Nästa artikel
Bilfrågan: Varför inte gasdrivet?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför inte gasdrivet?

Publicerad 10 december 2020
"Det säljs inte många sådana bilar. Vad är haken? Vad är det jag missat?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en 12 år gammal Toyota Avensis som fungerar utmärkt. Jag funderar ändå på att köpa en ny bil, främst för att få de nya säkerhetsdetaljerna, till exempel autobroms. Men jag är osäker på vilket drivmedel jag skall välja. El- och laddhybrider är mycket dyrare än motsvarande bensinbilar. Det är däremot inte de som drivs med biogas. De anses av många dessutom som mer miljövänliga än elbilar, går snabbt att tanka och i de delar av landet där jag kör finns det gott om tankställen. Jag kör 800 mil om året. Men det säljs inte många sådana bilar. Vad är haken? Vad är det jag missat? Är det bättre att satsa på en mildhybrid? Tacksam för tankar kring detta.
Sign. STK

Svar:
Fordonsgas är som du säger ett mycket bra bränsle, särskilt om man väljer biogas som ju ger en reducering av 80-90 procent av kväveoxider, partiklar och förstås lågt CO2-utsläpp. Även fordonsgas innehåller i Sverige oftast en bioandel, mellan 60-90 procent såvitt jag kunnat se. Vi Bilägares reporter Klas Skarin konstaterade nyligen vid testkörning av Audi A4 G-tron att bilen i Sverige faktiskt är renare än enligt typgodkännandet, vilket tillverkaren inte har någon glädje av, eftersom utsläppen räknas på fossil fordonsgas. Därför krävs en mycket liten bensintank, bara sju liter i A4, för att bilen ska räknas som miljöbil. (Motorn startar på bensin och slår sedan över till gas.) Så biltillverkarna är kallsinniga till gasalternativet, eftersom de pressas nå nollutsläpp. Och då är det el som gäller. VW-koncernen avser därför att fasa ut samtliga gasbilar efter denna generation. Nackdelar är att det trots allt finns bara omkring 200 tankställen i Sverige, kortare räckvidd och liten bränsletank (9 liter i Golf) som kanske kan ge praktiska problem vid kyla, samt högre kostnad vid kontrollbesiktning. Men i ditt fall kan ju exempelvis en Golf TGI fungera bra som ett miljövänligt alternativ till en dyr elbil, eller en mildhybrid.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om gasdrivna bilar? 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-12-10 08:10
McTar

Gasbilar är ett mycket bra alternativ till elbilar. Det finns rätt många nästan nya bilar med större bensintank eller fullstor bensintank att få tag på.
Det är fel att bilen måste ha mycket lite bensintank för att klassa som miljöbil.
Det kan möjligen stämma i Tyskland, och då sätts "specen" för resten av EU där.

#2 • Uppdaterat: 2020-12-10 08:42
saabnisse

Gasdrivna bilar är ur många synvinklar betydligt mer miljövänliga än batteribilar och är i motsvarande storlek betydligt billigare i inköp. Men servicekostnaderna är ju likvärdiga med vanliga bensinbilar och där blir de säkert dyrare än elbilar.
Sedan har ju batteribilar den fördelen för många att de ofta går att ladda i hemmet, vilket är väldigt ovanligt för gasdrivna.
Men den gasdrivna bilen har en fördel framför den elektriska, för de som lider av räckviddsångest är det ju en skön känsla att, liksom med en bensindriven bil, kunna ha med sig en reservdunk med bensin!
Om miljöbilsutredningen vore mer praktiskt än populistiskt styrd skulle batteribilar vara högre beskattade än gasdrivna.

#3 • Uppdaterat: 2020-12-10 09:08
K_Klabbe

Gasbilar och bussar är bra, men för den breda massan finns inte någon biogas att tillgå. Redan idag blandas ju naturgas in till stora delar, därav att det inte är något att satsa på för gemene man.

#4 • Uppdaterat: 2020-12-10 09:25
McTar

Klabbe, 2018 var fordonsgasen i Sverige till 90% biogas. 10% är inte "till stor andel".
Många stationer säljer enbart biogas.

#5 • Uppdaterat: 2020-12-10 09:50
CEAT

Därför att EL finns.

#6 • Uppdaterat: 2020-12-10 09:51
saabnisse

K_Klabbe, även om det vore 100% naturgas men körde på så är det bättre än att gasen släpps oförbränd!
Naturgas består till största delen av metan som är minst 30 ggr värre växthusgas än CO2.
Att förbränna naturgas ger energi+CO2, att släppa naturgas fritt ger varmare klimat och andra otäckheter där det inte är önskvärt!

#7 • Uppdaterat: 2020-12-10 11:28
Mr.Wheeler

McTar: Varför är det fel med liten bensintank i en miljöbilsklassad gasbil? Det ska vara förutsättning med liten bensintank för att bilen ska få klassas som miljöbil. Bensintanken är en reservtank, inget annat.

#8 • Uppdaterat: 2020-12-10 11:58
McTar

Mr.Wheeler.
I Sverige spelar det ingen roll om tanken är stor eller liten i en gasbil för att den skall klassas som miljöbil. Det är det som är felskrivet i artikeln.
Däremot kan det vara svårt att få tag i nya bilar med "större" bensintank, då utbudet är skralt och de som tillverkas följer tysklands regler.
Man skall alltid köra på som möjligt på gas såklart, men det kan avskräcka bilköpare som funderar på en gasbil för att tankstationerna ligger glest, framförallt i norra delen av Sverige. Om man då vill åka på skidsemester med en gasbil så blir det ingen räckviddsångest om man har en fulltstor bensintank för att nå målet en eller två gånger per år.

#9 • Uppdaterat: 2020-12-10 14:01
K_Klabbe

McTar, ok det kanske är gamla siffror jag tänker på. Men det verkar iaf inte finnas biogas för någon större expansion? Men det kanske går att utöka produktionen på ett bra sätt?

saabnisse, ja såklart det är bättre än att släppa ut direkt. Tänker du på när de eldar gas vid oljekällor? Det stämmer väl iofs att det vore mycket bättre att använda denna gas i t.ex. fordon. Vet dock inte om det görs såpass nära Sverige att det skulle gå att använda här?

#a • Uppdaterat: 2020-12-10 16:51
Rajo

Jag hade en miljöklassad gas bil med 0kr i bilskatt som efter 5år helt plötsligt inte fick köras i div miljö zoner! Snacka om långsiktiga miljö tänk NOT
Oq8 har bara biogas
Sämsta med bilen var att fungerade extremt dåligt när det var kallare än +5
Leverantören Subaru brydde sig inte om det problemet överhuvudtaget
Som vanligt blir det bilägarens problem

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.