Nästa artikel
Bilfrågan: Vilken är statusen för Volkswagens felaktiga kamkedjor?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vilken är statusen för Volkswagens felaktiga kamkedjor?

Publicerad 12 november 2018 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställarens Volkswagen Touran sträckte sin tredje kamkedja vid 15.000 mil.
”Är vår bils historia unik med tre sträckta kedjor?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Vi har en VW Touran, som just sträckt sin tredje kamkedja. Allt VW velat göra för att hindra sträckning skulle vara gjort vid första bytet av kedja. All service är gjort på auktoriserad VW-verkstad med som längst kring 2.000 mil mellan servicearna.
Första kamkedjan sträcktes strax före 5.000 mil för bilens första ägare, vilket VW tog på goodwill.
När jag tagit över bilen var det dags för kedjebyte igen vid 10.000 mil vilket gick på vagnskada med självrisk.
Nu strax före 15.000 mil är det dags igen, tredje sträckta kedjan och det precis efter en reparation där insprutningsventilen bytts på cylinder ett för dryga 9.300 kronor inklusive felsökning. Inväntar nu besked från garantiansvarig på VW. Hur är status för VW i kamkedjefrågan? Är vår bils historia unik med tre sträckta kedjor?
Christian Stern

Svar:
Vi har skrivit en hel del om dessa kamkedjeproblem. Kedjorna sträcks och spännanordningen tycks inte klara det. Förbättringar har gjorts av både kedjor och sträckare. Enligt informationschef Marcus Thomasfolk på VW har man inga rapporter om problem med kamkedjan som fått den senaste reparationssatsen. 
För att få ersättning är det följande som gäller enligt Marcus Thomasfolk: ”Bilägaren ska till att börja med kunna visa upp dokumentation att servicen är fackmannamässigt utförd och att man gjort den i tid. Utifrån det görs en bedömning av det enskilda fallet där hänsyn tas till olika parametrar.”
Vissa försäkringsbolag vägrar ta dessa skador på maskinförsäkringen, vilken för övrigt i ditt fall troligen inte längre är gångbar.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Har du hört talas om fler med samma problem som frågeställaren?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2018-11-12 19:19
Rikard

För att svara på frågan: Nej, det är inte unikt, min arbetskamrat fick renovera motorn vid 5000 mil då kedjan havererade, vid 9000 mil var nya kedjan sträckt, han bytte kedja och sålde bilen.

#9 • Uppdaterat: 2018-11-12 19:40
McTar

Stående skärm fungerar ej. Reklam - helsida. Uppdaterar man så kommer ny reklam upp.
Liggande skärm fungerar på min telefon.

#a • Uppdaterat: 2018-11-12 19:42
skarj

Om nu VW har lyckats ta fram "felfria" kedjor och sträckare, borde man dels återkalla ALLA bilar och montera in dessa i berörda motorer, dels fortsätta med kamkedjor istället för att återgå till kamrem (om man tror på vad man själva påstår), riktigt uselt hanterat...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.