Vi Bilägares forum

Eldrivna bilar 2030

Eldrivna bilar 2030

Det talas vitt och brett om att Sverige ska vara fritt från fossila bränslen 2030. Därefter ska vi alla köra elbil. Till 2030 är det emellertid bara 16 år. Om visionen ska gå i uppfyllelse, krävs att försäljningen av bilar med bensin- eller dieseldrift omedelbart förbjuds. I annat fall kommer många av dagens och morgondagens bilar med konventionellt bränsle fortfarande att rulla när vi kommer fram till 2030.
Det finns också andra frågor som måste rätas ut. Om alla fordon ska drivas elektriskt, kommer det att krävas oerhörda mängder batterier. Varifrån ska vi få metaller och kemikalier till alla dessa? Och vad händer när batterierna blir uttjänta? Ingen återvinningsindustri i världen kommer att kunna ta hand om denna mängd – synnerligen miljöfarliga – batterier.
En annan undring är hur vi ska hantera utländska fordon. Ska det finnas särskilda mackar som tillhandhåller bensin och diesel till dessa? Vilket petroleumbolag är intresserat av att hålla ett rikstäckande macknät enbart för att tillgodose transporter från utlandet och utländska turister på besök? Och hur ska vi själva kunna genomföra utrikes transporter eller åka på bilsemester utomlands. Ingen tror väl att övriga Europa – inklusive t.ex. Rumänien, Bulgarien och Alba-nien – kommer att ha elstolpar längs vägarna 2030.
Slutligen: Eldrift innebär inte att fordonen drivs med batterier. Dessa fungerar bara som ett slags ”bränsletank”. Energikällan är elektricitet, som kommer från det vanliga nätet och som laddar upp batteriet för en – kortare – körsträcka. Om all bensin- och dieselkonsumtion ska ersättas av elektricitet kommer det att krävas ett gigantiskt tillskott av el. Varifrån ska vi få den? Från nya kärnkraft eller från kolkraftverk? Ett alternativ är att sätta igång Karlskronaverket och bygga nya dieseldrivna kraftverk. I så fall sluts cirkeln: Diesel i tanken ersätts av dieselproducerad el. Eureka! Dessutom torde vi få bygga ut kraftnätet med nya 400 kV ledningar.
Per Eriksson, Malmö

Uppdaterat: 2014-02-12 16:20

Kommentarer

Vi kan nog lugnt utgå ifrån att detta datum kommer att flyttas fram med jämna mellanrum!

Uppdaterat: 2014-02-12 17:41

Nej datumet håller nog men Peeriks kan inte räkna.

Eltillförsen för att driva alla bilar är mycket mindre än man tror och det kommer att gå utmärkt att elektrifiera fordonsflottan.

Personbilar: säg att 1,5 miljoner bilar rullar 1500 mil i snitt per år och drar 2,5kWh/mil

Det blir 5,6TWh

2010 användes 610TWh i Sverige, ovanstående är alltså mindre än en enda %

Uppdaterat: 2014-02-12 18:57

Kommer de flesta inte att ladda sina bilar på natten när elförbrukningen generellt är lägre ?

Kommer ihåg att jag såg någon dokumentär om hur vi på ett smartare sätt kan utnyttja elnätet så att förbrukningen blir mer "jämn".

Ett av problemen som elproducenter har, vad jag minns från filmen, var att det är svårt att förutsäga hur mkt som behövs ute i nätet.

Ett exempel som gavs var tex i UK när en populär tv-serie tog slut och halva UK drog på sina vattenkokare för att göra Te.

Uppdaterat: 2014-02-12 20:01
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Sveriges elförbrukning 2012 var 142 TWh . De 610 TWh Junkers skriver om är när all energi räknas som bränslen osv.

Totala elproduktionen var 161 TWh .

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Energi/Energibalans-i-Sverige/Elproduktion/

Vilka batterier som sitter i dagens elbilar är synnerligen miljöfarliga?

Sverige exporterar mer än dubbelt den el som går åt om alla bilar som rullar i Sverige drivs med el vilket gör att inget tillskott av el krävs men exporten av el halveras.

Och det är mycket möjligt att länderna du räknar upp kommer att ha fler laddstolpar än Sverige då vi verkar hamna sist som vanligt när vi lägger våra pengar på framtidssäkra kolkraftverk.

Exportöverskottet är sammanlagt på över 20 terawattimmar (Twh). Som jämförelse kan nämnas att Danmarks årliga elanvändning är cirka 35 Twh. 20 TWh motsvarar produktionen från fem av våra nio kvarvarande kärnkraftsreaktorer.

Uppdaterat: 2014-02-12 20:48
Elbil2

leifer, ja det såg jag. Det hänger bara på hur snabbt batterierna med bättre kapacitet kommer ut och hur mycket dom sjunker i pris.

Uppdaterat: 2014-02-12 21:03
Elbil2

Toyota tror ju inte riktigt på elbilar på det sättet som diskuteras här.

2015-2016 kommer de att storlansera bränslecellsbilar i USA. Visades på årets CES.

Pris som vanliga bilar numera, körsträcka 50 mil, tanktid tre minuter, klarar kyla. Tankställen håller på att byggas nu.

Uppdaterat: 2014-02-12 21:51

Jag har följt elbilens historia från januari 1899, när Jenatzy satte nytt rekord med 67 km/t och Lohners elhybrid ett år senare ( lite före Toyota, eller hur.), men jag har aldrig blivit övertygad om elbilens förträfflighet.

Jag tror inte att den blir förträfflig till 2030 heller!

Däremot tror jag att det är fullt möjligt att bilar med bränsleceller kommer att ersätta de nuvarande fossildrivna bilarna.

Bränslecellerna kommer då antagligen att matas med metanol, som ju är både enkelt att framställa och enkelt och snabbt att tanka.

Ok, bränslecelldrivna bilar är ju också elbilar!

Uppdaterat: 2014-02-12 22:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Junkers är en lustig figur/debattör. Han har inga problem med att i otrevliga ordalag idiotförklara de han debatterar med, i denna tråd fick TS veta att han inte kunde räkna. Men när Junkers själv för fram sin "fakta" och blir slagen på fingrarna av previa så lämnas det helt okommenterat.

Tips till Junkers, innan du rackar ner på dina meddebattörer så kanske du skulle sopa rent framför egen dörr.

Uppdaterat: 2014-02-13 09:52
Formely known as Rustan Werling

Där har du helt fel leifer, en bil som kostar nära miljonen kan inte vara förträfflig oavsett vad den drivs med.

Men du ska ha klart för dig att vad Tesla representerar idag, kunde motsvarande elbilar göra i förhållande till övriga bilar för hundra år sedan, också då till alldeles för höga priser.

De blev aldrig storsäljare och det blir inte batteridrivna bilar idag heller.

Om nu Elon Musk dömer ut bränsleceller gör han ju det i eget intresse, han är affärsman, ingen tekniker.

Uppdaterat: 2014-02-13 09:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

1832 börjar man med elbilar ser man på sidan i länken nedan. Man räknar med att en tredjedel av bilarna är elbilar 2020 redan, men bilar som körs med elmotor delar av tiden har redan nu varit uppe i en tredjeplats av mest sålda bilar totalt av alla sålda bilar i världen vilket visar på stort intresse hos bilköpare redan 2012.

http://futurepredictions.com/2012/02/future-electric-cars-is-it-time-to-buy-an-electric-car-access-the-whos-who-list-of-the-ev-industry/

Här om tredjeplatsen bland sålda nya bilar.

http://www.ecogeek.org/component/content/article/3775

Uppdaterat: 2014-02-13 11:12
Elbil2

Finns en elbil på tekniska museumet, Stockholm, från början av förra seklet.

För att känna till tekniken så går det väääldigt långsamt med att elbilarna blir vanliga bland oss dödliga.

Att det inte finns fler laddstationer, märkligt.

Uppdaterat: 2014-02-13 11:23
Lås inga trådar.

Förstår inte TS eller andras oro över elbilen! Är det verkligen någon som på riktigt tror att biltillverkarna och oljebolagen vill släppa sin kassako det närmaste seklet?

Låt oss säga att det otroliga sker att de stora bil tillverkarna fortsätter att tjura och vägra producera några vettiga elbilar varpå de blir utkonkurrerade utav företag som Tesla mfl typ imorgon. ( innan dess har tillverkarna stömt skiten ur samtliga myndigheter och helvetet frusit till is )

Under 16 år står dessutom tiden stilla så att inget förändras mot idag!

Måste ju vara fruktansvärt att i så fall vakna på morgonen och upptäcka att det står en elbil på uppfarten ( ja bara sådär ) men den saknar ström! Hur skall jag nu komma till jobbet? Var skall jag ladda min bil? Varför har ingen uppfunnit något bra på denna tiden? VARFÖR utrotades den bästa uppfinningen någonsin som alltid fungerade och försörjde hela jordklotet? ...Vad skall vi nu leva på?

Varför är det så förbannat svårt att inse att det här kommer att lösa sig? Vad staten säger idag har inget att göra med hur det kommer att bli till år 2030.

Den som inte vill kommer säkert inte behöva lämna ifrån sig sin förbränningsbil under vapenhot,..även om det vore lite lustigt med tanke på hur elbilen EV1 togs ifrån marknaden. ( innan den blev en marknad )

Föreställer mig gråtande människor som skriker när deras bil hämtas till skrot utav militären ...whyyyy god,..whyyyyyyy !?? ;)

Uppdaterat: 2014-02-13 12:33

Den batteridrivna elbilens största nackdel är ju den enorma tid det tar att fylla den med energi.

Tid är pengar, alltså blir det väldigt svårt att räkna hem bilen och få lönsamhet jämfört med alternativen.

Ingen nuvarande bilägare, förutom notoriska elbilsförespråkare, kommer att tolerera att bilen måste stå stilla för laddning i minst 10-12 timmar efter att ha färdats 10-15 mil, när en påfyllning av bränsle i en konv. bil, för en körning på 50 mil, tar två minuter!

Dessutom ska det jagas laddstolpar och när det hittas någon står det redan bilar där i ytterligare 10 timmar!

En lösning vore ju standardiserade batterikasetter som snabbt kan bytas, men dels tror jag att den standarden skulle motarbetas direkt av biltillverkarna och indirekt av produktutvecklingen.

Av den anledningen tror jag mer på utvecklingen av bränsleceller, då kan man få fram elbilar som kan återfyllas med energi lika snabbt som en förbränningsmotordriven bil.

De ger ju heller ingen räckviddsångest eftersom en metanolcell kan få sitt bränsle som nu, från närmaste mack!

Men till 2030 finns det säkert parallella lösningar, elbilar som drivs av accumulerad energi från batterier och elbilar som får energi från bränsleceller.

Uppdaterat: 2014-02-13 13:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Som sagt,när ingen vet vad som kommer i framtiden så är det väl dumt att prata om hur läget ser ut nu? ( även om det redan finns både batteribytarstationer och snabbladdning ) Vi har pratat många gånger om varför elbilen är si eller så dålig och den realistiske vet också vad mycket av detta beror på. Om sedan batteriet heter det ena eller det andra spelar ingen roll. OM elbilen hade fått samma resurser som förbränningsbilen så skulle vi säkert inte ha haft särskilt många bilar med förbränningsmotor idag. Vi köper helt enkelt det som finns och om större lönsamhet finnes för det ena alternativet så väljer vi det. Så länge som det för majoriteten utav oss inte är lönsamt med en elbil så kommer vi inte heller att köpa en. Ändras detta så ändras som sagt även våra köpvanor väldigt snabbt även om produkterna inte är bäst på allt.

Uppdaterat: 2014-02-13 14:08

Jag var och torrbröt i en Tesla häromdagen! Jäklar vilken bil! Nu väntar jag bara på en tid för provkörning!

Uppdaterat: 2014-02-13 14:53

Tesla klarar 551 mil på 76 timmar och 15 timmar laddning på Teslas snabbladdningsstationer.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20140211/tesla-model-s-kor-kust-till-kust-i-usa-pa-76-timmar

Uppdaterat: 2014-02-13 19:53
Elbil2

Även i Sverige vid -15 och snöstorm? Strömavbrott i tre dygn? Det klarar min gamla fossildrivna standardmaskin!

Kom igen, Tesla är inget under som leifer tycks tro. Ska en batteridriven bil kunna slå genom måste den bli ett ekonomiskt jämförbart alternativ till en konventionell bil annars är den enbart förbehållen renläriga miljömuppar.

Det är till slut plånboken som bestämmer vilken bil som Svensson köper!

Uppdaterat: 2014-02-13 22:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men inga 551km!

Uppdaterat: 2014-02-13 22:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Japp, Previa tror det är 551 mil.

Uppdaterat: 2014-02-13 22:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det spelar ingen roll hur man spekulerar, all rörelseenergi måste ske med överföring av energi. Antingen förses objektet med ackumulerad energi i någon form, eller med trådbunden, induktiv alt. frekvensstyrd överföring.

Om vi tittar på det nu vanligaste så består ju den ackumulerade energin av fossila bränslen, men den kan ju också utgöras av återvinningsbara bränslen som naturgas, etanol och metanol.

Att framställa och transportera energi för att sedan lagra den i tunga otympliga ackumulatorer i en bil var något som man ansåg olämpligt för hundra år sedan och det gäller än idag. Man kan ju se vilken lagrad energivikt som krävs för att uppnå en tillräcklig bruksräckvidd.

Det är just detta som jag tror kommer att vara anledningen att elektriskt drivna bilar som har sin energi lagrad i form av vätska i bränsletankar kommer att höra till framtiden.

Uppdaterat: 2014-02-13 22:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

2030 känns som oerhört optimistiskt.

När det gäller vad som kommer lyckas till 2030 eller 2040 tror jag vi alla har både rätt och fel - jag tror det blir någon smart hybridlösning där vi idag inte vet vilka delar och i vilka proportioner de kommer ingå, eftersom vi idag inte vet vilka inriktningar som kommer utvecklas snabbast mot sitt teoretiska optimum.

Jag har länge trott på bränslecellsbilar med argumentet att de går att tanka fort (eftersom de då skulle passa in i vårt samhälle utan att vi behöver ändra oss). Numera känner jag mer tvivel. Skall bränslecellerna tankas med naturgas eller liknande så är den inte så ren som vi skulle önska. Om den tankas med väte så skall man tänka på att det krävs ganska mycket energi att frigöra väte. Om vi skall tanka med metanol så använder man väte som ett av utgångsmaterialen (alltså ytterligare en energiförlust). En bränslecellsbil slösar således bort en hel del av tillgänglig energi bara för att framställa bränslet. Övergången till bränslecellsbilar kräver dessutom att det blir tillräckligt många för att energibolagen skall börja sälja vätgas och innan man kan tanka vätgas vill ingen köpa bränslecellsbilar

Ett batteri är effektivt på att spara och återföra tillgänglig energi. Nackdelen är att det är tungt i förhållande till sitt energiinnehåll. Tesla visar dock att det är tekniskt möjligt att bygga en bil som ligger ganska nära den gräns för räckvidd och laddningstid som gör att vi accepterar en batterielbil. Kostnadsmässigt är det dock en bra bit till att gå för att den skall vara konkurrenskraftig för de stora massorna. Fördelen med denna lösning är också att den stora infrastrukturen med eldistribution finns redan. Det är "bara" uttagen som behöver sättas ut. Fast många uttag får det bli - ett uttag för varenda parkeringsplats får det väl i princip vara om alla kör elbil. Undrar vad det kostar i investering jämfört med att alla tankar vätgas på macken?

Oavsett hur långt det går med batteriutvecklingen så kan jag inte se hur batterielbilar skulle kunna användas för långväga transporter (lastbil) eller t.ex. taxi.

Kanske en hybrid med bränslecell och batteri? Fast varför inte köra på bränslecell fullt ut om infrastrukturen väl kommit på plats? Kanske smidigt att kunna ladda batteriet hemma och köra på batteri dagligdags och bara använda bränslecellen när man kör på längre resor eller om man av någon anledning inte nådde hela vägen på batteri? Fast kommer det då finnas incitament att ändra infrastrukturen så att vi någonsin kommer kunna tanka vätgas?

Jag tror vi kommer glida sakta över till fler och fler elbilar med olika stora batterier och olika typer av räckviddsförlängare. Beroende på ens eget behov/inställning kommer vi välja mer eller mindre batteridrift. Varje ny elbil kan i princip initialt lösa sin egen elförsörjning med ett uttag i garaget. Fler och fler uttag kommer synas på parkeringar allteftersom behovet uppkommer och allteftersom affärsinnehavare etc. vill fortsätta locka till sig kunderna. Batterierna blir bättre och bättre och vi kommer glida mot större och större andel batteridrift. Snabbladdningsmöjligheterna förbättras både hos batteri och infrastrukturmässigt. Matpausen på semesterresan är gott och väl tillräcklig för att ladda batterierna.

Bränslecellsbilar kräver som jag nämnde tidigare att det blir tillräckligt många för att energibolagen skall börja sälja vätgas och innan man kan tanka vätgas vill ingen köpa bränslecellsbilar. Kanske bränslecellsbilar som tankar metanol är ett lättare mellansteg eftersom det är en vätska som skall tankas, men då sjunker energiutnyttjandet både vid tillverkning av metanol från väte och i bränslecellen. Om mackarna överlever batterielbilens intåg kommer de kanske kunna gå över till vätgas via hybridbränslecellsbilar som kan tanka både vätgas och metanol. Oavsett vad - bränslecellsbilen kräver ett gemensamt språng både hos konsumenter och energibolagen (som dessutom måste ske samtidigt).

Kanske är det transportsektorn som kommer gå över från förbränningsmotorer till bränsleceller? Med en större försäljning på ett mer begränsat antal tankställen kanske energibolagen kan ta investeringen tidigare? Kanske till och med direkt till vätgas för att få ut mer energi? Med bränsleceller utvecklade för transportsektorn och tankställen och infrastruktur på plats kanske bränslecellerna återigen börjar bli ett kostnadseffektivt alternativ till batterielbilen? Alternativt kanske bränslecellerna är då så energieffektiva att en liten räckviddsförlängare i form av en bränslecell är vettigt igen?

Men när vi under många år lärt oss ladda bilen i garaget i dagligdags tycker vi inte om att behöva tänka på att hålla koll på bränslenivå och köra och tanka vätgas så bränslecellsbilen blir inget vardagsfordon.

Lika lätt att sia om som att svara på frågan - vad kom först hönan eller ägget?

Uppdaterat: 2014-02-14 00:31

2030 skall jag inte ha någon bil, då skall jag köpa en el-rollator med minst 4 mils räckvidd.

Uppdaterat: 2014-02-14 07:41
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

2030 hoppas jag verkligen inte att JAG fortfarande tankar Diesel eller Bensin ....

Uppdaterat: 2014-02-14 07:59

MickeAn, det finns ju många sätt att framställa metanol. Man kan ju använda sig av pyrolys och då behövs ju inte den numera vanligare metoden med väte+CO, men man använder ju också CO2 och det kanske blir ett sätt att bli av med den.

Sedan ska man inte glömma den enorma mängd metan som finna lagrad som naturgas och som säkert kommer att kunna utnyttjas i bränsleceller.

Men till 2030 kanske det inte hinner bli klart.

Uppdaterat: 2014-02-14 16:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Japp, Previa tror det är 551 mil.

Det är inte PREVIA som tror att man körde 551 mil på 76 timmar utan AutoMotorSport som återger en artikel om hur man körde en Tesla över USA.

"Totala körsträckan blev 3.427 miles, alltså 5.515 kilometer. Hela resan förbrukade 1.197,8 kWh per Tesla Model S. Längsta etappen tidsmässigt var nästan fem timmar men då körde man genom en snöstorm med tre decimeter snö och flera avstängda vägar på grund av snökaoset."

Uppdaterat: 2014-02-14 17:34
Elbil2

Det är ju just det jag skrivit om tidigare, det är inte den usla räckvidden som är den batteridrivna elbilens begränsning, utan den erbarmligt långa tid som krävs för påfyllning av ny energi!

Batteribilar lämpar sig enbart för närtransport.

Uppdaterat: 2014-02-14 20:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag kan köpa en konv. bil för en tiondel av priset för en Tesla och den kan jag snabbtanka på två minuter.

Sedan kan jag åka vidare och sparar 28 min. på varje tankning.

Uppdaterat: 2014-02-15 09:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är ju väl att de laddstationerna är lika vanliga som mackarna här i Sverige, eller hur?

Annars skulle det ju vara svårt att få det att fungera.

Vakna leifer och återvänd till verkligheten!

Uppdaterat: 2014-02-15 14:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tror du verkligen att infrastrukturen kommer att byggas ut tillräckligt till 2030?

Finns intresset för att låta något femtiotal Teslaägare tanka snabbt?

Eller kommer det att finna något behov?

Uppdaterat: 2014-02-16 11:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Där kan jag hålla med.

Uppdaterat: 2014-02-16 17:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Här är lite om varför jag personligen tror mer på bränslecell än batteri

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3804606.ece

Uppdaterat: 2014-02-17 16:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tyskland hade ju ett önskemål för några år sedan om att de skulle vara världsledande på elbilar inom 14 år.

Det skulle då finnas drygt 1 miljon elbilar totalt i landet.

Om det skulle bli verklighet att Tyskland skulle leda den statistiken med samma prognos om kanske 10 år så ser det fortsatt dystert ut för elbilen.

Idag har jag för mig att det rullar ca 50 miljoner bilar i Tyskland. Om det då inte tillverkas eller skrotas någon bil med förbränningsmotor under 10 år så skulle det alltså rulla 1 elbil på 50 vanliga. Om man med detta då är "världsbäst" så ser det illa ut för mänskligheten som fortsätter följa strömmen med pengar ....

Uppdaterat: 2014-02-17 22:50

Det kommer nog gå rätt snabbt när det väl tar fart att ersätta Bensin eller Dieselmotorn, under en övergångsperiod så kommer nog Bensin och Diesel bli ett sekundärbränsle, för att fungera som backup mot den såkallade räckvidsångesten.

Även om oljan kanske inte tar slut imorgon så ökar kostnaderna för att producera bensin och diesel och det blir allt mindre lönsamt för bolagen då det krävs mkt mer energi för att utvinna olja.

Självklart kommer det finnas bensin och dieselbilar kvar 2030, men jag tror att någon form av konverteringskit/bränsle kommer användas för de bilarna som behöver det.

Viktigaste frågan är ändå, kommer bilar att kunna flyga år 2030...??!!:-)

Uppdaterat: 2014-02-18 09:31
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Jag har aldrig trott på vätgas som drivmedel.

Uppdaterat: 2014-02-18 11:06
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

I moderna länder som Estland gick det under en kort tid montera 163 elbilsladdare vilket gör att det numera är väldigt tätt med snabbladdare förutom alla vanliga möjligheterna att långsamladda elbilarna som tidigare med 230 volt.

http://blixtgordon.wordpress.com/2013/02/20/estland-forst-med-rikstackande-laddinfrastruktur/

Sverige har några få snabbladdare men vi har lagt våra gemensamma pengar på andra viktiga energiområden genom Vattenfalls försorg ,som numera nerlagda kärnkraftverk i Tyskland och Gasföretag i Holland som skrivs ner i värde för var dag som går. På tre år en förlust på 65 miljarder vilket skulle ha räckt till en och annan snabbladdare.

Det är svårare och framförallt mycket mycket dyrare att bygga tankstationen för vätgas och transporterna för denna gas vilket gör att den utbyggnaden kommer ta långt längre tid än för el där elnätet redan är utbyggt.

Uppdaterat: 2014-02-18 11:22
Elbil2

Toyotas tekniska chef i USA förklarade för ett par år sedan att det behövdes fem underverk för att bilar som drivs med vätgas skulle bli vanliga på våra vägar. Några underverk har man hittills lyckats med då vätgasdrivna bilar har blivit mycket billigare än tidigare pris på en miljon dollar per bil och att hållbarheten på bränslecellen blivit bättre. Nu kostar bilarna bara 1,5 miljoner kronor styck och ett tankställe kostar bara 150 000 i månaden att hyra vilket får ses som billigt.

http://www.laddaelbilen.se/2014/01/16/miljonkostnad-för-att-tanka-tre-vätgasbilar!-är-detta-en-klok-satsning--20019185

Att det sedan går åt tre gånger mer el för att framställa vätgasen än elen till elbilen för att köra en mil gör att det blir en omväg som är mycket dyr.

Uppdaterat: 2014-02-18 11:38
Elbil2

Om biltillverkarna kan hitta en lönsam deal tillsammans med sina bundsförvanter oljebolagen i att tillverka vätgasbilar så blir det dessa bilar som blir vanligare framöver. Att det är extremt dyrt med infrastrukturen för Bensin och Diesel är inget som har hindrat dessa jättar. Vad gör några miljarder i den ena änden

när man drar in 100 gånger mer i den andra? ...Därav har ni också anledningen till att elbilen inte får markfäste. Varje fördel för denne måste därför förtalas och varje kostnad tiodubblas i media så att vi aktar oss väldigt noga för dessa tingestar för en lång tid framöver. Samtidigt pratar förstås ingen om vilket svineri som hela anläggningen som producerar och transporterar det flytande bränslet till mackarna står för. ( inte heller dess driftskostnader )

Är mer än övertygad om att bilarna kommer se ut ungefär som idag om 16 år men de kommer att vara bränslesnålare och hybrider och elbilar förstås vanligare men knappast dominerande. Flyga kommer bilen aldrig att göra.

Uppdaterat: 2014-02-18 12:28

Fast vi pratar ju 2030 nu, och det är 16 år dit.

Drar vi tillbaka klockan 16 år så hamnar vi på 1998 och tittar man på hur världen såg ut då så har det hänt väldigt mycket (eller lite, beroende på hur man ser det).

Idag köper vi ju olika stora bilar men olika drivmedel beroende på hur vi kör och vad vi önskar av bilen, detta kommer sannolikt öka ytterligare till 2030.

Jag tror inte att det finns en universallösning och ett bränsle som kommer ersätta allt, utan vi kommer leva i en "hybrid" lösning för att det passar bättre då vi alla har olika behov.

Att oljan kommer bli för dyr och blir allt dyrare att utvinna/plocka upp är redan en realitet och något vi måste anpassa oss efter.

Sen tror jag också att vi kommer utnyttja våra bilar mer effektivt, tex att vi delar brukandet i större utsträckning.

Flygande bilar kanske inte har blivit en realitet 2030, men en Playstation 7 kommer finnas som tillval för att slå ihjäl tiden när man ställt in bilen på autopilot till jobbet.

Uppdaterat: 2014-02-18 13:10
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Det blir kanske blir hybridbilar och även laddhybridbilar som kommer att säljas i större omfattning än rena elbilar som fortfarande säljs i rätt få antal . För Toyotas del så står hybridbilarna för ca: 20 % av bilförsäljningen i hela världen. I Europa ökade Toyotas hybridbilsförsäljning med 82,3 % första kvartalet 2013 vilket är en fördubbling från föregående år och står nu för 10% av Europaförsäljningen av Toyotas alla bilar och det på en marknad som inte har varit helt lysande försäljningsmässigt för branschen.

http://www.greencarcongress.com/2013/04/tme-20130413.html

Uppdaterat: 2014-02-19 16:07
Elbil2

Intressant med eldriven Mc men jag såg ett test med fjorårets maskin och där kunde man inte kasta skit på den tillräckligt nog. Det syntes tydligt att killarna inte alls gillade cyklen ifrån början och de gjorde sitt bästa för att inte nämna något positivt alls trots att framstegen var stora ifrån året innan.

De jämförde med en 250 cc Scooter som var ungefär lika snabb men kostade bara en femtedel.

Priset var då ca 100.000kr i USA vilket killarna gissade på att knappt någon ville ge.

Själv kan jag tänka mig det men döm om min förvåning när cyklen kostar 175.000kr i Sverige och det gör ju att den faller på samma mina som elbilarna.

Kul dock att årets maskin är så mycket bättre och priset lär ju sjunka med tiden.

Uppdaterat: 2014-02-19 20:46

På hybridbilen får man byta oljefilter luftfilter och olja vart år och byta tändstift ibland men på eldelen behöver man inte göra något alls vilket visar skillnaden mellan eldrivet och bränsledrivet.

Det går även att åka någotsånär krocksäkert på en motorcykel som kan förses med krockkuddar.

http://www.gizmag.com/lit-motors-c1-self-balancing-motorcycle/21002/

Uppdaterat: 2014-02-20 09:18
Elbil2

Och aerodynamiken har stor betydelse för bränsleförbrukningen vilket gör att de flesta motorcyklarna har en rätt hög förbrukning jämfört med en bil om man ser till transportnyttan. Men en motorcykel med bra aerodynamik behöver ingen stor effekt för att köra fort vilket man ser i den här filmen där cykeln bara har en cyklists muskler som motor.

http://www.telegraph.co.uk/sport/othersports/cycling/10319166/Dutch-cyclist-sets-world-speed-record.html

Inte minst viktigt om man har tänkt att den skall vara eldriven.

Uppdaterat: 2014-02-20 22:32
Elbil2

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3804606.ece

Uppdaterat: 2014-02-21 11:34
Lås inga trådar.

leifer, den länken visade jag i # 50, missade du den då?

Uppdaterat: 2014-02-21 20:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Sorry saabnisse, jag missade den, ingen skada att det blev en repris.

Uppdaterat: 2014-02-22 05:05
Lås inga trådar.

Om det skulle dyka upp många elbilar så blir det ett stort avbräck för hur många bilverkstäder som behövs i framtiden. Om man inte behöver röra något på eldelen på en hybridbil på fjorton år så lär det inte bli mycket mer att meka med på elbilen.

Uppdaterat: 2014-02-22 16:02
Elbil2

Det finns fortfarande en hel del på en elbil som måste fixas!

Uppdaterat: 2014-02-23 08:08

Tänk att år 2030 stå i Rättvik på Classic Car Week och se en elkonverterad Ford Crown Victoria ljudlöst glida förbi...

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Det finns många exempel på konverterade vanliga bilar som den här.

http://automph.net/this-ford-mustang-fastback-65-become-full-electric-car.html

Eller en SAAB på film.

http://content.time.com/time/video/player/0,32068,990054967001_2077261,00.html

Uppdaterat: 2014-02-28 23:35
Elbil2

Ja när fan blir gammal...

http://www.youtube.com/watch?v=ynT_1l0kclA

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25