Ibland kanske det till och med kan vara svårt att förstå ens eget bästa. Av alla samtal och mejl vi får till redaktionen handlar merparten om kritik gentemot verkstäder, bilhandlare eller produkterna som helhet.
Inte ens den här läsaren, som vi nyligen hade på tråden, var helt nöjd med sin återförsäljare. Han fick besked om att leveransen för hans beställda bil skulle dra ut på tiden. Återförsäljaren ingick ett specialavtal med kunden efter en tid och bytte in hans gamla bil. Samtidigt fick kunden en lånebil, en sprillans ny till på köpet, och uppenbarligen ska han få fortsätta att köra den fram till den dag då den beställa bilen kan levereras.
Kunden var ändå inte nöjd, och frågade om han kunde kräva mer kompensation. Det ligger liksom i sakens natur att det alltid ska klankas på återförsäljare – detta trots att säljaren i det här fallet mer än väl gjort sitt bästa för att behålla kunden. Det är verkligen inte alla förunnat att under en längre tid få ”fri” körning, utan att betala för försäkring, skatt, service eller värdeminskning. Tilläggas ska att kunden trots allt måste stå för eget bränsle.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag är nöjd med min verkstad och min Volvo ÅF
Jag har fått lånebil medan jag väntade på min bil, jag uppskattar det mycket
Jag uppskattar "min" verkstadschef som också gör allt han kan för att ta hand om mig som kund
Jag får alltid låna en bil då min egna är på service eller behöver lagas, detta utan kostnad, jag uppskattar detta mycket
Jag är mycket nöjd..........bara för att balansera upp den negativa bilden lite
När jag beställde en Skoda Octavia i oktober och fick vänta ända tills juni året därpå så fick jag 6000 kr i kompensation. Det är jag helt nöjd med. Söderbergs Bilxpo i Norrköping var det.
Fick vänta nästan 2 månader för länge på en C3:a vilket jag inte var nöjd med men jag var inte ensam...fabriken hann helt enkelt inte att lev. alla bilar och Sverige som är en liten marknad prioriteras inte i dessa lägen.
Det var bara att bita ihop.
Nu hade jag ingen annan bil att byta in den gången men hade jag haft detta skulle det ju inte ha varit så kul för handlaren heller då mycket kan hända på drygt 5 mån.
Mina nuvarande bilar servar jag på Mekonomen istället för på Bilia vilket har fungerat bra.
Orsakerna är dåligt förtroende för Bilias verkstad p.g.a uselt mottagande vid kontakt,orealistiskt höga priser och som sagt usel service.
vill man ha lånebil får man betala för detta ( som om den starkt kryddade servicenotan inte vore nog?)
Mycket handlar om att förmedla en känsla utav förtroende och vissa handlare/verkstäder misslyckas kapitalt med detta.
En handlare som är som i artiklen är en förutsättning för ett fortsatt förtroende,...han kan inte göra så mycket mer anser jag men det är inte kul för kunden i heller som känner sig stampad på och får en dålig start. ( man får ju hoppas att han klandrar fabriken och inte handlaren )
Köpte mig en begagnad bil idag, det blev en Saab faktiskt. Men trots att jag är nöjd med både bilen och priset så blev jag besviken. Mest besviken blev jag på att det så enkelt hade kunnat undvikas. När jag får bilen så säger displayen att jag måste fylla på spolarvätska och att jag har bensin som tar mig 15 km. Bara dom 2 irritationsmomenten hade kostat kanske 100 kr att undvika.
Men det som störde mig mest var att jag köpte bilen i tisdags och då gick kontraktet iväg, jag kunde dock inte få bilen eftersom tidigare ägare hade slarvat bort sitt regbevis. Och trots att handlaren hade haft bilen i 2 timmar när jag köpte den och att han på papperet har ägt bilen i 2 minuter så hanns det med att göra ett ägarbyte till bilfirman och att då även göra en avställning av fordonet.
Jag köpte bilen utan inbyte och fick ner priset med 3000 kr. Nu tog försäljaren tillbaka 2000 kr på fordonskatten genom sin manöver. Resultatet blir att försäljaren kan gotta sig åt 2100 kr i extra vinst och att jag aldrig mer gör någon affär med dom och servar mina bilar någon annanstans.
Att förmedla en känsla av förtroende behöver inte vara dyrt, men att sno småpengar av sina kunder kan bli dyrt i längden.
Jag får nog sjunga med i hyllningarna. Forema Bil i Linköping som fram till nyligen hade Mazda (nu servar de bara, tror inte Mazda hittat nån ny ÅF här omkring än) har skött allt exemplariskt. Trevlig personlig service, håller vad de lovar och har de få gånger jag haft problem gjort allt i sin makt för att fixa det. Varje gång det är service har jag blivit erbjuden en lånebil, har dock bara utnyttjat det nån enstaka gång. Är det inte ordinarie service eller garantiärende så får man betala för lånebilen vill jag minnas, men det känns på nåt vis skäligt.
Han den där läsaren som skrivit in måste vara en oerhört jobbig människa. Personen måste väl fatta att det inte är ÅF's fel att bilen är sen. Att fortsätta gnälla trots att han fått en NY bil under tiden (något som troligen kostar ÅF rätt mycket pengar i värdeminskning) känns bara småaktigt. Har ÅF otur tjänar de inget alls på affären, samt att de får en demobil som rullat en hel del utan att den genererat några försäljningar.
Rustan:
vad blev de för en saab? bara nyfiken:)
Det blev en Saab 9-3 vector sportsedan, 2003. Är sjukt nöjd med priset 45000. Kollade motsvarande bil på bytbil.com och det finns ingen i närheten av det priset. Det är verkligen köpläge på begagnade saabar just nu
Kanske missförstod dig "Rustan" men bilar som köps genom en handlare brukar inte vara skattade.
Den överskjutande summan ser handlaren i allmänhet alltid till att den hamnar i sina egna fickor.
Retligt kan tyckas då man lämnar in en nyskattad bil i byte och får tillbaka en oskattad.
Är det då en billig bil kan denna skatten på ett par tusen kronor lätt kännas "orättvis".
Till handlaren "fördel" kan sägas att han har andra utgifter då han dels binder kapital för en oviss framtid samt att bilarna kostar att försäkra.
Till hans nackdel finns "allt annat" som du nämner.
Små detaljer som vore lätta att fixa för handlaren kan som sagt lätt få kunden att se rött och det känns ju lite onödigt med sådant slarv.
För övrigt är det ju bara att gratulera till ett bra köp om du själv är nöjd. ( marginalerna blev kanske FÖR små för att handlaren skulle orka "bry" sig mer! ;-) )
Jag håller med dig Mistro. I normala fall så får handlaren in bilen, gör ett ägarbyte till bilfirman och ställer av bilen och sen kan den bli stående i bilhallen ett tag.
Det som störde mig den här gången var att jag köpte bilen på tisdagen, kontrakten skrevs samma dag, men jag kunde inte hämta bilen p.g.a att tidigare ägare hade slarvat bort regbeviset. Regbeviset kommer på torsdagen och handlaren skriver då över bilen på firman, ställer av den och skriver sedan över den på mig och ställer på den igen. Det blev så utstuderat snålt, speciellt som skatten hade betalats av tidigare ägare för 2 veckor sedan.
Priset och skicket på bilen gjorde att jag kände mig nöjd med köpet, behandlingen av mig som kund och snålheten med skatten gör att jag servar bilen någon annanstans.
Nästa gång jag köper bil och lämnar en bil i inbyte ska jag baske mig ställa av bilen en kvart innan jag lämnar den.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.