Vi Bilägares forum

Har ni kört nån bil till skroten ??

Har ni kört nån bil till skroten ??

Jag är en sån som har svårt att slänga saker om dom fungerar, särskillt bilar, dom blir fort personliga vänner.
Jag har slaktat en hel del bilar som blivit hämtade till skrot, men då har jag plockat av allt som möjligtvis har nått värde, men jag har aldrig kört en fungerande bil till skroten.
Min dotter tog körkort för 6 år sen, en Mazda 323 inhandlades för 4000:-, efter 2 år och 8000 mil fick en bekant ta över den för en tusenlapp (den rullar än) dottern ville ha en bil med lite mera plats, Mazdan var bara 2 dörrars.

Vi hittade en Nissan Primera av 91 års modell som var väl omhändertagen, sista ägaren var en yngre kille som stylat den lite, låg fjädring, feta fäljar, vinge, extraljus, stereo, liten fet skinnratt med machande växelspaksknopp och ett grovt avgasststem, vi fick med kvitton för över 25" kronor på prylarna, men gav 9.500:- för hela bilen.
Vinterdäcken verkade vara sen bilen var ny så jag köpte en omgång nya Gisslaved för 2600:- dagen efter.
Problemet med bilen var att drivknutarna knakade lite när man svängde fullt, jag demonterade och fettade om dom, ett år senare knakade dom igen, efter yttligare ett år lät dom även när man åkte rakt fram. Jag bytte sida på knutarna, så dom gick baklänges, nu knakade dom bara när man backade. Övriga reparationer under dom här drygt 4 åren är ett beg främre bromsok för 300:-, nya klossar runt om och olja/filter några gånger. När kupefläktens motstånd gav upp satte jag dit ett från en BMW, det passade efter 5 min modifiering.

Men nu är det dax, på fredag går den sin sista tur, knutarna är utom all räddning, avgassystemet har gett upp, vindrutan är sprucken, vi känner inte ens för att åka till bilprovningen för att få en månad till, felen är ju så uppenbara.
Men det tar emot, förövrigt går bilen så jäkla fint, som tur är för värdsekonomin är inte alla som jag, då skulle det inte säljas många nya bilar, och vore det inte för att dottern promt vill ha en bil med AC, skulle hon fått puttra på ett par år till.
Jag ska personligen åka till skroten, parkera Primadonnan snyggt utanför, gå in och överlämna samtliga nycklar.
Vila i frid.

Uppdaterat: 2014-02-26 23:30

Kommentarer

Leifer: att jämföra en Jaguar med en 940 går liksom inte. Inte på någon front.

Det finns ju snåla Jaguar också (de nyare med diesel), men min tillhör inte dem.

Men, tvärtemot vad folk i allmänhet tror, så är inte delarna till Jaguar så dyra, särskilt inte slitdelar. Men, även försäkringen ligger lågt jämfört med t.ex. BMW eller MB.

Vad menar du med "Sen tycker jag folk i allmänhet har en förmåga att överdriva fördelarna med en bil och då inte avslöjar vad det kostar egentligen"..?

Uppdaterat: 2014-03-06 15:41
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Halleluja, min 13 år gamla xsara drar 0,58, få nya bilar kommer ner i verklig förbrukning, för med all sin utrustning väger bilar i den klassen idag inte under 1200kg.
Elektronik ja, inga problem, när dagens bilar är så gamla finns det grejor.
Jag utläser och släcker felkoder med en smartphone, och billig hårdvara.
Jag är inte orolig!

Uppdaterat: 2014-03-06 15:42

Han menar att fölk gärna friserar kostnaderna så att det låter bättre. Dels för att lura sig själv men även andra när frågan tas upp.

Men, jag köpte min bil för 38000 och den är inte helt värdelös om man bland annat ser till krocksäkerhet. Ska jag upp till något nytt som är likvärdigt komfortmässigt och körmässigt så lär jag punga ut med minst 300k. Det är en väldig massa reservdelar i en herrans massa år jag får för de pengarna. Särskilt när jag vet hur mycket den gått sönder den tiden jag haft den.
Nu ska det tilläggas att jag var väldigt kräsen då jag valde den här bilen och ville inte ha en ungdomskörd sönderstylad sak. Så jag valde en kombi med en liten oattraktiv motor och utan bling bling och feta fälgar. Det var ett väldigt smart drag har det visat sig.

Uppdaterat: 2014-03-06 16:22
It's a very good idea to leave a sinking ship

Visst en gammal bil må vara "billig" att äga men allt handlar väl inte bara om det...? Inte är gamla bilar allt för roliga att köra.

Uppdaterat: 2014-03-06 17:17
Pär

Ja, om det är dåligt val att inte slösa bort 260.000:- är väl upp till var och en.

Förstår fortfarande inte varför jag skulle vilja köra nåt mindre bekvämt som är nästan tio gånger dyrare än det jag åker nu. Känslan av att åka nytt betalar inte jag de pengarna för. Då har jag mycket trevligare i mina sommarbilar och min bruksbil.

Uppdaterat: 2014-03-06 20:02
It's a very good idea to leave a sinking ship

Är även billigare att äta Thaimat hemma än att åka till Thailand och äta det... Vad gör du där?

Uppdaterat: 2014-03-06 20:07
Pär

Var och en har ju sina skäl till att ha en äldre bil.
Några kanske tycker att det är roligt och avkopplande att "skruva" på en gammal bil.
Finns nog fler skäl än de rent ekonomiska.
När det är dags att köra bilen till skroten, det måste vara när rosten tagit över.

Uppdaterat: 2014-03-06 20:17
Lås inga trådar.

Jag tycker att många resonerar på ett konstigt sätt, säg att en ny bil kostar runt 200.000 kr och slå ut det på 10 år. Det blir 1600 kr per månad förutsatt att bilen har 0 kr i värde efter 10 år. Vadå tycker någon att 1600 kr i månaden är mycket pengar? Då får man en bil som du vet vad den har varit med om, så här när du köper beg så köper du grisen i säcken lite grann, även fast du kollar ur alla vinkar och lyfter den så kan den vara bra lagad efter en krock och du märker det inte. Kan även ha varit andra skador på bilen där hjulupphängningar tagit skada då den förra föraren kört på något föremål på vägen.

Minns när jag köpte min sista begagnad bil en Opel Astra GSi av 92 årsmodell och den såg verkligen fin ut som ny nästan, hade gått runt 5000 mil, hade inga avvikelser någonstans, gick bra när jag provkörde den. Kollade däck och motor och allt såg bra ut. När jag sedan skulle åka hem gasade jag på lite, det var ju ändå en GTI bil, då började det skaka i ratten när jag körde över 140 km/h. Körde ett tag så och sedan skulle jag åka och balansera däcken, då däcken gick av, såg man att de var helt blanka på insidan. Fast på utsidan fanns det mönster. Blev att köpa 4 st nya lågprofildäck vilket inte var billigt och ställa framvagnen rätt. Den enda ägare innan mig till bilen måste ju ha kört på något då det blivit stora felmarginaler i framvagnen. Tror att det skulle vara mellan 0-5 minus på båda sidorna, nu var det plus 30 på ena sidan och minus 20 på den andra. Klart däcken slitits snett. Körde Opeln i ytterligare några med ständiga reparationer, orkade sedan inte längre och köpte en ny Audi A3 1.8T 1997.

Hade inga problem med Audi A3 1.8T inte en enda reparation, det var några småfel som åtgärdades på garantin, körde sedan bilen fram till 2004 då jag tyckte att Audi A3 kändes lite trång och bytte till en ny Audi A4 1.8Ts som jag kört nu i 10 år och endast haft 3 reparationer (om man räknar bort glödlampor). De flesta som sett min Audi A4 tror att den är nyare än vad den egentligen är. Är trött på beg och tänker inte köpa beg igen.

Uppdaterat: 2014-03-06 21:02
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Svårt att svara på vad som är bäst. Om man köper beg gäller det att ha lite tur och hoppas att den inte varit med om en massa tråkiga händelser. Köper man nytt får man räkna med dramatiska värdeminskningar. Jag lutar nog åt att det är bättre att köpa beg och hoppas den inte har haft en alltför tuff tid innan den hamnade i ens egna händer. Samtidigt är det trevligt med nytt för att man kan välja färg, färg på inredning olika tillval (om man nu vill ha det). Också skön känsla att hämta ut den och köra in den.

Uppdaterat: 2014-03-06 21:31

Köra in, när köpte du bil sist? Inte behöver man köra in en modern bil ;)

Uppdaterat: 2014-03-06 21:52
Pär

Måste säga att du har högsta betyg i dåliga jämförelser.
Å andra sidan har jag aldrig varit i Thailand. Köper du nya kallingar varje dag?

Uppdaterat: 2014-03-06 21:52
It's a very good idea to leave a sinking ship
JohanE_1 skrev:

Måste säga att du har högsta betyg i dåliga jämförelser.
Å andra sidan har jag aldrig varit i Thailand. Köper du nya kallingar varje dag?

Men jäsp så tråkig... Vad har det med saken att göra? självklart så gör jag inte det, men kan säga att jag byter så fort dom är nötta och fula, kanske du lagar dina gamla men ändå funktions dugliga kalsonger?

Uppdaterat: 2014-03-06 21:58
Pär

Men om jag skulle köpa ny bil igen skulle det förmodligen vara någon snikversion med minsta motorn. Typ en VW Polo masters eller nåt liknande helt blank med solid färg. Såg något erbjudande på en ny för 124 000. Att köra en sådan i 15 år kan ju knappast anses vara "dyrt".

Uppdaterat: 2014-03-06 22:25
Peugeote-Pär skrev:

Köra in, när köpte du bil sist? Inte behöver man köra in en modern bil ;)

Det kanske inte "behövs" men jag skulle då aldrig börja köra som ett svin från dag 1. Bättre att låta grejerna "sätta" sig lite.

Uppdaterat: 2014-03-06 22:28

Skulle eventuellt kunna tänka mig en nyare beg i så fall. Säg en bil som endast är 1 eller 2 år och inte rullat så långt, då blir risken mindre att den varit utsatt för något. Sedan skulle jag även kunna tänka mig köpa en oldtimer och endast ha som sommarbil, då vet man ju redan vid inköp att man ständigt får byta saker och ting på bilen. Fast som bruksbil vill jag ha en bil där jag vet att den inte ständigt behöver vara på verkstaden. Sedan är det ju till den egna ekonomin som i slutändan avgör vad man köper för typ av bil. Den enda orsaken till att jag valde Audi var att jag ville ha en bil som inte rostade bort. Hade några Honda bilar på början av 90-talet och rosten kom nästan omedelbart på dem, de var driftsäkra i övrigt men uselt rostskydd. Opel hade jag haft tidigare men det har alltid var en dålig produkt anser jag.

Uppdaterat: 2014-03-06 22:33
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Jo, leifer när tanklampan tänds, tankar jag snarast.
Då har den rullat 82-84 mil, och jag häller i 48-49 liter.
0,57-0,59 alltså, och det är ingen diesel, utan en 1,6i16v.
Bilar drar inte så mycket, om man kör 10 mil 90 väg varje dag, och väldigt lite stadskörning.

Uppdaterat: 2014-03-06 22:49

Varför måste ni hålla på att byta saker så fort bilarna blir gamla. På er låter det som om Hans och Greta varit ute och spridit delar längs med vägen.
Man byter då saker blir dåliga. Köper man en bil i bra skick behöver man inte byta särskilt ofta. Ibland till och med mindre ofta än på nyare bilar då nyare bilar är gjorda för att tillverkaren ska tjäna så mycket pengar som möjligt varvid kvaliteten brukar bli lidande. Man hör oftare nu om underdimensionerade delar än man gjorde förr.

Uppdaterat: 2014-03-06 23:03
It's a very good idea to leave a sinking ship
leifer skrev:

hultarn, menar precis det jag säger. Ex när det låter som om en Jaguar skulle vara billigare än en 940 i drift (samma tidsepok).

Leifer: Du menar att jag skulle ha påstått det? Exakt var i så fall?

Uppdaterat: 2014-03-07 08:53
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Leifer: ja, det är väl inget konstigt med den meningen? Jag påpekade bara att den inte är så dyr att äga som folk i allmänhet tror. Det finns alldeles för många ogrundade fördomar.
Jag kan ge fler exempel på typiska slitdelar med vettiga priser.
Den drar 1,25 l/mil i snitt, men jag har inte valt V8 med kompressor för att jag ska åka så snålt som möjligt. Det är liksom inte grundtanken med en XJR. Men, för övrigt är den förvånansvärt vettig att äga, särskilt om man jämför med konkurrenterna 7-serien och S-klasse.

Uppdaterat: 2014-03-07 10:09
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
Jes_ skrev:

<blockquote class="quote-msg quote-nest-2 even">
<div class="quote-author">JohanE_1 skrev:</div>
Måste säga att du har högsta betyg i dåliga jämförelser.
Å andra sidan har jag aldrig varit i Thailand. Köper du nya kallingar varje dag?
</blockquote>

<blockquote class="quote-msg quote-nest-1 odd">
<div class="quote-author">Peugeote-Pär skrev:</div>
Men jäsp så tråkig... Vad har det med saken att göra? självklart så gör jag inte det, men kan säga att jag byter så fort dom är nötta och fula, kanske du lagar dina gamla men ändå funktions dugliga kalsonger?
</blockquote>

Jag byter varje dag

Ja, byter ja, men inte köper du väl nya varje dag? Gamla nötta får man väl anse vara likvärdiga med en upprostad bil bortom all räddning vars enda destination är skroten/soptunnan.

Förresten, varför syns inte avatarerna för lsoderlund, Jes_ & Leifer?

Uppdaterat: 2014-03-07 15:53
It's a very good idea to leave a sinking ship

Går väl att lämpa uttjänta kallingarna på bilskroten samtidigt med bilen. Släng dem i skuffen bara.

Uppdaterat: 2014-03-07 16:07
Lås inga trådar.