Frågeställaren undrar vad som drar ström i sin Golf IV.
"Om bilen står i fyra veckor utan att användas laddas batteriet ur. Batteriet är bara 1,5 år gammalt. Vad kan det vara som drar ström??" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en gammal Golf IV av 2002 års modell. Bilen har gått 23 500 mil, är helt fri från rost, ser bra ut och går som en klocka. Men, jag har ett problem. Om bilen står i fyra veckor utan att användas laddas batteriet ur. Batteriet är bara 1,5 år gammalt, väl uppladdat fungerar det perfekt. Vad kan det vara som drar ström??
Egentligen Citroënist
Svar:
Det kan vara flera tänkbara fel. Ägaren bör lämna in sin bil till en auktoriserad VW-verkstad som kan göra en koll av vad det är som drar ström.
Marcus Thomasfolk, Volkswagen Group Sverige
Diskutera: Vad tror du att det kan vara för fel?
Fråga:
Jag har en gammal Golf IV av 2002 års modell. Bilen har gått 23 500 mil, är helt fri från rost, ser bra ut och går som en klocka. Men, jag har ett problem. Om bilen står i fyra veckor utan att användas laddas batteriet ur. Batteriet är bara 1,5 år gammalt, väl uppladdat fungerar det perfekt. Vad kan det vara som drar ström??
Egentligen Citroënist
Svar:
Det kan vara flera tänkbara fel. Ägaren bör lämna in sin bil till en auktoriserad VW-verkstad som kan göra en koll av vad det är som drar ström.
Marcus Thomasfolk, Volkswagen Group Sverige
Diskutera: Vad tror du att det kan vara för fel?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Börja med att ta bort plusanslutningen på batteriet och koppla in en multimeter mellan batteripolen och polskon för att se hur mycket ström det handlar om.
Och helt riktigt ska du göra som Anti skriver, prova ett annat batteri.
Sätt på en huvudströmbrytare på batteriet och stäng av den när du ställer bilen en längre tid.
leifer, en Golf av 2002 års modell klarar sig utan batteri, men det finns vissa bilar som det inte går bra med.
En granne glömde stänga bakdörren på sin Rover, efter en vecka var batteriet tömt. Den bilen gick inte att få igång när batteriet blev laddat utan det blev transport till märkesverkstad för omprogrammering.
En annan granne lät sin 9-5 stå utan batteri i 8 månader. I med batteriet, bara att köra, allt fungerade som vanligt.
Men nyare bilar ska man nog kolla först, det finns en back-up till CPUn, men den räcker ju inte hur länge som helst.
Larm, bilradions minne osv, 4 veckor utan laddning är inte onormalt om den är urladdad, speciellt om det inte är ett batteri av högsta kvalisort....
Körs bilen sen inte ordentligt så batteriet är ordentligt laddat innan man ställer den så startar den inte......
Som saabnisse säger, därefter plockar du ur säkringarna en efter en för att hitta vilken krets som drar ström.Kan dock finnas utrustning som ej finns angivet i säkringsdosans lock eller manualen.
Att lämna in bilen hos en verkstad för att hitta elfel kan bli hur dyrt som helst.
Lycka Till!
Har varit med om att smuts uppepå batteriet har gjort att det laddar ur
evt. lite avfettning och renspolning är medicinen
Det stämmer a128, vägdamm som kan innehålla salter är ofta hygroskopiskt och blir då ledande.
Krypströmmar kan mycket väl orsaka urladdning!
Min Megane stod i 5 mån och startade precis som vanligt efter det, d v s blixtsnabbt. Annars är innerbelysningen i bagagerummet lömsk, för att man inte ser om belysningen står på för att insynsskyddet döljer det. Har råkat ut för det på en annan bil, därför att elkontakten vid bakluckan hade blivit lite trött och sladdrig. Automatladdare jag har kollat tål inte kyla, så man kan inte använda dem utomhus på vintern. Använd "vanlig" laddare och tidur som slår på 15 min varje dag.
Felet är att bilen är gammal. Låt inte bilen stå oanvänd så länge!
Exakt detta problem hade jag, efter 4 veckor = död bil. Jag kopplade ur all onödig belysning - bagageutrymmet+nån belysning framme vid föraren. SAMT installerade batteriurkopplare (kostar några hundra) direkt på batteriet = aldrig problem och batteriet är alltid fullt oavsett användning!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.