Frågeställaren undrar om den 150 hästars TSI-motor som sitter i nya Volkswagen Tiguan kan stänga av cylindrar vid behov.
”Har beställt en ny VW Tiguan med 150 hk bensin. Är det i denna motor som två kolvar ”stängs av” under låg belastning?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har beställt en ny Volkswagen Tiguan med 150 hk bensinmotor TSI. Min fråga är om det är i denna motor som två kolvar ”stängs av” under låg belastning genom att kamaxlarna förskjuts i sidled? Har inte kunnat få något definitivt svar av försäljaren.
Kenneth
Svar:
Den manuella versionen är en ACT (Active Cylinder Technology, det vill säga cylinderavstängning) men versionen med DSG-låda har vanlig motor.
Om det är en ACT så finns det alltid med i modellbeteckningen i bilens dokument.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Har du kört en bil med cylinderavstängning och vad tyckte du om den?
Fråga:
Jag har beställt en ny Volkswagen Tiguan med 150 hk bensinmotor TSI. Min fråga är om det är i denna motor som två kolvar ”stängs av” under låg belastning genom att kamaxlarna förskjuts i sidled? Har inte kunnat få något definitivt svar av försäljaren.
Kenneth
Svar:
Den manuella versionen är en ACT (Active Cylinder Technology, det vill säga cylinderavstängning) men versionen med DSG-låda har vanlig motor.
Om det är en ACT så finns det alltid med i modellbeteckningen i bilens dokument.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Har du kört en bil med cylinderavstängning och vad tyckte du om den?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Varför ACT med manuell låda men inte med DSG-låda. Någon som har en förklaring?
En andra fråga: Hur högt blir det instängda maximala kompressionstrycket i de avstängda cylindrarna?
Märkligt att man inte vet vad man beställt. Vilkens fel är det om kunden känner sig lurad i efterhand när inte ens säljaren kan svara.
Tyvärr så ställs alltför ofta frågor som precis lika lätt kan besvaras av bilförsäljarna själva. Om du köpt en bil så borde du naturligtvis ställt en sån fråga innan?
Till ViB: Välj frågor som är av mer allmänintresse istället, eller har ni brist på frågor?
Finns info på "tuben" om hur den funkar: https://www.youtube.com/watch?v=_4AZbbBjqhM
Det är väl inte så konstig fråga att ställa? Han kanske inte är så motorintresserad så han ens reflekterat över det innan han beställde bilen, men hört uppgiften i efterhand och blivit nyfiken? Har ju tydligen frågat säljaren men inte fått svar, och prövar lyckan här. Bilen är ju trots allt bara en produkt som ska fylla en funktion, man får köpa den även om man inte kan alla tekniska detaljer innan köpet... Inte ens framförandet kräver teknisk insikt om detaljkonstruktion på ingenjörsnivå...
För att svara på frågan: jag kör en A3 med denna funktion och förutom att motorn är starkare än min tidigare kan jag inte säga att ACT-funktionen märks på något speciellt sätt. I färddatordisplayen visas info om att den kör i 2-cylindersläge vilket sker påfallande ofta.
Idag är bilarna såpass avancerade att väldigt många bilförsäljare har mycket knapphändig kunskap om sådana här typer av frågor. Dessutom så beror ju svaret i detta fall på om det är en manuellt växlad bil eller en automat så "chansen" att bilförsäljaren ger en rätt svar är nog inte så hög, tyvärr. Talade häromdagen med en Hyundai-säljare som var mycket trevlig men närmast hade noll kunskap om både sina egna produkter och konkurrenternas. Så ett uteblivet svar i fallet med cylinderavstängning är nog bättre än en gissning av försäljaren om det är alternativen.
Lite kul det där med cylinderavstängning. Om jag inte minns fel, så var det Cadillac som började med det i början av 80-talet. Motorn varierade mellan 8-6-4 cylindrar. Dock gjorde dåtidens styrsystem att det funkade sådär.
Edit: var visst 1981. Och bara då. Insprutningen stängdes inte av för de cylindrar som var inaktiva (ventiler stängda), inte så bra... Intressant nog var det cylinder 1, 4,6 och 7 som stängdes av. Inte per cylinderbank alltså, som t.ex. BMW V12, utan motsatta cylindrar snarare.
Jag har denna motor med cylinderavstängning i min Passat 2016. När den går på 2 cylindrar så vibrerar det i bilen och när den går över till 4 cylindrar igen så rycker den till. Jag har haft den inlämnad på verkstad sammanlagt 5 veckor men det ska vara så enligt en tekniker från Volkswagen i Södertälje.
/Michael. PZN 206
Michael
Har på min Leon. Har inte märkt av vibrationer men beroende på fart och vägens lutning kan det ibland knappt märkbart rycka till när den slår över på alla cylindrar.
Jag har en Seat Ateca med denna motor och med DSG-låda.
På denna bil finns inte ett spår av vibration vid skiftning mellan 2-4-cylinderdrift.
På jämn jämn väg går den på 2-cylinderdrift upp till ca 80 km/t. Ökas hastigheten går den över till 4-cylinderdrift och bränsleförbrukningen ökar direkt med ca 0,1 l/mil.
Det bästa med kombinationen av denna motor och DSG är att så snart jag släpper gasen (oavsett hastighet) släpper växellådan och bilen rullar fritt med motorn på tomgång och 2-cylinderdrift. Så snart jag duttar till på bromsen kopplar växellådan in motorn och bilen går med normal motorbroms med 0.0 i bränsleförbrukning.
Med lite framförhållning och någorlunda lugnt körsätt går det att köra riktigt snålt. I stadstrafik ner mot 0,5 l/mil. I motorvägsfart däremot har man ingen större nytta av 2-cylinderdriften och då drar bilen ca 0,7 l/mil.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.