Vi Bilägares forum

Bensin eller diesel?

Bensin eller diesel?

Jag gissar att det här är ett ämne som har diskuterats tidigare, men jag hittade ingen bra tråd när jag sökte här på forumet.
Jag skall alltså köpa ny bil och jag vill börja med att ta reda på om jag skall ha en bensin eller diesel.

Verkar som det är ett ämne som det finns väldigt delade meningar om eller i all fall väldigt varierande kunskap om då man får olika svar beroende på vem man frågar.

Rent ekonomiskt så är det ju ganska lätt att räkna ut skillnaden, men det jag funderar på är:
- Spelar det någon roll hur mycket man kör med bilen? Den "gamla skolan" säger ju att dieselbilar är för de som kör mycket. Är det så fortfarande - och varför?
- Kräver dom mer service = dyrare?
- Något annat man bör tänka på med en dieselbil som skiljer från en bensinare?

Jag själv kör inte mycket. Max 1.500 mil om året. Till vardags blir det ganska korta sträckor - några km hit och dit till affären, barnens träningsaktiviteter osv, samt några längre rundor på helgerna (några mil). Men då och då blir det självklart längre turer. Flera gånger om året kör jag 25-mils-sträckor och ett par gånger ännu längre.

Varför jag ens funderar på en diesel är av följande själ:
- Ofta miljömärkta (bra för miljön plus kostar mindre skatt)
- Drar lite soppa
- När jag letar ny bild blir utbudet större om jag även kan räkna in diesel som ok bilar att handla.

De bilar jag tittar på är i åldern 2009-2011. Just nu är det dessa modeller som jag är intresserad av:
- BMW 316
- BMW 318
- Audi A3
- VW Golf

Är diesel för mig eller kör jag för lite? Motivera gärna varför :)

Uppdaterat: 2013-10-18 15:31

Kommentarer

"Rent ekonomiskt så är det ju ganska lätt att räkna ut skillnaden"!
Varför frågar du då?

Uppdaterat: 2013-10-18 16:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

"Rent ekonomiskt så är det ju ganska lätt att räkna ut skillnaden"!
Varför frågar du då?

För att jag funderar på om det har med annat än ekonomi att göra - som t.ex. att det kanske skulle vara sämre för en dieselbil att köra så lite som jag gör? Sedan finns det säker ekonomiska bitar som jag inte tänker på. Var det t.ex. inte något filter man behövde byta oftare på en diesel?
Jag kan inte mycket om bilar, så ok - bortse från det jag skrev om att det var enkelt att räkna ut. Jag tänkte nog mest på hur mycket bilen drar samt skatt och försäkring. Men det kanske är det som är grejen då - att det är dyrare att ha en diesel? Men som jag skrev - förklara gärna varför.

Uppdaterat: 2013-10-18 16:42

Ok, mycket beror på vad du tycker om bilkörning och hur du normalt kör.
Jag uttrycker min uppfattning och den kommer att bli ifrågasatt.
Men, för att göra det enkelt, kör man max 1500 mil per år blir det knappast någonsin ekonomiskt med en diesel under förutsättning att man inte kör mycket med släp, kör mycket i terränglådan eller är väldigt förtjust i knacket och stanken.
Dessutom kan du räkna med att dieselpriset kommer att öka avsevärt mer än bensinpriset den närmaste tiden.
Bor du på rätt ställe, köp en gasbil, det blir mest ekonomiskt.

Uppdaterat: 2013-10-18 18:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Shogun; jag kan hålla med dig. Men är du helt säker? Är det en risk att du utsätter andra för det du själv blev utsatt för? Kom sen inte och gnäll;-)

Uppdaterat: 2013-10-18 20:28
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Lätt köp en bensinare, räknat ut allt har du redan gjort...

Uppdaterat: 2013-10-18 21:24
Pär

En dieselmotor har bättre drgkraft så har du t.ex en husvagn så är en diesel klart bättre. Även om en diesel drar mindre bränsle så är den klart dyrare att serva så man spar inte så mycket som man tror. Man måste nog köra minst 3000 mil per år för att en diesel skall vara lönsam. Däremot älskar jag personligen dieseldoften. Luktar bättre än någon parfym.

Uppdaterat: 2013-10-19 09:05

Du skriver att du inte kan mycket om bilar och då utgår jag från att du enbart ska ha bilen som transportör (viket den ju egentligen alltid ska vara) och med de turer du beskriver är en dieseldriven bil helt ute, men det har du nog förstått nu genom tidigare inlägg.
Det bästa du kan ha är nog det som Shogun rekommenderar, inte världens roligaste kanske, men med god driftekonomi och tillförlitlighet.
Och de som han länkar till ger ju faktiskt mycket bil för pengarna.

När man inte kan något om bilar hamnar man lätt i händerna på mer eller mindre seriösa serviceverkstäder och det är lätt att bli skinnad på helt onödiga åtgärder som föreslås för att få full beläggning på verkstan.
Det kan bli dyyyrt!

Uppdaterat: 2013-10-19 09:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Min Golf Diesel -12 är inte speciellt dyr när det gäller ordinarie underhålls-service. Har visserligen bara hunnit med 1 ännu (3000 mil efter 1 år och 8 månader) och den kostade 2600 kr. Om vi undantar ev byten av partikelfilter så tror jag faktiskt inte att en diesel har högre underhållskostnader än en bensinare. Däremot är det säkert som många säger att den bör varmköras ordentligt lite då och då så att ständigt åka 5 km-turer är nog inte rätt melodi. Sen skall man som vanligt inte tro på förbrukningsdeklarationerna för dom ljuger ofta rätt brutalt - speciellt under kortare turer och vintertemperaturer. Sen kan det vara så att dieslarna inte har lika bra värme som en bra bensinare. På min sitter det nån form av elektriskt element (PTC ?) som hjälper till så länge motorn är kall så jag har hittills inte lidit av detta men man kan ju tänka på det i alla fall. Vi hade tidigare en Corsa 1,2 -02 och den var väldigt snabb med värmen även under riktigt kalla vinterdagar. Det är nog den bästa "värmebilen" vi haft.

Uppdaterat: 2013-10-21 13:55

Nej, jag kan inte så mycket om bilar. Inte när det kommer till teknik och mek i alla fall. Men jag kan inte sticka under stol med att jag har ett bilintresse. Jag tycker det är roligt att köra och det får mer än gärna vara lite kräm i bilen, så att bara skaffa en bil som tar mig från A till B är egentligen inte min grej. DOCK finns det ju två grejer som gnager mig. Dels att jag vill hålla kostnaden nere. Jag är själv med två barn och även om jag har ett reko jobb så får jag tänka lite på vart slantarna tar vägen. Grej två är att jag gärna vill tänka lite på miljön också.. men inte tulla för mycket på körglädjen.
För det tredje så uppskattar jag en bil som är snygg. Idag har jag en gammal bil, men ack så snygg (tycker jag :) - en mörkgrå Peugeot 406 Coupé 2,2 -03 Pininfarina. Den har många av de egenskaper jag söker förutom att den drar lite för mycket - och börjar bli gammal (börjar ploppa upp småfel hit och dit). Den har ca 150 hk men drar ändå bara 0,7 i blandad körning (om man vill). Vidare är den väldigt billig att serva både när det gäller vanlig grundservice och kamrem. Ganska dyr skatt dock (2.200 kr).
Så även om jag har två barn är jag inte nödvändigtvis ute efter den mest praktiska familjebilen eftersom vi bara är 3 st. Hade dock varit bra om nästa bil har 3 platser i baksätet eftersom det förekommer en del samåkning till fotbollsträning osv :)

Men ok - det är alltså servicarna som gör dieselbilarna dyra. Bra att veta. Då kanske det inte lönar sig även fast både skatt, bränsleförbrukning och försäkring i många fall är lägre (iaf för de som är miljöklassade).

Varför jag snöat in mig lite på BMW är för att dom verkar ha bilar med starka motorer men som ändå är väldigt snåla i drift (både bensin och diesel). Dom har dessutom ok utseende :) Varför jag kollat på 316 och 318 är för att dom ligger i min prisklass. Jag hade tänkt lägga mellan 100-130.000 kr vilket jag får en 316 eller 318 för som är från 2009-2010 och gått 4-10.000 mil. Det är lite mer kräm i 318 vilket lockar eftersom den inte drar mycket mer än 316.

Med andra ord så vill jag ha en bil som är snygg, billig, stark och miljövänlig ;-D

EDIT:
Jag vill också tillägga att en hybrid skulle kunna vara intressant. Dock är de prius-länkar jag fick lite för dyra bilar för mig. Jag har en vän som har köpt en sådan bil. Han säger att det är ju guld i Stockholm där han bor, men så fort man kommer utanför 50-skyltarna och kör landsväg osv så drar den ca 0,5.. och eftersom jag bor i en mindre stad (Växjö) så kommer jag ganska snabbt utanför 50-skyltarna och då kan man ju fundera på hur mycket jag skulle tjäna på att ha en hybrid.. Både BMW 316 och 318 drar ju ca 0,5 på landsväg.. Han har en 2008:a iofs och kollar man blocket i min prisklass så verkar det som det blir en 08:a eller 09:a som jag isf landar på. Vet inte hur mycket det skiljer med en nyare Priusar?

Uppdaterat: 2013-10-21 13:55

Hur ofta krävs det att man varmkör en diesel då? Och hur långt behöver man köra? Det räcker alltså inte med 1 gång/veckan? För den borde ju bli varm på 2 mil? Men det är klart - det blir nog inte ens varje vecka jag kör 2-mils-sträcka så det kanske är lika bra att sikta in sig på bensin. Eller hybrid.

När man kollar på Golf så finns det ju en jädrans massa flexifuel. Jag har hört att man skall akta sig lite för dessa. Stämmer det? Typ klena/tråkiga samt dåligt andrahandsvärde. Ett tag kollade jag även på Volvo V50 och där finns det ju också en herrans massa flexifuel..

Uppdaterat: 2013-10-21 14:59

En flexifuel kan du utan tvekan köpa bara du ser upp så att oljebyten gjorts vid rätta intervaller.
Och det bästa med flexifuel är just att den går lika bra på bensin även om man tappar lite effekt.
Som du kör skulle jag rekommendera att du kör på bensin som huvudbränsle och tankar E85 vid långkörningar.
Problemet med att köra på E85 vid korta körningar är detsamma som med diesel, motorn blir inte riktigt varm.
Utan värmare kan du få köra flera mil med en snåldiesel innan värmen kommer.

Prova en 9-3, där har du en körglad bekväm flexifuelbil bil med en stark motor till ett bra pris och till betydligt lägre servicekostnader än BMW när deras servicegaranti gått ut.
Sedan har du ju Focus, den ger mycket bil för pengarna .

Och det kanske väsentligaste, du vill ha en bil med lite körglädje och även om det finns såna dieslar är de inte vanliga, de flesta dieslar har fortfarande traktorkänsla i sig och eftersom du inte drar husvagn ska du nog inte välja diesel.

Ut och provkör, det är det bästa sättet att välja, du måste ju trivas med bilen det är ju du som ska ha den.
Och haka inte upp dig på om det går åt några dl mer bränsle, det är inte det väsentliga.

Uppdaterat: 2013-10-21 17:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om man inte kan mycket om bilar och ska ha något billigt transportmedel tycker jag att en batterihybrid går bort direkt, köp en liten billig bensinare, problemfritt ägande stavas Toyota, tex en begagnad Auris, Audi kostar mer än det smakar, BMW likaså, sådana bilar köper man för att visa attityd eller livstil.
Har du inget att bevisa satsa hellre på en Kia eller Hyundai i samma storlek.

Uppdaterat: 2013-10-22 08:59

Absolut köper jag inte bil för att ha något fett att ställa på garageuppfarten. Men jag gillar snygga saker. Jag arbetar som grafisk designer och har ett stort intresse i snygga linjer :) Men samtidigt kan jag ju inte tänka mig att betala vad som helst för att bilen skall vara snygg. Bilens huvudsakliga uppgift är ju att underlätta min vardag, efter det kommer körglädje men sedan skulle jag verkligen uppskatta om den var snygg också. Men det är ju ett väldigt kluvet resonemang när det gäller just bilar eftersom det ofta handlar om att man får betala ett ganska stort gäng tusenlappar - bara för att den skall vara snygg. Jag är därför väldigt kluven när det kommer just till den punkten. Jag tycker att BMW och Audi ÄR snygga. Och det verkar vara bra bilar. Men kanske får jag betala lite för mycket just för utseendet.. och det vill jag ju egentligen inte. Men jag tänkte också att dessa bilar har ett bra andrahandsvärde?

Men Golf då - där känns det som jag får lite mer bil för pengarna. Är det inte så? Jag tänker en bensinare som gärna har några hk extra. Som exempel kollade jag en Golf från 2009 nu. 5000 mil. 160 hk. Skatt 1200 kr. Drar 5,6 blandad körning. Kostar ca 134.000 kr.
http://www.blocket.se/goteborg/Volkswagen_GOLF_GT_1_8_TSI_WOLFSBURG_ED_50152419.htm?ca=21&w=3
Jag känner inte riktigt till vad det finns för motormodeller, men kanske kan man hitta en Golf som är lite klenare, drar lite mindre och då kanske t.o.m. kostar lite mindre?

Ett alternativ är också: Opel Astra 1,4 Turbo Sport 2010. Vad säger ni om den? Jag har alltid kollat lite snett på Opel, men kollar man specarna så är den bra på många punkter:
- Ganska billig i inköp
- Skatt: 780 kr
- Ganska stark: 140 hk
- Drar ganska lite (blandad 5,9. Landsväg 4,7 - enligt transportstyrelsen)
- Bra storlek för min lilla familj (liiite större än golf)
- Snygg!
... men en Opel... varför är jag tveksam? :)
http://www.blocket.se/lund/Opel_Astra_1_4_T_Sport_18__49414342.htm?ca=21&w=3
http://www.blocket.se/malmo/Opel_Astra_Enjoy_1_4_med_sportpaket_49482936.htm?ca=21&w=3

Uppdaterat: 2013-10-22 09:47

Du är tveksam för att Opel har ett dåligt rykte som de skaffade sig på 1990- och ett par år in på 2000-talet.
Då var de visserligen inte sämre än andra bilar rent mekaniskt men de rostade ofta för många.
Nu har de ett gott rostskydd och jag tycker att de senare modellerna av Astra är riktigt trevliga, så hittar du en bra behöver du inte tveka.
Golf är oftast en utmärkt bil, men du får betala lite mer och som ett alternativ till den kan du kolla Skoda Octavia eller en Seat, i stort samma bilar i en annan design, men till lägre pris.

Uppdaterat: 2013-10-22 11:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om du upplever att en Golf med E85-motor har sämre andrahandsvärde (jämfört med vad ?) så borde väl det passa en begagnatköpare utmärkt. Visst - det kan aldrig bli mycket tryck i en 1,6 l sugmotor på 105 hk men har du inget att "bevisa" så tar även en sån motor dig mellan olika platser på motsvarande sätt som en starkare rova. Och antagligen till lite lägre bränslekostnad. Skall nån åka i baksätet emellanåt så kolla och jämför - vi kollade bl a Astra kombi mot Golf Variant och just i baksätet var Golfen överlägsen. Rent allmänt så är det viktigt att provköra för att se hur bl a förarplatsen passar dig personligen. T ex så var förra generationen av Kia Ceed helt omöjlig för mig - trots att den sålts i så stora volymer. Jag fick ont i högerbenet efter mindre än 1 mils körning. Frånsett körställningen så tror jag att Kia har en alldeles för "lätt-tryckt" gaspedal. Många andra, t ex Golf, har en viss tröghet som gör att pedalen inte "far i botten" bara man vilar foten lätt emot den. I en Kia (gamla Ceed men även andra modeller av Kia) tvingas man då istället att spänna benet för att hålla foten i rätt position och det är väldigt tröttande.

Uppdaterat: 2013-10-22 11:50

leifer, det är väl ganska klart vid det här laget att en diesel för lakritsglass är ganska fel.
Jag föreslog ju liksom Shogun en Prius, men han vill ju ha något häftigare.
Ok, det finns Megane, eller Peugeot 308 t.ex.
Men jag tror att en Focus flexifuel är det rätta.

Uppdaterat: 2013-10-25 16:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Med partikelfilter blir skatten ganska låg; vi betalar ca 3000/år för vår e220 och då väger Den närmare 2 ton. För en hundralapp eller två extra per månad får jag en motor som är avsevärt lugnare, snålare och starkare i karaktären. För familjebehov passar diesel väldigt bra.

Uppdaterat: 2013-11-01 07:07

När du skriver att du skall köpa en ny bil menar du i verkligheten att du köper en begagnad bil och då är det kanske bra med garantier då man inte vet vad bilen man köper har varit med om tidigare. En del bilmärken har nästan bättre garantier för sina begagnade bilar än för bilar man köper nya vilket kan vara bra om man råkar ut för något oförutsett med bilen man köpt. En garanti som säkert skulle uppskattats av vissa bilägare med dyra bilar där antingen motorn rasat eller växellådan vilket kostar mer att laga än bilen är värd.
Här är ett bilmärke med bra garantier för sina begagnade bilar.
http://europeiskamotor.se/verkstad/service/toyota-kvalitetsgaranti/1392137-verkstad-toyota-kvalitetsgaranti

Uppdaterat: 2013-11-01 10:58
Elbil2

Ni har ju missat det självklara valet.. Honda Civic.

Uppdaterat: 2013-11-01 13:31

Precis tompa tenere! Jag är väldigt nöjd med min Civic hittills .

Uppdaterat: 2013-11-01 15:03
z65

Finns ju förra modellen med 2,2 diesel, verkar i.o.f.s stå ganska högt i pris men det kanske tyder på att det är en eftertraktad och bra bil.

Uppdaterat: 2013-11-01 19:05
z65

För Lakritsglass anser jag bensinaren vara bästa valet, en fin -10 verkar passa budgeten.

Uppdaterat: 2013-11-01 19:30

Min åsikt Leifer är att du har rätt när det gäller miljöbilsklassningen men omodern ser den fan inte ut och törstig relativt andra Dieslar med den prestandan tvivlar jag på att den är, men det är min åsikt .

Uppdaterat: 2013-11-01 19:53
z65

tompa tenere, en 10 eller 11 1,8 sport vore nog ett bra val ja!

Uppdaterat: 2013-11-01 19:55
z65

Nja 140 hk 340nm 0-100 km/h 8,6 s toppfart 205 km/h 0,53 l/mil känns ändå relativt modernt tycker jag!

Uppdaterat: 2013-11-01 20:20
z65

TjaJes jag tipsade ju om en Golf 2,0 TDI som jag tycker är en utmärkt bil likväl som Civic 2,2 CDTI är . Själv skiter jag i vr bilen är tilllverkad eller konstruerad bara den är bra. Undantaget mina drömbilar Shelby Cobra 427 SC och Porsche 956/962, där betyder historia och ursprung allt .men det är en helt annan sak än när det gäller bruksbilar, där gäller mest bil till minst kostnad!

Uppdaterat: 2013-11-01 20:38
z65

Äh lugna ner er nu grabbar , det här tysk vs japan tjafset leder ju ingenstans! Själv gillar jag vissa bilar för vad de är inte vad de kommer ifrån. Den kirurgiska exaktheten i en 911 gt3 är lika läcker som den britala köttigheten i en Viper som den det hetsiga lynniga temperamentet i en Ferrari som det elektroniska hysteriska tekniska ien Nissan GT-R. För mig kallas det att vara bil entiusiast! Inget konstigare än att gilla allt från klassikt till death metal!

Uppdaterat: 2013-11-01 20:53
z65

Senaste inlägget ifrån z65 var ett av de bättre under de senaste dagarna. Lyssna på hans visdomsord och lägg ner kriget.
Allt är inte svart eller vitt.

Uppdaterat: 2013-11-01 20:58

Tack Pi! Att driva lite med varandra är en sak men att driva nån slags korståg för det ena eller det andra bilmärket tycker jag är löjligt!

Uppdaterat: 2013-11-01 21:05
z65

Jag har ägt både japanska bilar och tyska bilar och tycker att båda är bra. Det enda jag inte gillar på japs, är att de har så dåligt rostskydd, i alla fall Honda, den enda japs jag ägt. Provkörde idag en Audi A6 2.0 TDI 177 hk - 14 med multitroniclåda och den var underbar att köra och partikelfiltret ska hålla bilens livslängd. Blir nog diesel vid nästa bilköp.

Uppdaterat: 2013-11-01 22:02
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Nu börjar vi komma på spåret igen...:) Precis som Minimats så har även jag ägt många olika fabrikat inkl bl a Toyota, Mazda, VW, Ford, Opel, BMC, Fiat, Kia m m och alla har sina för- och nackdelar - så är det helt enkelt.

Uppdaterat: 2013-11-01 22:27

Suck!!!!

Uppdaterat: 2013-11-01 22:54
z65

Hela iden med ett forum är väl att människor med olika tankar och erfarenheter får mötas och bidra med sina kunskaper. Alla är färgade av sin bakgrund och erfarenhet och har sina styrkor och svagheter. Utifrån det bidrar vi med våra bästa tips och gör att en tråd i ett forum oftast hamnar lite "off topic".
Oavsett vad det är för märke och modell så kommer det komma tips på diverse annat som medlemmarna på forumet har goda erfarenheter av. Rätt/fel, det är så det funkar. Sen är det upp till trådskaparen att sålla och styra lite för att hitta sin "sanning" utifrån sina gamla och nya erfarenheter.
Så varför bli upprörd över det som är styrkan med ett forum..

Uppdaterat: 2013-11-02 12:06

Nu är det väl snarare så leifer att det är bl a du som gång på gång framhåller "hyllandet av tyska märken" och som därmed triggar debatten, Ett tips i all välmening kan vara att sluta med att skriva om detta så skulle jag tro att det avklingar rätt snabbt. Bara mina 5 små ören...:)

Uppdaterat: 2013-11-02 13:03

Eftersom jag var med och förstörde i tråden för Lakritsglass genom att tipsa om något annat än det han var intresserad av så får jag väl gottgöra det genom att ge input om de bilar han räknat upp som intressanta. Med 1500 mil per år är väl bensin mest smart om du inte hittar en diesel till bra pris eller kanske gillar diesel mer än bensin. Personligen tycker jag Golfen känns mer prisvärd än A3 då det verkar finnas fler bilar till bättre pris, tekniskt sett är det ju samma grejer. personligen tycker jag ochså Golfen är snyggare. När det gäller BMW har jag vädigt lite erfarenhet men det är i mitt tycke väldigt fina om än dyra bilar. Du måste nog helt enkelt provköra och kolla runt vad som passar dig bäst,till rätt pris är ingen av bilarna ett dåligt köp.

Uppdaterat: 2013-11-02 21:42
z65

Och då hamnar vi ju där det egentligen alltid borde börja.
Att prova de aktuella bilarna och då inte enbart ett par mil utan en längre sträcka.
Det är först efter en eller fler timmar bakom ratten man märker om man står ut med bilen.
Efter detta är det ju ide' att läsa den här tråden igen.

Uppdaterat: 2013-11-02 22:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En bil med dieselmotor drar ca. 30% mindre bränsle och släpper därmed ut mindre koldioxid än en bensinmotor, dock inte den första milen. Bränslekostnaden skall jämföras med högre skatt och inköpspris. Jag kör 3500 mil / år, mest landväg. Då är dieselmotorn mest miljövänlig och billigast. Kör man ca 1500 mil och ofta kortare sträckor blir bränslebesparingen och därmed miljövinsten lägre. Jag rekommenderar bensinmotor för Din del.

Uppdaterat: 2013-11-23 21:12

Provkör en Renault Megan kombi -09, bensin 0,75/sprit 10,5 verklig förbrukning. Tyst, snål, mjuk i vägguppen inget vindsus, rymlig i baksätet och bagageutrymmet, aut klimatsystem som funkar, kyla resp värme kommer snabbt, även värmen i sitsarna, automatiska vindrutetorkare, bekväm startknapp, motorvärmare, betyg 5 i rostskydd och krock. Alldeles slät under botten, inget som samlar skit, 4 innerskärmar. Och den är VACKER också. Mycket utrustning, billig. Jag har en och skall köpa en till barnbarnet också.

Uppdaterat: 2013-11-25 21:54

Wow, här har det hänt grejer :D
Jag har absolut inget emot att få tips om diverse bilar. Jag har själv endast erfarenhet av EN bil - en fransyska i Italienska kläder (Pininfarina), så enda anledningen till att jag frågar om de bilar jag frågar om är för att jag tycker dom ser reko ut, läst en hel de gott om dom osv. Jag är absolut inte fast besluten att köpa någon av dessa, men det låg nära till hands att fråga om just dom p.g.a. att dom råkat intressera mig.
MEN det som det huvudsakligen handlade om var ju om det ska bli en bensin eller diesel och där har jag väl fått ganska bra svar på min fråga, så som det ser ut nu är det bensin jag letar efter. Nu ska jag bara välja bil också :) vilket jag frågat litemer om i en annan tråd jag skapat.
De jag sneglar på just nu är:
- Citroén DS3
- Opel Astra 1,4 Turbo
- Golf
Sedan cyklar jag, varje morgon när jag ska till jobbet, förbi en vit Audi A3 Cab som är galet snygg... Säkert inte prisvärd, men snygg!
Och ja, BWM finns fortfarande med i tankarna, men jag tror det kommer bli för dyrt.. och jag vet - A3-cab är också dyrt :(

Uppdaterat: 2013-11-26 13:16

Det är med din körning så att du INTE skall välja en Diesel och absolut inte med den prisbilden som du anger.
En nyare Dieselbil mår inte bra utav korta sträckor och det blir väldigt dyrt då partikelfiltret sätter igen på grund av detta.
Om du leker med tanken att du sparar 3dl per mil så pratar vi om ca 450liter sparad bränsle och med 14,5kr/litern så gör detta ca 6500kr/år
Är det däremot bara 2dl som skiljer så begränsas "vinsten" till 4350kr.
Detta är för lite pengar i sammanhanget för att riskera dra på sig dyra kostnader.

Sen kostar inte en Audi eller en Bmw direkt mer pengar som begagnad än det mesta annat men oftast så har de bilarna med lite starkare motorer rullat lite längre.
Man kan även få en lite större bil vilket är att föredra för komforten och utrymmet.
Sen får man själv utvärdera vad som är viktigast mellan kraft kontra miltal,årsmodell och förbrukning men min rekomendation ( om du står ut ) är att välja en nyare bil med svagare motor än det motsatta.
Man får t.e.x en fin Audi A3 -11 med fina mil för de pengarna som du har nämnt om än med den tråkigaste motorn.

Uppdaterat: 2013-11-26 15:26
Mistro skrev:

Det är med din körning så att du INTE skall välja en Diesel och absolut inte med den prisbilden som du anger.
En nyare Dieselbil mår inte bra utav korta sträckor och det blir väldigt dyrt då partikelfiltret sätter igen på grund av detta.
Om du leker med tanken att du sparar 3dl per mil så pratar vi om ca 450liter sparad bränsle och med 14,5kr/litern så gör detta ca 6500kr/år
Är det däremot bara 2dl som skiljer så begränsas "vinsten" till 4350kr.
Detta är för lite pengar i sammanhanget för att riskera dra på sig dyra kostnader.Sen kostar inte en Audi eller en Bmw direkt mer pengar som begagnad än det mesta annat men oftast så har de bilarna med lite starkare motorer rullat lite längre.
Man kan även få en lite större bil vilket är att föredra för komforten och utrymmet.
Sen får man själv utvärdera vad som är viktigast mellan kraft kontra miltal,årsmodell och förbrukning men min rekomendation ( om du står ut ) är att välja en nyare bil med svagare motor än det motsatta.
Man får t.e.x en fin Audi A3 -11 med fina mil för de pengarna som du har nämnt om än med den tråkigaste motorn.

Na, som jag skrev, så är det en bensin jag letar efter - så du behöver inte vara orolig ;)
Att BMW kom med bland de bilar jag är intresserade av är just av den anledningen - att dom inte är så ruskigt dyra i inköp - men jag tror dom blir dyrare iom service, däck, reparationer osv. Jag har i alla fall inbillat mig att det kommer bli dyrare p.g.a. den anledningen - än t.ex. en golf eller citroén. Men ja, en Audi A3 Sportback är fortfarande intressant. Den är i perfekt storlek, har fyra dörrar och ser riktigt bra ut. Men även den kostar väl en slant mer i långa loppet skulle jag gissa.
Opel Astra 1,4 Turbo är också perfekt i storlek och är snygg. Och är dessutom "billig". Men jag vet inget om Opel. Känner ingen som har Opel och är därför velrådig om det är en bra bil, har bra tredjehandsvärde osv..

Uppdaterat: 2013-11-26 16:36

Som jag skrev i #52 så är det viktigaste att prova bilarna.
Är du intresserad av en BMW ska du ju absolut prova den om du hittar en som är prisvärd och det gäller ju samtliga förslag.
Det är mycket viktigare att få en bil man trivs med än att få en bil som är det absolut mest ekonomiska alternativet.
Under förutsättning förstås att man inte ligger så risigt till att man måste vända på varje krona, men då ska man nog inte köpa bil alls.

Uppdaterat: 2013-11-26 16:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommenterade för att en del fortsatte att förespråka Dieseln. ;)
Bmw är jag ganska säker på kommer att hålla ganska utmärkt men som du säger så är ägarkostnaderna något högre vilket även gäller andra dyra bilar. ( t.e.x Audi och MB ) En del modeller är t.o.m väldigt dyra att underhålla.
Min syster har en Audi A3 Tdi och visst är det en fin bil men dyr.
Dock tycker jag inte att den ger mig någon valuta för pengarna eftersom att den är för trång på de flesta vis och dessutom dåligt utrustad om man jämför med andra bilar. En bil för 230.000kr bör enligt mig t.e.x inte sakna farthållare och färddator.

Värderar man då en välutrustad bil med lite kraft och inte vill betala en förmögenhet så är ju begagnatmarknaden en bra ide men det är en djungel att hitta rätt bil.
Skall man låna till större delen utav bilen och ens ekonomi inte klarar några större utgifter så kan det vara en bra ide att gå ner lite i klass och köpa en helt ny bil. Månadskostnaden för en bil för 130.000kr blir ganska likvärdig som en bil för kanske 200.000kr men omkostnaderna kan bli betydligt högre för den äldre bilen och särskilt då om det är en motorstark version.

Man vill ju alltid ha så mycket som möjligt men då jag är lite äldre ( ? ) och tråkig så tycker jag inte längre det är värt att köpa till så mycket extra på mina bilar.
Lek med tanken att du köper en bil för 360.000kr men du kan få samma bil med sämre utrustning och motor för 240.000kr vilket är en stor skillnad i räntekostnader om man har lån på bilen. Utan lån får man ganska mycket för 120.000kr o.s.v
Efter 3 år är den dyra bilen på sin höjd värd 180.000kr medan den billigare med samma räknesätt skulle vara värd 120.000kr som dessutom är betydligt mer lättsåld än den dyrare bilen.

Uppdaterat: 2013-11-26 19:41

Då får du nog "plöja igenom" tråden lite långsammare "Jes" liksom jag blev tvungen till nu och då kommer du nog att hitta samma svar.

"leifer" föreslog en Diesel i kommentar 19 varpå "saabnisse i följande kommentar skrev att det vid det här laget nog stod klart att en Diesel blev fel för TS.
"leifer" verkade notera detta och föreslog då även Prius och Auris.

I kommentar 22 kom Dieseln på tal igen vilket ledde till några kommentarer om detta tills "Tompa"åter bröt av med sin kommentar att Bensin var det rätta för TS.
Följande lite småsnack fram och tillbaka tills dess att du "Jes" helt enkelt inte stod ut med att behöva läsa för mycket om sådant som du inte ansåg höra hit,...kanske blev det för mycket Japanskt för din del men därefter så urartade tråden och debatten handlade plötsligt långt ifrån vad TS bör välja eftersom att du tyvärr inte så sällan tillsammans med bla "leifer" bara var tvungna att kräkas lite på varandra.

Först vid kommentar 51 började tråden rätta till sig igen med "z65" inlägg.
När jag sedan summerade allt lite snabbt och skrev mitt inlägg som nr 56 så var det just en summering om vad som blir bäst för TS efter hans förutsättningar.
Detta svarade han på också med glimten i ögat som att jag skulle vara orolig för hans bilval vilket förstås inte var saken.

Därför skrev jag ännu ett inlägg för att förklara lite närmare vad jag menat och det var just att debatten om diesel fortsatte tillsammans med gnabb som en röd tråd genom hela debatten vilket jag inte tyckte tillförde något.
Ber om ursäkt för detta.

Uppdaterat: 2013-11-27 09:36

Starta en dieselmotor kall och man tror ju för f-n att motorn är defekt! Nä bevare mig för diesel i en personbil för privat bruk. Låter vedervärdigt helt enkelt.

Uppdaterat: 2015-10-12 17:56

Diesel snart död.
http://www.di.se/artiklar/2015/10/12/dieselbilens-framtid-mork/

Uppdaterat: 2015-10-12 19:11
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Etanol is da shit!

Uppdaterat: 2015-10-12 20:46

Synd att alla andra bränslen motarbetas.

Biogasen är ju för dyr som det är och byggs inte ut av kostnadsskäl.
Etanolen funkar inte bra i sträng kyla.
Elen blir snart snordyr också om de ska stänga reaktorer.
Bensinbilar och dieselbilar är smutsiga.

Vad ska vi köra på då?
Har ju kommit en del fräcka uppfinningar genom åren men många har ju blivit uppköpta av oljebolagen.

Eftersom bensinbilar är så oanpassningsbara har man bara diesel kvar, som kan köras på det mesta som inte är för svårantändligt, tex de flesta oljor, och flera syntetiska varianter som flytande gas (ecopar)

Uppdaterat: 2015-10-17 10:27
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Lason - men nu är det ju inte sträng kyla hela året i det här landet så E85 är egentligen rätt användbart bara motorerna fungerar med det bränslet. Har själv kört en Focus under kanske 8000 "E85-mil" och hade inga direkta bekymmer med det. Många av våra bensinmotorer skulle ju kunna bli "multifuel" om bara biltillverkarna ansträngde sig lite. Som jag ser det så är det alltid bättre att kunna köra på två bränslen än bara på ett.

Uppdaterat: 2015-10-17 22:57

Jag skulle aldrig i mitt liv köpa en bil som man kan tanka E85 och så verkar tack och lov många tänka i detta land... Vilket skit till bränsle.

Uppdaterat: 2015-10-18 00:00
Pär