Däcktrycket kontrolleras vid 2015 års sommartest av Vi Bilägares långtestbilar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Har däcktrycksmätare testats någon gång? På mackarna kan det skilja flera hekto mellan olika mätare. Jag har även kollat på Mekonomens mätare, dyra som billiga. Inga visade samma värde.
Thomas
Svar:
Nej, något test av tryckmätare har inte gjorts av Vi Bilägare. Ett framtida test är något som är värt att diskutera på redaktionens planeringsmöten.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Har du tips på bilrelaterade produkter du skulle vilja att Vi Bilägare testade?
Fråga:
Har däcktrycksmätare testats någon gång? På mackarna kan det skilja flera hekto mellan olika mätare. Jag har även kollat på Mekonomens mätare, dyra som billiga. Inga visade samma värde.
Thomas
Svar:
Nej, något test av tryckmätare har inte gjorts av Vi Bilägare. Ett framtida test är något som är värt att diskutera på redaktionens planeringsmöten.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Har du tips på bilrelaterade produkter du skulle vilja att Vi Bilägare testade?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ingen dum fråga alls! Mackarnas mätare kan visa fel väldigt mycket, rekordet för mig är ca ett halvt kilo för litet! Jag har en billig mätare som jag köpt på Biltema (tror jag) för kontrollmätning, det är ingen precisionsmätare men eftersom jag använt den i flera år vet jag att den är hyfsat noggrann.
Haft groteska bekymmer med dessa eländiga mätare under alla år och inte bara för att det skulle vara fel på dem utan för att de alltid är tomma, upptagna så man får stå i kö eller inlåsta så man måste gå och speciellt be om att få en mätare.
Dessutom lagom kul mitt i vintern med snålblåst, minusgrader och snö och fastfrusna ventilhattar.
På den bil jag har kan däcket ha 1.5 kilo för lite utan att det märks det allra minsta på köregenskaperna, av den orsaken är jag en av få som kan se nyttan med sensorer i däcken.
Mycket berättigad fråga. Det skiljer enormt mycket ibland (och beror definitivt inte på olika temperaturer). Man kan åka mellan olika mackar och få olika värden hela tiden. Precis som frågeställaren säger så är det mycket sällan man råkar få samma värde med två olika mätare. Jag förstår inte synpunkterna att det inte spelar nån roll så länge det är samma tryck i alla fyra däcken. Varför ska vi i så fall över huvud taget bry oss om rekommenderade lufttryck etc??
Håller med stellann, N-iklas och L West! Har också stört mig på detta. Mackarna borde se över sin utrustning oftare! En annan sak som är irriterande är när pumpen inte går att ansluta till ventilen ordentligt så det blir tätt, utan bara står och blåser ut däcksluften hela tiden, hur man än försöker "lirka" den rätt! Den lokala macken hade länge en sådan och det gjorde det omöjligt att pumpa där. Nu är den äntligen utbytt.
Allmänhetens tryckmätare slits och misshandlas väldigt mycket och visar därför ofta värden som är åt skogen. Det enda vettiga är att pumpa på macken och sedan kolla med en egen mätare av god kvalite alternativt använda egen kompressor och dito mätare som jag själv gjort i många år. Har ni en lokal mätare på mack som visar rätt är ni att gratulera.
Macken,OH7Q8, där jag brukar kolla däcktrycken har fått fyra luftpåfyllare stulna på kort tid. De kostar över 7000 kr per styck så macken har tagit in mätarna i butiken och lånar ut dem mot pant (tex körkort).
Flera hekto?? Tryck mäts i Pa (Pascal), 1000 hPa är ca. 1 bar (eller ´ett kilo´ enligt det gamla talesättet).
Så några ´hekto´ kan ingen se på en tryckmätare som är anpassad till bilbruk.
De flesta tryckmätarna är utprovade enligt gängse standardförfarande därmed är avvikelserna mellan olika mackar är relativt små, antagligen mindre än 0,1bar.
Mycket berättigad fråga! Jag har stört mig på detta i alla år. Igår, inför dagens stundande långresa med Volvo V70 -14 full av folk, hundar, packning och takbox hade jag för avsikt att pumpa i rekommenderade 2,6 runt om för maxlast. Men denna gång måste det varit fel på mackens pump. Trots 2,6 i nymonterade dubbdäck 205/60-16 gick bilen hur komfortabelt som helst utan last igår kväll. Så jag åkte tillbaka och fyllde i 2,8 runt om. Först då började jag känna den klassiska hårda stötigheten. Idag när vi lastar fullt kommer den stötigheten naturligtvis att försvinna och förhoppningsvis ligger jag hyfsat "rätt" i däcktrycket nu. Man vill ju ha bra köregenskaper och korrekt slitage på däcken. Jag måste nog skaffa mig en egen liten mätare att ha hemma som någon skriver här nedan, låter vettigt för framtiden.
https://m.louis.eu/artikel/tyre-pressure-gauge-flaig-0-4-bar-w-blow-off-valve/10002733
Kvalitetsmätare med bar och psi,ingen digital batteriskit.
Jag tycker det vore bättre om de serviceställen som tillhandahåller luftpåfyllare kunde se till att
ventilen hamnade kl. 12 när man ska kolla trycket, nu hamnar den oftast kl. 6!
Då skulle man slippa kräla i lera och sörja.
Och så vill jag ha tillbaka de gamla Schraeder-hattarna av metall med gummipackning inv. och en ventilnyckel på toppen.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.