"Är det en klassisk automatlåda med momentomvandlare eller en dubbelkopplingslåda?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har precis köpt en Ford S-Max 2.0 diesel 190 hk med åttaväxlad automat. Jag kan inte hitta vad det är för växellåda i bilen. Även ringt återförsäljaren men de visste inte. Är det en klassisk automatlåda med momentomvandlare eller en dubbelkopplingslåda? Fabrikat?
Svar:
Fords pr-chef Erik Lindham svarar kort och gott att ”det är en vanlig klassisk automatväxellåda”.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vid stadskörning och med släp väljer jag momentomvandlarlåda. Men i vardagskörning, på landsvägen med väldigt lite stadskörning väljer jag DSG DQ250 alla dagar i veckan.
Jag äger bägge varianterna så jag är "opartisk" eller hur man nu väljer att se på det.
Dubbelkoppling med stöd av elmotor torde vara bäst.
ett som vanligt uttömmande å upplysande svar
Den bästa vxl - alla kategorier - är sannolikt ZF 8 vxl automat. Den finns i ett otal varianter för ett otal olika bilar/bilmärken. Jag har själv haft den i två bilar: X4 35i och Alfa Stelvio Quadrifoglio. I X4:an var vxl bilens höjdpunkt, medan i Alfan - trots att vxl är ännu bättre/ ännu snabbare - motorn tar priset: 2.9l V-6 på 510 hk - utvecklad från "världens bästa motor" - 4 år i rad - Ferrari 3.9 V8 på - i värsting utförande- 720hk.
Är det en "klassisk automatlåda"? Beror på, moderna automatiska växellådor med momentomvandlare är på en helt annan nivå än innan dubbelkopplingslådan först kom. En viktig sak är att de slirar mycket mindre när det väl rullar, och att snart efter växlingen har skett så 'låses' växeln i, på liknande sätt som kopplingen på en dubbelkopplingslåda gör. Så en 'klassisk automatlåda' har numera också två kopplingar, dock av olika typ och med en helt annan arkitektur på växlarna, som också använder en massa potentiellt mjukstängande kopplingar för att byta (planet)växel. Båda typer har mycket mer avancerad styrning än förr och det är mest där skillnaden ligger i prioritering om snabbhet eller komfort.
För om man inte på förhand vet vilken typ det är, så kan de flesta vanliga bilägare inte tyda skillnanden, inte heller alla journalister för nog har man hört några gånger hur någon hyllar dubbelkopplingslådans superioritet i en bil som egentligen hade en 'vanlig' automatlåda...
Så enklast är att provköra och se om du gillar hur bilen beter sig...
Milkylainen, jag föreslår att du gör en provtur i en Stelvio Quadrifoglio! Jag har jobbat med produktutveckling och vi hade - i våra bästa stunder - tankar på något liknande, men QF är ännu bättre än vad vi drömde om. Jag växlar INTE manuellt - helt enkelt för att Alfa gör det bättre i Dynamic - en av inställningarna. Om du går in på Tuben, så ser du ett antal provförare, som åker omkring med ett saligt leende - jag vet varför.
Jag förstår din inställning till "kan bäst själv" - jag hade den också med X4 - men QF är en helt annan värld! Den har bl.a. Torque Vectoring, vilket gör att bilen tar hjälp av longitudinella krafter på däcken i kurvor - vilket i sin tur gör att bilen kränger mindre - mycket värdefullt på en SUV. Kombinerat med ett synnerligen bra chassi - från Giulia- är den en dröm att köra.
Men - återigen - det är motorn som tar priset! Dubbelturbo med vätskekylda laddluftkylare innebär ingen märkbar fördröjning.
Stämmer detta verkligen? Jag har bara sett s-max med Fords powershift dubbelkopplingslåda?
Nu har jag läst på lite och det verkar som att s-max fick en uppdatering i höstas med nya motorer och ny aut växellåda av konventionell typ, gissningsvis liknande den i nya focus. I mina ögon gör det bilen mycket attraktivare!
milkylainen: QF är en helt annan bil - går inte att jämföra med STD Stelvio. Förutom 510 hk/600nm - utan märkbar fördröjning- har den Brembo bromsar - 6-kolv fram - 4-kolv bak - och Torque Vectoring= två kopplingar och två planetväxlar vid bakaxeln. Det ger dom (mig :o) ) Integrated Chassis Control, eftersom dom mäter relevanta parametrar - och har lyckats sy ihop allt!
Både Alfa OCH ZF tekniker har gjort ett fantastiskt arbete med motor/vxl anpassning- ljusår från min X4 - som jag tyckte var bra.
De "allvetande" teknikerna i Södertälje, lät mig vänta i 80mS i 9000 Turbo, medan "deras" system kontrollerade om jag kunde få full gas - det gör inte Ferrari - det är pang på.
Återigen: utan att ha kört QF, vet man inte vad som går att göra med en "STD" bil/SUV.
milkylainen. Giulia är bra, och har -sannolikt - i någon mening - ännu bättre väghållning. Jag behöver SUV av andra skäl, och då är väghållningen hos Stelvion tillräcklig för mig. Kuriosum: de flesta Giulia är 2WD, vilket gör att Stelvion har bättre tid till 100 - och självklart bättre vinteregenskaper.
Återigen: Torque Vectoring gör att bilen kränger mindre än en "normal" SUV. Jag har ännu inte blivit besviken på reaktionerna i Dynamic. Jag har ett läge till: RACE vilket innebär att alla hjälpsystem kopplas bort, trottel, fjädring och vxl stramas åt samt att avgaserna inte passerar ljuddämparen - yes - lite Boys Toy :o)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.