På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Vi köpte en ny Mercedes C-klass för 4 år sedan som nu har gått 4 500 mil. För några veckor sedan upptäckte jag sprickbildning i klädseln, typ torrsprickor. Klädseln är av konstläder och det är än så länge bara förarstolen som är drabbad. Mercedes har nu erbjudit sig att stå för 50 procent av kostnaden för byte av klädsel på förarstolen. Är detta ett erbjudande som jag skall vara nöjd med? Till saken hör att jag har förlängd garanti tills bilen är 5 år.
Lars R.
Svar:
Jag tycker att en bilklädsel ska hålla längre än fyra år, särskilt när det rör sig om en premiumbil som Mercedes. Men vi har noterat att just klädselskador inte alltid är enkelt att få åtgärdade på garanti.
Garantin är ju en slags försäkran om att bilen ska fungera under den tid som garantin gäller. Men det är också ett frivilligt åtagande och företaget som lämnar garantin bestämmer reglerna. Så frågan är hur garantin är formulerad och vad som ingår eller undantas. Omfattas klädsel av garantin bör det ses som ett ursprungligt fel, och klädseln då åtgärdas utan kostnad, om sprickorna inte anses bero på vanvård eller onormalt handhavande.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.