Nästa artikel
Bilfrågan: Vad händer med prestandan när batteriet tar slut?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vad händer med prestandan när batteriet tar slut?

Publicerad 23 augusti 2021 (uppdaterad 23 augusti 2021)
"Hur uppför sig en fyrhjulsdriven laddhybrid som har en fossilmotor på framhjulen och en elmotor på bakhjulen när batteriet är slut?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
När ni anger prestanda på laddhybrider är det bilens acceleration med fulladdat batteri. Men det är ju lika viktigt för oss konsumenter att veta hur bilens prestanda är när batteriet är tomt. Framhjulsdrift, bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift uppför sig alla olika i vinterväglag och man lär sig bilens beteende men hur uppför sig en fyrhjulsdriven laddhybrid som har en fossilmotor på framhjulen och en elmotor på bakhjulen när batteriet är slut? Hur lär man sig en sådan bils beteende när man skall köra över mittsträngen av snö och är van vid stabil fyrhjulsdrift som plötsligt försvunnit när batteriet tagit slut?
Och varför anges inte deklarerad förbrukning när batteriet är tomt?
Hasse Thörnros

Svar:
Förklaringen är att batteriet aldrig tillåts bli helt tomt. När laddhybridens batteri minskar till en nivå så att det inte längre kan driva bilen utan den fossila motorn griper in – så övergår bilen till att fungera som en hybrid. Då arbetar bensin eller dieselmotor i samarbete med elmotorn eller elmotorerna. Köregenskaperna på vinterväg med laddhybrider kollades senast i nr 3 2021, då Audi A6 Avant kördes mot Mercedes-Benz E300 och Volvo V90 T6. Framhjulsdrivning via fossil motor ger stabil gång, men det noterades också att inkopplingen av bakhjulen kan ske olika tidigt. Testet gjordes i januari och räckvidden på bara el var då futtiga 38–49 km, därefter var det hybridläge som gällde. När det gäller förbrukning mot WLTP-normen för blandad körning, så stämmer den förstås inte alls mot ”verkligheten”.
I stället för ett par liter per 100 km, landade förbrukningen på 5,4 till 7 liter och när batteriet inte orkade driva bilen själv ökade förbrukningen ytterligare till mellan 6 och 8,3 l/100 km. Men laddhybriden är också 300 kg tyngre än det rent fossila alternativet. Poängen med en laddhybrid är med andra ord störst när man främst kör korta sträckor.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (6)

  • 24 augusti 2021 SnookerPro, det var väl så…
  • 24 augusti 2021 Det svaret var sannerligen…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.