Nästa artikel
Bilfrågan: Varför så tyst om bullret i Volvo?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför så tyst om bullret i Volvo?

Publicerad 14 januari 2020 (uppdaterad 2 november 2020)
"Varför har ni inte påtalat detta i era tester? Vår 945 från 1998 är mycket tystare." Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Hur kan det komma sig att ingen har synpunkter på Volvos dåliga ljudisolering på senare modeller? Vi köpte en XC60 av årsmodell 2018 för två år sedan och märkte redan på väg hem från bilfirman att den nya bilen bullrade mer än tidigare årsmodell. Vi hade en XC60 från 2015 tidigare, som rullade på samma däckfabrikat och dimension. Den var inte lika bullrig. Volvohandlaren kan inget göra. Varför har ni inte påtalat detta i era tester? Det här är vår sista Volvo efter 40 års Volvoåkande. Vår 945 från 1998 är mycket tystare.

Svar:
Jag kollade vad vi skrivit om Volvo XC60 i första testet 2017. Då framhöll testlaget Volvons komfort. Den hade också något lägre bullernivå enligt ljudmätningen jämfört med Audi Q5 och Mercedes GLC. 2018 testades XC60 mot Alfa Stelvio och BMW X3. Då prisades också bilens komfort. Men i båda testerna var bilen utrustad med luftfjädring. Det kan självklart påverka komfort och ljudnivån även om systemet körs i normalläge. Å andra sidan har modellerna från SPA-plattformen också med stålfjädrar visat på mycket goda testresultat vad gäller komfort och buller. I vårt stora bullertest 2016 hamnade XC60 2016 på samma bullernivå som nya V90. Men senaste XC60 har faktiskt inte testats med vanlig fjädring. Något för testlaget att kolla – luftfjädring mot stålfjädrar?
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-01-14 08:01
K_Klabbe

Sannolikt en väldigt subjektiv åsikt från frågeställaren.

Visst är det sant att nyare bilar bullrar lite mer pga andra däckdimensioner än tex jämförda 945 som ju är en rätt antik konstruktion med närmast ballongdäck. Men samtidigt har ju mycket annat blivit bättre.

#2 • Uppdaterat: 2020-01-14 08:07
Rikard

940ans mjuka klädsel på stolar och dörrar dämpar mycket ljud för öronen, så den kan klart upplevas tystare utan att vara det på mätistrumentet.

#3 • Uppdaterat: 2020-01-14 08:32
Maisch

Nya XC60 är tyst jämfört med andra nya bilar, men jämfört med äldre bilar så är dom störiga däcksbullernivåerna ofta väldigt höga i dom flesta nya bilar. Breda däck med låg profil, hårdare bussningar osv osv har drivit på detta.

#4 • Uppdaterat: 2020-01-14 08:42
hultarn

Var det inte också nåt test där det visade sig att gamla 240 var tystare än nya bilar när det gäller vägbuller?
När det sedan gäller att svänga är det förstås enorm skillnad. Min 240 är den enda bil där det kändes som att spårvidden var under 1 meter, det lutade och krängde vilt.

#5 • Uppdaterat: 2020-01-14 08:47
Henrik M

Det märks att frågan är ställd av nån med bristande bilintresse/kunskaper. Om jag inte minns fel går nya XC60 inte köpa med mindre än 18", 945 kom väl standard med 15" och betydligt smalare däck. Samt betydligt mjukare fjädring. Sen var ju troligtvis 945 de jämför med en bensinare, och XC60 troligtvis en diesel.

#6 • Uppdaterat: 2020-01-14 11:02
Sammen

Synd att frågeställaren inte provkörde bilen innan köpet...

#7 • Uppdaterat: 2020-01-14 11:54
N-iklas

Normalt brukar någons "åsikt" av de flesta betraktas som en sanning som inte ska ifrågasättas, underförstått då att "någon tycker som jag" (självklart är det då helt sant...) men när någon för en gångs skull har en avvikande åsikt än majoritetsgruppen, döms den åsikten ut som idioti.
(Han tycker inte som jag och därmed är det självklart en osanning...)

#8 • Uppdaterat: 2020-01-14 12:24
1

XC60 är en liten lastbil. Självklart blir det sämre komfort och väghållning än för en personbil.

#9 • Uppdaterat: 2020-01-14 12:33
Styggavargen

Hahaha... lastbil, jag är nog benägen att med lite i det påståendet..eller traktor?

#a • Uppdaterat: 2020-01-14 18:58
Kentauren

Vi provkörde en XC 60 innan vi slog till o jämförde noga med vår gamla XC 60 på flera olika underlag. Genomgående var nya XC 60 lika tyst eller tystare. Nu när vi kör med nya dubbdäck är den trots det ganska tyst. Man undrar vilken XC 60 ni fått tag i, eller gäller det bara att misskreditera Volvo nu när det går så bra?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.