Tre drivlinor i samma bil: En elbil, en laddhybrid och en hybrid.
Nu släpper Hyundai motorspecifikationer på bilen där man kan välja mellan tre drivlinor i samma modell.
Hyundai säger sig vara först i världen med att erbjuda tre olika drivlinor i samma bil. Alla tre är elektrifierade på något sätt: En hybrid, en laddhybrid och en helt elektrisk finns att välja på.
Både hybriden och laddhybriden har nyutvecklade motorn Kappa 1,6 GDI, en fyrcylindrig bensinmotor med direktinsprutning. Kraften skickas via en sexväxlad dubbelkopplingslåda till framhjulen.
På hybriden levererar den elektriska motorn 32 kW och hämtar kraft från ett litiumjon-polymerbatteri under baksätet på 1,56 kWh. Total effekt blir 141 hästkrafter och koldioxidutsläppen ska ligga på 79 gram per kilometer.
Laddhybriden har en räckvidd på 50 kilometer. Bensinmotorn får hjälp av en 61 hästkrafter stark elektrisk motor som drivs av ett litiumjon-polymerbatteri på 8,9 kWh. Här ligger utsläppen på 32 gram per kilometer.
Den helt eldrivna versionen har också ett litiumjon-polymerbatteri, med en styrka på 28 kWh. Det ska ge 120 hästkrafter och bilen ska kunna gå 25 mil på en laddning.
På insidan har Ioniq uppkopplingsmöjligheter via Android Auto och Apple CarPlay. Samt satellitnavigering via TomToms livetjänst. Infotainmentsystemet har en sjutums pekskärm. Säkerhetspaketet inkluderar autobroms, filassistent, varning för korsande trafik vid backning och adaptiv farthållare.
Det finns inga priser officiella på bilen, men hybriden och den eldrivna versionen kommer till Sverige i höst och våren 2017 kommer laddhybriden.
Diskutera: Vilken drivlina skulle du välja?
Både hybriden och laddhybriden har nyutvecklade motorn Kappa 1,6 GDI, en fyrcylindrig bensinmotor med direktinsprutning. Kraften skickas via en sexväxlad dubbelkopplingslåda till framhjulen.
På hybriden levererar den elektriska motorn 32 kW och hämtar kraft från ett litiumjon-polymerbatteri under baksätet på 1,56 kWh. Total effekt blir 141 hästkrafter och koldioxidutsläppen ska ligga på 79 gram per kilometer.
Laddhybriden har en räckvidd på 50 kilometer. Bensinmotorn får hjälp av en 61 hästkrafter stark elektrisk motor som drivs av ett litiumjon-polymerbatteri på 8,9 kWh. Här ligger utsläppen på 32 gram per kilometer.
Den helt eldrivna versionen har också ett litiumjon-polymerbatteri, med en styrka på 28 kWh. Det ska ge 120 hästkrafter och bilen ska kunna gå 25 mil på en laddning.
På insidan har Ioniq uppkopplingsmöjligheter via Android Auto och Apple CarPlay. Samt satellitnavigering via TomToms livetjänst. Infotainmentsystemet har en sjutums pekskärm. Säkerhetspaketet inkluderar autobroms, filassistent, varning för korsande trafik vid backning och adaptiv farthållare.
Det finns inga priser officiella på bilen, men hybriden och den eldrivna versionen kommer till Sverige i höst och våren 2017 kommer laddhybriden.
Diskutera: Vilken drivlina skulle du välja?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja ingen lär köpa en prius när dom här finns. Kolla instrumentpanelen jämfört med prius!
Interiören i dessa bilarna är ju närmast lyxbilsaktig jämfört med Prius.
Bra säkerhetspaket också.
Bra jobbat Hyundai.
Jag hade köpt hybriden.
Laddhybriden hade varit kanon för oss!
Den helt eldrivna har väl inget CO2-utsläpp alls vid framdrivning? Gissar att 32/km gäller laddhybriden? Blir intressant om Prius och denna kan testas mot varandra!
@johafor: Stämmer bra, siffrorna hade hamnat på fel ställe. 32 g /km är för laddhybriden. Har ändrat i texten.
Fast 3 olika drivlinor i samma modell är ju inte speciellt unikt. Men däremot 3 olika drivlinor där eldrift är en del i alla 3. Hursomhelst - ser trevlig ut och kan nån av dessa dessutom utrustas med dragkrok och priset är rimligt så är det absolut ett tänkbart alternativ vid nästa bilbyte. Och när det gäller bl a interiörerna så ligger Hyundai/Kia långt före motsvarande Toyota-modeller så detta blir en utmaning för Toyota - bl a.
Klart snyggare än japanska hybrider både invändigt och utvändigt, även om den för mina tankar till en gammal Renault Laguna.
Dubbelkopplingslåda istället för CVT borde innebära att den förhoppningsvis är lite roligare än Toyota HSD.
Om prislappen är bra och utrymmena tillräckligt hade jag helt klart kunnat tänka mig någon av hybriderna. Gällande elvarianten känns 25 mil teoretisk räckvidd onödigt långt för en andrabil/stadsbil och för kort för att ersätta en vanlig bil.
Kan nu bara Toyota göra en ny Avensis på samma koncept så är jag på direkt kan jag säga. Hoppas nu fler biltillverkare hoppar på tåget och gör fler hybrider på vanliga kombi modeller.
Lovade inte Renault en billig hybrid för bara 1-2 år sedan ?
Sen får man nog snåla om ett batteri på 28 kWh skall räcka 25 mil. Och jag antar att dom avser att man kan använda 28 kWh och att det inte är batteriets bruttokapacitet. Men intressanta bilar helt klart.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.