Våren 1999 introducerade PSA Peugeot-Citroën en nyhet i Paris för en häpen publik. Den kallades partikelfilter och presenterades av vd själv, Jean-Martin Folz, som agerade med stor säkerhet vid förklaringen av detta tekniskt-kemiska underverk.
Detta var inte så konstigt för det visade sig att Folz i grunden var kemist och förmodligen den som själv initierat den renande detaljen. Principen var enkel, ett filter i avgassystemet skulle fånga upp de fasta oförbrända kolväten och svavel som dieselmotorn producerar.
Ett problem som PSA löst var hur filtret skulle brännas rent med jämna mellanrum. Ett ämne, kallad Eolys, skulle tillsättas bränslet för att kolatomerna skulle antändas vid en lägre temperatur, et voila! Eolys tillverkas av kemiföretaget Rhône-Poulenc och som av en händelse visade det sig att Folz tidigare varit chef där.
Den övriga bilindustrin visade sig kallsinniga i början och hävdade att filtret inte behövdes. I dag är partikelfilter ett måste på alla dieslar. Så småningom visade det sig emellertid att filtren inte är gratis att underhålla, vilket belyses i Bilfrågan.
Diskutera: Vad tycker du om partikelfilter på dieselbilar?
På våt asfalt är året runt-däcket bäst av alla, men skillnaden till det europeiska vinterdäcket är marginell. Förmodligen beror det på att testet är utfört i några enstaka plusgrader. Ju varmare, desto större fördel för helårsdäcket som även ska klara heta sommardagar. Det nordiska friktionsdäcket behöver cirka 20 % längre bromssträcka på vått än asfaltsspecialisterna. Generellt sett klarar sig de nordiska friktionsdäcken lite sämre än dubbdäcken mot vattenplaning, men snittvärdet höjs av att Goodyears dubbfria däck presterar riktigt bra mot vattenplaning, faktiskt inte långt ifrån året runt-däcket.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Myndigheter bör endast kravställa gränsvärden för emissioner, inte tekniska lösningar. Att styra industrin mot en teknik gynnar endast en liten skara tillverkare men missgynnar hela utvecklingen och kunden i slutändan. Låt våra svenska ingenjörer göra det som de är bäst på.
Kanske borde vara läge för att kika på sjöfarten i stället.
Det är inga dåliga sotkvastar färjor och fraktfartygen släpper ut.
Men det är väl som vanligt lättare och jaga, landsvägsfordon.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.