På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag tänkte privatleasa en elbil. Vilken skulle ni rekommendera för mig?
(Jag har inte råd med en Tesla.) Jag bor inne i stan i Göteborg och har tillgång till ett 16 A ladduttag som finns i mitt kallgarage med tak.
Bilen kommer att rulla max 1 500 mil på ett år.
Ska fylla halvvägs till 50 inom kort, är det dyr försäkringspremie på en elbil eller ingår det i privatleasingpriset?
Har 1,5 mil till jobbet även där har jag en laddstation, dock bara ett 10 A-uttag.
Jag är ingen märkesberoende människa. Det räcker att bilen funkar till och från mitt jobb. Brukar även göra en liten resa till Kungsbacka där vi har nära och kära men ingen laddstation finns hos dem.
Erik
Fråga:
Det finns flera elbilar att privatleasa: Nissan Leaf, Renault Zoe, VW e-Golf eller e-Up. De har en räckvidd på mellan 15 och 20 mil, så du kommer lätt till och hem från Kungsbacka.
Månadskostnaden för en grundutrustad bil varierar från strax under 3 000 kronor för en Renault Zoe till 7 400 kr för en e-Golf. Försäkring ingår inte, men väl service och vinterhjul hos Nissan och Renault. Försäkringspremierna varierar, en märkesförsäkring för Nissan Leaf kostar exempelvis 360 kr/månad.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Har du funderat på att privatleasa en bil?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
7400kr/mån för en e-Golf?
Tillkommer det inte batterihyra på Renault?
Privatleasing på en e-golf i Norge skulle landa på 5.900 så helt otroligt låter det inte.
Ta en titt på Kia Soul. Har en sån själv och är mycket nöjd.
Erik befinner sig uppenbarligen i samma situation som många bilägare. Har bilbehov, men kör inga längre sträckor.
Glöm alltså begreppet räckviddsångest.
Leasing av nybil för en kostnad av i storleksordningen 40000 kr per år är i min värld inget vettigt alternativ.
Köp en begagnad!
En årsgammal Zoe med 900 mil på mätaren kostar runt 130000 kr. Till detta kommer en batterihyra på minst 599 kr per månad vid en max körsträcka per år om 750 mil. Detta medför en milkostnad för batteriet på omkring 10-12 kr, vilket inte är direkt lockande. Leasingavtalet förefaller dessutom väldigt ensidigt till uthyrarens fördel.
En Nissan Leaf köper man idag loss för runt 160000-180000 kr. På Blocket finns i dag ett antal objekt som dock är väl högt prisade. Dessutom annonserar man felaktigt ut ett antal tidiga exemplar som årsmodell 2013.
Här gäller det för kunden att se upp! Modellår 2013 innebär enligt Nissan ett hundratal modifieringar jämfört med den första generationen 2011-2012. En avgörande är att det tidigare energikrävande värmesystemet ersatts av en energieffektiv värmepump, från modellnivå Accenta. Dessutom ändrade man batteripacket vilket medför mer utrymme i bakluckan.
Se också upp för importbilar från USA som ofta saknar möjlighet till snabbladdning och kan ha brukats i ett oförmånligt varmt klimat, vilket kan påverka batteriets kondition.
Mitt tips. Leaf från modellår 2013 med 1000-2000 mil på mätaren. Kolla kapacitetsstaplarna till höger på centralinstrumentet ( dom små staplarna till höger om "tankmätaren". Skall vara 12 stycken totalt inklusive dom röda längst ned). Kräv dessutom att man mäter upp batteriets kondition.
Är allt ok kommer du sannolikt att ha en driftsäker bil med låga kostnader sett över tid.
Privatleasing av en BMW i3 ligger på 3995kr/mån och då är e-Golf en billigare bil.
Man kan även köpa en plug-in bil som klarar Eriks dagliga körningar på bara el och slipper då att ladda bilen var tionde mil vid längre resor om snabbladdarna överhuvutaget fungerar dit man kommer vilket man kan läsa om här.
http://www.laddaelbilen.se/elbilar/batteribilar/nissan-leaf-6378483
Jag vill inte påstå att jag är någon expert på ämnet... än.
Men jag har läst på inför nästa års Ampera och då visar det sig att det inte är självklart att du kan ladda din bil utan vidare i alla laddstationer.
Man bör tänka över vilken typ av laddkontakt bilen har, det finns fyra olika standarder och exempelvis är det så att här där jag bor finns det en ny närliggande laddstation där du inte kan ladda t.ex. en Nissan Leaf utan vidare för den har inte den vanliga Europeiska standarden TYP2 CCS som denna nya station använder, så den behöver i så fall en specialkabel eller adapter.
Och enligt vad jag läst kan det även då ställa till bekymmer i stationer med egen fast kabel och då behöver man en speciell kabel för det tillfället också.
Läste också på en informationssida följande kommentar
"Tyvärr envisas ex Mitsubishi, Nissan, Kia, Citroën och Peugeot fortfarande med att utrusta sina elbilar med Typ1 laddintag även i Europa trots att denna standard främst är anpassad för USA och Japan"
Är man ute och åker bör man tänka på att det inte är självklart att man verkligen kan ladda utan vidare.
Sedan tycks det råda delade meningar om lämpligheten att snabbladda vissa bilmodeller.
Hej Erik,
Se gärna även IONIQ el-bil som ett alternativ
http://www.hyundai.se/ioniq
Lycka till i ditt val!
Med vänlig hälsning
Mattias
De snabbladdstationer jag besökt har haft tre olika anslutningsdon. Det täcker de flesta vanliga bilmodellerna.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.