Siffran på däcket avser inte oljudet i kupén, det gör dock våra mätningar.
”Jag är ägare till min tredje Skoda Octavia. En både rejäl, pålitlig och snygg bilmodell – men bullrig. Hur hittar jag däckmärke, modell och dimension som är tystast?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag är ägare till min tredje Skoda Octavia. En både rejäl, pålitlig och snygg bilmodell – men bullrig på rå/sliten asfalt. Den första Octavian bytte jag däck på med ganska positivt resultat och ämnar därför göra detsamma på min nuvarande bil.
Vilket däckmärke, modell och dimension är tystast? Det finns ju nu äntligen en “bullersiffra” som ska kunna guida oss däcksköpare.
Var kan jag hitta en tabell, utvisande olika däck, olika dimensioner och respektive däcks bullersiffra? Hittills har jag hittat bara Continental Efficiency Performande, 205/55 R 16 tum med lägsta bullersiffra 67. Är det marknadens lägsta bullersiffra eller kan jag kanske hitta ännu tystare däck?
Brunte
Svar:
Den ”bullersiffra” som du refererar till och som numera anges på alla däck sedan EU införde krav på däckmärkning, anger det buller som däcket orsakar vid förbipassering. Man mäter alltså ljudet utanför bilen.
Den bullernivån är inte självklart en säker indikation på oljudet inne i kupén.
Därför är det en bättre upplysning att titta på de mätvärden vi får fram vid våra däcktester. Visserligen kan ett däck passa bättre eller sämre på en viss bilmodell. Men våra mätningar är åtminstone gjorda inne i bilen.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Funderar du över bullernivå när du väljer däck?
Fråga:
Jag är ägare till min tredje Skoda Octavia. En både rejäl, pålitlig och snygg bilmodell – men bullrig på rå/sliten asfalt. Den första Octavian bytte jag däck på med ganska positivt resultat och ämnar därför göra detsamma på min nuvarande bil.
Vilket däckmärke, modell och dimension är tystast? Det finns ju nu äntligen en “bullersiffra” som ska kunna guida oss däcksköpare.
Var kan jag hitta en tabell, utvisande olika däck, olika dimensioner och respektive däcks bullersiffra? Hittills har jag hittat bara Continental Efficiency Performande, 205/55 R 16 tum med lägsta bullersiffra 67. Är det marknadens lägsta bullersiffra eller kan jag kanske hitta ännu tystare däck?
Brunte
Svar:
Den ”bullersiffra” som du refererar till och som numera anges på alla däck sedan EU införde krav på däckmärkning, anger det buller som däcket orsakar vid förbipassering. Man mäter alltså ljudet utanför bilen.
Den bullernivån är inte självklart en säker indikation på oljudet inne i kupén.
Därför är det en bättre upplysning att titta på de mätvärden vi får fram vid våra däcktester. Visserligen kan ett däck passa bättre eller sämre på en viss bilmodell. Men våra mätningar är åtminstone gjorda inne i bilen.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Funderar du över bullernivå när du väljer däck?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Möjligtvis kan du gå ner till ett 195 / 65/ 16 däck . Som regel blir det tystare ju lägre hastighetskod däcket har. Men det måste klara bilens topphastighet, annars olagligt . Det gäller då sommardäck. Vinterdäcken behöver inte klara topphastigheten.
Reservdäcket ,hahaha.
Vinterdäck på sommaren är ett otyg där snålheten bedrar visheten å det grövsta - men visst, om du struntar i säkerheten så..
http://www.automotorsport.se/artiklar/biltester/20121025/dacktest-elva-vinterdack-dubbat-och-odubbat
Bytte från Continental Premium Contact till GoodYear Efficiant Grip med märkbart lägre ljudnivå inne i bilen. Jag valde dessa istf Conti pga lägre bullernivå. De har 68 db och Conti ligger lite högre. Upplever prestanda (på mestadels torra vägar) som likvärdig.
Ingen som vet varför vi inte lägger asfalt som de har tex i Danmark, som ger betydligt lägre buller? Färden blir jämnare och skönare på dessa vägar med rätt asfalt. Mellan Lund-Malmö (E22) finns en liten bit med asfalt som antagligen är ett försök, och varje gång förundras man över hur mycket tystare det går att köra den lilla sträckan. Först då upptäcker man vilken skillnad det kan vara och hur det egentligen skulle kunna vara.
http://www.bythjul.com/dack/dunlop/dunlop_sportbluresponse/#item=52284
A/B klassade,svårslagna.
Alla bilar är bullriga på rå/sliten asfalt-skruva upp stereon eller radion när du kör på dålig asfalt.
Jag tycker inte att Octavian bullrar mer på dålig asfalt än de bilar som jag har erfarenhet av: Golf, Auris, Focus, BMW 320
Enligt mina erfarenheter är Continental bullriga och slits väldigt fort. Dunlop nästa...
Fantastiskt så olika erfarenheter man kan ha av samma däck. Goodyear Efficientgrip är det sämsta däck jag haft på på min bil. 80% livslängd mot Michelin Energy, bullrigt, vekt och lätt att vattenplana. Nu sitter det Nokian Hakka Blue på och det är inte tystast men bättre än Efficientgrip samtidigt som alla andra egenskaper är mycket bättre.
När ni sågar eller hyllar ett däck så skriv gärna vilken bil de sitter på.
Ett däckmärke kan vara en katastrof ur komfortsynpunkt på en bilmodell för att sedan fungera jättebra på ett annat.
Intressant ämne som är värt en egen tråd då det finns lika många åsikter om däck som det finns däckmärken.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.