Vi Bilägares forum

Min nya mazda 6

Min nya mazda 6

Fick min nya Mazda i förrgår.

Mazda 6 diesel 175 hp manuell växellåda.

Störtförälskad på en gång.

Tidigare ägde jag en 2011 mazda 6 och innan det en 2006 mazda 6.

Så nu har man gått igenom alla generationer av mazda 6.

Detta är den bästa hittils, Iof vore det konstigt annars.

Bjuder på lite bilder.

Uppdaterat: 2013-05-05 14:17

Kommentarer

Kolla i pdf filen jag laddat upp där finns det tester på kupè ljud från Auto Decibel Database

[URL=http://www.mediafire.com/download/cjwyf7c6t3qouay/interiornoise.pdf]http://www.mediafire.com/download/cjwyf7c6t3qouay/interiornoise.pdf[/URL]

Uppdaterat: 2013-05-26 00:17

I Sverige har vi ju lite annorlunda asfalt jämfört med de flesta länder så det är endast Svenska omdömen som är intressanta. Vi bilägare mäter tex alltid på två olika asfaltstyper kompletterat med subjektiv bedömning eftersom det även är annat än absoluta dB-nivåer som avgör hur upplevelsen är.

Uppdaterat: 2013-05-26 07:51

Har du någon länk till vi bilägares mätningar?

Även om det är olika sorters asfalt så lär auto decibel database vara testad på samma asfalt och det är huvudsaken. Man kan ändå använda deras siffror som "guide"

Jag kan påstå att det är hur hög ljudnivå det är som avgör hur man uppfattar ljudnivån och man mäter det i decibel.

Man märker skillnad på 70 decibel och 65 decibel. oavsett om det är ljus tonart eller mörk.

Tex så är 70 Decibel dubbelt så hög ljudnivå som 60 decibel.

Uppdaterat: 2013-05-26 12:19

Nej, så är det inte.
Det kan hända att 70dB upplevs som tystare än 60dB, det beror helt på inom vilka frekvenser ljudet ligger.
För att få en rättvisande bild av buller bör alltid en uppmätt ljudnivå kompletteras med en frekvensanalys annars blir uppgifterna inte särskilt trovärdiga.
Men upplevelsen av ljud (oljud) är väldigt individuell.

Uppdaterat: 2013-05-26 13:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Sasbnisse.

Du kan inte ändra på hur en decibelskala räknas.
http://en.wikipedia.org/wiki/Decibel

En riktig decibelräknare tar hänsyn till olika frekvenser och tar ett medelvärde.

Uppdaterat: 2013-05-26 17:15

Jag tror inte att du förstår riktigt vad jag menar.
Om vi har en ljudnivå på 100 dB vid 16 kHz kommer du knappast att uppleva den som störande, men ligger den vid 5kHz så står du inte ut!

Uppdaterat: 2013-05-26 18:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo men när är det så stor skillnad på ett underlag?

http://www.auto-decibel-db.com/

Listan som är på länken ovan är gjort med en riktig decibelmätare. på samma asfalt. Dom får ett resultat och presenterar det i forma av en lista där vissa bilar får bättre och sämre resultat.

Som jag skrev tidigare så tar en decibelmätare upp olika frekvenser och tar ett medel av desa.

Hadde testet utförst i Sverige på vår dåliga asfalt så hadde det kanske blivit 10% sämre för VARJE BIL. Om det är som ni påstår att sverige har dåligare asfalt än andra länder.

Listan går att använda som guide när man jämför oljud i bilen. Ni som påstår att det inte går får gärna specificera varför det inte går. Gärna med källa på era påståenden.

Däremot håller jag med om att det är individuellt om vad som anses som störande. Och det bästa är att köra en bil en sträcka och sedan direkt efter köra en annan på samma sträcka för att själv uppleva ljudet.

Uppdaterat: 2013-05-26 18:49

Vi bilägare testar alltid på både slät asfalt och den svenska asfalten som är vanligast, det kan du läsa om i varje nummer av vi bilägare. Det är extremt stora skillnader på den grövre asfalten.
Örat uppfattar vissa frekvenser som oerhört mer störande än andra, speciellt infraljud.
Vi biläager har iett flertal artiklar publicerat frekvensanalyser och försökt att förklara varför bilar som mäter lika ändå kan uppfattas väldigt olika.
Vill du inte ta till dig av fakta kan du radera mitt inlägg igen.

Listan är helt ointressant, medeltal med dB-uppgifter kan endast tas som en fingervisning.

På slät asfalt kan du ha två bilar som mäter lika såsom 70 dB i 90. På den vanliga svenska asfalten kan den ena sedan mäta 75 medan den andra mäter 80dB. Men återigen det är frekvenserna som är viktigast.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20040507/toyota-lyssnade-och-dampade

Uppdaterat: 2013-05-26 23:20

Precis som junkers säger så är det helt sanslöst vilka skillnader slät och grov asfalt gör. På min väg till jobbet har dom nyligen asfalterat en kort sträcka, 1 km, och det är så otroligt skönt att köra den där korta biten. Sen kommer man upp på den grova,gamla asfalten igen och då märker man verkligen vem som är boven i buller-dramat.

Sedan skiljer det väldigt mycket hur olika bilar hanterar den dåliga, grova asfalten.

Uppdaterat: 2013-05-26 23:25

Äntligen ett utförligt svar. Bra!
Som du skrev, skrev jag också, listan kan tas som en guide dvs fingervisning!.

Uppdaterat: 2013-05-26 23:27

Ingen har påstått att detinte är skillnad på olika asfaltsbeläggningar. Eller nyasfalterad väg och gammal väg.

Uppdaterat: 2013-05-26 23:29

Det var kanske lite slarvigt skrivet av mig om du uppfattade det som att jag menade att du påstått det, purusam.

Jag ville bara belysa detta fenomen eftersom det just i dagarna blivit så tydligt för mig när jag åker till jobbet.

Min poäng var egentligen att olika bilar som är lika tysta på slät asfalt kan uppvisa en milsvid skillnad på dålig och grov asfalt.

Jag vill minnas att den hopplöst bullriga Kia Ceed av förra generationen fick väldigt bra betyg när det gällde bullernivån efter att samtliga svenska journalister fått provköra den i sydeuropa på fin och slät asfalt. Dessa betyg fick omvärderas å det grövsta när bilen efter tag hade Sverigepremiär.

Uppdaterat: 2013-05-26 23:45

Jag är med på din tes Rustan.

Om vi tar två olika bilar i samma prisklass som får exakt samma ljudnivå i exakt samma hastighet tex 65db på en ganska fin väg i Danmark.

Hur mycket tror ni ljudnivån kommer att skilja mellan dessa två bilar när dom kör på lite ofinare väg i i exakt samma hastiget och exakt samma sfalt i sverige ?

Det är detta jag vill poängtera.

Uppdaterat: 2013-05-27 00:00

Provkörde Mazda CX-5 AWD Optimum diesel med 19" fälgar. En riktigt skön bil, dock så drog bränsleförbrukning (långt från spec med AWD) och ljudet ner betyget! Bullra regält, frågan är hur mycket av nivån som kan skyllas på 19" fälgarn.

Uppdaterat: 2013-05-27 06:41

@purusam: Rustan skrev "Min poäng var egentligen att olika bilar som är lika tysta på slät asfalt kan uppvisa en milsvid skillnad på dålig och grov asfalt." och det är säkert sant. M a o går det inte att svara på din fråga om hur mycket det skiljer i ljudnivå när man kör på vår grova asfalt eftersom olika bilar hanterar dessa bullermattor olika.

Uppdaterat: 2013-05-27 08:04

Jo men en bil som är dålig på att blockera ljud från väldigt bra "tyst"asfalt lär inte vara bra på dålig asfalt (grov)

Uppdaterat: 2013-05-28 12:23

Däremot har jag ett nytt problem.

Kolla på dessa två videos, ha på ljud så ni hör. Vad tror ni är problemet?

http://www.youtube.com/watch?v=mVWsC-7xfcw&feature=youtu.be

http://www.youtube.com/watch?v=121yJ5Lo2fE&feature=youtu.be

Uppdaterat: 2013-05-28 12:25

Det hörs inte för allt dåckbuller ;-)
Skämt åsido så låter det jättekonstigt.

Uppdaterat: 2013-05-28 18:43

Det låter väldigt konstigt... Aldrig hört något liknande!

Uppdaterat: 2013-05-28 19:54
Pär

Gissar att växellänkaget behöver justeras lite så att det inte tar i ändläget i konsolen.

Det är något hårt typ metall som tar i när jag växlar från 4:an till 3:an. ibland när jag växlar till 5:an.

Det slår inte alltid emot. När jag kört ganska långt har ljudet försvunnit när jag växlar.

Verkstaden ska åtgärda det nästa fredag.

Uppdaterat: 2013-05-29 00:50

Mazda 6 kom på 3:e plats i World Car awards, World Car Design of the Year

Slog ut bilar som:

Volvo V40
Tesla Model S
Porsche Boxster / Cayman
Nissan Altima
Mercedes-Benz A-Class
Mercedes-Benz GL
Mercedes-Benz SL
Ford Escape / Kuga
Honda Accord
BMW 1 Series Three Door / Hatchback
BMW 6 Series Gran Coupe

Hela listan ser ni här:

http://www.wcoty.com/web/eligible_vehicles.asp?year=2013&cat=2

Uppdaterat: 2013-05-30 00:50

purusam - hur gick det med klonket i växelspaken? Några nya erfarenheter att rapportera från 6:an.

Uppdaterat: 2013-06-18 09:09

Det är i princip borta. Det var nån plastgrej mekanikern filade bort lite på.

Dock var det temporärt, Han beställde några nya delar. Vilka vet jag inte.

Jag får återkomma när bilen varit inne ( 7/12- ) så berättar jag vad dom gjort.

mazda skrev:

purusam - hur gick det med klonket i växelspaken? Några nya erfarenheter att rapportera från 6:an.

Uppdaterat: 2013-06-18 17:23

Nu har i stort sett alla tidningar klagat på oerhört kraftigt buller så det var inte bara jag. Jag tyckte den var avsevärt sämre än min 2011 Avensia. Jag dämpade min kritik förut pga att det var en kort provkörning men tydligen är den så bullrig som jag befarade. Hur svårt kan det vara
?!
Skoda verkar ha uppfattat våra speciella vägar i vart fall, ny Octavia för Svenska marknaden ska ha fått extra bullerdämpning.

Uppdaterat: 2013-06-21 10:52

Mer fel på nya mazdan.

förutom felet som har beskrivits tidigare i tråden om nån länkarm som tar i någonstans i växellådan så händer följande.

Jag tror min växellåda håller på att braka ihop. när man växlar (trycker ner kopplingen) låter det som om nån dumpventil är trasig. (typ fladdrande) kan inte ens beskriva ljudet. Från början kom det bara när jag växlade från 1:a till 2:a växeln. Men nu kommer ljudet på fler och fler växlar. (när jag växlar precis när jag trycker ned kopplingen)

På 4:ans växel kommer ett lågt vinande ljud när jag kör kring 50 kmh med lätt fot på gasen. Jävligt irriterande när jag sitter och samtalar med nån.

När jag växlar från 1:an till 2:an varvtal 2000 kommer ibland mycket oljud någonstans ifrån växellådan som ett flertal klånkande skrapande osv.

Bilen ska in den 18/7. Ville ha in den tidigare men dom hadde inte tid. Antar att det kommer att ta väldigt lång tid innan som fått till felen saker ska beställas osv.

Mailade även mazda sverie om mina problem för nån vecka sedan. Jag beskrev felen och frågade om dom haft några liknande rapporterade fel.

Dom svarade inte ens.

Uppdaterat: 2013-07-02 17:13

Fick svar från mazda sverige idag.

Inga rapporter om liknande problem.

Uppdaterat: 2013-07-03 15:41

Din bil är unik!

Uppdaterat: 2013-07-03 20:17

Så jävla tråkigt när man har problem på en helt ny bil, är ju en av anledningarna man köper nytt för att slippa massa strul.
Hoppas Mazda tar ansvar över detta nu och fixar allt!

Uppdaterat: 2013-07-03 21:09
Pär