse undersökningar - bl a Bilprovningens resultat och Folksams "krock-tester". Så helt värdelös kan den knappast vara.

Uppdaterat: 2013-02-17 12:54

mcgregor: må så vara, men ingen av de du nämnde tar betygsätter ju de egenskaper som junkers pratar om.

Uppdaterat: 2013-02-17 15:35
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Så många inlägg som den här tråden fått så måste jag ta mig tid att prova nya Auris så jag kan vet vad jag talar om och kan vara med i diskussionen.
Fast när jag kommer dit med min 9-5 behandlas man väl som man kommer med något katten släpat in, men jag kan ju parkera lite avsides.
Men jag kommer att bedöma Auris och jämföra med 9-5 och V70.

Uppdaterat: 2013-02-17 15:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Peugeote-Pär skrev:

Då kan man istället för att köpa sig en Toyota välja en billigare Dacia som håller samma kvalité till en billigare peng.

Det är inte det det handlar om, Dacia har säkert något snäpp lägre kvalitet än Toyota, det jag pratar om hela tiden är upplevd kvalitet eller kvalitetskänsla. Det är trots allt bakom ratten inne i bilen du spenderar tiden när du använder bilen.

Uppdaterat: 2013-02-17 16:25

För att testa saabnisses teori om att bilar på kanarieöarna har en annan chassisättning än de här så har jag nu tagit en provtur i nya Auris och det verkar tyvärr som om chassisättningen i nya modellen inte blivit bättre. Karossen är fortfarande i ständig rörelse oavsett om man kör i låg fart eller hög fart. Man känner att man sitter och vaggar fram och tillbaka i sidled.
Dock är bussningarna mjuka och kanter och brunnslock avhandlas utan vare sig stötar eller klonkande.
På plussidan så är ljudnivån ganska ok och 1.6 liters bensinmotorn jag körde var riktigt pigg för att vara en sugbensinare. Och jag upplevde inte inredningen som så illa sammansatt som övriga här.
Överlag tycker jag dock att bland asiaterna så har nya Hyundai i30 och dito Kia Cee´d en mycket mer lyckad chassisättning.

Uppdaterat: 2013-03-12 12:49