På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Klicka här för att skicka in en fråga.
FRÅGA:
Min fru har en Audi A3 -10 som hon köpte ny på Berners i Sundsvall. Redan efter ett år, alltså innan garantitiden gick ut, upptäckte vi att bakljusglaset på förarsidan krackelerade inifrån. Detta byttes utan problem av Berners.
Nu till hösten fyller bilen tre år och samma sak har börjat hända på passagerarsidan och även lite grann igen på förarsidans glas. När bilen skulle in på en omlackering av en yta under förarsidans framdörr så påpekade vi samtidigt att glasens krackelerade.
Denna gång hävdar Berners att vi använt för starkt avfettningsmedel. Till saken hör att vi har två bilar och vår andra bil, en Toyota Avensis -08, som naturligtvis tvättas med samma avfettningsmedel Tordosol, inte uppvisar liknande skador.
Vad händer nu då nybilsgarantin inte längre gäller? Om inte Audi A3 tål en viss typ av avfettning så borde någon form av rekommendation till nybilsköpare utgå.
Det kan nämnas att jag aldrig högtryckstvättat den eller tvättat den i en automat och jag lackrengör och vaxar den minst två gånger/år samt att vi vintertid handtvättar den var 14:e dag, så vi sköter den väl.
Bo Andersson, Sundsvall
SVAR:
Vi tycker du ska reklamera det krackelerade glaset även om garantin gått ut. Det är rimligt att detta ska hålla mer än fyra år på en bil där tillverkaren hävdar genomgående hög kvalitet.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Artikelnummer: BCG720
Batteri: 18 volt, 4,0 Ah
Kapskiva: 125 mm
Varvtalsområde: 8 600 varv
Pris: 1 750 kr
Betyg: 2
Plus: Tre lägen på främre handtaget.
Minus: Lite för svag.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hoppas att insändaren tvättar på avsedd plats så att skiten och avfettningsmedlet rinner ut i dagbrunnarna? Det är förbjudet att tvätta på garageuppfarten i många kommuner av den anledningen.
Enligt konsumentköplagen har du alltid rätt att reklamera ett fel på en vara du köpt i tre år från köpet. Varan kan ha en garanti som är kortare eller längre än tre år, men den förkortar inte den lagstadgade reklamationstiden.
Företaget är ansvarigt för ursprungliga fel på varan, det vill säga fel som fanns redan när du köpte varan eller när den levererades till dig. Ett ursprungligt fel kan visa sig först efter att du använt varan ett tag. Du ska alltså kunna räkna med att kapitalvaror som till exempel bilar, fungerar felfritt under en lång period, därför är reklamationsrätten treårig.
En vara anses vara behäftad med ett fel om den avviker från vad man avtalat om, eller om säljaren har underlåtit att upplysa köparen om sådant som han känt till eller borde kännt till och som köparen med fog kunde räkna att bli upplyst om. Vidare så anses varan vara behäftad med ett fel om den avviker från vad som du som köpare med fog kunnat förutsätta vid köpet.
Om fel visar sig mer än sex månader efter köpet är det du som ska bevisa att varan hade ett ursprungligt fel. Om varan slutat fungera under den tid som den normalt ska hålla är beviskraven låga. Kan du visa att du inte använt den på ett felaktigt sätt, att det saknas tecken på att du misskött varan eller att den råkat ut för en olyckshändelse räcker det normalt som bevisning.
Reklamationen måste göras "inom skälig tid" efter det att du har upptäckt felet. Om du reklamerar inom två månader har det skett i rätt tid. Skälig tid kan vara längre än två månader om du har giltig orsak, till exempel att du varit sjuk eller på en resa. Tänk på att alltid försöka reklamera så snart som möjligt!
Om det är fel på din vara kan du i första hand kräva att få varan reparerad eller en omleverans (ny felfri vara), om det kan göras utan oskälig kostnad för företaget.
Vill företaget reparera varan får de i de flesta fall göra detta. Du kan dock i enstaka fall yrka på omleverans av en likvärdig vara. Du måste dock då kunna visa att det medför stora problem för dig att vänta på en reparation. Vid bedömningen tar man också hänsyn till varans värde och om en reparation hade kunnat göras till en mycket lägre kostnad för säljaren.
Om felet återkommer, eller reparationen inte lyckas behöver du inte acceptera mer än två reparationsförsök av samma fel, eller 3-4 försök om det är olika fel.
För att företaget ska få reparera eller göra en omleverans (Likvärdig felfri vara) krävs att detta görs inom skälig tid och utan kostnad eller stora besvär för dig.
Hoppas att detta svar hjälper dig.
Detta kan ju inte vara annat än undermålig kvalitet, så ägaren ska stå på sig och kräva friska bakljusglas! Har inte Audi talat om vad som får/inte får användas kan de inte skylla från sig.
Dessutom: om man använt för starka avfettningsmedel, torde glasen mattas utifrån, inte krackelera inifrån.
Vad var anledningen till omlackeringen? Rost redan?
Hej johafor.Vilken löjlig kommentar. Du har visserligen rätt i sak, men det var ju inte det frågan handlade om. Och vad får dig att ifrågasätta vad och hur han tvättar sin bil?
Jahafor har rätt. Måste man använda så kraftiga medel så plasten krackelerar, för att få bort skiten som våra väghållare vräker ut, så är det väl i den änden man borde börja.
Finns det verkligen så starka avfettningsmedel att Audis lysen går sönder inifrån? Det låter ju otroligt, dessutom är väl avfettningen bara på bilen någon minut.
Kanske Led-belysningen är så stark att plasten blir utmattad?
Har själv ägt 2 st. Audi A4, har haft exakt samma problem med baklamporna på dem. Tror att det är dålig kvalité från början. Har sålt den sista och köpt en Volvo V60, roligare att köra, ej lika stötig, men framför allt glasen krackelerar inte.
Johafor: Om man tvättar utan medel så kan man tvätta var som helst. Det är inte värre än att dammet regnar bort, eller hur. Man går ju inte ut och täcker över bilen när det börjar regna för att vara "miljövänlig" Regnet sköter ofta hela tvätten, det är bara att vänta på nästa störtskur. Och kom inte dragandes med tungmetaller och oljor, det finns inte utanpå bilen.
Typiskt bilföretagen att försöka skylla ifrån sig om det går, lyckas säkert ibland, därför håller de på såhär. Man kan som sakkunnig se de mest löjliga bortförklaringar ibland. De borde skämmas, de måste ju begripa att det finns folk som med lätthet genomskådar deras argument. Lyktglas av fel material bör de ju byta hur länge som helst, ända tills fabrikanten har ändrat konstruktionen.
Om nu Audiförsäljaren har rätt i sitt påstående att tåligheten mot avfettning är precis på gränsen så har kanske Bo A själv lämnat en ledtråd. Avfettningsmedel, både basiska och petroleumbaserade, kräver kraftfull spolning för att släppa. Trädgårdsslang räcker knappast.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.