Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Jag har en Audi A6 3.0 Avant Quattro -09 som gått cirka 3 400 mil. När jag hämtade ut den, såg jag att klockan inte gick rätt, utan någon minut för fort. Vid service i november 2009 anmärkte jag på detta och kombiinstrumentet byttes.
Felet bestod och nytt instrument monterades i juni 2010. Felet finns fortfarande kvar och klockan fortar sig cirka en till två minuter/månad. Din Bil Malmö säger att jag måste acceptera att klockan fortar sig något. Kan Vi Bilägare hjälpa till att reda ut ovanstående?
Ulf Nilsson
SVAR:
Klockan i Audis bilar styrs av en radioklocka i Frankfurt. Problemet är att denna bara har en räckvidd på 60 mil. Befinner man sig längre bort måste klockan i bilen förlita sig på en kvartskristall som vilken elektrisk klocka som helst. I så fall tillåts en felvisning på en minut per månad.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svarat på frågan?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Har inte Audi upptäckt RDS tid via Radion.
eftersom Audi uppenbarligen tänkt sig att sälja bilar utanför en radie om 60 mil från Frankfurt borde de kompletterat med en backuplösning. Vitsen med radioklockan måste ju vara en större noggrannhet och det är ju synd om inte alla kan ta del av det...
Eller, ännu bättre, GPS-tid.
Audi borde ta tillbaka bilen , det är inte annat än en mycket stor skandal att klockan kan gå fel en hel minut i månaden.
Stackars ägare av denna bil, hela hans värld är påväg att rämna.
Undra om han inte borde stämma Audi ...!!??
Gud vad ful den är invändigt!!
Säger allt om Audi, dom kan inte ens få klockan att gå rätt.
Haha den var ju helt otroligt ful inuti.
Hoppas dom får betalt för att sitta där...
En så dyr bil och inte klockan styrs av GPS är dåligt.
Honda Accords klocka styrs av GPS.
Snacka om premiuminteriör. Ta upp en bild på en Volvo V70 eller Avensis eller vad som helst och sätt bilderna intill varandra. Audi skåpar ut de övriga, men får brutalt mothugg av Mercedes och BMW.
När det gäller "problemet" finns det enligt instruktionsboken för MMI möjlighet att välja mellan kvartsur och radioklocka. Frågan är om ägaren har provat att ställa in läget "Funkuhr" (alltså radioklocka). Om inte, prova det först. I instruktionsboken för MMI står under "Observera" att "Om klockan inte har tagit emot en giltig radiosignal på tre dagar växlar den automatiskt till läget för kvartsur". Detta skulle i det aktuella fallet betyda att ingen radiosignal kan tas emot och att klockan då växlar till kvartsuret. Och då hamnar vi där som Bengt Dieden svarar.
Även om Audi har tre försök på sig att reparera men ändå inte lyckas tror jag inte att det går att häva köpet. Möjligen att en prisnedsättning kan bli aktuell. Men problemet är att kvartsur inte är helt exakta - även om jag personligen aldrig har upplevt att någon av mina kvartsklockor gått fel. Lite skumt, det där.
Sedan tycker jag att det är konstigt att Audi inte själva verkar ha fattat hur tekniken fungerar. Sa de inget om varianterna radio-/kvartsklocka och testade de inte först de två varianterna? Frågan är om felet (om det nu är ett fel) ens sitter i kombiinstrumentet. Felet kan sitta i styrdonet för MMI och då bör styrdonet för MMI antingen bytas eller åtminstone omprogrammeras (läs uppdateras). Det här tycker jag att Ulf Nilsson ska ta upp med verkstaden. Jag tror inte felet sitter i kombiinstrumentet utan i styrdonet för MMI. Be verkstaden att också kolla upp hur det förhåller sig med radioklockans räckvidd/funktion.
Ni får säga vad ni vill men den ser ut som den är byggd på 70-talet
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.