Från och med den första december gäller en ny lag mot att använda mobiltelefon under körning. Eller så mycket till lag blev det inte. I själva verket handlar det om en ny paragraf i trafikförordningen som lyder ”Vid färd på väg med motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter såsom användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på framförandet av fordonet.”
Vad ”inverkar menligt” innebär vet vi inte. Räcker det med att inte uppmärksamma att trafiksignalen slagit om till grönt och stå kvar när resten av trafiken kör vidare eller måste man tappa kontrollen och köra på någon för att det ska anses att man uppnått en menlig inverkan?
I en intervju i Dagens Nyheter säger Bengt Svensson, trafikansvarig på Rikspolisstyrelsen att ”Den konkreta betydelsen får vi inte se förrän vi har en eller ett par domar”.
Tills vidare vet vi alltså inte vad som är brottsligt eller vilket straff den som gör sig skyldig till det brottsliga kommer att få. Nu väntar en period under vilken enskilda poliser godtyckligt ska bedöma huruvida bilförares facebookande eller mobilprat inverkar på körningen så pass att det ska anses straffbart.
Jag har stort förtroende för våra polisers kompetens men det är en besvärlig sits de oförskylt hamnar i. Det är också en fråga om resurser.
Då det i förslaget inte ingår någon satsning på fler poliser innebär det att annan trafikövervakningen måste prioriteras ned för att man istället ska kunna ägna tiden åt att glo in i bilarna för att se om där sms:as. Blir det färre nykterhetskontroller? Eller färre hastighetskontroller vid skolor? Sedan ska detta också manglas i domstolar och straffsatser ska sättas. Till vilken nytta?
Jag kan inte se vad den nya bestämmelsen tillför då trafikförordningen redan tidigare slagit fast att förare ska iaktta ”omsorg och vaksamhet” (2 kap 1 §) samt inte får framföra sitt fordon om han eller hon inte kan göra det på ett betryggande sätt (3 kap 1§). Regeringens utspel handlar mer om populism än om trafiksäkerhet!
Läs också:
Första åtalet efter nya mobillagen
Diskutera: Vad tycker du om den nya mobillagen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kunde de inte gjort de lättare för poliserna genom att införa förbut att använda mobilen utan handsfree.. Med andra ord, har man telefonen mot örat eller knappar på den under färd så får man böter.. Att polisen inte har tydliga direktiv hur en lag skall tolkas gör det väldigt krångligt. Gör som i england. Har personen mobilen i handen så blir det böter. Svårare än så är det inte. Handlar det dessutom om en yrkesförare så blir det kännbart högre straff.
Bra lag. Det tillåter nämligen frihet under ansvar. Du får göra saker så länge det inte äventyrar andras säkerhet (din bilkörning). Flera sådana lagar borde vi ha! Typ rekommenderad hastighet.
Håller med Audi S4 :P
Meph: Och det låter som bra lagar tycker du? Verkligheten kallar!
Meph: Ska vi tillåta allt annat fipplande och vinglande och bara förbjuda handhållen mobiltelefon? Eller ska det skrivas en separat lag för allt?
Svar till: "Meph".
Ja, jag håller med. Nu har vi 2 lagar med ungefär samma innehåll. Det enklaste hade väl varit att stryka dessa och ersätta med EN lag, allt som tar koncentration från bilkörningen skall vara förbjudet. Alltså ALLT, fipplande med radion, GPS, mobil, bråk med passagerare, barn, husdjur, you name it.
Jag instämmer i det Tommy skriver - vilket väl knappast förvånar dem som läst det jag skrivit tidigare i ämnet.
Som 1storstark skriver så kan man ju inte ha speciallagar för varenda dumhet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.