Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Varför stängs så många OK-stationer? Nu kan man aldrig vara säker på att finna OK där man förväntar sig finna dem. Jag trodde inte det var sant för några år sedan när OK i Backe stängde, enda på orten oavsett märke och långt till nästa.
Men det skulle bli värre. Det senaste exemplet är Orsa. Jag vägrade tro att det var sant, en sådan stor station, stor turistort, mycket trafik på 45:an. Hur kan det vara möjligt?
Samtidigt kan man undra varför det finns OK på småorter som Rätan, Fåker, Långsele med flera? Varför är det så?
Lennart Forssegård, Anundsjö
SVAR:
Detaljhandelns problem på mindre orter är allmänt kända och drivmedel är inget undantag. OKQ8:s detaljhandelsdirektör, Per-Erik Persson, pekar på följande faktorer som har förändrat situationen för stationerna:
”Den allt snabbare förändringen mot mer bränsleeffektiva bilar, kostsamma miljö- och säkerhetskrav för att driva en bensinstation och en bransch med generellt svag lönsamhet, har inneburit att antalet stationer i landet minskat under en lång följd av år.”
Persson vill inte kommentera din fråga i detalj men fortsätter:
”Exakt hur vårt nätverk ser ut några år fram i tiden är svårt att uppskatta, men nuvarande trender och kundernas efterfrågan pekar mot att antalet sannolikt reduceras något de kommande åren.”
Det är intressant att notera att bilarnas lägre förbrukning således kommit att påverka stationsnätet. Nya anläggningar byggs också men dessa kommer vi säkert i första hand att hitta längs de stora vägarna och inte alltid relaterade till något samhälle.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tja, vill dom inte sälja till mej får jag väl skaffa kort hos nån annan, risken är då att jag väljer denna andra mack även när ett ok alternativ är möjligt.
Förstår heller inte varför möjligheten att tvätta bil på lyft tagits bort, vill ju göra rent under.
Själv har jag svårt att se varför jag skall tanka på OK med tanke på deras prispolicy. Dom ligger alltid 30-40 öre över lågprismackar som Jet, Statoil m fl.
Även om man drar bort den ev. "återbäringen" är det dyrare att tanka på OK.
Vad har OK som skulle göra det värt att tanka där? Drivmedel som drivmedel!
Säljs det alltså mindre drivmedel nu än för några år sen? Det sägs ju hela tiden att trafikens koldioxidutsläpp ökar, hur går den ekvationen ihop?
@amoC, det kanske är OK som säljer mindre mängd drivmedel?
ja varför ska man handla på just OK, vad är vitsen med att lägga ut 30-40 öre/l mer när det ändå bara är bensinen du behöver? 95 oktan är 95 oktan... Har ett Volvo-kort med Visa, åker dock sällan till just Volvo för att tanka. Det är 6 km ToR i "fel" riktning för mig så det är billigare att fylla upp på statoilmacken utanför ICA trots 10 öre högre pris, det ligger ett stenkast hemifrån och på rätt väg till jobbet...
Jag förstår inte riktigt aversionen mot OK-mackar.
Jag tycker tvärtom att OK-mackarna är en tillgång, för de är ju de enda som fortfarande har grejor till bilar.
Där finns oljefilter och lite andra service- och reservdelar, mycket bra när man vill ha en bilfixhelg!
Bensinpriset ligger på samma som andra bolag, åtminstone när det gäller bemannat. Möjligen ligger Jet ett par öre under på obemannat. Något som kompenseras med återbäringen.
@saabnisse: Säkert är det så, men jag får inte det att gå ihop med resonemanget att det skulle bero på att bilarna blivit snålare. Det var så jag menade...
@hultarn, det är ingen aversion mot OK-mackar, men varför ska jag tanka samma drivmedel där för betydligt högre kostnad än vid macken bredvid?
Den tid är förbi när man av kooperativa anledningar skulle gynna dessa.
Vid 4:an Söda Infarten till Uppsala byggde OKQ8 en ny bensinstation 2010 och vid norra infarten till Uppsala byggde Statoil 2009.
I unt skrev dem att deras etableringar var bra för dem som pendlade från t.e.x. Tierp till Stockholm. Många av dem körde bränslestopp efter motorvägen enligt tidningen.
OK mackar är ofta slitna och har ett sjaskigt intryck
Själva bränslemackarna är slitna och dieselmackarna slabbiga av diesel
Att lyset är trasigt och att det inte kommer något kvitto är bara normalt
Toaletterna nerslitna och ofräscha, papper och tvål slut, allmänt trist
Personalen är mest upptagna med att rulla korv och servera hamburgare
En stark känsla av kooperation infinner sig, dessvärre då inte menat som någon positivt
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.