Toyota C-HR har en iögonfallande design.
Crossovern med det distinkta designspråket ska massproduceras.
Efter två konceptuppvisningar på tidigare bilsalonger visar nu Toyota den produktionsfärdiga mellanklasscrossovern C-HR. Den är byggd på Toyotas flexibla plattform TNGA (Toyota New Global Architecture), precis som nya Prius. Från början var det tänkt att den skulle säljas under Toyotas märke Scion, men efter beslutet att lägga ner Scion togs bilen upp i Toyotas modellprogram istället.
Toyota skriver i pressmeddelandet att man är medveten om den något överbefolkade crossovermarknaden och har därför en väldigt specifik målgrupp. För det första är det en man. För det andra vill han sticka ut i mängden och väljer stil framför praktikalitet. För det tredje bor han i staden.
I Europa finns det två drivlinor att välja på, dels hybridsystemet på 1,8 liter med el/bensinmotor som levererar 120 hästkrafter och dels en 1,2 liters bensinturbo på 133 hästkrafter, den senare är samma motor som sitter i Auris. Växellådan är antingen sexväxlad manuell eller en CVT-låda som finns med antingen framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Utsläppen ska ligga på under 90 gram koldioxid per kilometer med hybridmotorn.
Toyota C-HR kommer som första hybrid att byggas vid Toyotas fabrik i Sakarya, Turkiet. Pris eller säljstart är än så länge inte känt.
Diskutera: Vad tycker du om Toyota C-HR?
Toyota skriver i pressmeddelandet att man är medveten om den något överbefolkade crossovermarknaden och har därför en väldigt specifik målgrupp. För det första är det en man. För det andra vill han sticka ut i mängden och väljer stil framför praktikalitet. För det tredje bor han i staden.
I Europa finns det två drivlinor att välja på, dels hybridsystemet på 1,8 liter med el/bensinmotor som levererar 120 hästkrafter och dels en 1,2 liters bensinturbo på 133 hästkrafter, den senare är samma motor som sitter i Auris. Växellådan är antingen sexväxlad manuell eller en CVT-låda som finns med antingen framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Utsläppen ska ligga på under 90 gram koldioxid per kilometer med hybridmotorn.
Toyota C-HR kommer som första hybrid att byggas vid Toyotas fabrik i Sakarya, Turkiet. Pris eller säljstart är än så länge inte känt.
Diskutera: Vad tycker du om Toyota C-HR?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Håller med dig Shogun.
Gillar inte Toyotas nya formspråk alls men denna va fräck.
Formspråket kommer att bli en vattendelare, märkligt att just Toyotas design alltid väcker sådana känslor... :-)
Är de inte för anonyma så är de för uppseendeväckande, kul att de vågar sticka ut tycker jag.
Och jag som gillar Toyota är som när Avensisen kom lite kluven, jag tycker det är bra att sticka ut och att de vågar, samtidigt är det svårare att säga om det är snyggt eller inte, när jag köpte min Avensis så var jag skeptisk till utseendet, men när den väl kom hem och jag ställde den jämte min så såg den nya modernare ut än den gamla, man skulle kunna säga att den gamla var snyggare och linjeskönare, medans den nya var modernare och brutalare :)
Lite så känner jag här också, i några vinklar är denna riktigt läcker men i andra mer tveksam, jag tror dock att den ser bra ut i verkligheten och här har man ju designat för att sticka ut, kan tänka mig att detta kan bli en storsäljare om man prissätter den rätt :)
Så mitt svar blir att jag både gillar och inte gillar denna bilen, men ett kul tillskott :)
Haha, helt klart i klass med (P)Juke. Blir inte bakåtsikten/runtomsikten lidande när designen är så extrem?
Toyota går från fulhet till fulhet.
Fronten ser ut som en skitnödig samuraj med magknip.
Jag gillar att man åtminstone erkänner att stil går före praktisk nytta när det kommer till designen. Men har svårt att smälta varför man bygger bilar utan fokus på vad de är till för, att transportera människor och last. Just nu lägger bilindustrin kraft på fel saker, mer fokus på miljö och mindre förbrukning borde prioriteras men nu verkar man ha tid till att sitta och förstöra bilens utseende till det sämre. Någon mer som är kritiskt till detta?
Har de haft någon tävling på designavdelningen om hur många veck och kanter man kan få till på en bil?
Hur långt bakom bilen ser man marken från innerbackspegeln?
Designen får tidigare bilar av samma märke att se rejält ålderdomliga ut.
Helrätt!
L.Mäkinen, man lär ju inte se mycket inte, men antar att det är backkameran som minskat behovet av bakåtsikt, flera skåpbilar har ju plåtvägg bakom förarsätet och där ser man inget alls
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.