Nästa artikel
Bilfrågan: Vilket ljus ska jag tända?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vilket ljus ska jag tända?

Publicerad 4 november 2013 (uppdaterad 4 november 2013)
"Vilket ljus ska jag ha på dagtid? Vid ett läge tänds halvljus automatiskt när det skymmer." Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Klicka här för att skicka in en fråga.

FRÅGA:
Har en Subaru Outback -12. Vilket ljus ska jag ha på dagtid? Vid ett läge tänds halvljus automatiskt när det skymmer. Räcker det med den lilla lampan bredvid halvljus på dagen?

Olle Klevby

SVAR:
Ljusomställaren ska stå i läge för halvljus (enligt bild). Auto-läget är avsett att användas i länder som inte kräver halvljus på dagen. Den ”lilla lampan bredvid” är parkeringsljus. Funktionerna finns beskrivna i såväl bilens instruktionsbok som ”Snabbguide”.

Thomas Possling, Subaru Nordic AB

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Artikelnummer: G18DBBVL

Batteri: 18 volt, 5,0 Ah

Kapskiva: 125 mm

Varvtalsområde: 4 700–9 000 varv

Pris: 4 475 kr

Betyg: 5

Plus: Stark och smidig, ställbart varvtal.

Minus: Knepig placering av knappen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-11-04 09:33
Filips

Vet inte om har nya Subarubilar har s.k. varselljus (DRL) som numera de flesta vagnar har. Enligt nya lagar får dessa användas vid goda väderförhållanden och god ljusnivå. Varför man ofta ser dessa bilar utan bakljusen tända (ja det är tillåtet om varselljus fram är på, kan tyckas vara dumt, funderar själv på att programmera om så att de är på tillsammans med varselljusen)

#2 • Uppdaterat: 2013-11-04 10:23
raks

DRL är bra på flera sätt, men man borde inte tillåta DRL och kombination med släckt bakljus på bilar som saknar ljussensor.

Det är många som glömmer/inser att man ska slå om till halvljus när det blir skymning, att inte ha någon belysning alls baktill vid skymning är livsfarligt.

#3 • Uppdaterat: 2013-11-04 11:52
Björn Sala

Jag har en direktimporerad Chrysler 300C från USA. I Auto-läge är allt ljus släckt vid dagsljus och tänds först i dimma, regn eller mörker. I manuellt läge slocknar inte halvljuset förrän efter ca 15 minuter när du lämnat bilen. Bilen är utrustad med avbländningsautomatik. Vid möte trappas helljuset ned i flera steg. Enda nackdelen är att det tar nån sekund innan helljuset slår på efter mötet och helljuset slår av om du kör sakta.

Jag vill att ljuset inklusive bak ska tändas utan att jag ska komma ihåg att vrida på ett vred. Jag löste detta enkelt. Jag täckte över sensorn på instrumentbrädan. Nu har jag alltid omkopplaren i automat med helljuset på och rör aldrig ljuset annat än vid helljussignal. All automatik funkar som om det är mörkt hela tiden.

#4 • Uppdaterat: 2013-11-04 12:51
A BE-kort

DRL-ljusen är en ny påkomma fr.o.m. årsmodell 2012 om jag inte minns fel.
Bakljuset ska INTE vara tänt med DRL-ljus, och detta ska man nog inte koppla om....
Vid skymning eller färd i tunnel t.ex. MÅSTE man dock tända halvljuset, vilket många glömmer....

#5 • Uppdaterat: 2013-11-04 13:01
Mistro

Håller med om det fullständigt idiotiska med släckta baklampor dagtid.
På min bil lyser lyckligtvis bakljusen i alla lägen men det finns en annan dumhet som är irriterande.
Ljuset i instrumenteringen lyser olika starkt beroende på hur spaken står.
Så vill man då köra dagtid med halvljuset avstängd ( enbart ledbelysning på ) så ser man knappt siffrorna i färddatorn m.m eftersom att det ljuset blir svagare på dagen.

Detta ljus kan justeras men gör man det så blir ju ljuset väldigt starkt kvällsstid då man ställer spaken i halv/hel ljus läget...idiotiskt system!
Varför ändra på sådant som fungerar? Förr fanns det ju alltid en liten "ratt" som man kunde justera upp eller ner ljuset vid behov.
Allt blir inte bättre med mer teknik ...

#6 • Uppdaterat: 2013-11-04 13:18
1storstark

SAAB löste problemet 1968

#7 • Uppdaterat: 2013-11-04 13:21
Peugeote-Pär

Självklart så ska du köra den på "Auto" läget, inget snack om den saken!

#8 • Uppdaterat: 2013-11-04 13:36
lsoderlund

Nästan IQ fiskmås på frågeställaren.

Har man ett läge "Auto" sköter ju bilen själv halvljusautomatiken. ALLA bilar som har ett läge "Auto" har en ljussensor, som känner av när det blir för mörkt och slår du automatiskt på halvljusen.

Så varför skall man sköta detta själv? Låt läget ligga på "Auto" så slipper du fundera, vidare spar det även på halvljusen, då man slipper ha den igång hela tiden.

#9 • Uppdaterat: 2013-11-04 13:40
Audi A5 SB

Jag känner mig föranledd att kopiera in svaret här: "Ljusomställaren ska stå i läge för halvljus (enligt bild). Auto-läget är avsett att användas i länder som inte kräver halvljus på dagen. Den ”lilla lampan bredvid” är parkeringsljus."

Kan ni inte läsa?

#a • Uppdaterat: 2013-11-04 14:35
nisseste

Men i svaret anges ju att klart och tydligt "den lilla lampan bredvid" är parkeringsljus, varför det är onödigt att blanda in DRL i diskussionen. Parkeringsljus är ju inte tillåtna under färd.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.