Vi har testat bilar i snart 65 års tid. Med ständig nyfikenhet och teknikutveckling har metoderna vässats genom åren. Vi vågar påstå att ytterst få biltidningar är lika noggranna och går så djupt in i bilarna som Vi Bilägare. Så här går ett test till.
Mäta mäta mäta. Köra köra köra. Fota. Skriva. Ett seriöst biltest är ett repetitivt arbete. Många aktörer i branschen hävdar att de testar bilar när de mest utför en längre provkörningsrunda. Visst, man får mycket information av att köra en sväng men det sätter inte press på tillverkarna att undvika genvägar som i slutändan drabbar konsumenterna.
Ett biltest på Vi Bilägare tar minst två veckor, textformuleringar och skrivkramp exkluderat. Fast allt börjar egentligen långt tidigare med att boka testbilar. Att hitta tre jämförbara exemplar i rätt utförande till samma tidsperiod är en allt större utmaning när modellutbuden växer. Tyvärr måste vi ibland nöja oss med att komma så nära som möjligt. Därför kan en testbil vara manuell medan två är automatväxlade.
När bilarna är inhämtade inleds arbetet i redaktionsgaraget. Innermåtten synas med lasermätare, bilbarnstolar monteras, lastutrymmen provpackas och strålkastarna mäts i vårt avancerade ljuslabb.
Varje bil spenderar också ett dygn hos vår partner Rostskyddsmetoder AB där täckande plastsjok och innerskärmar demonteras för att kartlägga rostskyddet. Kaross och chassi undersökts okulärt medan lacktjocklek och slitskydd mäts med my-mätare. Den invändiga behandlingen i balkar och hålrum synas med titthålskamera.
Efter alla statistiska kartläggningar stundar fältarbetet. Vi kör på alla väg- och trafiktyper. Från hetsig stadstrafik, som kräver att bilens drivlina är smidig att hantera, till tjälskottsskadade vägar i norra Värmland som avslöjar vilka som gjort det bästa jobbet med att finjustera chassit för att ge både god komfort och trygga vägegenskaper.
Förbrukningen loggas vid bränslepumpen för att veta vad bilarna drar i verklig körning. Även om det inte redovisas i tabellerna mäter vi också törsten när vi pressar bilarna lite hårdare för att se vilka som ökar mest vid mer gaspådrag. Är det stora skillnader nämner vi det i texten.
Förbrukningen loggas vid bränslepumpen för att veta vad bilarna drar i verklig körning. Även om det inte redovisas i tabellerna mäter vi också törsten när vi pressar bilarna lite hårdare för att se vilka som ökar mest vid mer gaspådrag. Är det stora skillnader nämner vi det i texten.
Under landsvägskörningarna mäter vi kupébullret på två olika underlag – fin och grov asfalt. Många gånger kan bilar upplevas tysta så länge vägen är slät men förvandlas till riktiga bullerburkar på det kraftiga svenska oljegruset.
Prestandamätningar och undanmanöverprov genomförs på flygfält. Bromssträckan sätts på prov med tio upprepade tvärnitar från 100 km/h för att se att bromsarna klarar upprepad belastning utan att mattas av.
Prestandamätningar och undanmanöverprov genomförs på flygfält. Bromssträckan sätts på prov med tio upprepade tvärnitar från 100 km/h för att se att bromsarna klarar upprepad belastning utan att mattas av.
I undanmanöverprovet lastar vi bilen full med packning och människor. Det är viktigt att bilen hjälper föraren att undvika plötsliga hinder på vägen även med maximal last. Farten ökas kontinuerligt tills bilen inte längre kan styras mellan konerna, som stipulerar två filbyten för att undvika en fara i sin egen körbana och sedan kvickt styra tillbaka inför ett annalkande möte. Huruvida bilen klarar exakt 71 eller 73 km/h är inte det viktigaste, utan det centrala är att bilen är enkel att manövrera för en vardagsbilist vid en krissituation i trafiken.
Fyrhjulsdrivna modeller får bekänna färg på hala nollfriktionsrullar som vi flyttar runt mellan hjulen i motlut för att se om drivtekniken klarar alla möjliga scenarier.
Fyrhjulsdrivna modeller får bekänna färg på hala nollfriktionsrullar som vi flyttar runt mellan hjulen i motlut för att se om drivtekniken klarar alla möjliga scenarier.
Utöver ordinarie nybilstester köper vi själva in fem extra intressanta nyheter till vårt långteststall. Under ett år ska de rulla motsvarade ett varv runt jorden (cirka 4 000 mil). Under tiden upplever vi verkstadskontakter, service och garantiåtgärder som vilken kund som helst. Det är dock inte i huvudsak ett kvalitetstest, även om vi ofta avslöjar tidiga barnsjukdomar. Huvudpoängen är fördjupade testmoment så som köldtester på vintern, semesterprov på sommaren, detaljgranskning av barnsäkerhet, mediaenheter och mycket mer.
Oavsett testformat är det övergripande målet att ge er läsare så bra förutsättningar som möjligt till ett aktivt och påläst beslut för just era behov.
Är det något du saknar? Maila ditt förslag till redaktionen@vibilagare.se
Är det något du saknar? Maila ditt förslag till redaktionen@vibilagare.se
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.