Nästa artikel
Svårare att välja bil i dag
Bilfrågans krönika

Svårare att välja bil i dag

Publicerad 6 april 2011 (uppdaterad 6 april 2011)
Att det har blivit svårare att välja bil får vi dagligen bevis för i Bilfrågan. Antalet typer av bilar har ökat dramatiskt. Det handlar i dag inte bara om att välja sedan eller kombi.

Det erbjuds ofta tre- och femdörrars kombisedaner av samma bil. Förhöjda kombiversioner plus olika mindre familjebussar. Förutom suv har vi nu också SAV, Sports Activity Vehicle.

Inte nog med detta, floran av motorer och bränslen ökar ständigt. Förutom bensin och diesel finns även bifuel-, gas- och hybridversioner. Tillkommer även rena elbilar för den som inte kör så långt. Vilka bilar som för dagen klassas som miljöbilar med åtföljande statliga subventioner är inte alltid lätt att överblicka.

Riktigt svårt blir det när man ska välja företagsbil och vill komma undan med så lågt förmånsvärde som möjligt. Detta styrs ju genom vårt skattesystem som är allt annat än beständigt.

I Bilfrågan i Vi Bilägare nummer 5/2011 (i butik från 5 april) besvarar landets ledande expert på området en fundersam läsare. Svaret är att ingen vet vilka bestämmelser som kommer att gälla och rådet blir därför, behåll bilen ett år och se vad som händer!

Diskutera: Bättre eller sämre med många bilalternativ?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-04-09 11:36
Gert Andersson (ej verifierad)

Rätt lätt ju!

Förr köpte man Volvo.

Idag köper man Dacia, en redig bil. Inte en massa ömtåligt tjafs. Saknar dock bakhjulsdriften.

Kan inte MB bygga en kvalitetsbil för vanligt folk? Typ en Dacia med rwd. Jag vill icke betala lika mycket som för ett hus med uthus och trädgård, plattgång mm för en bil. Ett hus stiga dessutom i värde.

Idag skiner solen. Jag och frugan var percis ute och gick.

I går kväll besökte vi den sevärda kyrkogården i Kisa. Vi icke känna någon där men den äro så vacker och gammaldags. Som flera kyrkogårdar i en. Fin kyrka med.
Dock hade det visst varit en orkan där igår eftermiddag så allt såg kaos ut. Var 30:e sten? låg ner!!!

#2 • Uppdaterat: 2011-04-09 18:43
Raymond K (ej verifierad)

Inte så svårt att välja tycker jag, man vet ju vad man vill ha. Man byter inte sin bilsmak bara för det finns mycket att välja på.

#3 • Uppdaterat: 2011-04-10 01:37
Roger Skagerström

Tycke tvärtom att det är svårt att hitta en bil man faller för.

Jag gillar snygga bilar, jag gillar roliga bilar och jag gillar bilar som inte går sönder. Och jag gillar bilar jag har råd med.

En rätt snäv profil som knappt någon lever upp till. Speciellt idag när alla vill vara premium samt att i princip alla märken gör fulare bilar för var generation som passerar.

#4 • Uppdaterat: 2014-09-30 13:42
Mistro

Ja fler och knasigare modeller blir det men elbilen fortsätter att lysa med sin frånvaro.....tydligen vill folket inte ha någon sådan. ( undrar varför? )
Likaså blir allt fler bilar bara mindre praktiska och håller allt sämre för varje år samtidigt som reservdelspriserna och timlönen hos verkstäderna stiger.
De flesta fabrikaten vill även numera tillhöra den lite finare familjen vilket trissar kostnaden än mer.
Kanske behöver vi fler bilar som Dacia som trots allt fokuserar på det som bilen en gång byggdes för?
Måste sen alla fordon vara 4 eller 5 sitsiga i framtiden och drivas med en förbränningsmotor?,...varför finns det nästan inga alternativ bortsett motorcykeln?
Annars kanske privatleasingen snart är den enda vettiga vägen för oss som vill ha fördelarna hos en bil för vem vill betala kostnaden för dåliga bilar efter några år?

#5 • Uppdaterat: 2015-10-30 02:18
RobertSt2

Enkelt! Köper du en bil utan tak (sufflett eller nedfällbart tak) blir den dyrare. Köper du en bil med 4 dörrar blir den billigare än motsvarande med bara två eller 5 dörrar. Köper du en 4-cylindrig blir den billigare än en med 6 eller 8 cylindrar. Köper du en bensinare blir den billigare än en diesel. Köper du ett 'premium-märke kostar den mer. Köper du extra-utrustning blir den dyrare.

Slutsats: köp en 4-cylindrig 4-dörrars bensinare utan extra-tillbehör. Tro inte att du får tillbaka pengarna om du köper något dyrare och/eller extra-utrustning. Ja inte heller för en dyrare bil. Den blir MÖJLIGEN mer lättsåld, men 'that's it'.

#6 • Uppdaterat: 2015-10-30 02:19
RobertSt2

Enkelt! Köper du en bil utan tak (sufflett eller nedfällbart tak) blir den dyrare. Köper du en bil med 4 dörrar blir den billigare än motsvarande med bara två eller 5 dörrar. Köper du en 4-cylindrig blir den billigare än en med 6 eller 8 cylindrar. Köper du en bensinare blir den billigare än en diesel. Köper du ett 'premium-märke kostar den mer. Köper du extra-utrustning blir den dyrare.

Slutsats: köp en 4-cylindrig 4-dörrars bensinare utan extra-tillbehör. Tro inte att du får tillbaka pengarna om du köper något dyrare och/eller extra-utrustning. Ja inte heller för en dyrare bil. Den blir MÖJLIGEN mer lättsåld, men 'that's it'.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.