På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Om min verkstad har sönder en hjulbult vid däckbyte – vem ska stå för kostnaden? Jag har använt samma verkstad i tre år och betalat för förvaring. Ingen annan har rört däcket.
Susan h.
Svar:
Vi bad om ett svar från DRF, Däckspecialisternas Riksförbund, som är en branschorganisation för gummihandlare, där Peter Buhre svarade så här:
”Det är inte helt ovanligt att kunder säger att det bara är gummiverkstan som rört bilen. Men då måste man fråga sig vem som servat bilen? En sex år gammal bil som i det här fallet, har normalt servats ett par gånger, så vem som har dragit bulten för hårt eller fel kan vara svårt att bevisa.
Kutym vid sådana här fall är nog dock att verkstan tar på sig den här kostnaden som skall röra sig om några hundra kronor i kostnad.
DRF har i sin branschstandard rekommendation att alltid dra med moment. Ett problem som jag själv noterat är att extra personal har muttermaskinen inställd för att lossa hjul. När de sen drar fast muttrarna så blir det för mycket. Att därefter dra med momentnyckel är ju inte meningsfullt eftersom bulten då redan dragits för hårt.”
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det finns inga hjulbultar: bult = "pinne" utan gängor.
Buhre har rätt: en 6 år gammal pinnskruv eller hjulskruv, har en historik som kunden inte känner till.
Mutter/skruvdragare är ett otyg och skulle vara förbjudet i lag på en säkerhetsartikel.
@Tjalle
Vad sägs om lite semantiskt munhugg såhär på morgonen?
Kan inte en bult ha gängor? En s k vagnsbult har ju gängor i slutet... vissa är gängade hela vägen, faktiskt:
https://www.google.com/search?q=vagnsbult&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjRhNenh5jjAhVJUZoKHWXgDLcQ_AUIECgB&biw=1280&bih=619
.
Vi alltid har skruvar (eller pinnskruvar och muttrar) som håller fast hjulen. En bult är en ogängad cylindrisk kropp med eller utan cylindrisk skalle.
Det finns momentstavar som ska användas när mutterdragare används.
Men, sen är meken lat och/eller slarvig och använder inte momentstaven, och vips har man ställt till det.
@hultarn
Fast en vagnsbult är en gängad cylindrisk kropp med cylindrisk skalle. Och om en sådan får kallas bult så får väl en hjulbult kallas bult? :)
.
Skruv skruvas, bult bultas. Att det ens kan vara ett problem.
Vad är det för antika mutterdragare som Peter Buhre refererar till? En normal modern dragare har separat inställning på moment vid åtdragning resp lossning.
F.ö. borde bilägaren vara tacksam för att "bulten" brast vid dragning!
Med största sannolikhet var den redan skadad och kunde vid körning vållat långt större olägenhet.
Fast har jag haft samma däckshotell i tre år och betalat för det på en däcksfirma vettitusan om dom(verkstaden) inte skall stå för det och bara vara tyst.
Jag har aldrig bytt en bult hjulbult eller mutter på någon bil någonsin inte ens på bilar som gått 37000 eller 620000 mil vilket dom längsta gått.
En oljedroppe eller pasta på gängen och ett fälg kors då är det aldrig ett problem..
@Klarsynt:
"En bult är i sin ursprungliga betydelse ogängad men lekmannamässigt används bult och bultförband för grövre gängad skruv"
En bult kan dock ha gängor i änden för att hålla den på plats, inte för nå förspänning.
Seriöst att skylla ifrån sig på "extra personal".
Skruv som lossas och spänns flerfaldigt, slits såklart.
Ingen jobbar gratis.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.