Frågeställaren undrar vilken motor som är renast till Volvo V70 årsmodell 2016: dieseln D3 eller bensinaren T4.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag funderar på att byta bil och köpa en begagnad Volvo V70 årsmodell 2016. Valet står mellan en D3:a eller en T4. Vilken av dessa två modeller är den miljömässigt bästa bilen?
Eive Skoog
Svar:
Volvo V70 D3 med manuell låda är miljöklassad. Den förbrukar vid blandad körning 4,3 l/100 km och har ett CO2-utsläpp på 112 g/km.
En automatväxlad D3 med 16 tums däck är också miljöklassad med en förbrukning på 4,3 l/100 km och utsläpp på 113 gram koldioxid per kilometer.
Det finns också en V70 D3 med automatlåda som har större däck och drar 4,5 l/100 km. Utsläppen av CO2 är 118 g/km och den bilen är inte miljöklassad.
V70 med T4-motor är inte lika klimatvänlig som D3. Den har en förbrukning på 6,0 l/100 km med manuell låda och 6,2 l/100 km med automat. Utsläppen av koldioxid är 140 respektive 144 g/km.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vilket motoralternativ tycker du att frågeställaren bör välja?
Fråga:
Jag funderar på att byta bil och köpa en begagnad Volvo V70 årsmodell 2016. Valet står mellan en D3:a eller en T4. Vilken av dessa två modeller är den miljömässigt bästa bilen?
Eive Skoog
Svar:
Volvo V70 D3 med manuell låda är miljöklassad. Den förbrukar vid blandad körning 4,3 l/100 km och har ett CO2-utsläpp på 112 g/km.
En automatväxlad D3 med 16 tums däck är också miljöklassad med en förbrukning på 4,3 l/100 km och utsläpp på 113 gram koldioxid per kilometer.
Det finns också en V70 D3 med automatlåda som har större däck och drar 4,5 l/100 km. Utsläppen av CO2 är 118 g/km och den bilen är inte miljöklassad.
V70 med T4-motor är inte lika klimatvänlig som D3. Den har en förbrukning på 6,0 l/100 km med manuell låda och 6,2 l/100 km med automat. Utsläppen av koldioxid är 140 respektive 144 g/km.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vilket motoralternativ tycker du att frågeställaren bör välja?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Handlar frågan verkligen bara om CO2?
Är ju diskutabelt om man kan kalla CO2 ens för en skadlig gas, det beror på.
Växter lever på CO2, utan CO2 så dör allt liv på jorden.
Här är väl NOx det som varit med på tapeten och mest skadligt, då är T4 det bättre miljövalet.
Håller med Vidstige om att svaret är bristfälligt. Frågan var vilken variant som är miljövänligast - inte klimatsmartast - och då borde svaret innehållit ett bredare resonemang så frågeställaren kunnat bilda sig en uppfattning.
Lite Trumpvarning här! Växterna lever helt riktigt på bl.a koldioxid. I ett balanserat kretslopp. Tar upp- tillväxer- dör och frigör åter den bundna koldioxiden. I den stund du pumpar upp och förbränner fossil koldioxid rubbar du balansen eftersom det inte finns tillräckligt många "förbrukare" som kan tillgodogöra sig överskottet. Inte heller är det riskfritt att öka utsläpp av kretsloppskoldioxid till en nivå högre än att växtligheten hinner med att ta upp den. Även då får vi ett överskott med negativa följdverkningar. Politikernas "nya räddningsplanka, fossilfritt", är därför väldigt vinglig!
Lasse J, du menar att det är Trump-varning om man ifrågasätter om en diesel är så mycket bättre ur miljösynpunkt än bensin även med hänsyn till CO2? I såna fall är du vill klimat-alarmist av guds nåde! Ett tips, kalla inte folk Trump-anhängare utan att du verkligen vet att det är så, det är brun retorik som är mycket ful. Jag är f.ö. varken klimatförnekare eller klimatalarmist.
Vidstige.
Brun retorik och klimatalarmist? Du får faktiskt förtydliga!
Klimatet påverkar miljön, så därför är CO2-utsläpp ytterst relevant som miljöaspekt. Visst behövs CO2 för livet på jorden på samma sätt som vi behöver vatten. Men dricker man mer vatten än kroppen kan hantera så dör man.
Volvo kanske inte är bästa valet om man ska tänka miljö...
Lasse J, nej du får förtydliga när du kommer med svepande Trump-retorik!
välj den bil som släpper ut minst koldioxid med tanke på regeringens nya skatteförslag som kommer att träda i kraft 1 juli nästa år.
Både koldioxid och partikelutsläpp är lägre på dieseln. Nox sämre.
Krav på partikelfilter på bensinare kommer. Moderna bensinare spyr ut mycket mer partiklar än tidigare bensinare och moderna dieslar. Rimligen kommer politikerna när de vaknat (lagom till att alla köpt dem eftersom diesel är i skottfältet för stunden) försöka få bort de bensinare som säljs just nu.
Det är inte lätt att vara nybilsköpare och göra "rätt" i detta nu...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.