Frågeställaren upplever sin VW Golf GT Sport som väldigt studsig och stötig.
”Bilen är stötig och efter minsta lilla hål på vägen studsar den nästan tre gånger. Vad kan detta bero på?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag köpte min första bil för några månader sen; en VW Golf GT Sport som är sänkt av förra ägaren och har M+S-däck. Bilen är stötig och efter minsta lilla hål på vägen studsar den nästan tre gånger. Vad kan detta bero på?
Farhad
Svar:
Om förra ägaren har förändrat bilens originalchassi och sänkt frigångshöjden så påverkar det förstås väghållningen. Att den känns stötig kan också ha med däcken att göra. Originaldimensionen på din bil är 195/65 15 men sitter det lägre däck på känns vägens ojämnheter mera. Om bilen studsar och gungar flera gånger efter ett gupp kan stötdämparna vara slut.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tror du att studsandet kan bero på?
Fråga:
Jag köpte min första bil för några månader sen; en VW Golf GT Sport som är sänkt av förra ägaren och har M+S-däck. Bilen är stötig och efter minsta lilla hål på vägen studsar den nästan tre gånger. Vad kan detta bero på?
Farhad
Svar:
Om förra ägaren har förändrat bilens originalchassi och sänkt frigångshöjden så påverkar det förstås väghållningen. Att den känns stötig kan också ha med däcken att göra. Originaldimensionen på din bil är 195/65 15 men sitter det lägre däck på känns vägens ojämnheter mera. Om bilen studsar och gungar flera gånger efter ett gupp kan stötdämparna vara slut.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tror du att studsandet kan bero på?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Garanterat att den som sänkt bilen bara har bytt fjädrar och sedan är inte stötdämparna bytta till några som är anpassade till fjädrarna, ett vanligt fel i de Coola kretsarna. Skall det fungera så skall dämpare och fjäder vara anpassade till varandra, allt annat är bara show-off
Nyanserat svar Brut33
Frånsett att bilen är stötig, så brukar i många fall sänkta bilar köras hårt av förra ägaren. Så det kanske blir mer överraskningar i framtiden.
Är rätt säker på att Golf GT inte har 195/65 15. Oavsett vilken årsmodell det är. Låter som att stötdämparna är slut. Annars ska sänkfjädrar i princip ha motsatt effekt.
Att det är en dålig bil helt enkelt.
"Nyanserat" är väl en dröm att stilla be om när det gäller inlägg från brut33...
[Gör gärna kommentarer till det aktuella inlägget, men undvik personangrepp i form av allmänt svepande omdömen.
Roy J som moderator]
Sänkt betyder kortare och hårdare fjädrar och stötigare gång. Studs betyder att stötdämparna är slut och inte kan jobba dämpande. Stötdämpare ska absorbera tillfällig rörelseenergi och jämna ut den enligt de specifikationer den är byggd för i ett moment. Upprepas detta gör inte dämparen sitt jobb. Att stötdämparna är slut kan bero på att förre ägaren har kört för hårt med bilen. M+S är aldrig bra för väghållningen heller.
VW Polo 2012,
Vi har väldigt olika uppfattning om hur sänkta bilar körs. De jag ser brukar ha samma tempo som kromslädarna i Dalarna, dvs krypfart. Det blir ingen väghållning kvar när man kör på genomslagsgummina.
Att bilen gungar efter ett gupp låter som för klen stötdämpning till fjädern så första svaret låter riktigt.
En sänkt bil som studsar... öh ja det brukar bli så..
Golf GT Sport kommer sänkt 3 cm vad jag vet och kan helt troligen ha sportstolar, Golf i det skicket är stum, jag vet som suttit passagerare, det är pulka med träbänk.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.