Frågeställaren är brydd över varför många bilar kör runt med framlyktorna tända men baklyktorna släckta.
”Är det tillåtet att köra med släckta baklyktor? Varför finns funktionen på bilar där baklyktorna är släckta samtidigt som framlamporna är tända?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
När jag kör på morgnarna har jag lagt märke till att det är väldigt många som kör med släckta baklampor trots att framlyktorna är tända. Är det tillåtet att köra med släckta baklyktor? Varför finns funktionen på bilar där baklyktorna är släckta samtidigt som framlamporna är tända?
Det måste ju vara bättre att lamporna tänds automatiskt både fram och bak när bilen startas.
Per
Svar:
I Sverige har det varit obligatoriskt med varsellyktor fram sedan 1 oktober 1977 men inte förrän 2011 kom ECE-reglementet med kravet på obligatoriska varsellyktor på alla typgodkända nya bilmodeller. Tyvärr kräver bestämmelsen bara att bilen ska ha ljus framåt, inte bakåt. Vissa biltillverkare har utnyttjat regelverket för att kunna spara några installationsören på bekostnad av säkerheten.
Många bilförare tänker inte på att de själva måste tända halvljuset för att synas bakifrån när det är mörkt eller dålig sikt. Det kan stå dem dyrt. Den som ertappas med släckta baklyktor under svåra ljusförhållanden kan få böta 3 000 kronor.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Ser du många bilar med släckta baklyktor?
Fråga:
När jag kör på morgnarna har jag lagt märke till att det är väldigt många som kör med släckta baklampor trots att framlyktorna är tända. Är det tillåtet att köra med släckta baklyktor? Varför finns funktionen på bilar där baklyktorna är släckta samtidigt som framlamporna är tända?
Det måste ju vara bättre att lamporna tänds automatiskt både fram och bak när bilen startas.
Per
Svar:
I Sverige har det varit obligatoriskt med varsellyktor fram sedan 1 oktober 1977 men inte förrän 2011 kom ECE-reglementet med kravet på obligatoriska varsellyktor på alla typgodkända nya bilmodeller. Tyvärr kräver bestämmelsen bara att bilen ska ha ljus framåt, inte bakåt. Vissa biltillverkare har utnyttjat regelverket för att kunna spara några installationsören på bekostnad av säkerheten.
Många bilförare tänker inte på att de själva måste tända halvljuset för att synas bakifrån när det är mörkt eller dålig sikt. Det kan stå dem dyrt. Den som ertappas med släckta baklyktor under svåra ljusförhållanden kan få böta 3 000 kronor.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Ser du många bilar med släckta baklyktor?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vad menar Marianne att tillverkarna skulle spara in på att låta bakljusen vara släckta dagtid? Varför är den lösningen billigare än om de alltid är tända?
Nej det här handlar så klart om jakten på ynka droppar i minskad förbrukning och möjligen att öka livslängden på lamporna.
Dessutom så har väl alla bilar med denna "funktion" automatiskt halvljus?
Dumsnåla EU-regler, där några droppar bränsle ev. kan sparas.
Man ser ju många som kör runt med enbart DRL-lyse, och inget bak. Både dagtid i dåligt väder, och kvällar i städer. Finns även någon konstig regel om när instrumentbelysningen får/får inte vara tänd på vissa årsmodeller.
Men DRL-ljusen räcker inte när det blir mörkt och då måste man tända halvljuset och då tänds bakljusen med.
I min bil ser man inte skalan på hastighetsmätaren när det börjar skymma och man måste sätta på halvljuset.
Även Subaru och BMW har problem med detta verkar det som... de flesta är helt nedsläckta.
partikel hur lätt ser du en bil utan bakljus på en landsväg i nattmörker.
Ytterligare en idioti i ledet av galenskaper ur EU.
Släckta baklampor spar på bränsle! Jovisst jättemycke...problemet blir då detta att en del inte vet och att en del inte vill, alltså det rätta var som tidigare att det lös både bak o fram!
Ja lite väl ofta i tidiga mornar med dis och i skymning och gärna BMW och Renault och att det ligger en logik i detta, den ljusskygga gangsta mannen (a night prowler) och så hen som likväl kunde sitta på en köksassistent, bil som bil typ.
Jag tycker mest det är Kia när jag ser "nersläckta" bilar, men det är nog många fabrikat egentligen. Det är som sagt många som kör på DRL i stan, och är det skymning så försvinner de på mindre upplysta gator. Men även ute på landsväg körs det svart, och att dimma,regn och rusk försämrar synbarheten tycks många totalt ha missat.
Här verkar frågeställaren inte ha koll på vad "framlampor" är dvs skillnaden mellan DRL och halvljus.
Undrar om han vet hur det är med hans egna bakljus?
Köp en LandRover Discovery Sport så slipper ni trassel med enbart fram - dags - ljus. Den nya Discovery Sport (2014-) var den första bilen med "varselljus" både fram och bak som standard... om jag minns rätt.
Den här frågan kommer upp minst fem gånger om året..
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.