Nästa artikel
Bilfrågan: Varför växlar automaten?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför växlar automaten?

Publicerad 2 november 2017 (uppdaterad 6 november 2020)
När frågeställaren kopplar in farthållaren växlar Volkswagen Passat från 2010 ner till fyran.
”När jag kopplar in farthållaren så växlar automatlådan automatiskt ner till fyran. Undrar vad felet kan bero på?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
När jag åker i 100 km/tim och kopplar in farthållaren på min VW Passat från 2010, så växlar automatlådan automatiskt ner till fyran. Jag har varit till Bilmetro och frågat vad som kan orsaka detta beteende, men det är ett fel som den verkstaden inte kunde hjälpa mig med. Så jag undrar vad felet kan bero på. Automatlådan ligger kvar på sexans växel om jag inte lägger i farthållaren.
Timmy
 
Svar:
Om automaten alltid växlar ned när farthållaren läggs i, oavsett om vägen är plan, lutar uppför eller nedför, är det troligt att något är fel. Normalt ska bilen ligga kvar på sexan om farthållaren kopplas in vid 100 km/tim. Det är endast om motståndet ökar som en lägre växel kan läggas i för att motorn ska jobba vid ett gynnsammare varvtal. VW rekommenderar att du tar kontakt med en auktoriserad verkstad för en närmare analys.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad tror du att nedväxlingen kan bero på?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-11-02 14:11
bgl

Det föraren ser som 100km/h på mätaren behöver inte vara det som farthållaren uppfattar som 100km/h. Det kan räcka med någon enstaka km skillnad för att bilen vill accelerera till det farthållaren anser vara 100km/h.
(Står inget i frågan men vi antar att bilen snabbt växlar tillbaks till 6:an)

#2 • Uppdaterat: 2017-11-02 16:53
Tvärnit

Äldre teknik parad med ny anno 2010.
Vi hade en KIA 2010 i vår ägo med allt som man måste ha..
Herre je, den bilen levde ett eget liv!
Som tur var så gick det för säkerhetens skull att koppla ur det mesta...tillverkaren själv hade tänkt ut så.
Nytt o gammalt....ingen erkänner, att det inte gifter sig!...men att utvecklingen går framåt med raska steg.
Kontentan är att konsumenterna är testbänken.
Vems fel? Agendan miljötalibaner och rena dårar förr UFO entusiaster som vet bäst och kräver morgondagens teknik direkt nu idag.

#3 • Uppdaterat: 2017-11-02 19:02
Rutger Jönåker

Nu är ju Bilmetro en VW auktoriserad verkstad, som inte kunde hjälpa honom, så där har han ju redan varit...

Låter märkligt att lådan växlar ner två steg pga aktivering av farthållaren... Vore intressant veta hur länge den ligger kvar på 4an.

#4 • Uppdaterat: 2017-11-03 08:19
mso 1000

2010 och dsg och kanske många mil.
Jag skulle bli orolig och fundera på framtiden och speciellt när man inte får en trovärdig förklaring av märkesverkstaden.
Jag skulle allvarligt fundera på att byta till en nyare bil.

#5 • Uppdaterat: 2017-11-03 09:01
LennartJ

För ett antal år sedan köpte jag en ny Volvo. Efter första servicen låg tomgångsvarvet på 3.000. Jag åkte till baka till Volvo-verkstaden, men de kunde inte rätta till felet. En ny Volvo.... Det jag gjorde var att jag åkte till en annan verkstad, samma bilfirma.
De fixade felet. Mitt råd, åk till en annan av bilfirmans verkstäder. Mekaniker har olika kunskaper i att utvärdera felananyser.

#6 • Uppdaterat: 2017-11-03 09:33
mso 1000

LennartJ. Helt rätt. Olika kompetens har mekaniker och verkstäder.
fast dsg har besvärlig mekatronik och motorstyrning .

#7 • Uppdaterat: 2017-11-04 16:05
LennartJ

Oljebyte i växellådan ingår i serviceprogrammet. Har man inte följt det, då får man nog skylla sig själv.

#8 • Uppdaterat: 2017-11-04 16:23
skarj

Känns som om många bara slänger ur sig DSG som en ren gissning, är det som det beskrivs har det knappast med lådan att göra utan styrningen av farthållaren, lådan får ju kick-down signal, ska jämföras med att ge ordentligt med gas, som någon ovan var inne på så känns det som att farthållaren, inte tror att bilen redan kör 100 km/h. Intressant att veta om bilen om än momentant gör en fartökning eller om bilen växlar ner och upp igen. Att döma ut växellådan då den enligt utsago sköter sig om man inte använder farthållaren känns inte seriöst. Då vet man något mer än vad jag gör om fallet, eller också kastar man bara ur sig något för man inte har någon aning om DSG-lådor, men har läst en massa negativt om dem.

#9 • Uppdaterat: 2017-11-05 08:27
McTar

Kan vi inte enas om att alla skyller alla fel på dsg:n.
Det blir lite som Grotescos "Det är bögarnas fel"!

#a • Uppdaterat: 2017-11-05 10:30
LeifV

#13 McTar... allt med DSG är ju ren skit, om lådan råkar hålla ihop så kostar den ändå bilägaren alltför mycket i onödigt servicearbete.

En DSG-låda är inget annat än en manuell låda som styrs elektroniskt och skall då hålla lika, eller egentligen ännu längre (då väl konstruerad elektronik är bättre än våra mänskliga defekter) än dess manuella motsvarighet. En undermålig elektronik kör naturligtvis sönder lådan/kopplingen på nolltid, vilket stavas "DSG" och bekräftar för femtioelfte gången mina teorier om att biltillverkare skall hålla sig så långt bort från sånt de inte har någon som helst kompetens i, dvs elektronik.

För att summera ? DSG är skräp och får då de omdömen som förtjänats.

Tills dess bilindustrin, bl a genom nya konstruktioner/förbättringar och mycket avancerade stresstester (som naturligtvis redovisas helt öppet) visat att de lärt sig det här med elektroniskt styrda växellådor så kvarstår detta faktum.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.