På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag funderar på att köpa en ny, eller nästan ny, Toyota Hilux. Bilen ska användas privat så jag kommer inte dra av momsen, vilket betyder att det inte heller kommer att vara avdragbar moms på bilen då jag sedan ska sälja eller byta in den. Tanken är att behålla bilen i minst fem år.
Hur mycket gör det på värdeminskningen att den kommer vara privatköpt? Jag förstår att mycket annat också spelar in, men rent generellt är det något att ha med i inköpskalkylen?
Fredrik Bergman
Svar:
Bilar av transportkaraktär som är företagskörda har lägre värde. Många privatköpare skulle mer eller mindre automatiskt gå förbi dem. Men för en privatkörd ”bussig” bil kan intresset snarare bli större.
Till syvende och sist är det ändå alltid skick och miltal som avgör andrahandsvärdet, förutom bilfabrikatets och bilmodellens efterfrågan. Tror också att företag vanligtvis köper nytt varför en femårings andrahandsvärde mer bestäms av privatpersoners intresse för just den bilen.
När vi pratar om en fem år gammal bil är det många andra faktorer som har större inverkan på kalkylen än om bilen varit företagsägd eller privatägd.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En begagnad privatkörd transportbil är som en guldgruva. De är mycket svåra att hitta men kan vara riktiga fynd när det väl sker.
Många privatpersoner vill ha en lite robustare bil men har inte råd att betala de (över)priser som en ny transportbil har. Företag oavsett bransch har ofta generösa avtal och rabatter vilket nästan alltid pressar upp priserna på yrkesmaterial och så även för transportbilar.
Att köpa en begagnad transportbil som använts i företag kan vara ett lotteri. De är ofta maskinellt välunderhållna i och med serviceavtal men det yttre skicket samt interiört kan lämna en del att önska. Speciellt inom stora koncerner där det är lite av ”jag äger inte denna bil så jag behöver inte vara rädd om den, bara den gör mitt jobb” mentalitet som råder. Det varierar såklart mellan branscher men entreprenadbilar lever nog lite tuffare liv än trädgårdsmästarbilar.
Det är en försvinnande liten del privatpersoner som köper nya transportbilar. Typ en eller ett par procent av den totala försäljningsvolymen. De som köps privat är ofta av entusiaster som vill ha ett tufft/robust utseende utan att för den skull utnyttja full lastkapacitet dagarna i ända. De sköts ofta om därefter och har både fint skick och låga mil jämfört med en bil som gått i yrkestrafik.
Så en begagnad privatkörd transportbil kan ha bra andrahandsvärde om den hittar rätt köpare. Men det finns väldigt få referensobjekt så risken är stor att den klumpas ihop med alla yrkeskörda bilar och får ett värde därefter och som är betydligt lägre.
Håller med Mattse.
Samtidigt ska man vara medveten om att en privatköpt pickis är i princip ointressant för företag i framtiden. Momsen går nämligen inte att dra för en framtida köpare av en begagnad bil. Det gör att massor av hobbyföretag försvinner.
En annan femma är frågan om fordonsskatten. Idag är pickuper relativt döda tack var närmast drakoniska fordonsskatter på dem. När skatten sjunker efter några år kan de vara mycket intressantare, varför det borde vara ganska lättsålt med en välhållen pickup som gått 5-6 år, där de första årens förhöjda skatt är borta. Om samma skatteregler fortfarande gäller om 5 år, vilket är allt annat än säkert.
Och ja, jag vet att det ska föras körjournal, förmånsbeskattas om bilen körs privat, och så vidare. Som redovisningsekonom är frågor om man verkligen måste betala skatt på förmånsvärde på en äldre bil en av de vanligare jag får. Men det fuskas enormt med just äldre företagsbilar. Tyvärr.
För övrigt är det en omvänd bevisbörda på företagsbilar; kan företaget inte bevisa att bilen inte används privat åker man på skatt. Och om man inte tagit upp det själv - på straffavgift (Skattetillägg) som kan uppgå till upp till 40% av av den undanhållna inkomstskatten och 20% av de undanhållna arbetsgivaravgifterna (det sistnämnda gäller för så kallade egenavgifter, vilket är ett annat namn på arbetsgivaravgifter för enskilda firmor och delägare av handelsbolag).
Idag är det samma rabatter för privatperson som för företag vid köp av ett fordon. Märks om inte annat efter en stund förhandlande! Vid privatköp är det viktigt att avtalet utformas så att konsumentköplagen gäller.
bgl - om det är en privatperson gäller konsumentköplagen i stort sett oavsett hur avtalet utformas. Det är upp till bilhandlaren att bevisa att det var ett företagsköp.
Vid köp av ny Hilux frågar säljaren om det är privatköp eller företagsköp och utformar avtalet efter svaret. Inte säker på att samma gäller för alla säljare, speciellt inte för beghandlare.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.