På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
FRÅGA:
Tankade en dunk blyfri 95 på OKQ8 i Söråker. Blandade i olja, tankade snöskoter och motorsåg som sen blev omöjliga att starta. Efter mycket skruvande, kontrollerande och justerande tömde jag tankarna. For till Billisten Midlanda och fyllde åter dunkar med blyfri 95. Blandade olja, fyllde på och nu då gick både skoter och motorsåg bra.
Tog lite av den blyfria 95 oktan som inhandlades på OKQ8 Söråker på ett plåtlock och försökte tända den. Det behövdes tre tändstickor innan den brann. Testade samma med bensinen från Bilisten – då tändes ångorna innan tändstickan nådde vätskan.
Om jag betalar för blyfri 95 oktan borde jag rimligtvis få det jag betalar för, inte någonting som måste förvärmas för att antända. Slog resterande bensin från OKQ8 i min sambos Suzuki Swift som var så gott som tom. Provstartade bilen men den gick dåligt. Nu i morse så var den helt död. Fick ta kupévärmare under insug och förgasare i 45 minuter – sen startade den. Fyllde den sedan full på Bilisten Midlanda och nu går den bra igen.
Vart ska man vända sig för att få en oberoende kontroll av vad OKQ8 Söråker har i sina pumpar?
Kenth Näslund
SVAR:
Självklart kan vi rekommendera oberoende lab. De brukar också kunna hjälpa till med råd om vad som är vettigt att analysera med tanke på feldiagnosen. Tar vi in ett prov vid reklamation och står för analyskostnad så bestämmer vi vanligen vad som analyseras. Ett par enklare analyser, till exempel vattenhalt och destillationskurva, går på cirka 2 000 kr. Problemet brukar vara att kunderna inte sparat prov från tank och att vår station har fått påfyllning minst ett par gånger sedan kunden tankat. Det vill säga det är inte samma vara. Sedan kan jag till 100 procent säga att OKQ8 endast säljer bensin av miljöklass 1 och standarden EN 228, en bensin som är den som används i hela Europa. Det är sällan vi har problem med bensinen. Det som kan ske är vid sällsynta fall av fel på cisternen som orsakat mycket vatten att läcka in eller om det av misstag har fyllts diesel i bensinen. Båda dessa fel brukar orsaka ett flertal stopp på kort tid och stationen är då medveten om problemet.
När det gäller detta specifika fall så tycker jag att det låter som en möjlig feltankning av diesel, alternativt att stationen fått diesel i bensinen. Det kan även vara så att det fanns vatten i stationens eller kundens tank. En vatten/etanol-blandning kan också vara svår att tända eld på. Även om bensin tappar lättflyktiga ämnen vid längre lagring och därmed får en högre flampunkt så tycker jag det låter misstänkt med att behöva förvärma bensinen för att den ska antändas.
Erik S. Moglia, OKQ8
Diskutera: Har du upplevt problem med bensinens kvalitet?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kvalitétskontrollen av bränslet görs av fristående företag efter rigorösa föreskrifter, inget OKQ8 kan mixtra med.
Frågan: " Vad har OKQ8 i sina pumpar?" är också felställd: frågeställaren tankade från EN pump EN gång.
Eftersom ingen annan tycks ha klagat på denna station låg felet snarare nån annanstans.
Uttalandet "Fick ta kupévärmare under insug och förgasare i 45 minuter – sen startade den. " tyder på det... förgasare finns bara på 20 år gamla bilar... och vem kommer på tanken att förvärma en förgasare om bilen inte startar?? Ursäkta... men här ligger en hund begraven. Förmodligen tankade frågeställaren diesel av misstag utan att inse, och senare erkänna, sitt fel.
"Har du upplevt problem med bensinens kvalitet?" Inte bensin på OKQ8, men en gång diesel på Statoil. De hade fått in vatten i sin cistern och jag kom ca 200 m sedan stannade bilen i ett vitt rökmoln. Det blev bogsering till verkstad och rengöring av tank och bränslesystem. Räkningen skickades till Statoil och de stod för notan.
Jo, tänkte precis samma sak, om man nu blandat i 2-taktsolja i bensinsdunken och häller det i sin Swift så är det nog inte konstigt om den går dåligt.
Däremot är jag hyffsat nyfiken på varför man kör kupevärmare under insug och förgasare? Känns som jag missat någon djungellösning från tiden då bilar hade förgasare :-)
Blandade fel en gång, för mycket olja i bensinen, så gick röjsågen inte att starta!
Den var svår innan dess, så det blev alkylatbensin, och vips blev den bra!
Tror mig ha räknat ut att alla 2-taktsoljor gifter sig inte med ens mindre mängd etanol!
Det verkar som om oljan då fastnar i munstyckena och sätter igen, och jag har inte motor och kupevärmare på röjsågen!
Dessutom går 4-takts gräsklipparen skitbra på 2-takts alkylat, sen frun tankat från dyra dunken, rök inte ens mycket..........
Thommys historia var ju rätt intressant. Bra att Statoil erkänt sitt misstag den gången!
Körde diesel på 70-talet (mekanisk inspr pump..) Körde mycket då +3000mil/år.
Tankade fullt på söndagskvällen. På måndag morgon, bilen död.
Lyfte på bränslefiltret, en enda stor isklump!
Inkasserade en innestående tjänst och fick bilen till Ok-macken. Tömde tanken 1.5 hinkar vatten i den.
Lämnade bilen till MB-verkstan tvärs över gatan som tog hand om den som rensade insprutet.
Fakturan lämnades till OK...
Som först vägrade att betala hela fakturan, rep + 4dagars hyrbil, "bilen var ju bättre efter reparationen!". hävdades det.
Bör nog inte upprepa vad jag svarade, men fick betalt till fullo. Plus en mängd extra besvär, inkl att bilen hade rullat över 40 mil under verkstadsbesöket..(detta var på km-räknartiden)
Ni noterar väl mätarställningen när bilen lämnas in?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.