Nästa artikel
Bilfrågan: Vilken elbil ska jag välja?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vilken elbil ska jag välja?

Publicerad 29 februari 2012 (uppdaterad 29 februari 2012)
"Vilken bil ska jag välja om jag vill köra korta sträckor på el och längre sträckor på diesel?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag funderar på att köpa en modern bil med diesel/elmotor som kan klara att man på korta sträckor bara kör på el och längre sträckor på diesel.

De provkörningar jag hittills läst verkar mest handla om hur många mil man kan köra på el men jag är intresserad av om det finns någon bil som på el fungerar som en vanlig bil, det vill säga värme på vintern och svalka på sommaren.

För mig räcker det att den klarar en mil med full funktionalitet utan att förbränningsmotorn startar.

Arne Nilsson, Sollentuna

SVAR:
Det du förmodligen söker är en laddhybrid. Den kräver dock att du kan ladda batterierna från nätet då förbränningsmotorn inte gör det. Med fulladdade batterier kan du köra fem–tio mil med fullt fungerande AC och all annan utrustning i bilen.

Idag finns endast Opel Ampera (bensinmotor) på den svenska marknaden men inom kort kommer Volvo V60 (dieselmotor) att introduceras. Bägge är relativt dyra bilar med priser på över 400 000 kr.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Läs också:
Biltest: Opel Ampera, Toyota Prius (2012)

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-02-29 09:01
saabnisse

Det kommer nog att dröja länge innan det blir lönsamt med ett sådant körsätt.
Det är nog mer lönsamt att åka taxi kortare sträckor och hyra en bil för längre.

Men för närvarande är nog Prius det mest kostnadseffektiva alternativet, speciellt om den köps begagnad.
Visserligen ingen diesel, men det är ju ingen nackdel.

#2 • Uppdaterat: 2012-02-29 09:27
Thommys

Frågan är varför han vill köra på el. Är det för att kunna använda t ex vind och vatten-enerig för att köra på eller är det för att köra i områden där han inte vill släppa ut avgaser eller motorbuller på platsen?

#3 • Uppdaterat: 2012-02-29 09:37
Swenssons

Det bästa är att köpa en snål dieselbil tex en VW Golf med DSG, automatlåda.

#4 • Uppdaterat: 2012-02-29 09:38
Hackenbush

Jag tror som saabnisse att en begagnad Prius blir det minst kostsamma alternativet.

#5 • Uppdaterat: 2012-02-29 10:59
Simon no1

Prius Laddhybrid kommer att klara det du efterfrågar men kostar ganska mycket när den kommer ut i handeln.... Diesel är inte miljövänligt så det borde han välja bort....

#6 • Uppdaterat: 2012-02-29 11:44
saabnisse

Prius laddhybrid blir ju lika dyr som Ampera.
Det blir svårt att se någon ekonomi med dessa bilar.
De blir ju nästan tre gånger dyrare än motsvarande konventionella bilar.
Men här handlar det kanske inte om pengar.

#7 • Uppdaterat: 2012-02-29 13:24
Simon no1

@ Saabnisse har du sett priset på svenska marknaden..? Vad jag sett så indikerar man pris någonstans 350-370 000 vilket är billigare än Ampera, men det kan vara fel....

#8 • Uppdaterat: 2012-02-29 13:34
Juppe (ej verifierad)

@simon
saabnisse skrev "dessa bilar" .. alltså inte bara prius.
Runt 350kkr är vansinnigt mycket pengar med tanke på vad det är man får - en ganska plastig bil i mindre mellanklassen med ovanligt dåligt lastutrymme.

Priserna måste ner, rejält! Både på Ampera och Prius.

#9 • Uppdaterat: 2012-02-29 13:50
snabb95

Varför skall man ha en Diesel i en laddhybrid? En dyrare och tyngre motor att släpa på, som sällan skall användas.

Dessutom långt ifrån miljövänlig! Då förtar man elmotorernas eventuella miljövänlighet de gånger Dieselmotorn måste användas. Hur ofta kommer man att hinna få upp arbetstemperatur på motorn så att Partikelfiltret kan regenereras t.ex.

#a • Uppdaterat: 2012-02-29 14:32
Meganmannen

En laddhybrid bör ha en dieselmotor, då en liten bensinmotor förbrukar mycket mer bränsle vid hög belastning. Ett exempel är en småbil med snål bensinmotor som bara blir riktigt snål i hastigheter under 100km/h. Om man kopplar till en släpvagn eller ökar farten till 120km/h kan förbrukningen öka från 5dl/mil till 7.5dl/mil. Om bensinmotorn får ökad förbrukning med 50% så klarar sig en dieselmotor med hälften, dvs 25%. Då en laddhybrid är tung, så kan den inte bli riktig ekonomisk om man kör bara på bensinmotorn och dieselvarianten kommer att kunna byggas med betydligt bättre bränsleekonmi, när den körs enbart på fosilt bränsle.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.